Daltandet med "HBT-Personer" ?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag är arbetande vit man utan sexuellt avvikande beteende i trettioårsåldern. Enligt media är jag näst intill personligt ansvarig för alla utsatta kvinnor, invandrarfientligheter, krig, svält, fan och hans moster - det är sån't skitsnack och jag less på att lyssna. Skall jag skämmas för den jag är eller vad är det folk vill?

jag tycker du ska skämmas.. lite iaf. Håll din kuk i styr

Personligt ansvariga är de som utför brotten, vårat ansvar ligger i att ge en pungspark till de som gör det.
Då menar jag nog alla, men det är också ett problem att män som beter sig normalt har "det yttersta" ansvaret eftersom vi har samma makt som de andra kukarna, men det är ju inte riktigt sant.

Tycker inte man ska fixera sig så mycket på kön, men kan någon (vem som helst som har värderingarna i behåll) säga ifrån när tillfälle kommer så gör man det. Sen tycker jag bara att det är bra att det finns folk som jobbar aktivt med de här frågorna för att sätta lite tryck på samhället.


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av Lewl:

...

Bra sagt. Märkligt hur vi Svenskar är helt befriade av kultur och denna "lilla" kultur vi har är tydligen inte värd att bevara då den är mesig. Skulle man sen nämna ett exempel på Svensk kultur då är den bara lånad från en annan kultur och inte Svensk överhuvudtaget.

Samma sak med Svenska traditioner, men en tradition måste börja någonstans.

I övrigt angående HBT-fenomenet håller jag med trådskaparen, Ariath, Fairfax m.fl.

Medlem
Skrivet av Lewl:

Det här kommer säkerligen att avfärdas som ett rasistiskt inlägg...

Det vore verkligen sorgligt i så fall. Rasism i mina ögon är när man nervärderar en annan kultur, inte när man talar gott om sin egen.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Att män sitter i ledningen för både de flesta företag och länder är väl ingen överraskning för någon - tror du verkligen att det hade sett annorlunda ut om kvinnor hade haft hälften av allt?
Jag tror det hade varit värre.

Varför tror du det?

Skrivet av CastorFiber:

Världen ser ut som den gör för att den sett ut som den gjort - det ändras sakta men säkert och ett säkert sätt att se till att det går riktigt sakta är att börja skrika, kräva, kvotera, spotta och fräsa.

Öh? Högljutt skrikande och krävande är vad många stora rörelser sysslat med för att få till ändringar i världen. Såväl när det gäller kvinnors rösträtt som svartas rättigheter...

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av andman:

Bland de 216 som dömdes för våldtäkt fanns inga kvinnor.

Det där har ingenting med jämlikhet att göra - det är samma orsak som gör att det inte finns pissoarer på damtoaletten.

Nja, det är väl snarare bara väldigt ovanligt. För några år sen var det ju en dam i Norge som dömdes till fängelse för våldtäkt på en man.

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av andman:

Det är ingen åsikt, det är bara fakta. (För mer information se t.ex. Brottsförebyggande rådets hemsida, massor av statistik)

Man kan bevisa vad som helst med statistik, 80 procent av alla människor vet det.

Jag tycker absolut inte att du ska skämmas för att vara arbetande vit man. Det vore löjligt. Jag kastade bara fram de gamla vanliga siffrorna på att det i 99% av fallen är män som fattar beslut om att kriga, utför själva krigandet och utför sexbrott. Huruvida det vore mindre misär om det istället var 99% kvinnor sa jag inget om. Fast jag tror det.

Medlem

andman - Kvinnor kan, gick i konkurs (om man nu ska skoja till det)

Oxså nått jag har tänk på, om man säger nått som är en "tradition" eller "svensk kultur" ska det alltid komma upp "det är lånat av xxxxx"

Men vad är det för fel på att säga "det är svensk kultur" när man har ansett det vara i flera hundra år, har inte vi rätt att säga det är "våran sak"?

själv är jag 24, överkåt vit man med jobb, och känner att media pekar på mig och säger "ditt äckel det är ditt fel att kvinnor blir vådltagna" så jag håller med dig till fullo CastorFiber.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

va fanken betyder hbt nudå? nytt flashigt utryck man ska lära sig

iaf tycker inte det daltas däremot så får man höra väldigt lite vad vanliga homosexuella tycker dom enda som hörs är ju dom extravaganta och dom är ju inte normen för homosexuella.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

andman - grejen är ju att som sagt, det är nästintill bara män som styr och därför har inte kvinnor kunnat testas riktigt, vi har absolut ingen fakta på att det skulle bli sämre/bättre om det var lite mer jämnställt, såklart är det bra att det börjar jämnas ut, dock så tycker jag personligen att det ska vara 50/50 på varenda jobb är helt enkelt bara dumt.

Låt folk göra vad de tycker är kul, och försök få så att kvinnor ses som jämlikar och inget som försöker ta makten!
Sen så var ju styrelsen under margaret thatcher ganska dålig om jag inte minns helt fel, någon får gärna rätta mig.

Enligt mig är det bara bra att invandrarna/flyktingarna tar en liten del av sin kultur hit, våran kultur är alltid i ändring MEN nu kommer jag säkert låta främlingsfientlig, vilket jag skiter för jag vet att jag inte är det, folk borde försöka anpassa sig bättre till våran nuvarande kultur (vad det nu än är, dvs:P)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Lewl:

Ranting...

Om allt du säger är sant (jag misstror de flesta media som prostituerar sanningen, dvs nästan alla dagstidningar) så är det förjävligt.

Jag ser inget rasistiskt i det du skriver och håller med dig på alla sätt. Jag firar och flaggar inte men man skall fan kunna göra det med rak rygg utan att känna att man förtrycker någon - sån't skitsnack får bara rakt motsatt effekt.

Jag kommer dubbelposta då jag inte har styrkan att copy-paste:a så ni som tänker anmärka... chill out.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av CastorFiber:

Att män sitter i ledningen för både de flesta företag och länder är väl ingen överraskning för någon - tror du verkligen att det hade sett annorlunda ut om kvinnor hade haft hälften av allt?
Jag tror det hade varit värre.

Varför tror du det?

Jag borde kanske haft en smiley efter den meningen men om man bara ser till de man känner och känt... tjejer är inte lika grymma och våldsamma av en anledning - de kan inte backa upp vad de vill göra, annars tror jag att tjejer är precis likadana som killar... Vaför skulle kvinnan vara mer timid och lugn? Kanske i det avseende att de i en väljusterad familj "programeras" att vara den snälla lek-mamma-flickan som gillar ponnies och rosa kuddar men på samma villkor som killar skulle de ta hämnd... de skulle lätt vara mycket, mycket värre.

(höll på att glömma smileyn igen)

Skrivet av CastorFiber:

Världen ser ut som den gör för att den sett ut som den gjort - det ändras sakta men säkert och ett säkert sätt att se till att det går riktigt sakta är att börja skrika, kräva, kvotera, spotta och fräsa.

Öh? Högljutt skrikande och krävande är vad många stora rörelser sysslat med för att få till ändringar i världen. Såväl när det gäller kvinnors rösträtt som svartas rättigheter...
[/quote]
Kvinnor har det knappast så illa att de behöver göra revolution eller vart bor du? Jag kommer sannerligen inte att medverka till förändring om den innebär att jag, min far och mina bröder och söner skall svartmålas, förnedras eller bli undanknuffade bara för hur världen har sett ut en gång i tiden. Lika villkor är en sak, särbehandling en annan.

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av andman:

Bland de 216 som dömdes för våldtäkt fanns inga kvinnor.

Det där har ingenting med jämlikhet att göra - det är samma orsak som gör att det inte finns pissoarer på damtoaletten.

Nja, det är väl snarare bara väldigt ovanligt. För några år sen var det ju en dam i Norge som dömdes till fängelse för våldtäkt på en man.
[/quote]
Jag minns... i aftonbladet kan man läsa om en kille som blev våldtagen av en delfin... det bevisar ganska lite. Du måste ju inse varför en kvinna inte kan (i vanliga fall) våldta en kille...

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av andman:

Det är ingen åsikt, det är bara fakta. (För mer information se t.ex. Brottsförebyggande rådets hemsida, massor av statistik)

Man kan bevisa vad som helst med statistik, 80 procent av alla människor vet det.

Jag tycker absolut inte att du ska skämmas för att vara arbetande vit man. Det vore löjligt. Jag kastade bara fram de gamla vanliga siffrorna på att det i 99% av fallen är män som fattar beslut om att kriga, utför själva krigandet och utför sexbrott. Huruvida det vore mindre misär om det istället var 99% kvinnor sa jag inget om. Fast jag tror det. :)[/quote]
Misstörstå mig rätt, jag skämms absolut inte - den enda känslan som blir framlockad av sånt här snack är ilska. Jag tänker inte ta någon skuld för något jag inte gjort oavsett kön, färg, ålder eller annat epitet.

Jag tror att tjejer många gånger skulle önska tillbaka sin "förtryckta kvinnoroll" om de fick leva med männen på lika villkor.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tror iofs också att det nog inte skulle vara någon större skillnad om kvinnor dominerade politiken (se bara på Margaret Thatcher, hon var ond som fan ). Och all undersökning tyder på att kön spelar ytterst liten roll: http://www.psychologymatters.org/nodifference.html

Men det blir väl knappast värre. Jag citerar Robin Williams: "If women ran the world we wouldn't have wars, just intense negotiations every 28 days."

Medlem

Lite kul med folk som känner sig utsatta men som samtidigt inte är sena att klanka ner på andra... har man inte gjort något fel, har man rätt, även om man är en svensk man, men även om man är invandrare
Det finns bara ett vi och det är vi, människorna på denna jord. Annars är det jag och du som tar ansvar för sej själva (eller, det borde vara så iaf).

----
On-topic:
Jag har absolut inget emot folk som är "hbt", det är liksom deras liv och jag skiter i det. Det som stör mej är fjollor .
Alltså, såna som sminkar sej så de ser ut att ha Homers make-up gun i garderoben, och beter sej som om de ägde världen, fast man vet att de bara överdriver. Det finns kvinnor som beter sej likadant, jag hatar dom också. Heteromän som beter sej så brukar åka på stryk så dom ser man inte så ofta.
Lite som den där historien jag hörde om en stockholmare som ställde sej på ett bord i en krog i Byxelkrok (längst upp på Öland) och skrek "ölänningar är BÖGAR". Han fick stryk...

Hursomhelst, fjollor borde INTE vara normen eller på något representera hbt-personer, men det hör till deras natur att ta uppmärksamhet.


signatur

yolo

Medlem

skit i Pride festivalen och kvinnans dag, om dessa personer vill att folk ska acceptera som dom är så kan dom inte hålla på fira speciella dagar för att dom är stolta för det dom är

tycker det ökar intrycket att man ser dom som ett folk för sej

Inaktiv

Jag förstår inte det här eviga daltandet med olika kön, sexualiteter, etniciteter o.s.v? Varför kan man inte bara se olika människor istället?

Den dagen alla inser förträffligheten i att alla är olika är också dagen motsättningarna försvinner.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

vad är det för fel på att vara olika, och köns neutrala, det är väll skillnaden som gör oss unika idivider?

bra sagt SkarZnik!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

"Köns neutrala" innebär det att man inte står i kön, men inte heller går före den?

(kunde inte låta bli )

Medlem

Det är skillnad på att vara bög och bögig. Men en bögig bög som tror alla är homofober ska fan slängas i en brunn.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Menar du att det är skillnad på en homosexuel person och en feminin homosexuell isåfall förstår jag iaf va du pratar om.

Oavsett så är det bara korkat o säga att dom ska slängas i en brunn.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Mycket intressanta, och framför allt.. oerfarna kommentarer i den här tråden.

Att kampen för det sexuella likaberättigandet är i full gång är för mig inget konstigt alls och inte heller något som borde "förhindras" genom att kväsa t.ex. Pride-festivalen eller nyheter om HBT i media. Vi lever i ett demokratiskt land, och priset ni betalar för denna, för många andra icke existerande, lyx är att ha EN årlig festival på Stockholms gator, där paraden bara är en enda sak av hela det utbud av utbildning, vänskap och samhällsinformation som Pride-festivalen egentligen är. Att vissa inte klarar att leva med detta är för mig väldigt främmande. Den som inte har sinne nog att förstå att hela paraden är ett nummer med en stor dos humor, överdrivenhet och glimten i ögat, borde nog gå och undersöka huvudet. Men precis som Fairfax skrev tidigare; "De riskerar att ses som knäppgökar. Speciellt med tanke på att folk har en förmåga att dra alla över en kam."

Att inte bevilja HBT-personer åtminstone liknande eller samma rättigheter i samhället som heteronormen är absurt. Varför ska inte två män eller två kvinnor kunna gifta sig? Kyrkan har totalvägrat (nu är det påväg att ändras), men det är väl inte kyrkan som styr Sverige? Sen när lyssnade vi på kristen tro för att forma våra egna lagar? Pss, "partnerskap". Giftermål, borgerligt eller kyrkligt (där det går). Vad är svårigheten? För jag tror inte att era argument mot homsexuellas giftermålsrätt är att "Gud skapade mannen och kvinnan".

Sen det här oerhört tramsiga "bögar är okej, så länge de inte tafsar på mig". Ni som säger detta, har ni någonsin ens träffat en bi- eller homosexuell man, som ni per faktum VET har en avvikande sexualitet? Har ni någonsin ens varit med om att bli "uppraggade" av en bög? Svaret är i de flesta fallen självklart "nej", eftersom ni antagligen inte skulle kunna peka ut ens en transa om ni så stod mitt i Pride-paraden.

Reaktionen är så typisk för den manliga stolthet som lärs ut av media och är en direkt biprodukt av hur samhället exponerar män och kvinnor (och deras sexualitet!), hur de gjuter formar att passa i. Det är DEN ni borde vara rädda för när det kommer till media, inte om Ove, 34, husbög och knypplare eller Tove, 23, råflata och vänsteraktivist sitter i statlig radio och pratar jämställdhet mellan kön eller sexualitet. Det som får er att vara rädda för avvikande sexualitet kommer från samma sak som skrämmer er nu; upplagejagande massmedia.

Så vitt jag vet förespråkar inga organisationer inom HBT-området rättigheter för HBT-personer utöver de som tillfaller "normen" idag, det hade varit befängt och är en fråga som förhoppningsvis stannar innanför kvoteringsfrågan; den rör inte HBT. Sexuellt likaberättigande, det är det det handlar om. Inget annat.

Ni umgås med, skakar hand med, pratar med och kanske tillochmed har sex med personer med avvikande sexualitet, dagligen, utan att ens veta om det. Alla bögar är inte färgglada fjollsensationer med brutna handleder, och alla flator är inte orakade sportfånar som dricker mjöd och slår killar på käften. Och ingen av dem är antagligen intresserade av att ragga upp en hetero på en vanlig krog, lika lite som ni är intresserade av att ragga upp ett homo. Jag menar, tänk efter lite istället.

Sen är det mest intressanta fenomenet i hela den här tråden att trådskaparen Nikie lyckas skapa ett inlägg, där han blandar ihop HBT-diskussionen med den om "den kollektiva manliga skulden", och samtidigt kritiserar hur media förvränger synen på män vs. kvinnor. Det är en helt osannolik, men icke desto mindre fantastisk, soppa med ämnen som på många sätt inte borde diskuteras som samma ämne.

Men jag är imponerad av att han/hon inser att bilden av en standard-man är konstig, eftersom det i det långa loppet faktiskt borde hjälpa även honom/henne att förstå att bögar och flator inte är farliga och att deras kamp för samma rättigheter inte kommer ta hans/hennes rättigheter som heteronorm ifrån honom/henne.

Lika lite som invandrarna kommer till Sverige och tar våra jobb.


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Medlem

Nejnej, invandrarna kommer ju till Sverige och tar våra skattepengar!!!

Hursomhelst, det enda jag kan bli lite less på är att när det blir prajd-festival så går nyhetsvärdet på HBT-relaterade ämnen upp med sådär 40 miljoner procent för att sedan snabbt dala ner till en nyhet i månaden. Vilket säger en del om vilka hypokratiska mode-offer våra politiker och journalister är. Men det visste vi ju å andra sidan redan. Tröttsamt är det dock. Lika tröttsamt som extremism, som jag till viss del kan tycka att prajd-festivalen är. Å andra sidan bor jag inte i sthlm och tittar inte på nyheterna och lyssnar inte på radio och läser inte aftonblaskan, utan läser mer seriösa nyhetstidningar där jag kan sålla bland det jag vill läsa. Så slipper jag läsa om Olle 46 gillar att klä sig i nätstrumpor, för det skiter jag fullständigt i.

Medlem

bra ord där m0rfar.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av infinitesorrow:

Att inte bevilja HBT-personer åtminstone liknande eller samma rättigheter i samhället som heteronormen är absurt.

Du beskriver en väldig massa av ståndpunkter som ingen uttryckt i tråden, för att sedan "argumentera emot" på ett sätt som får det att låta som om någon av de du låtsas diskutera med faktiskt uttryckt det du bestrider. Ganska fult gjort.

Inaktiv

Just det stycket du citerar är inte riktat mot något speciellt citat av någon annan i tråden nej, så jag ursäktar för mitt eldiga kommenterande av denna del. Det var inte min intention att försöka lägga åsikter på någon.

Resterande stycken är svar på tal på den samlade uppsjön med, vad jag anser är, okunskap och fördomar dokumenterade i denna tråd. Tyvärr har jag inte citerat varje del.


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Inaktiv
Skrivet av abz:

Kan inte säga att jag har nåt emot bögar så länge de inte kommer fram och försöker lura med en

rädd för att du ska "gå på det"?
(-:


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag kan intyga att bögar kan vara luriga, särskilt när man är full. Jag var i en bögbar (fick jag veta flera år senare) när var jag på besök i Malmö. Ingen av oss som var där visste att det var en bögbar, vi såg bara att de släppte in 18-åringar (lammkött) när ingen annan gjorde det i stan (vi var 18) Jag tyckte, såhär efteråt, att det var lustigt med alla som klämde mej i röven, jag trodde att det var en kompis som jävlades för att jag raggat upp en tjej.

Så det kan absolut hände att man blir ehum... anfallen... av bögar, även om man är hetero.

edit: Och ju, jag kan intyga, tjejen jag träffade var faktiskt en tjej


signatur

yolo

Inaktiv

falska blippar på sin gaydar kan nog hända den bäste, och det hjälpte väl inte direkt att du strosade runt på en gaybar?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av infinitesorrow:

Att inte bevilja HBT-personer åtminstone liknande eller samma rättigheter i samhället som heteronormen är absurt. Varför ska inte två män eller två kvinnor kunna gifta sig? Kyrkan har totalvägrat (nu är det påväg att ändras),

Håller med om att Hbt-personer ska ha samma rättigheter som hetrosexuell t.ex. att dom ska få ingå äktenskap, men borde de få göra det i kyrkan? För står det inte i bibeln att homosexualitet är en synd, och borde kyrkan i sånna fall hjälpa dom att begå en "synd" när det är imot deras tro?

Inaktiv
Skrivet av R_ufo:

Håller med om att Hbt-personer ska ha samma rättigheter som hetrosexuell t.ex. att dom ska få ingå äktenskap, men borde de få göra det i kyrkan? För står det inte i bibeln att homosexualitet är en synd, och borde kyrkan i sånna fall hjälpa dom att begå en "synd" när det är imot deras tro?

Ja, det är en fråga som kan diskuteras givetvis, men utom-kyrkliga giftemål borde vara homsexuellas fulla rätt också.

Sen kan man ju undra, vad tror du en homosexuell troende tänker när hans/hennes egen kyrka vägrar viga denne och dennes partner?


signatur

Terapi? Nä, Quake.

Medlem

eftersom att biblen tar avstånd så är det inte så mycket å göra åt saken, om de nu inte vill väcka guds vrede.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av infinitesorrow:
Skrivet av R_ufo:

Håller med om att Hbt-personer ska ha samma rättigheter som hetrosexuell t.ex. att dom ska få ingå äktenskap, men borde de få göra det i kyrkan? För står det inte i bibeln att homosexualitet är en synd, och borde kyrkan i sånna fall hjälpa dom att begå en "synd" när det är imot deras tro?

Ja, det är en fråga som kan diskuteras givetvis, men utom-kyrkliga giftemål borde vara homsexuellas fulla rätt också.

Är det inte de då??

Inaktiv

Man måste komma ihåg att det som är normalt för mig kanske inte är normalt för andra personer! Det gäller att inte vara så rädd av sig utan att kunna leva med att andra personer är olika. Det är klart att det finns eganskaper hos andra som man inte uppskattar men då behöver man ju inte aktivt söka upp dem samt om man skulle råka "utsättas" för dom kanske man skall vara lite mera accepterande och inte så dömmande.

Om man tycker att det är så svårt att leva som "normal vit man" på grund av "all" kritik man får kanske man ska jobba för att de saker som gör att man får kritik (våldtäkter, orättvisa löner, dålig representation av kvinner på höga platser inom politiken och företagsvärlden) minskar, då minskar också kritiken mot DIG! Jag tycker inte man ska klaga när vissa grupper i samhället prövar att få bättre vilkor, jag är för ett mer jämligt samhälle inte imot det.


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Skriv svar