Sacred 2: Fallen Angel

Inaktiv

Jag anser att betyget som detta spel har fått är helt missvisande. Grunderna i spelet är okej, d.v.s stridssystemet fungerar, grafiken ser okej ut, berättandet eller allt som skapar någon känsla av att driva spelet framåt existerar knappt i spelet. Om det inte finns någon sorts incitament för att fortsätta spela varför skulle man vilja göra det då?

Röstskådespeleriet är mycket dåligt och skapar inte någon form av episk känsla. Klasserna är intressanta men finns det någon form av samband mellan dem, varför just dessa klasser och inte några andra? Många av dem känns missplacerade. Jag fick känslan av att Ascaron helt enkelt bara flummat fram några originella klasser som de skulle ha med, inte för att de passade in i spelet eller världen utan för att de inte finns med i något annat spel.

Grafiken är okej, absolut inte någon höjdare, för mig ger den 90-talsvibbar i färger, stil och utförande.

Och jag vill även lägga fram det skrattretande faktum att Seraphim karaktärer (tidigt i spelet) strider iklädd sandaler med stilettklack.. Okej att utvecklarna skapar en bisarr kvinnomodell för att det är främst 25-åriga killar vars enda sexuella relationer är med Pure TNA och inte vet hur en normal kvinna är byggd. Förutom detta är ju målgruppen trots allt 14-åriga killar som spelar och men kunde karaktären fått strida i något mer.. lämpat för strid?

Är det endast jag som uppfattade "skill-tree" som förvirrande?
Jag såg ingen röd tråd i strukturen av förmågor och magier.

Mängder av buggar kan jag acceptera även om det förstärker känslan av dålig kvalité men det är inget mot bristande spelkänsla.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

FÖRSTÅR verkligen hur man kan fortsätta att släppa sånt här skräp och att folk fortsätter att köpa varje slash and hack klon som kommer ut -.- Buggarna gör spelet ospelbart, säger ju ganska mycket att man var tvungen att vänta nästan år innan sacred vart spelbart -.-

Det är nästan fan en hädelse att det ligger brevid vampire förtillfället.

För vampire var hade inte minst lika mycket buggar när det var nytt? Det var 10 gånger värre än i sacred tycker jag.

Om du kollar på bilden så gissar jag att han menar Redemption, inte Bloodlines.

Jag prövade demot på Sacred 2, blev inte alltför imponerad...

Medlem

Bra recension trots jag är tveksam om ett spel kan få en fyra när det är påvisat buggigt. PC spelare ska inte acceptera sådant beteende från utvecklarna tycker jag.
Annars ser det fint ut och till alla som väntar på Diablo 3.. vänta på vänner för visst minns jag när alla väntade på StarCraft II och endel väntar väl än.. en annan sak jag inte gillar, väntande..
En sak jag inte behöver vänta på länge..Fable 2..

Medlem

reagerar lite på att man jämför wow med diablo med sacred. Är sacred som diablo eller wow? Kan förstå att det finns de som tycker att spelen är lika men en speljournalist borde väl ändå se skillnaden. Visst kan man spela wow som ett hack'n'slash om man vill det, men jag tror inte det är särskillt många av de seriösa spelarna som gör det. wow är ju uppbyggt kring lagarbete mycket mer än vad vanliga hack'n'slashspel är, dessutom spelar kompositionen av klasser mycket större roll när man ska bilda en grupp. Jag hade tyckt att det hade varit skitfett om man gjorde ett spel som har wows instancer och som kräver lite lagarbete för att kunna lösas, men som saknade allt grind och engagemang som wow kräver. Å andra sidan gillar jag också diablo-serien, men den skilljer sig ganska mycket från wow.

Medlem

jag orkade inte med en halvtimme av demot, tyckte det var riktigt uselt. men vem vet, det kanske blir roligare ju längre in man kommer i det.

Medlem

Tänk om Diablo III hade varit lika snyggt!
Titta, dynamiskt ljus: http://www.fz.se/bilder/?id=81857
Helt otroligt, fanns i Sacred 1 också, men inte i Diablo III. Konstigt att spelet flyter på och att man ser monstrena tydligt trots detaljrikedomen. o_O
Enl Blizzard ska man inte kunna urskilja nånting i ett sånt här spel. Det är Nintendo 64-grafik som gäller! Eller?

Medlem

Gillar detta spelet starkt...
Spelade upp en Shadow Warrior till level 30 men upptäckte att jag hade lagt mina skills lite galet, plus att jag inte riktigt gillade klassen i sig, så jag kör på en High Elf nu som är level 34 och spelet blir bara roligare och roligare, Känndes allt för lätt i början men nu börjar fienden få smak för mitt blod plus att jag mött en och annan boss...

Dock kunde dom ju lagt ner nån timma till på tooltips'en för skills osv. Men det känns som något som går att patcha i framtiden.

Rekomederar verkligen detta spel till folk som har lätt att fastna för Hack'n Slash spel

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Desmin:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

var tvungen att ta ner spelet olagligt och testa det, för ett av mina största misstag under min spelkarriär var att köpa sacred 1.

---

FÖRSTÅR verkligen hur man kan fortsätta att släppa sånt här skräp och att folk fortsätter att köpa varje slash and hack klon som kommer ut -.- Buggarna gör spelet ospelbart, säger ju ganska mycket att man var tvungen att vänta nästan år innan sacred vart spelbart -.-

Det är nästan fan en hädelse att det ligger brevid vampire förtillfället.

Det borde vara skottpengar på dylika idiotiska uttalanden som det här? En sak att du inte gillar spelet men resten är enbart skitsnack. Varför finns ingen ingore funktion för att slippa idioter och deras inlägg? *suck*

originellt, det där har man aldrig sett förut. Men borde det inte vara skottpengar på att göra inlägg som ABSOLUT inte har något med nyheten i sig att göra?

kanske det borde vara, men det borde ABSOLUT vara skottpengar på idioter som laddar ner spel, som du själv skriver, olagligt.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

I see a conquest! Det var ett jävla svårt spel det! Snacka om många minnen du drog fram där du Drunken Monkey

Medlem

Jag undrar varför alla alltid ska ifrågasätta betyget på recensionerna, det är RECENSENTENS åsikt, ingen annans åsikt som sätter betyget på RECENSENTENS recension, punkt slut.
Så om han tycker att spelet är värd en 4a, så är det värt en 4a enligt honom, det är hans åsikt som sagt var.
Själv har jag kört igenom demot med en Seraphim och fått den till level 10 (utforskat så mycket det bara går i demot också, så total speltid är väl runt 8 timmar på den karaktären) och inte stött på någon mer bugg än att ha sett en varg bugga till lite under marken, annars har iallafall demot varit totalt buggfritt.
Får väl se hur det väl blir när jag börjar spela köpt version när den nu dimper ner i brevlådan min ^^


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Lurid:
Skrivet av MammaMuu:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

FÖRSTÅR verkligen hur man kan fortsätta att släppa sånt här skräp och att folk fortsätter att köpa varje slash and hack klon som kommer ut -.- Buggarna gör spelet ospelbart, säger ju ganska mycket att man var tvungen att vänta nästan år innan sacred vart spelbart -.-

Det är nästan fan en hädelse att det ligger brevid vampire förtillfället.

För vampire var hade inte minst lika mycket buggar när det var nytt? Det var 10 gånger värre än i sacred tycker jag.

Om du kollar på bilden så gissar jag att han menar Redemption, inte Bloodlines.

Ah du har rätt, kollade inte på undertiteln.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Jag undrar varför alla alltid ska ifrågasätta betyget på recensionerna, det är RECENSENTENS åsikt, ingen annans åsikt som sätter betyget på RECENSENTENS recension, punkt slut.
Så om han tycker att spelet är värd en 4a, så är det värt en 4a enligt honom, det är hans åsikt som sagt var.

Antagligen för vi diskuterar hans recension, om jag ska förklara på ngt pedagogiskt sätt. Han säger spelet får ett betyg och en annan säger jag håller inte med, jag tycker det ska vara en trea. Då har de utmärkt var sin åsikt helt i sin ordning. Det är med helt i sin ordning säga att man inte håller med en recensent i hans bedömning så länge man inte skriver att han är utvecklingshandikappad eller liknande. Det är däremot skumt att använda kapitalbokstäver där det inte hör hemma. Sånt retar mig.
En sak som med retar mig..
Till alla wow fanboys man får jämföra ert älsklingsspel med vilket spel man vill, bara för du gjort fula saker med din nightelf/bloodelf betyder inte att det fick status som oberörbart.

Medlem
Skrivet av SirMauser:

Antagligen för vi diskuterar hans recension, om jag ska förklara på ngt pedagogiskt sätt. Han säger spelet får ett betyg och en annan säger jag håller inte med, jag tycker det ska vara en trea. Då har de utmärkt var sin åsikt helt i sin ordning. Det är med helt i sin ordning säga att man inte håller med en recensent i hans bedömning så länge man inte skriver att han är utvecklingshandikappad eller liknande. Det är däremot skumt att använda kapitalbokstäver där det inte hör hemma. Sånt retar mig.
En sak som med retar mig..
Till alla wow fanboys man får jämföra ert älsklingsspel med vilket spel man vill, bara för du gjort fula saker med din nightelf/bloodelf betyder inte att det fick status som oberörbart.

Så att jag skrev med stora bokstäver för att poängtera just det är fel? I min mening hör dom hemma där alldeles utmärkt, dom är där för att stärka ordets betydelse.
Alla har olika åsikter, en del tycker att vissa saker är bra när andra tycker att dom är dåliga, och vise versa. Alla upplever spelet olika, en del får buggar, andra inte, så alla ger betyg från deras egen synvinkel.
Så bättre är att ge spelet ett eget betyg istället för att säga att recensenten har fel med sitt betyg, han gav det från hur han upplevde spelet, inte hur du själv gjorde det.
Angående humorn i både Sacred 1 & 2 så skulle jag aldrig spela spelen om den inte fanns med, medans andra tycker att den är totalt malplacerad.
"Here lies G. Freeman, beaten to death with a crowbar." minns jag mest av alla gravstenar i 1an iallafall
Fattar dock inte hur man kan jämföra detta med WoW dock, totalt olika spel, WoW är inte precis Hack'n'Slash vad jag vet. ^^


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Mikael Fröding:

Eller kuta och kötta, kanske man ska säga i dessa sammanhang

Ha ha. Nu var ju du rolig...

Edit: Förresten - kan någon förklara varför spel-makare envisas att ha med eskort-uppdrag? Tycker NÅN att sånt är kul? Eskort-uppdrag och lava-banor borde vara solklara nay-nay's för alla som har något mellan öronen.


signatur
Medlem

Först och främst fin review. Jag kan inte få nog av detta spel. Hellt suveränt i min rgp samling. Nu dags att återgå till spelet igen.

Medlem

Första spelet var underbart bra, tills man insåg att det var helt ospelbart pga buggarna.
När jag för andra gången körde fast pga att det buggade (det gick inte att komma vidare med huvudstoryn pga buggade npc'er) gav jag upp.
Och då hade spelet funnits ute länge och fått en drös patchar.

Hoppas verkligen att det inte är lika illa i detta, att betala för något som knappt borde kallas alpha är tråkigt.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Gravsten med inskriptionen: "Here lies G. Freeman, beaten to death with a crowbar"

Hehe, den är bra. Min favoritgravsten är nog i Final Fantasy (PSP re-maken av ettan) i Elfenheim:

"Here lies Link"


signatur
Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Men, smecko.
Självklart att du får hordvis med extrabuggar, om du kör pirat och inte kunnat patcha upp alla hotfixar som kommit sedan release.

Märks att du inte har koll på nånting. Det är inga som helst problem att fixa uppdateringar till i stort sett alla crackade spel som kommer ut. Visst du kanske får vänta ett par dagar extra. Men att crackade spel skulle på något sätt vara sämre eller ostabilare än orginal dito är en myt. Ironiskt nog så finns det en hel del spel som fungerar bättre i crackad version då just kopieringsskyddet kan orsaka problem för en del. Sad, but true.

Nåväl nog om detta
Bra recension - dock förstår jag inte varför författaren ska dra in paraleller med Wow. Alla rpg-spel sedan Bards Tale har haft dessa moment. Blir nog ett definitivt köp i väntan på Diablo III.


signatur

In war, truth is the first casualty

Inaktiv
Skrivet av Juggernawt:

Men att crackade spel skulle på något sätt vara sämre eller ostabilare än orginal dito är en myt. Ironiskt nog så finns det en hel del spel som fungerar bättre i crackad version då just kopieringsskyddet kan orsaka problem för en del. Sad, but true.

Märks att du inte har koll på nånting.
Grupper som Reloaded tar aldrig bort skydden men istället gör omvägar. Dom omvägarna har OFTA minnesläckor som i sin tur gör spelen ostabila.
Många andra grupper som tex Razor tar bort skydden och i vissa fall (securom/drm) så blir spelen stabilare utan skydd.

Så nej det är ingen myt.

Medlem

Heh, nu har även jag beställt detta spel, hoppas på en hjärndöd upplevelse med stora mängder blod & inälvor! Förhoppningsvis så har även de flesta buggar fixats vid det här laget!


signatur
Medlem

Riktigt kul spel, glad att jag köpte det, klart värt sina pengar

Inaktiv

Den stora nackdelen med Sacred 2 enligt mig (har spelat en hel del på deras closed net) är systemet med combat arts.

Saken är den att de attackabilities man har kan man redan fixa på låg level. Det finns ingen belöning av att levla högre eftersom alla combat arts är tillgängliga från start (även om de är random drop från mobs vilket också känns konstigt). Det enda man får är gear, vilket gör att en karaktär som är lvl 30+ känns precis likadan upp till max level.

Med ett träd så är det en belöning att "låsa upp" högre abilities och fördela poäng man får när man levlar. T.ex. att få en ny attack ability när man når en viss level.

Totalt sett ändå ett bra spel med mycket bra grafik och en enormt stor sammanhängande värld och ett bra questsystem. Dessutom är det kul att spela ond, en del quests man får är faktiskt rätt elaka.

Om de gör en Sacred 3 hoppas jag att de behåller det mesta men gör någon form av skillträd eller liknande där man får nya attackformer och modifieringar på högre level.

12
Skriv svar