Usama bin Ladin död (varning för foliehattar)

Medlem

Jag tycker Usama bin Ladin som människa är betydligt mer värd än en tyglapp som inte betyder ett skit jämfört med ett människoliv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag tycker Usama bin Ladin som människa är betydligt mer värd än en tyglapp som inte betyder ett skit jämfört med ett människoliv.

Undra hur mycket han tyckte folket i World trade center var värda när han kokade ihop sitt attentat.

Även om det är en grym sak att hylla en persons död så tycker jag inte han förtjänar bättre.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag tycker Usama bin Ladin som människa är betydligt mer värd än en tyglapp som inte betyder ett skit jämfört med ett människoliv.

Usama bin Laden hade mindre värde än min skorpa under hälen.

En flagga har ett symboliskt värde för en nation. Men det är något som du aldrig kommer förstå. Det är som att bränna något du själv håller kärt och sen hävda: äsch det är bara lite tyg. Det är lite mer komplicerat än så.

Eller du kanske tycker det inte gör någonting om man bränner koraner heller? Det är ju bara en bit papper? Självklart är det heller inte ok. Precis som det INTE är ok att bränna en nations flagga.

En flagga för en nation är mycket mer än en liten bit tyg. Det är en symbol för ditt land, dess självständighet och historia, och ingen ska ha rätt att bränna eller vanhedra den. Det är respektlöst. Det är som att pissa på en hel nation.

Medlem

Nej. Jag kommer aldrig förstå hur en tygbit kommer ha mer värde än ett människoliv. Det är inte mer komplicerat än så - ett männsikoliv är något som står över allt annat.

Nej, jag tycker inte det gör något om man bränner Koranen. Koranen jämfört med ett människoliv är INGENTING.

Nej, det är inte mer än en bit flagga. På samma sätt som att måla en karikatyr av Muhammed inte är mer än en teckning är en flaggbränning mer än att bränna upp en tygbit. Ser man inte den likheten är man själv extremist.

Enligt ditt resonemang är det samma sak som att måla karikatyrer och göra rondellhundar av Muhammer lika mycket repsketlös och lika mycket att pissa på en nation som att bränna en flagga.

Jag gör ingen skillnad, tycker båda är lika löjliga. Vad gör du?

Edit: För att du ska förstå:
Att göra en rondellhund och en karikatyr av en profet för ~1,5-2 miljarder människor är "lika" respektlös och "pissa på" som att bränna en flagga?
Alltså är Vilks lika dålig som "muslimer" som bränner en flagga?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Apministern:

Undra hur mycket han tyckte folket i World trade center var värda när han kokade ihop sitt attentat.Även om det är en grym sak att hylla en persons död så tycker jag inte han förtjänar bättre.

Min syn på människovärde har inte någon utgångspunkt i hur andra människor tycker att det är. För mig är ett människoliv ett människoliv. Av samma anledning som jag inte förespråkar dödsstraff, förespråkar jag inte att man avrättar "terrorister".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Fargo:

En PROFET har ett symboliskt värde för en RELIGION. Men det är något som du aldrig kommer förstå. Det är som att bränna något du själv håller kärt och sen hävda: äsch det är bara lite tyg. Det är lite mer komplicerat än så.

En PROFET för en RELIGION är mycket mer än en liten bit tyg. Det är en symbol för din RELGION, dess självständighet och historia, och ingen ska ha rätt att bränna eller vanhedra den. Det är respektlöst. Det är som att pissa på en hel RELIGION.

Fix'd, to prove a point.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

En PROFET har ett symboliskt värde för en RELIGION. Men det är något som du aldrig kommer förstå. Det är som att bränna något du själv håller kärt och sen hävda: äsch det är bara lite tyg. Det är lite mer komplicerat än så.

En PROFET för en RELIGION är mycket mer än en liten bit tyg. Det är en symbol för din RELGION, dess självständighet och historia, och ingen ska ha rätt att bränna eller vanhedra den. Det är respektlöst. Det är som att pissa på en hel RELIGION.

Fix'd, to prove a point.

Patetiskt. Det är en jävla skillnad på att måla karraktyrer (vilket har gjorts många gånger av USA) och en annan sak att bränna en flagga. Det är två helt olika saker. Det enda som vore jämförelsebart är att bränna en koran. Bilder är enbart bilder. Du får gärna måla bilder av USA-flaggan om du vill, men du väljer istället att försöka förlöjliga mina argument och dessutom kalla mig extremist.

Men att du kallar mig extremist tar jag som en komplimang. Självfallet tycker en vänster-extremist som du att jag är en extremist. Vilket jag inte är.

Att gå amok och halshugga människor pga av några bilder är extremism.

Att enbart bli upprörd av några människors respektlöshet mot ett lands symbol är inte extremism. Get a reality check.

Citat:

Att göra en rondellhund och en karikatyr av en profet för ~1,5-2 miljarder människor är "lika" respektlös och "pissa på" som att bränna en flagga?
Alltså är Vilks lika dålig som "muslimer" som bränner en flagga?

Skämtsamma humoristiska karrakytrer är inte jämförelsebart med att bränna en flagga.

Ser du inte skillnaden mellan att måla några skämtsamma bilder alternativt bränna en symbol enbart för att provocera så behöver du nog öppna ögonen.

Att däremot bränna en koran skulle nog vara mer åt det rätta hållet i din jämförelse.

Mig veterligen har aldrig amerikaner brytt sig om några skämtbilder av USA/Bush, en flaggbränning är en helt annan sak. Men det verkar du helt enkelt vara för dum för att förstå. Att en vänster-sympatisör som du gärna pissar på nationella symboler och inte värderar något sådant speciellt högt är väl iof inget nytt.

Man är inte en extremist bara för att man blir upprörd för en sådan sak. Däremot skulle man vara en extremist om man önskar död ur människor av just den anledningen, vilket jag inte gör. Inte heller skulle jag demonstrera våldsamt för att någon brända min flagga.

Men jag skulle fortfarande tycka att det var respektlöst och enbart korkat att bränna en annan nations flagga för att visa sitt patetiska hat mot den nationen.

I övrigt kan du försöka diskutera på en vettig nivå utan att syssla med förtal och klistra icke relevanta epitet på mig.

Nu lämnar jag den diskussion då övrig och vidare diskussion kommer bli mer Offtopic.
Eftersom diskussionen handlar om Usama, inte om koran eller flaggbränningar.

För övrigt är jag gärna för dödssstraff, om det till 100% kan styrkas att vederbörande är skyldig, men dödsstraff ska endast användas i extrema fall där en person döms för extrema våldsamma våldtäkter eller flera mord.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Min syn på människovärde har inte någon utgångspunkt i hur andra människor tycker att det är. För mig är ett människoliv ett människoliv. Av samma anledning som jag inte förespråkar dödsstraff, förespråkar jag inte att man avrättar "terrorister".

Det blir ju lite mer komplicerat när en person som bin Ladin (och hans anhängare) har som mål att döda andra människor.

En bin Ladin i fångenskap är troligen farligare för världens befolkning än en död bin Ladin. Så länge bin Ladin varit fånge någonstans så skulle det skett kidnappningar, mord och terrordåd motiverade av målet att få honom fri.

Att avrätta någon så här är inte rätt men i detta fall var det nog det minst dåliga alternativet. Man måste se på händelsen i ett lite större perspektiv.

Medlem

Nu har tydligen al-Qaida utsett en ny skäggig farbror till ledare.

Hur länge tror ni han klarar sig?

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu har tydligen al-Qaida utsett en ny skäggig farbror till ledare.

Hur länge tror ni han klarar sig?

TIlls nästa gång Obama vill bättre på sina väljarsiffror.
*Ba dom dom dish*

Medlem
Skrivet av Fargo:

Ser du inte skillnaden mellan att måla några skämtsamma bilder alternativt bränna en symbol enbart för att provocera så behöver du nog öppna ögonen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Grejen där är väl att de aldrig bränner någonting. Trolleri-trick som det är. Rätt roligt gäng de där, Penn och Teller.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Grejen där är väl att de aldrig bränner någonting. Trolleri-trick som det är. Rätt roligt gäng de där, Penn och Teller.

Gillade du deras symbolhandling med en känd symbol?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Fargo:

Grejen där är väl att de aldrig bränner någonting. Trolleri-trick som det är. Rätt roligt gäng de där, Penn och Teller.

Gillade du deras symbolhandling med en känd symbol?

Ett humoristiskt inslag utan att försöka provocera. Är väl skillnad på en mobb som bränner en flagga och skriker "USA IS ZEH DEVIL AND MUST DIE" och ett gäng trevliga grabbar som har ironin på hög nivå och utför estetiskt tilltalande trolleri.

Man får vara lite konstigt om man inte kan se skillnaden där. Dessutom poängterar jag igen att ingen flagga brändes. Det var ett trolleri-trick.

Hade dock Penn och Teller gjort detsamma med en koran, då hade helvetet brakat löst. Oavsett om man hade bränt den eller trollat bort den.
Oavsett hur mycket komik som var inblandat.

Där har vi den stora skillnaden.

Den diskussionen är dock OT. Tråden handlar om mordet på Usama.
Vill du ifrågasätta min "patriotism" och ställningstagandet inför den, så är det här inte rätt tråd.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Patetiskt. Det är en jävla skillnad på att måla karraktyrer (vilket har gjorts många gånger av USA) och en annan sak att bränna en flagga. Det är två helt olika saker. Det enda som vore jämförelsebart är att bränna en koran. Bilder är enbart bilder. Du får gärna måla bilder av USA-flaggan om du vill, men du väljer istället att försöka förlöjliga mina argument och dessutom kalla mig extremist.

det du inte förstår är att det har ett känslomässigt värde för många muslimer att rita karikatyrer på en profet på samma sätt som det har ett känslomässigt värde för många av oss om någon bränner vår flagga.
Jag skulle inte göra något utav de sakerna, inte för att jag bryr mig så mycket om man ritar karikatyrer av profeter eller bränner en flagga utan för att det är respektlöst mot andra som har gett symbolerna ett känslomässigt värde.


signatur

thank you, come again

Medlem

Ja, det är säkert bra för presidenten att kunna visa upp en framgång. Undrar om Ayman Zawahiri kommer att få samma fokus i media som Usama bin Ladin?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Ja, det är säkert bra för presidenten att kunna visa upp en framgång. Undrar om Ayman Zawahiri kommer att få samma fokus i media som Usama bin Ladin?

Varför skulle han?
AQ är så marginaliserade idag att de enda värdet de har kvar är symbolvärdet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Tybalt:

Ja, det är säkert bra för presidenten att kunna visa upp en framgång. Undrar om Ayman Zawahiri kommer att få samma fokus i media som Usama bin Ladin?

Varför skulle han?
AQ är så marginaliserade idag att de enda värdet de har kvar är symbolvärdet.

Ja, varför skulle han?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Tybalt:

Ja, det är säkert bra för presidenten att kunna visa upp en framgång. Undrar om Ayman Zawahiri kommer att få samma fokus i media som Usama bin Ladin?

Varför skulle han?
AQ är så marginaliserade idag att de enda värdet de har kvar är symbolvärdet.

Jo det stämmer ganska bra. AQ är nog i dagsläget ett väldigt litet hot mot USA.

Skriv svar