Nu blir det datorköp!

Medlem
Nu blir det datorköp!

Ok, nu har jag suttit och låtsashandlat komponenter sen i april.... Snart läggs beställningen och det här är vad jag har kommit fram till efter många timmars forumwhorande

Mycket kärlek!

Uppdaterad, länk till senare inlägg

Sitter på en 24" o jag hoppas att jag ska kunna maxa det flesta spelen som finns ute nu och de som kommer 2008 i upplösningarna 1680x1050 el. 1920x1200
Övervägde dubbla 4870x2 men det såg inte ut på benchmarksen som om det var värt pengarna..

Notera dubbla velociraptors som jag kommer köra i raid0 i hopp om att korta laddningstider.

Åsikter, ideer?

Medlem

Kanske köra med DDR3 RAM, vet inte om just det där moderkortet stöder det men vet att det finns andra X48 mobos som gör.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Som jag sagt i flera andra trådar, är inte E8400 mer prisvärd än E8500? inte kollat priserna på ett tag dock ..


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Kanske köra med DDR3 RAM, vet inte om just det där moderkortet stöder det men vet att det finns andra X48 mobos som gör.

DDR3 är inte prisvärt , du får likvärdig prestanda (skiljer i dagsläget nästan inget) med DDR2 minnen.

Medlem
Skrivet av V!ruS!:
Skrivet av tysonayt:

Kanske köra med DDR3 RAM, vet inte om just det där moderkortet stöder det men vet att det finns andra X48 mobos som gör.

DDR3 är inte prisvärt , du får likvärdig prestanda (skiljer i dagsläget nästan inget) med DDR2 minnen.

Jo jag vet, men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden.

Nu kanske jag har helt åt stjotahejti fel, men behöver inte typ program optimeras för nytt ram som det måste för t.ex. använda quad cores Okej lite dålig jämförelse kanske, men om inte så har du rätt med att DDR3 inte är särskilt nödvändigt.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Jag tror inte ramen används på riktigt samma sätt som proppen. Programmen använder den ram som finns vad det än är för typ - alla minnesadresser heter samma sak oavsett teknologi runt hårdvaran. På samma sätt som att vatten skiter i om det är en plasthink eller metallhink eller om det är fem liter eller tio liter.

Men jag kan också ha fel hehe. Jag bara gillar att få för mig saker.


signatur
Medlem

Jo, gillar också att få för mig saker, men det är väl som du säger lite, det är väl mest hur mycket RAM man behöver för ett program och sedan ju snabbare minnena är desto snabbare kommer man åt programmet?
Eller jag vete fan, var är nj när man behöver honom... ^^


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

nj
Medlem

Det som skiljer olika minnestyper är deras hastighet.
DDR3 är en vidareutveckling av DDR2 som kräver mindre ström, kan nå högre klockfrekvenser etc. Det är ingen skillnad i optimeringar etc, utan det som gäller är minnets klockfrekvens, timings etc (precis som vanligt).

Att sikta på DDR3-minnen är imho dumt i dagsläget, man måste upp i de betydligt dyrare modellerna för att verkligen märka skillnad (om man inte sitter och tokbenchar och stirrar sig blind på varje enstaka FPS/poäng).
Att köpa DDR3 för att det är framtidssäkert är väl inte det smartaste (imho då) heller, DDR3 kommer att ta över mer och mer framåt nästa år när Intel har fått ut sin nya plattform och Nehalem-processorerna och AMD fått ut sin AM3-plattform. Antagligen så kommer priserna på DDR3 att börja sjunka då med så då är det antagligen lika bra att köpa allt nytt (eftersom de nuvarande socket 775-moderkorten från Intel kommer överges tex).
Ett par snabba och prisvärda DDR2-minnen är vad jag rekommenderar iaf, visst att det finns de som vill ha det värsta som existerar och är villiga att lägga pengar på det, men ja...

Medlem

Och det är ungefär så jag har fortstått det efter ha läst massa forumposts ang. DDR3...
Skillnaden mellan DDR2 och DDR3 blir runt 100£ give or take medans skillnaden i FPS i spel inte blir särskilt stor.

E8500 kostar bara drygt 15£ mer än 8400 så det fick det vara värt... E8600 däremot var betydligt dyrare

Nån som sett benchmarks mellan de olika märkena utav 4870x2? Vet inte riktigt vilken jag skulle välja men sapphire låter pålitligt

Är väl inte 100 på mobot... Har velat köra på gigabytes x48 DQ6 hela tiden men så läste jag nånstans att det är asus-korten som gäller så ja ändra mig i sista minuten

Inaktiv
Skrivet av quadpod:

Som jag sagt i flera andra trådar, är inte E8400 mer prisvärd än E8500? inte kollat priserna på ett tag dock ..

prisvärd är ett ord som borde förbjudas...

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

E8500 kostar bara drygt 15£ mer än 8400 så det fick det vara värt... E8600 däremot var betydligt dyrare

Nån som sett benchmarks mellan de olika märkena utav 4870x2? Vet inte riktigt vilken jag skulle välja men sapphire låter pålitligt

Skillnaden mellan olika tillverkares kort brukar inte vara stor, om något är det någon mindre överklockning, har dock inte sett några fabrtiksklockade kort ännu så nu är nog de flesta väldigt lika.

Att lägga pengar på att få E8500 är rätt onödigt, enda du behöver göra med E8400 är att höja FSB med runt 20 så får du en E8500.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Ah, tack för tipsen...

Har haft en liten irc-session med vår kära nj^ och gjort lite ändringar i setupen. Blir lite nergraderingar (utan större förlust) för att spara in lite pengar.

Såhär ser det ut nu:

CPU: E8400
-KYLARE: AC Freeze 7 Pro + AC Mx2 pasta
MOB: Asus P5Q-E
RAM: 2x2Gb Corsair PC2-8500C5
GFX: Sapphire 4870 X2
DISK: 2st VelociRaptor 150GB (raid0)
CHASSI: Antec P182
PSU: Corsair TX 750W

Totalt: 1,160£

En förbättring på lite drygt 1300sek vilket inte gör något

Får hoppas det inte hänt något radikalt om 3 veckor när jag ska slänga in beställningen bara

Inaktiv

Trevlig dator. 1300 kr kan man gott använda på annat, om inte så kan du ju lägga de pengarna under sängen ett tag tills det är dags att skaffa någon ny komponent


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

1300kr kommer gå på kaffe och redbull första månaden efter köpet så jag orkar arbeta på dagarna efter att ha suttit uppe hela nätterna o spelat spel

1
Skriv svar