Att tycka om ett fotbollslag är rasistiskt.

Medlem

Vi verkar komma tillbaka till samma sak hela tiden, men jag kan verkligen inte förstå att det finns människor som vill förvägra enbart vissa personer att göra/bära något med anledningen "Vi vet nog att de är rasister och det tolererar inte vi. Det är bara därför de vill ha [stoppa in nästan vad som helst]". Visst, jag håller med. Jag vill heller inte se flaggan i samband med rasister, men de har likväl rätt att bruka den. Jag vill inte se kommunister demonstrera heller, men de har rätt att göra det. Jag har massvis med åsikter och jag tycker nog att det är bra att man har ett objektivt sätt att se på saker och inte utgår ifrån vad man tycker är fint och bra. Antingen är det fritt att vifta med flaggan (vilket det ännu är) eller så får man lägga till den på symboler som hetsar folkgrupper (te x Swastika). Att säga att den i sammanhanget hetsar kan jag öht inte köpa. Nej, om den hade på något unikt sätt symboliserat något vi hade kunnat koppla till rasism så... Att rasister lallar runt med flaggan är ju knappast skäl nog, eller att det är allmänt känt att personerna som kommer med flaggan till skolan är rasister. Jag har en liten flagga hemma, jag hissar en på landet, har en på min båt, och en på min scoutskjorta. Kort skulle jag tro att icke-rassar har fler flaggor än rassar. Den visas dessutom oftare i andra sammanhang än med rasister (tänk alla flaggdagar med lokaltrafik, myndigheter, skolor mm som hissar den). Hur kan den då i hela fridens namn "i sammanhanget" vara en politisk/rasistisk ikon? Står idioterna och skriker att invandrare är skit, är det deras ord, inte deras kläder som står för felaktigheterna.

Helt utan att känna mig, är det då ok om jag dyker upp med svenska flaggan svept runt min kropp på en avslutning? Är det ok för att ni inte har en susning om jag är rasse, eller är det inte ok, för att jag kanske är det?

Inaktiv

Jo jag håller med er. (tänker inte skriva vilka!!! )
jomen håller emd alla lite, fast kanske de som tycker att det ska vara fritt lite mera... Jag är varken rasist eller invandrar fientlig. Gillar inte idioter heller för den delen. Men visst ska det vara fritt och tyvärr kan då även rasister och andra pundare använda tex. svenska flaggan.

hehe. Jo man kan ju dömmas rakt av av vissa för att man håller på ett fotbollslag. Jag är bajare så en del tänker nog "ni är skandal!! era jävla fotbollsförstörare!!! ni slännger inte massor med saker på plan och skjuter raketer mot barn!!!!! Fy helvette för er!! era jävla pundare! Ni röker på å dricker varje dag!"
sen så ska de va stora bokstäver på allt de där också

Kanske är man inte bättre själv:P Jävla ap-jävlar(gårdare/djurgårdare) å råttjävlar som inte tillhör stockholm era solnatattare!(gnagare/aik:are)

va iallafall de ja tänkte på först när jag såg rubriken! haha

evh
Medlem

mm snart är man väl rasist bara för man dricker o'boy. Pinsamt att det har gått så här långt. Vet en skola som fick avstå kyrkan på en skolavslutning för att det stred mot andras religioner och förmodligen ansågs som rasitiskt.

*suck*


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Inaktiv

evh: ...nu var det ju inte fotbollströjor det handlade om alls. jeez.

och för att ta denna diskussionen till en annan intressant grej.. varför i helvete ska man ha skolavslutning i kyrkan? jag är ateist.
det är inte heller något som har gamla anor.. hörde en debatt om det på radio. alla tror det är värsta gamla traditionen och gawddamnit om man ska rucka på traditioner (!!!!!)..
men så är det ju tydligen inte
näe, fy för skolavslutningar i ett jävla kloster, i en kyrka, en moské eller en kyrkogård.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

evh: ...nu var det ju inte fotbollströjor det handlade om alls. jeez.

och för att ta denna diskussionen till en annan intressant grej.. varför i helvete ska man ha skolavslutning i kyrkan? jag är ateist.
det är inte heller något som har gamla anor.. hörde en debatt om det på radio. alla tror det är värsta gamla traditionen och gawddamnit om man ska rucka på traditioner (!!!!!)..
men så är det ju tydligen inte
näe, fy för skolavslutningar i ett jävla kloster, i en kyrka, en moské eller en kyrkogård.

Nej, jag håller med helt. Skolavslutning hör inte hemma i kyrkan, men beroende på vad man tycker är lång tid så kan man ju säga att det finns en tradition. I vissa skolor.
Det var först när jag flyttade till Stockholm som jag stötte på min första skolavslutning i kyrkan. Skolan som är från början av 1900-talet hade haft det så genom alla tider. Nu var det frivilligt att delta på morgonen, och man kunde bara dyka upp för avslutningen i aulan om man ville, och på så sätt störde det inte särskilt mycket, men rent principiellt är jag emot det.

Medlem

För er som skriver mycket text kan man få nåra rad avbrytningar jösses, Annars är det ingen som läser vad ni skriver bara ett tips.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Skolan ska inte ha något med religion att göra, i annat än ren undervisningssyfte. Jag vill inte skicka mina ungar i kyrkan, det finns gott om platser att hålla en skolavslutning på.
Är det en tradition? Då är det dags att bryta traditionen.
Är det frivilligt? Det ska inte ens vara ett val, skolavslutningen ska hållas på en ickereligiös plats.


signatur

yolo

Medlem

^- Precis!
Skolan ska vara neutral, eller ha lika influencer av allt.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Sveriges alla myndigheter och institutioner kan liknas vid en liten vanlig Svenssonfamilj. Vi är helt enkelt skiträdda för att någon ska tycka att vi har fel eller beter oss illa. Så länge bilen är tvättad, gräset klippt och rabbaten ansad kan vi gå in, stänga dörren och svära över invandrare. Samma männsika kan vara rektor, jobba på försäkringskassan eller heta Fredrik Reinfeldt. Det viktiga har blivit hur det ser ut utåt och inte vad vi tycker. Hur huset ser ut infö grannen, hur din kommun ser ut inför regeringen, hur Sverige ser ut inför EU. Folks åsikter får verkligen inte yppas för då spricker ju hela idyllen.
Kan tänka mig hur det lät på fotograferingen...
-Åh nej, barnen har svenska landslagströjor, hur ska det tolkas? Inget av barnen är mörkhyad säger du? Jaha, stopp och belägg, av med tröjorna!

Inaktiv
Skrivet av Rouqe:

-Åh nej, barnen har svenska landslagströjor, hur ska det tolkas? Inget av barnen är mörkhyad säger du? Jaha, stopp och belägg, av med tröjorna!

Hm, men.. De som sagt att de som inte haft tröjorna på sig, blev kallade för hobbyblattar etc, då?

Inaktiv
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Rouqe:

-Åh nej, barnen har svenska landslagströjor, hur ska det tolkas? Inget av barnen är mörkhyad säger du? Jaha, stopp och belägg, av med tröjorna!

Hm, men.. De som sagt att de som inte haft tröjorna på sig, blev kallade för hobbyblattar etc, då?

Vem bryr sig i längden oavsett? I vilket fall som helst tror jag inte någon blir kallad någonting på grund av dennes tröja, så till vida det inte står "Hitler is my homeboy" eller "Usama for ever". När vi nått den toleransnivån är jag nöjd, vilket aldrig kommer att hända förmodligen. Jag tycker folk ska ge fan i att döma någon på grund av en jävla tröja oavsett hur man kan tolka saker. Allt kan tolkas hur som helst om man bara bestämt sig för det. Att tolka är så svävande, det har inget med fakta att göra. Att tolka kläder är den verkliga rasismen för då dömer man verkligen enbart efter utseende och frågar inte ens efter åsikter eller varför.

evh
Medlem
Skrivet av prikk:

varför i helvete ska man ha skolavslutning i kyrkan?

Har inte sagt att man ska ha det, tkr själv det är onödigt. Däremot hade nog skolan det som tradition och tvingades ändra på de. Säga vad man vill men tkr det är helt åt käpprätt.


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem
Skrivet av prophetic:
Skrivet av Rouqe:

-Åh nej, barnen har svenska landslagströjor, hur ska det tolkas? Inget av barnen är mörkhyad säger du? Jaha, stopp och belägg, av med tröjorna!

Hm, men.. De som sagt att de som inte haft tröjorna på sig, blev kallade för hobbyblattar etc, då?

Är det enligt dig kopplat till tröjorna? För isf ska jag genast dra igång en kampanj där alla som inte har lyssnar på Linkin Park är megatöntar. På så sätt kommer vi kunna förbjuda Linkin Park. Toppen!

Inaktiv

det är kopplat till öppen jävla rasism, och det drogs en tydlig linje att det inte var okej genom att det blev förbud på sverigetröjorna.. vad det har med smak att göra vet jag inte

evh: vad är skillnaden mellan att skolan "tvingades" (vet inte hur en skola tvingas till nåt när det är skolledningen som avgör vad som gäller när det gäller sånt?) att ge upp kyrkavslutningen..
och att alla ungar tvingades att välja mellan att antingen vara med i en kristen kyrka på en avslutning, eller vara en utböling utanför?

vi har inte kristendom i skolan längre som ett grundämne, och att inte ha avslutning i en religiös byggnad är ännu ett avsteg från en mer ignorant tid


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

det är ju sånna skolor och/eller media som uppviglar en form av rasism. dem förespråkar att det är synd om invandrare om "den andra gruppen" dvs, enligt dem, riktiga svenskar viftar på SIN flagga. det är ju att separera grupperna i sin självaste mening.

själv är jag inte rasist, jag hatar folk vart dem än kommer ifrån - det är vad dem gör som avgör mitt omdöme.

som att bränna en flagga när man är arg över en karikatyr, vad är det man säger, two wrongs don't make a right. sen så tycker jag dagens ungdom ändå kan ha en skön inställning som substitut för en häftig reaktion, kortfattat: ORKA.

Medlem
Skrivet av prikk:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av prikk:

vem ska ta tillbaka den då? icke-rasistiska nationalister i sverige går att räkna på en hand

För självklart är man ju rasist om man älskar sitt land...

hm.. jag skrev två meningar som omöjligt går att misstolkas, ändå får ni det till något helt annat.

kan säga det igen, så kan du läsa extra långsamt: icke-rasistiska nationalister i sverige går att räkna på en hand

jag säger inte att det betyder att nationalromantiska poeter som skriver dikter om gröna ängar och blåa hav är rasister, jag påstår enligt helt anekdotisk bevisföring att i dagsläget har jag aldrig träffat en svensk nationalist som inte också visat sig vara en rasist..

Anekdotisk bevisföring är inte fakta. Du borde kanske skriva att du bygger ditt påstående på engna erfarenaheter då man lätt förutsätter att folk har underlag för det dem säger.

Tydligen gick ju den meningen väldigt lätt att misstolka.

Jag har bara träffar en ifrån irak och han var dålig på svenska. Därav drar jag förjande slutsats:

Antaler irakier i Sverige som kan svenska bra går att räkna på en hand.

Jag gillar inte att många människor drar paralellen nationalist = rasist.

Nationalist:
"Person som kämpar för nationell självständighet (även om person som tycker att den egna nationen är bättre än andra)"

Rasist:
"Person som har (systematiska) rasfördomar"

Källa: http://lexin2.nada.kth.se/sve-sve.html


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

nationalister är romantiker och har noll verklighets anknytning .

Ditt citat ovan om vad nationalist betyder visar på din okunskap vad Nationalism egentligen har för innebörd i ett demokratiskt samhälle.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Är inte heller rasist för fem öre. Men skulle dom ringa från skolan och säga att mina kids inte får ha på sig kläder med Svenska symboler eller dylikt skulle jag ge dom fingret direkt!

Att mina ungar fortfarande har sin avslutning i en kristen kryka tycker jag förövrig skolan kan lägga ner. Tror inte ett skvatt på nån form av religon.
Ha avslutningarna utomhus på en grön härlig sommaräng istället.

Angående rasister så sa min förra chef (som är ifrån Iran) något som stämmer stenhårt.
-"Dom största rasistiska grupperna i Sverige är olika invadrare med hat mot andra länder som dom har med sig i bagaget. När dom sedan komemr till Sverige tuttas dom hop på ett samma ställe. kan inte bli annat än konflikter då."

Personligen tror jag det ligger nått i det uttalandet. Kanske inte så mycket om man snackar om dagens ungdomar, men generationen före dom kan det nog stämma in bra på.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

jag likställer inte nationalister med rasister, jag säger bara att i sverige, ett land utan stark nationalkänsla av väldigt många anledningar, så upplever jag att bara extrema personer påstår sig vara nationalister.
tassel: hade du sagt samma sak om slöjförbud? nu verkar varken du eller flera sena postare här ens ha någon koll på vad som har hänt så ni kanske ska vara lite försiktiga med att bli så jävla upprörda

vilka rasistiska grupper som är "dom största" i sverige vettefan, men jag är övertygad om att det som din chef säger är sant.. angående folk invandrade från länder med konflikter. dom har iaf en ursäkt för sitt ogrundade hat, dom flyr från krig.

vad har vad jag skulle gissa är den största rasistiska gruppen i sverige för ursäkt - vardagsrasisterna, som sitter å mumlar med lilla grabbklubben för inbördes beundran på kafferasterna..?

..och är någon så dum att dom utgår från att allt dom läser på forum har en forskningsrapport med sifo-undersökning bakom sig, och inte till stol del består av egna värderingar och anekdotisk bevisföring så är det dennes problem.
^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

tassel: hade du sagt samma sak om slöjförbud? nu verkar varken du eller flera sena postare här ens ha någon koll på vad som har hänt så ni kanske ska vara lite försiktiga med att bli så jävla upprörda

Får vara ärlig och säga att jag inte följt denna tråd från början och kanske spårar ur lite med mitt inlägg då jag inte vet exakt vad som hänt. :$

Angående slöja så skulle jag bli lika sur för det.
Om vi i min familj har som tradition eller religon att bära slöja så ska vi fasen få göra det.
Det här med vad vi bär för kläder är ett känsligt ämne.
Vart ska vi dra gränsen?
Att bära tröjor med svastickan (stavning?) på är långt över gränsen i mina ögon, men att bära en tröja med texten "äkta Svensk" på är det ok?
Just denna text får så snevridna inslag beroende på vem som bär den.
Snubben med rakat hår och martens kängor skulle placeras i ett fack direkt om han stövlade in med en sån på sig.
Men om glade och trevlige Shanom från Iran kommer med en sån på sig så skulle det uppfattas helt annorlunda.

Att visa vilket land man känner tillhörighet till kan aldrig bli "olagligt". Men som allt annat kommer det kunna missbrukas av mindre nogräknade individer. Som någon annan sa är det dags att vi alla tar tillbaka vår Svenska fana som symbol för vårt land och inte låta den vara en symbol för trångsynta.

Var 4:e år går fotbolls-VM för herrar av stapeln, och varje gång drar jag på mig en engelsk landslagströja. Detta pga att jag känner mer för deras fotboll än vår egen.
Eller det kanske ska förbjudas det också.
Kanske är hets mot folkgrupp eller så är jag en "självhatande Svensk" (tack, Betnér).


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv
Skrivet av prikk:

jag likställer inte nationalister med rasister, jag säger bara att i sverige, ett land utan stark nationalkänsla av väldigt många anledningar, så upplever jag att bara extrema personer påstår sig vara nationalister.

Vilka anledningar skulle det vara? Själv anser jag att svenskarna har en stark nationalkänsla. Se bara varje gång Sverige vinner någon större tävling som VM, SM eller OS.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av prikk:

jag likställer inte nationalister med rasister, jag säger bara att i sverige, ett land utan stark nationalkänsla av väldigt många anledningar, så upplever jag att bara extrema personer påstår sig vara nationalister.

Vilka anledningar skulle det vara? Själv anser jag att svenskarna har en stark nationalkänsla. Se bara varje gång Sverige vinner någon större tävling som VM, SM eller OS.

Vi kanske inte har en start nationalkänsla utan det är en av de få platserna där man kan vara stolt över Sverige utan att folk börjar undra om man är rasist eller inte.

Skrivet av Notumforce:

Ditt citat ovan om vad nationalist betyder visar på din okunskap vad Nationalism egentligen har för innebörd i ett demokratiskt samhälle.

Mitt citat är ifrån en ordbok som våran skola rekommenderat oss. Min poäng är att visa att rasist och nationalist är två skilda saker. Inte dess innebörd i ett demokratiskt samhälle.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Svenska flaggan ska finnas i klassrummet, inte några arabiska, afrikanska nationalistsymboler eller dito fr fd Balkan.

Sen att pk-lobotomerade kommunistyngel likställer allt svenskt med SD/ND rashat osv kommer väl alltid att spammas i forum.

Även i FZ´s

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

fullkomligt idiotiskt.

varför kan folk i norge och usa vifta med flaggor när dom är stolta över sitt land och vi inte kan. får det.
våra lands färger har inget med rasism att göra.
våra lands färger är till för alla som bor i vårt land.

Nä färgerna är inte rasistiska, men om dom var det skulle inte Ukraina heller få ha sin flagga ifred


signatur

La la la lag!

Medlem

Om hela klassen haft just fotbollströjor hade det imo varit ok, men som det verkar så var det 1-5 stycken som hade det, och resten något annat. Om det är så att majoriteten hade nåt nationalistiskt junk och några fyllde ut med det enda dom hade i blått och gult (dvs fotbollströjor) så var det helt rätt att neka fotograferingen.

Vilket extremhögerparti som helst kan ju försvara sina "demonstrationståg" med att dom bara ville hylla fina Sverige lite grann, medans vilken idiot som helst kan läsa mellan raderna. Såklart man inte ska förbjuda Svenska flaggan eller dess färger, men jag är presonligen övertygad om att folk som måste ut i grupp och "hylla sitt land" oftast är samma jävla rasist pack. Jag beundar också landet jag lever i, utan överdriven patriotism.

Nåja, har bara skummat igenom några av svaren här, skönt att se att en del förstår att allt inte är svart eller vitt.

Inaktiv

Yttrandefrihet, verkar som att somliga glömt bort denna underbara rätt vi har som gäller (ska iaf) alla.
Vill en ökänd rasist vifta med flaggan ska han få göra det, oavsett vad jag eller ni andra tycker om det. Han tycker förmodligen ni är lika mycket idioter som ni tycker han är.

Tumma inte på denna rättighet.

Sen kan man ju diskutera vad som passar sig på ett skolfoto med minderåriga ungdomar, men det känns som att denna diskussion sedan länge passerade detta.

Medlem

Tja, som RoGGe säger så är det fritt för dem att bära vad de vill, sen kan inte vi gå in i deras huvuden och se vad de menade med att bära tröjorna.


signatur
Inaktiv

...på ett skolfoto?
pleeeeaaaase...


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

RoGGe: Yttrandefrihet har vi, men inte rätten att medvetet kränka. Men det gör många svenskar Jättearga, för kränkandefrihet borde ju alla få ha- så länge vi inte kränks själva. ><

Folk verkar skita i, eller inte känna till, förstahandsrapporten som menade att det var en medveten provokation från nationalisters sida, och de som inte klädde sig i svenska färger & asatros-symboler kallades för 'hobbyblattar' etc. Wtf, hur handlar det då fortfarande om huruvida svenska flaggan är en rasistisk symbol eller inte?

Intention och djävla kontext; varför ska det INTE spela roll när det är ett skol-sponsrat kort, då skolan har en Skyldighet att se till att ingen mobbing, inga trakasserier etc försiggår?

Stå och vifta med era flaggor på gathörn och torg allt ni vill- men som de flesta vettiga, men ändå trivsamt boende, svenskar så Gör ni troligtvis inte det. Det finns inget behov av det.

Ni som tänker på Norges, USAs etc flagviftande, ser ni upp till sådant beteende?
Känns det inte lite som att man tar det lite för långt genom att basunera "WE'RE NUMBER ONE!" och samtidigt tro att Sverige och Schweiz, och Australien och Austria/Österrike är samma land, t.ex.?

Äh, I digress.

Flaggan är absolut ingen nazistsymbol, men jag har inte hört några vettiga argument för varför den ska få användas i en politisk manifestation på ett skolkort.

para_hjs: Det är extremt konstigt att man inte ska kunna argumentera Mot invandrarfientlighet utan att kallas PK eller kommunist. Se dig själv i spegeln innan du skriver mer, för ska du generalisera så bör du inse att dina egna kommentarer bara är en djäkla schablonbild av någon som gått på mycket högervriden propaganda.

Inaktiv

Hur man kan lyckas bli kränkt av att någon viftar med en flagga är bortom mig. Känns som att det är tecken på dålig karaktär, ungefär som rasism är i allmänhet.
Ser rött varenda gång det talas om förbud för att någon eller några fåntrattar tagit illa upp.

En vis man sa en gång;

Citat:

Any man who is willing to lose a little freedom to gain a little security, will lose both and deserve neither.

Vi behöver mindre förbud, inte tvärtom. Och vi behöver verkligen inte fler förbud för att upprätthålla illusionen av idyll för somligas bekvämlighet.

Skriv svar