Irak-spelet inget för Europa?

Medlem

dom måste släppa spelet här, jag såg det nyss, jag vet men jag har en sådan plan på en krigs samling, typ, OFP2:DR, MW2 och andra krigsspel:P till 360...

Föresten ställ er på gata i USA och skrik ut att kriget är lögnaktigt och att man figthas för inget i IRAK, du kommer inte vilja står där länge....

Medlem

Ja, om nu folk blir upprörda för att ett spel släpps som pekar mer åt sanningen att en jävla massa jänkare dött i kriget så...


signatur

Jaha, om du läser det här så dödade jag visst inte tråden...

Medlem

Tredjeperson, konsoler, ja då kan det ju kvitta.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem

Man ska ALDRIG förbjuda ett spel. Görs det, ja då är vi fan inte bättre än Kina.

Medlem

vore ju rätt kul med ett spel om irak kriget tbh

Medlem

Finns väll redan spel och moddar baserade på Irakkriget. Americas Army och Insurgency tex. Så fattar inte all tjat om detta.

Fattar inte heller hur man kan bitcha om att det är pågående krig och det är omoraliskt. Patetiskt! Det kommer alltid pågå ett krig nånstans ute i världen. Dessutom är krig hemskt med massa döda människor eller skadade med bortsprängda armar och ben samt det är faktiskt oftast många civila så som barn och vuxna som stryks med. Så är det då rätt att vi ens sitter och skjuter på varandra framför skärmen?

Det är spel vi snackar om för fan! Get a life!

Inaktiv
Skrivet av zyr0k:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Varför vill du ha det här spelet föresten? Och säg inte att det är för att det är ett bra spel för du hade verkligen inte brytt om det hade varit ett spel med en massa rymdisar osv.

För att modern krigsföring intresserar en stor mängd gamers, kanske? Personligen är jag en fanboy vad gäller spel baserade på autentiska krig och konflikter. Och nej, jag hade verkligen inte brytt mig om det hade varit ett spel med en massa rymdisar osv. av den enkla anledningen att jag inte är intresserad av spel med en massa rymdisar osv. Dessutom hade inte europeiska spelmyndigheter heller brytt sig om det hade varit ett spel med en massa rymdisar osv.

1. DET HAR INGET ATT GÖRA MED REGERINGAR ATT GÖRA!. Läs denna artikel.länk. Ingen av de som utalar sig representerar regeringen/myndigheten hos något land.

2. mordern krigsföring behöver inte vara propaganda för Storbrittanien och USA inverkan i Irak. BF2, CoD 4, CC Generals listan kan göras lång. Att du och Fargo kan gilla det här bara för att det har hänt på riktigt är helt ofattbart. Kan du säga vad du gillar med det hela?

Skrivet av rickzzorr:

De måste släppa spelet här, jag såg det nyss, jag vet men jag har en sådan plan på en krigs samling, typ, OFP2:DR, MW2 och andra krigsspel:P till 360...

OF:DR till 360... LoL!


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Niotumsspik:

Inga spel ska någonsin förbjudas

Utom dom flesta Ubisoft spelen

Medlem
Skrivet av Kiske:

Hur vore det med ett spel som glorifierade Hitlers framfart och den människosyn han hade?

Varför inte?

Ang. artikeln får Konami forma spelet hur de än vill (fast då utan att kalla det historiskt korrekt förstås).
Förbjuds det i Europa för att glädja, eller för respekt av, en "viss folkgrupp" är det äcklande.

Inaktiv

Om en massa högljudda människor skiter sig hesa över hur fel spelet är så får det bara en exakt motsatt effekt och ökar bara intresset över produkten mer.

Och som vanligt med censur så kommer folk som vill spela det att hitta andra vägar att köra det istället.

Medlem

Äsch, trams.


signatur

yolo

Medlem

Ja håller med Fargo. Man får väll tanka det om det skulle bli så

Medlem

Kan tycka hela saken är lite smaklös och spelet är definitivt inget för mig personligen, men att förbjuda vissa spel tycker jag kan jämföras med att förbjuda vissa böcker.

Tycker det grafiskt liknar en blandning av AA och insurgency, bara det inte suger pung som Kuma war så är jag nöjd.

Digital nedladdning blir väl ett alternativ för oss i EU då, kan inte tänka mig annat, det där fixar nog Konami på nått sätt.


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem

[sarkasm] Nej, så klart vi inte ska släppa ett "kränkande" spel om muslimer. Vi måste självklart låta dom få sin vilja igenom.[/sarkasm]

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av FZ:

Tycker du att det här är ett spel som borde förbjudas, och gör Konami rätt som släpper ett spel baserat på en ännu pågående konflikt?

Nej, det borde inte förbjudas, givetvis inte. Konami gör inte fel då de släpper ett spel baserat på en pågående konflikt. Varför skulle det anses vara fel?

Hade det inte varit lika osmakligt att släppa ett dramatiserat interaktivt fictionspel om Engla-mordet medan Engla fortfarande var försvunnen? Förutom att Irak-konflikten berör flera tusen familjer, och inte bara en.

Förbud och regler är dock visserligen alltid av ondo, men Konami borde skärpa sig.

Medlem

Det finns inget riktigt argument för att det inte ska släppas här, de brittiska medierna kan suga min ... de ska inte säga vad vi får eller inte.
Ingen fucking censur, det SKA släppas här!

Medlem

Är inte GTA IV värre då? Där man kan ha som sport att köra över och döda oskyldiga på dom mest brutala sätt... Nej just det det är ju på "låtsas". Det är ett spel väx upp! If you dont like dont play it! Moralpanik... Men det är vi svenskar bra på, peka finger och fördumma. Och titta på när våra grannländer blir invaderade. Men vad skulle vi kunnat gjort? Nej inte ett piss! Men i stället så tjänade vi pengar på att låtsas vara neutrala och ha ett försprång ekonomiskt när dammet la sig.
Nej rena erat samvete och sätt in 100:- på röda korsets plusgiro så kan ni med gott samvete mumsa i er eran Big & Co medans ni slaktar varandra i Counter Strike.

Fan vad gött det vore med en kall öl och döda lite muslimer i valfritt spel! Synd att det inte finns några barn i GTA IV. Men det fixas nog till GTA V.

Hoppas verkligen att jag lyckats provocera nån med det här inlägget för det var mitt enda syfte. Människan är av naturen blodtörstande och krigisk hur civiliserade eller utvecklade vi än anser oss vara. Och det har historien bevisat gång på gång.
Men fan då bättre att vi håller oss till filmer och spel och inte springer runt med automatvapen på stan.

Puss!

MFZ
Medlem

undrar om man kan använda vit fosfor... om dom nu vill ha det realistiskt.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av ArtMan:

Finns väll redan spel och moddar baserade på Irakkriget. Americas Army och Insurgency tex. Så fattar inte all tjat om detta.

Fattar inte heller hur man kan bitcha om att det är pågående krig och det är omoraliskt. Patetiskt! Det kommer alltid pågå ett krig nånstans ute i världen. Dessutom är krig hemskt med massa döda människor eller skadade med bortsprängda armar och ben samt det är faktiskt oftast många civila så som barn och vuxna som stryks med. Så är det då rätt att vi ens sitter och skjuter på varandra framför skärmen?

Det är spel vi snackar om för fan! Get a life!

AA är inte Irak kriget.
Dessutom är moddar och även AA gratis , non-profit , att du har så låg respekt för andra är ju ganska sorgligt mest för din egen skull.

Hela grejen är inte att spelet är gory osv , problemet är att dem gör ett spel för att tjäna pengar baserat på en "pågående" konflikt.

Ganska respektlöst ja.

Nej det har inte gjorts innan.

Medlem

zauii89: Ditt tänk är bristfälligt. Tror du att gårdagens veteraner är mindre lemlästade?

Du kanske inte köper det men tänker du stå i vägen för oss andra?
Moddar har pågående krig. Chechnya i Project Reality t ex.

Och om du motsäger dig pengaaspekten; hur är det med filmer? musik? böcker? Är det bara spel som innefattas i ditt fördömande?

Medlem
Skrivet av Puddy:

zauii89: Ditt tänk är bristfälligt. Tror du att gårdagens veteraner är mindre lemlästade?

Du kanske inte köper det men tänker du stå i vägen för oss andra?
Moddar har pågående krig. Chechnya i Project Reality t ex.

Och om du motsäger dig pengaaspekten; hur är det med filmer? musik? böcker? Är det bara spel som innefattas i ditt fördömande?

Nej absoult inte , men det var över 30 / 60 år sedan , något som svalnat och inte pågår , förstår du skillnaden, om inte är diskussionen poänglös.

Du ser ju själv vilken uppståndelse det skapar när det kommer filmer/spel försök på sånt här, medan det inte gör det när det tex gäller ww2 eller Vietnam.

Band of Brothers VS Over There
(exempel)

(finns liksom en anledning till varför)

Moddar är lika oförutsägbara som vad som helst men de tjänar inga pengar, dessutom är det sällan någon går in för att replikera något såhär precist , ännu mer sällan när det gäller pågående konflikter.

Tar man cod4 tex kan det tänkas likna Irak men egentligen är det inte mer än platsen som har något med mellan östern att göra.

Jag har inget emot blodiga , slafsiga spel eller vad fan som helst det gäller även filmer m.m problemet är att det pågår i nutid och att göra om det till underhållning är ganska lågt.

Vene hur du ser på dokumentärer men jag ser de inte som underhållning vilket gör det helt ok enligt mig så länge de är korrekta.

Medlem
Skrivet av blesserad:

men Konami borde skärpa sig.

Konami behöver inte skärpa sig, det är folk som säger nej till allt som ska skärpa sig. Ni får inte göra film/spel/böcker på dom händelserna bla bla bla...

Hoppa ner i en skorsten eller nåt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

2009-04-16 14:45:13

Skrivet av Saarela81:

Är väl inget nytt att USA ska vara patriotiska? Är väl bara att kolla film och spel om WW2.
lite rolig fakta är ju också att WW2 som tema i spel/film använts längre än va själva kriget va.

2009-04-16 14:45:36

Skrivet av conthox:

Kan det bli mer USA-patriotiskt än vad WWII- och Vitenam-spelen är idag? Jag menar; fienden är "ondskan personifierad" och dör i massor - på grund av en eller ett fåtal soldaters hjältemod.

Black Hawk Down är en mindre variant som utspelade sig inte så länge sedan.

OMG! HIVEMIND

Inaktiv
Skrivet av Maggot:

Kan tycka hela saken är lite smaklös och spelet är definitivt inget för mig personligen, men att förbjuda vissa spel tycker jag kan jämföras med att förbjuda vissa böcker.

Nej en bok kan tex inte vara lika blodig som Manhunt. Ett spel kan inte kritisera samhället. Ett spel uppfyller egentligen ingen funktion så det gör inget om man förbjuder det.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av zyr0k:

Självklart. EU tycker ju om att bestämma och leka elak unge med förstoringsglas vid en pissmyrsstack. Ni har väl inte missat senaste tidens funderingar om totalkontroll av Internet, så varför skulle en så simpel sak som ett spel slippa undan de koncentrerade solstrålarna?

Skrivet av Fargo:
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Fargo:

Då får man helt enkelt tanka det

Är inte sådant olagligt?

Mycket möjligt. Men vill man avnjuta ett förbjudet spel så får man väl helt enkelt vidta vissa... åtgärder.

Som sagt, konami förlorar bara på att inte släppa det i Europa.

Om hela Europa hade bestådd av en något efterbliven skara idioter så hade det kanske blivit en vinst. Men som tur är så är de flesta smarta nog att de undivker det här och liknade spel. Alltså inte värt att satsa i Europa. För att kostaderna är högre än vad som kan tjänas.

Varför vill du ha det här spelet föresten? Och säg inte att det är för att det är ett bra spel för du hade verkligen inte brytt om det hade varit ett spel med en massa rymdisar osv.

Hemskt vad trevlig du lät då :). Ingen som har tvingar dig att gilla spelet. Jag gillar "krigs-spel".

Nae, sci-fi spel är jag inte så mycket för. Vad det nu har med saken att göra.

Konami gör ju heller oftast inte dåliga spel.

Förstår inte heller vad det här spelet har med manhunt o göra. Det är ju inte ett postal-spel vi snackar om. Eller har jag missat nåt?

Inaktiv
Skrivet av Kiske:

Helt rätt att censurera bort USA patriotism.. Kriget startades med lögner och med monetär vinning som mål så jag tycker inte att det skall glorifieras. Hur vore det med ett spel som glorifierade Hitlers framfart och den människosyn han hade? Nej om man skall göra historiska spel så skall de vara gjorda ur en neutral synvinkel.
USA måste få få skrivet på näsan att omvärlden inte tycker om att de petar i allt som kan gagna dem och att de skiter i konflikter där de inte kan tjäna pengar tex alla utrotningskrigen i Afrika. Hade afrikanerna haft olja så hade USA vart där på 3 röda...

Jag kan meddela (om det går inte i din lilla skalle) att krig kostar. Inte bara människoliv och tid utan också fasligt fasligt mycket pengar. Sen kanske du tycker att USA bara borde låtit Saddam (som inte alls var USA's mål enligt dig?) sitta kvar vid makten för han hade väl inte gjort nåt ont? Åh, just det vänta lite. Han hade ju bara gasat ihjäl tusentals kurder, invaderat Kuwait, blivit besegrad och nu inte heller tillåtit FN att komma in i landet och inspektera. Varför? Antingen hade han WMD och lyckades få undan de innan USA hann hitta några (för det gjorde de ju inte) eller så hade han inga men det var bara väldigt provocerande.
Hursomhelst så var Saddam kanske inte guds guldgosse och förtjänade kanske inte att sitta kvar, eller? Nu säger jag inte att USA hade världens bästa strategi eller så, men de gjorde åtminstone något.

To the point, varför censurera något, det är ju en produkt, som vilken annan. Tänk om man skulle förbjuda försäljningen av italienska tomater i Sverige bara för att vi tycker att italienare bara skryter om hur duktiga de är på tomatodling?


signatur

PSN: japp :)

Medlem

ööööh.. är inte allt som släpps i spel å filmväg (nästan iaf) sjukt vridet åt amerikans patriotism? är väll nästan jämnt usa eller nåt amerikan som räddar värden/stunden på nätt jävla sätt i det mesta?

Medlem

Saxat från Wikipedia;

Citat:

U.N. Security Council passed Resolution 1441, gave Iraq "a final opportunity to comply with its disarmament obligations" and set up inspections of Iraq by the United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission (UNMOVIC) and the International Atomic Energy Agency (IAEA). Saddam Hussein accepted the resolution on November 13 and inspectors returned to Iraq under the direction of UNMOVIC chairman Hans Blix and IAEA Director General Mohamed ElBaradei. As of February 2003, the IAEA "found no evidence or plausible indication of the revival of a nuclear weapons programme in Iraq"

Saddam lät FN's inspektörer in i landet, och inga WMD's hittades - men landet invaderades iaf.

...om det nu "går inte i din lilla skalle" som du så fint uttrycker det.


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Hadde dem väntat ett par år så hadde det inte blivit så uppmärksammat. Kolla bara alla ww1 och ww2 spel.

Skriv svar