Medlem
Spelmusik

Jag hittade inte en sån här tråd konstigt nog. Vilken spelmusik tycker ni bäst om? Diskutera.

Personligen älskar jag musiken i bland annat:
Morrowind
Operation Flashpoint
Diablo 2
World of Warcraft
Guild Wars
Fahrenheit

Inaktiv

Oblivion har helt klart bäst spel musik någonsin... en klassisk skolad "musikvetare" skulle säga Oblivion utan tvekan.

Morrowind har ett mysigt tema och har gjorts många fina arr på Final Fantasy musiken. WoW musiken funkar, men helt klart överskattad men den passar bra till det ändamålet den är gjord för... sen finns det tyvärr inte så många fler spel som kan delta. En del av BioShock musiken var fantastisk, t.ex. piano stycket och "Entering Rapture" temat.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Det luktar ganska mycket besserwisser om det där inlägget.

Alla har olika smak, som tur är.

World of Warcraft Main Theme är välgjord och mäktig. Likaså "Seasons of War".

Medlem

Sanitariums musik är fruktansvärt dyster och stämningsfull.
Diablo 1 och 2 samma som ovan med lite mörkare inslag i 1:an.
Allt New World Computing gjort är riktigt bra. Syftar främst på Might & Magic-serien och Heroes of might & magic-serien.
Resident Evil höll jag på att glömma. Den musiken kan jag t o m dra igång på mediaspelaren.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Half-Life 2 musiken och Oblivion musiken främst, men även lite småstycken här och var såsom WoW-main temat och musiken i WiC

Medlem

För att nämna något som ligger i tiden så har Blizzard alltid haft imponerande och övertygande musiksättning (likt hela deras produktion är av perfektion.) Half-life, om än att jag inte är för stilen som sådan, är välkomponerat effektfull. Bioshock lyckas med stämning med bland annat dess licenserad musik. Den skulle till och med någon helt ovetande kunna tidssätta.
En serie som också lyckats med minnesvärd musik är Anno-serien, speciellt 1701.
Utöver nämnda finns det onekligen fler, för att inte tala om gamla klassiker som är självskrivna av inte bara nostalgiska skäl.

Elder Scrolls musik måste jag väl säga är i så fall väldigt överskattad. Inte för att vara nål i ögat på folk som tycker motsatta, men personligen är det verkligen ingen del man kommer ihåg. Den finns bara där i bakgrunden och fyller sitt syfte.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

får man säga Ridge Racer och Wipeout?

Inaktiv

musiken till Quake1 är tung och till Descent 2 är det pampig rock hopkörd med nån klassisk orkester som svänger bra.

Medlem

FF7 musiken är aldrig fel
Quke3 har välldigt bra.
fanns en Ut99 låt som var go.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Wow-musiken var jävligt bra de första månaderna, sen blev den sisådär lagom jobbig

Hearts of Iron 2 meny-musiken är jävligt bra

Bioshock <3 <3

Oblivionmusiken.. var längesen jag lirade spelet men menymusiken var rätt pampig iaf om jag minns rätt

Medlem

battlefieldmusiken var så bra och välgjord att man nästan inte blev sur över de långa laddtiderna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - Theme = Win

Finns ju andra godingar, Q3 har skön musik som pumpar i öronen - äckligt passande när man fraggar. Medal of Honor: Allied Assault har också ett grymmt nice soundtrack och Portal's "Still Alive" är ju inte helt fel den heller :]


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Musiken i Guitar Hero
Annars är nog även jag förtjust i World of Warcraft musiken.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Half-life 2 och Zelda .

Musiken och det övriga soundtracket till Half-life spelen passar så enormt mycket till själv känslan i spelen så det får första plats av den anledningen. Bästa musik har däremot Zelda Ocarina Of Time.


signatur

<3

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

Det luktar ganska mycket besserwisser om det där inlägget.

Alla har olika smak, som tur är.

World of Warcraft Main Theme är välgjord och mäktig. Likaså "Seasons of War".

Självklart har alla olika smak men självklart går det också säga vem som ÄR bäst och inte vem man själv TYCKER mest om, precis som det går med t.ex. spel... tror de flesta har fattat att säg Half-Life 2 är ett bättre spel än Daikatana. Självklart har en som inte har spelat mycket spel svårare att förstå om ett spel är bra eller dåligt då han tycker det är kul; precis som någon som inte är skolad inom klassisk musik inte förstår sig på klassisk musik som en som är skolad (dock självklart inte ett måste, säger bara att det troligast är så)

Tyvärr så måste jag säga att den mesta musik är ganska simpel och utan känsla som jag hört i spel (finns dock några pärlor och en hel del klart godkänd musik)... det är lixom som att jämföra t.ex. Beethoven och säg Buxtehude - vinnaren vet alla men vissa kanske gillar Buxtehude mer ändå.

Men sen är det en hel annan sak när man kommer till annan sorts musik än klassisk då ofta politik och andra tankar spelar in - istället för att bara vara musik. Rap t.ex. som innehåller endast ett tonläge samt rytmik - musik är inte musik om den inte innehåller rytmik, klangfärg, harmonik och melodik; vilket betyder att rap inte är musik men ändå en form av rytmik vilket många kan föredra framför musik.

Sen tycker jag det är felvisande att säga att t.ex. afrikanska rytmer är musik, för det är endast rytmik (vilket absolut inte betyder att det är dåligt).

Detta betyder heller inte att musik skapad av endast trummor inte är musik eftersom pukor och timpani kan spela olika tonlägen och alla andra trummor alltid ligger i ett visst läge... sen finns det ju klockspel och andra saker som också anses som slagverk. Så sådan musik kan även innehålla melodik, rytmik, harmonik och klangfärg.

Aja, har lite bråttom till ugnen, förlåt om jag skrev lite halvdassigt men får förklara om om det blev fel; flama på.

Oj, måste också hålla med om att melodierna i Zelda: Ocarine of Time är underbara.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

musik är inte musik om den inte innehåller rytmik, klangfärg, harmonik och melodik;

Hoppsan, hejsan. Här är det någon som pekar ut sina personliga åsikter som rena fakta märker jag. Senast jag kollade var definitionen på musik ett eller flera ljud som någon väljer att kalla för musik.

Musik innehåller alltid toner eller rytmer, så långt kan jag sträcka mig. Men bara för att det enbart är rytmer är det inte mindre musik.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av Klfh:
Skrivet av DarthZ:

musik är inte musik om den inte innehåller rytmik, klangfärg, harmonik och melodik;

Hoppsan, hejsan. Här är det någon som pekar ut sina personliga åsikter som rena fakta märker jag. Senast jag kollade var definitionen på musik ett eller flera ljud som någon väljer att kalla för musik.

Musik innehåller alltid toner eller rytmer, så långt kan jag sträcka mig. Men bara för att det enbart är rytmer är det inte mindre musik.

Nej, rytmik är rytmik och musik är musik.
Man skall icke blanda ihop dom två eftersom musik kräver rytmik och rytmik kräver inte musik, melodik eller harmonik.
Självklart innehåller olika trummor melodik eftersom melodik kan beskrivas som ett tonläge som skiftar. T.ex. en cymbal och en virveltrumma har olika tonlägen och kan därefter samlas in i harmonik och klangfärg; då kan det bli musik... spelar du dock bara med bastrumman så är det bara en rytm och kan inte kallas rytmik.
Att slå en sten i huvudet på någon utan någon speciell tanke kan aldrig kallas musik; det är endast ljud. Musik är alltid skonsamt för örat.

Så jag skulle vilja ändra ditt påstående till att musik alltid innehåller toner OCH rytmer... och bara för att upprepa mig igen så kan självklart en trumma avge toner... vilken "trummis" som helst borde förstå det; det är ju själva grunden till t.ex. timpani.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Vet du vad definitionen av en ton är? Det är att den har en jämn periodicitet. Alla ljud består av grundtoner och övertoner. En ton övergår i brus när övertonerna blir för många och/eller för starka.

En cymbal avger inte en ton, den avger flera. Detsamma gäller för de flesta membranofoner (trummor). Du kommer aldrig få en ren ton ur en virveltrumma eftersom den har dels ett membran som vibrerar ojämnt och dels en sejarmatta som finns där just för att skapa övertoner.

En timpani har ett väldigt bestämt svängningsmönster. Du har där ett stort membran som vilar på en enorm luftkudde. När du slår an membranet kommer det vibrera så att det bildas noder. Det är denna vibration som gör att det bildas just toner.

Rytmik ÄR musik, musik KAN VARA rytmik, påstå aldrig något annat. Musik är nämligen inget mer än ett uttryckssätt eller en konstform. Att försöka stolpa in det som du gör är som att säga: "Nej, det är inte konst om det inte finns en ram, en duk och minst tre färger".


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

Jag skulle också säga Zelda OoT och Oblivion. Det nästan bara spel som har fina harmonier som i alla fall jag längtar tillbaka till. Är spelet detsutom oskyldigt sentimentalt är spelet perfekt hur det än ser ut.


signatur

/J.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

battlefieldmusiken var så bra och välgjord att man nästan inte blev sur över de långa laddtiderna.

ooh.. battlefield 1942-musik... den var gudomlig

Medlem

Jets'n'Guns har också ett ruskigt nice soundtrack! ~


signatur

gorm streamar ibland!

Inaktiv
Skrivet av Klfh:

Vet du vad definitionen av en ton är? Det är att den har en jämn periodicitet. Alla ljud består av grundtoner och övertoner. En ton övergår i brus när övertonerna blir för många och/eller för starka.

En cymbal avger inte en ton, den avger flera. Detsamma gäller för de flesta membranofoner (trummor). Du kommer aldrig få en ren ton ur en virveltrumma eftersom den har dels ett membran som vibrerar ojämnt och dels en sejarmatta som finns där just för att skapa övertoner.

En timpani har ett väldigt bestämt svängningsmönster. Du har där ett stort membran som vilar på en enorm luftkudde. När du slår an membranet kommer det vibrera så att det bildas noder. Det är denna vibration som gör att det bildas just toner.

Rytmik ÄR musik, musik KAN VARA rytmik, påstå aldrig något annat. Musik är nämligen inget mer än ett uttryckssätt eller en konstform. Att försöka stolpa in det som du gör är som att säga: "Nej, det är inte konst om det inte finns en ram, en duk och minst tre färger".

Jag vet, jag menar den ton själva örat hör, dvs. klangfärgen som skapas av flera toner (blir då 1 ton när du spelar på ett instrument, även fast det i själva verket är flera).

Jag håller fortfarande inte med dig, tycker själv att det är hippie idealer (eller nån annan ideal, namnet på den är inte viktig) att säga att allt kan vara konst bara det låter eller ser ut på ett speciellt vis.. självklart kan det vara konst men det ska inte kategoriseras in i samma "konst" som t.ex. musik eller bildkonst bara för att det är en färg eller ett ljud. Jag är ingen hejjare på sådan konst som t.ex. konstmålning; men musik vet jag vad det är och jag säger fortfarande inte att rytmik inte kan vara en konst. Rytmik är något som tillhör konsten musik men bara för att det rytmik betyder inte att det är en konst.

Vi håller nog med varann förrutom på den punkten att jag inte tycker vad som helst kan vara musik då du tycker så - för dig kan väl lika gärna en man som skiter skapa musik då skiten nuddar vattenytan? För mig är det inte så, hur mycket rytm och toner du än finner då skiten nuddar ytan - allt kan delas in i rytm om den så ligger i ett tempo på 50000000 bpm. Så nej, att bajsa kan vara en rytm men så fan heller en musik för det... det kan dock vara en konst; men konsten är då inte musik.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

DarthZ är det här musik eller rytmik?

Inaktiv

Musik.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Mja. Du framstår som mycket vettigare nu eftersom du använder termer som "Jag tycker att..." och så vidare. Jag tycker fortfarande inte att du har rätt, men jag tänker inte försöka ta din åsikt ifrån dig. En sak du skriver sammanfattar min åsikt rätt bra: "Rytmik är något som tillhör konsten musik". Kalla det subgenré om du vill, men det är fortfarande musik för mig.

Låt oss enas om att vi inte kan enas, det jag störde mig mest på var hur du framställde din åsikt som bevisade fakta.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

Hmm, mjaja, jag vet inte hur inriktad du är på klassisk musik och jag TROR att skillnaden i hur vi tänker ligger till största del i våra skolningar (eftersom jag inser att du spelar slagverk(?)).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

skulle nog säga nobuo uematsu's musik till ff-spelen, riktigt mäktiga låtar.

Medlem

Jag brukar undvika att svara i listtrådar utan diskussionsunderlag, men då denna faktiskt berör ett ämne jag hyser ett stort intresse för, och då det faktiskt blommade upp lite debatt, så delar jag med mig av mina åsikter:

Visst har Oblivion fin musik som passar till spelet, men den ter sig för mig ganska generisk och låtarna saknar egentliga ledmotiv som sätter sig på hjärnan (med undantag för ledmotivet, men jag vill påstå att det är bättre i Morrowind), något som är viktigt för att jag verkligen ska gilla musiken. Detta är förstås en personlig preferens och jag inser att detta kanske inte lämpar sig i ett spel av denna typ, men det är anledningen till att jag inte håller det som ett av mina favoritsoundtracks.

I en diskussion som denna kan man inte unvdika att nämna de självklara namnen: Nobuo Uematsu och Koji Kondo. De gör sällan dåliga soundtracks och ligger väl bakom de allra kändaste melodierna i spelhistorien. Det är svårt att nämna ett specifikt bästa soundtrack från dessa herrar, men samtidigt är de inte soundtracks som jag håller högst av alla.

Nu ska jag vara kontroversiell; för jag vill hävda att Alexander Brandon, som ligger bakom musiken till bl a Deus Ex, Unreal, Unreal Tournament och Jazz Jackrabbit 2 (och outgivna 3:an) är i klass med tidigare nämnda kompositörer. Han har en mycket säregen stil och hans musik har ofta väldigt minnesvärda melodier. Det passerar inte en dag utan att något han komponerat strömmar ut ur mina högtalare. Tvingas jag välja mitt absoluta favoritsoundtrack så går titeln till Deus Ex.

Det bästa soundtracket på ett 8-bitssystem står Shinichi Sakamoto för i Wonder Boy III: The Dragon's Trap på Sega Master System. Detta är en svårvunnen titel där man tvingas tampas mot bjässar som Ninja Gaiden, Mega Man 3 och Little Nemo: The Dream Master, alla till NES.

Hedersomnämnande går till Clint Bajakian för soundtracket till Outlaws, och till Robert Prince för Doom och Doom II.

Oblivions stycken är för livlösa för att kunna mäta sig med forntida mästare. Bara för att vissa skulle tycka att den är bäst betyder det inte att den är det.

Silent Hill-spelen (2:an framförallt) har då betydligt bättre musik. Mer passande för spelen, mer behagliga att lyssna på enskilt och absolut bättre i sin "typ" av musik. Max Payne-spelen har riktigt bra musik de med.

Pratar vi sedan ambience så tror jag Homeworld är det bästa exemplet på sådan musik.

Inaktiv

Jag sa aldrig att jag gillade Oblivion musik mest, den är bäst helt enkelt. Att jämföra Soule med valfri preferens går ju inte.
Klart att han inte håller måttet till odödliga gudar såsom Mozart, Bach eller Beethoven... men typ Vivaldi eller liknande kan han ju iaf jämföras med.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Skriv svar