Sony äcklas av PSP-pirater

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Hit med prissänkningar så slutar jag piratkopiera... (och detta gäller inte bara PSP...)

Priserna är löjliga. 400~500 för ett PC spel, 600~700 för ett PS3/X360 spel.... och så vidare...
Finns bara väldigt få gånger jag skulle köpa. World in Conflict köpte jag då det bara kostar 250kr. Sacred 2 beställde jag nyss eftersom det kostar 128kr. Men 500 kr? Ät mig. Då tar jag piratkopian och lirar den tills de sänker priset till något rimligare. (300~350 är helt okej för min del)

Steam brukade jag köpa spel på men nu när priserna har blivit värre(dyrare än i butik) så skiter jag i det med..(förrutom när det är ganska så stora prissänkningar, som t.ex 50% off)

Om du nu är så sugen på att spela spelet så du inte kan låta bli att vänta tills priset sänks, då får du väl betala fullpris? Det får man väl se som en del av vad man betalar för. Själv köper jag de flesta spel jag spelar 6 till 12 månader efter release när de ligger runt 200kr. Det funkar fint om man inte är en sådan som måste ha allting på release-dagen.

Medlem
Skrivet av pileofnuts:
Skrivet av Luciphear:

Hit med prissänkningar så slutar jag piratkopiera... (och detta gäller inte bara PSP...)

Priserna är löjliga. 400~500 för ett PC spel, 600~700 för ett PS3/X360 spel.... och så vidare...
Finns bara väldigt få gånger jag skulle köpa. World in Conflict köpte jag då det bara kostar 250kr. Sacred 2 beställde jag nyss eftersom det kostar 128kr. Men 500 kr? Ät mig. Då tar jag piratkopian och lirar den tills de sänker priset till något rimligare. (300~350 är helt okej för min del)

Steam brukade jag köpa spel på men nu när priserna har blivit värre(dyrare än i butik) så skiter jag i det med..(förrutom när det är ganska så stora prissänkningar, som t.ex 50% off)

Om du nu är så sugen på att spela spelet så du inte kan låta bli att vänta tills priset sänks, då får du väl betala fullpris? Det får man väl se som en del av vad man betalar för. Själv köper jag de flesta spel jag spelar 6 till 12 månader efter release när de ligger runt 200kr. Det funkar fint om man inte är en sådan som måste ha allting på release-dagen.

Om nu spelet visar sig vara ett riktigt bra spel, som jag älskar och skulle tänkas spela vidare(då det händer ofta att jag inte ens spelar färdigt spel) så köper jag det såklart. Och finns det demo så kör jag det först. Men i många fall finns det inte ett demo, och jag litar helt enkelt inte på att det lever upp till förväntningar. Flesta spel är hemskt dåliga nu för tiden enligt mig... (Nu har jag visserligen inte tankat något till PSP, eftersom mitt PSP inte ens är flashat. PSP3000 )

Edit: Ett exempel på ett spel som gjorde mig brutalt besviken var GTA4. Hade läst deras ord och vad de bekräftat, men när man väl spelade kändes det som om självaste spelet saknades... och det finns inte ett demo, jag lägger fan inte 400~500 spänn som en gissning. (men köpte det på release till PS3 iaf...ångrar det en del...)

Edit2: Oblivion är också ett exempel nu när jag tänker efter... Morrowind var underbart. Oblivion var rena motsatsen för mig...
Köpte Collector's Edition på release, men fy helvete va kasst det var...hela känslan borta(imo). Men jag sparar ändå skiten, jag gillar myntet(Septim)

Medlem
Skrivet av MKultra:

Att sänka priserna lär inte hjälpa mycket heller, inte därför folk tankar i första hand, man tankar för att det är snabbt/smidigt..

Det kan stämma och i så fall får de se till att göra det snabbare och smidigare att köpa spel än att ladda ner.

Istället för att tänka "vems fel är det och hur stoppar vi dem" så borde de fråga sig "hur gör vi det lagliga alternativet mer attraktivt". De måste börja se piraterna (inte alla men de flesta) som potentiella kunder och då fungerar det inte att bli äcklad av dem och vad de gör.

Det är helt fel attityd som råder inom branschen med denna negativa syn på människor som helt tydligt är intresserade av produkterna men inte sättet på vilket de levereras.

Skrivet av BME:

Multinationella företag som tror att de kan låtsas som att världen är platt och indelad i regioner.

Detta är ett stort problem. I och med Internet har världen blivit betydligt mer gränslös men företagen fortsätter envist att dela upp oss i regioner i ett lönlöst försök att styra marknaden. Det fungerar inte längre. Vi har vant oss att få saker snabbt och enkelt utan väntetid, inklusive sådant som tidigare varit begränsat till vissa regioner. Här måste det till en förändring om de ska kunna konkurrera ut de olagliga alternativen och vinna över piraterna.

Medlem

Har ingen PSP, men om man tror att dom skulle sänka priserna på spelen bara för att dom sålde lite fler är man väldigt naiv.

Inaktiv
Skrivet av S.S. Viator:

Borde inte vara glada att så många är intresserade av deras spel?

Om jag gjorde ett spel skulle jag vara överväldigad om bara tio pers gillade det.

Jag skulle absolut vara överväldigad om jag gjorde ett spel på min fritid och tio personer fann det bra. Men om jag hade tidspress, budget och löner att betala ut så skulle jag inte vara lika glad. Sen skulle dom kanske vilja göra fler spel? Som människor kan vara intresserade av? Det är inte så svart och vitt som pengar alltid, men en verksamhet kan inte fortsätta utan någon sorts inkomst (iaf inte utan att dra ner på kvalitén något otroligt).

Inaktiv

"Borde inte vara glada att så många är intresserade av deras spel?

Om jag gjorde ett spel skulle jag vara överväldigad om bara tio pers gillade det."

Men idiot. Förstår du inte själv om att det handlar om att täcka alla kostnader för utveckling av spelet? Hur kan man vara så otroligt naiv att man tänker "men vadå, nån vill ju spela det då borde de ju vara lite glada :P:P:P". GAARH!

Medlem

Hade inte PSP varigt så "hack"-vänlig så hade det inte sålts lika många PSP som det har i dagens läge och jag tror inte själva försäljningen på spelen hade varigt nå avsevärt högre heller.

Själv är jag sugen på en PSP men tänker inte köpa en förränn dom knäckt PSP 3000, vilket är jävligt snart.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Allt är piraternas fel!

1. Att du förlorar ditt arbete (inom bilindustrin)
2. Att du föddes ointelligent och ful
3. Att ditt äktenskap går i kras för du är otrogen
4. Att du åker fast för RF eller Fortkörning
5. Att fel parti eller låt i melodifestivalen vann
6. Att din dator segar så mkt för den är full med porr
7. Att du blåser pengar för du inte kan säga nej

Ja, allt är som sagt piraternas fel, se till att låsa in hela bunten och kasta bort nyckeln

Släpp hellre ut alla tunga kriminella och låt dem ta hand om sjukvård, skola, omsorg och industrin, det vore nått det.

/Mr Pyrate


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

det var ju enda anledningen till ett köp för psp. att det är så enkelt att inte köpa något till den, men nu när jag ser hur ledsen han är så köper jag nog inget psp iaf, för jag kommer ju inte ha råd att köpa spelen lagligt :/

Medlem

Sony har i detta fall inte tagit in Nintendo i sina beräkningar. De har för det första en väldigt stor andel av den portabla marknaden samt att de säljer väldigt bra. För det andra så är Nintendos utbud så otroligt mycket större här i väst.

Sen tycker jag just fokuseringen på piratkopiering som syndabock är helt fel. Det är inte den enda avgörande faktorn, även om den må vara stor i vissa fall. Frågan är istället VAD som gör att piratkopieringen är mer utbredd än retail produkterna samt vad som piratkopieras. Är det Japanska releaser som kopieras mest eller är det senaste Resistance spelet? Det går helt enkelt inte att vara så trångsynt som att lägga all skuld på en sak, man måste ta in mer i sina beräkningar, såsom marknadsföring, utbud, tillgängligheten i vissa regioner, pris etc.

Största problemet med PSP (eller på bärbara konsoller i allmänhet) är att priserna är på tok för dyra sett till formatet. Att betala omkring 500kr för ett spel till en sådan spelkonsol känns väldigt fel, såvida det inte är något som är RIKTIGT bra och har stor "vill ha"-faktor på sig. Ett annat stort problem, kanske till och med större, är just utbudet. Jämför man med Nintendo så ser vi klara skillnader. Jämför man sedan den Europeiska och Amerikanska marknaden med den Japanska så är det banne mig skrattretande.

Som någon tidigare påpekat, vars är alla stora licenstitlar från Japan? Gundam, Code Geass etc, men även alla andra coola nyskapande titlar som vi ö.h.t aldrig får se här. DÄR har Sony sitt största problem. Lös tillgången på bra spel och håll resonabla priser... eller åtminstone rättfärdiga priserna med en väldigt bra kvalité och ett STORT utbud. DÅ kommer PSPn och dess spel att sälja så otroligt mycket mer. För allt vi har nu är kassa PS2 portar och några få stortitlar. Sen så kan man ju fråga sig om vem i sina fulla sinnes bruk som vill köra FPS spel som Resistance och dylikt på en PSP? Nu är ju detta min personliga åsikt, men Resistance var absolut inte bra på PS3, då är det inte bra på PSP heller!

Inaktiv
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

Allt är piraternas fel!

1. Att du förlorar ditt arbete (inom bilindustrin)
2. Att du föddes ointelligent och ful
3. Att ditt äktenskap går i kras för du är otrogen
4. Att du åker fast för RF eller Fortkörning
5. Att fel parti eller låt i melodifestivalen vann
6. Att din dator segar så mkt för den är full med porr
7. Att du blåser pengar för du inte kan säga nej

Ja, allt är som sagt piraternas fel, se till att låsa in hela bunten och kasta bort nyckeln

Släpp hellre ut alla tunga kriminella och låt dem ta hand om sjukvård, skola, omsorg och industrin, det vore nått det.

/Mr Pyrate

åhh, så sant :heart:

Medlem

en del av det höga priset på spel har ju faktiskt trots allt med skatt att göra också (30%)...så det är ju inte bara utgivarnas fel att priset är högt
Var ju nån politiker som tyckte spel skulle räknas som kultur och därmed bara ha 7% skatt.
Härligt iaf att dom börjar ge ut spelena via PSNstore.

Medlem
Skrivet av Tony:

Tycker det är lite naivt av piraterna att försvara sig angående de höga priserna (men jag håller med om att de är lite för höga) och låtsas att det är okej. En förnuftig pirat (om det nu finns sådana) skulle istället för att köpa 2 spel, bara köpa det ena och tanka det andra. Men jag skulle satsa min lön på att man tankar båda istället, am I right?

Du har fel.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

URK
Medlem
Skrivet av Tony:

Tycker det är lite naivt av piraterna att försvara sig angående de höga priserna (men jag håller med om att de är lite för höga) och låtsas att det är okej. En förnuftig pirat (om det nu finns sådana) skulle istället för att köpa 2 spel, bara köpa det ena och tanka det andra. Men jag skulle satsa min lön på att man tankar båda istället, am I right?

vill du ha min bank nr så du vet vart du ska sätt in pengarna?


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

MFC
Medlem

Jag äcklas av Sony


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Om de sänkte priserna lite på spelen skulle de få sälja bättre. När jag var liten kostade ett spel 200 kr nu kostar ett spel 500-700kr.

Istället för att sänka priserna tar de mer betalt för att få in det de förlorar. Tillslut har inte kunderna råd att köpa spelen och de laddar hem dem gratis. För de vill ha dem men inte betala uppåt 1000kr för att få dem.

Medlem

Cant blame them. Dom vill såklart sälja så mycke som möjligt och tjäna bra på sina spel. Och ser man att så många tankar deras spel, ja då kan jag förstå att dom ser lite rött. Synd är det ju egentligen. (jag säger dock inte att jag aldrig har tankat ett psp-spel)

Åh andra sidan... är spelen på tok för dyra för ett bärbart format. Det är min personliga åsikt.

Medlem
Skrivet av MFC:

Jag äcklas av Sony

Du får visst skicka kommentarer som detta men inte jag okej. Förstår jag inte riktigt alls varför men.

Själv håller jag med till 100% varför Sony inte tycker om Pirater som tar deras ägodelar.
Som att någon skulle ta din dator bara för att man kunde det.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Undrar när branschen inser att de är minst lika skyldiga som konsumenterna till piratrörelsen genom att släppa överhypade, halvfärdiga skitspel år efter år. Alla kan säkert nämna flera fullprisspel de köpt och ångrat sig inom ett dygn, mitt egna skräckexempel är Frontline:Fuel of war som gick loss på 70 dollar med skatt från steam. QQ

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av MFC:

Jag äcklas av Sony

Du får visst skicka kommentarer som detta men inte jag okej. Förstår jag inte riktigt alls varför men.

Själv håller jag med till 100% varför Sony inte tycker om Pirater som tar deras ägodelar.
Som att någon skulle ta din dator bara för att man kunde det.

Ja, det är så synd om Sony.

PSPn var imponerande för 5 år sen och hur många bra spel har egentligen släppts till tegelstenen på sistone?
Sista hyfsade spelet va Final Fantasy, det kom ut för över ett år sedan!

Ett år utan ett enda bra spel, det krävs inget geni för att lista ut varför deras försäljning gått åt helvete.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Istället för att tänka "vems fel är det och hur stoppar vi dem" så borde de fråga sig "hur gör vi det lagliga alternativet mer attraktivt". De måste börja se piraterna (inte alla men de flesta) som potentiella kunder och då fungerar det inte att bli äcklad av dem och vad de gör.

Man har ju börjat kunna köpa PSP-spel på PSN (via PSP:n, PS3:an eller PC:n). T.ex. så finns LocoRoco och Killzone Liberation. Titlar finns för mellan $10-25 (upp till ung. 200kr alltså). Lagligt och billigare.
Just nu finns det inte så många titlar, men jag tror att dom lär satsa på detta. Speciellt med tanke på rykterna att en UMD-lös PSP är på gång.
Personligen ogillar jag UMD-formatet så jag ser detta som väldigt positivt.

Skrivet av Fairfax:

vill du ha min bank nr så du vet vart du ska sätt in pengarna?

Inaktiv

#3
Jag hade inte lyssnat på Thomas Di Leva även om jag fått det gratis rofl


signatur

They once tried to make a toilet paper out of Chuck Norris, but there was a problem. It wouldn't take shit from anybody.

Medlem

Förstår inte hur man kan kalla kunder äckliga, eftersom dom någon gång faktiskt gått och köpt en PSP. Bara av den anledning så förtjänar dom att folk piratkopierar deras saker, inte fan vill man ge sina pengar till ett företag som kallar sina kunder äckliga vare sig man är pirat eller inte.

Medlem

Spel är en lyxvara, betala för dem era snåla jävlar. Jag bryr mig inte vad ni säger om priser, inte fan blir det bättre utav att ni laddar ner ett spel gratis så att utvecklarna går ännu mindre i vinst. Det resulterar bara i att dem måste höja priserna ännu mera.


signatur

Jaha.

Medlem
Medlem

Jag tror tyvärr att han har rätt - piratkopierande löser inga problem och jag lovar att var och en av Er som själva hade satsat egna pengar och enormt mycket slit och kraft på att skapa ett spel, en film, en grym platta eller något annat kreativt hade varit lika "äcklade" som Mr Dille ovan. Att någon snor ens grejer utan att betala för sig känns djupt i själen - de som tycker att gratis är bäst har uppenbarligen aldrig förstått vad företagande går ut på?

Att det sedan finns extrema överdrifter kring branschens storbolags högsta chefers ersättningar är en helt annan fråga - tyvärr är det inte de som får gå för att du snor grejer från spelskaparna utan vanliga lönemänniskor som får lämna först när du snor med gott samvete...

Sluta sno och sänk priserna så har alla parter mötts på halva vägen - vi måste tala och lyssna på varandra - nu är det bara ett löjlig sluggermatch utan vinnare som pågår...

Medlem

UMD filmerna var ju också ett skämt precis som spelen. äckligt dyrt för så lite.... använder den nu bara för att ungarna kan se filmer jag har rippat till mp4 format....

Övertygad att dom skulle sälja mer med normala priser, jaja jag vet att flesta gillar gratis, men dom skulle vinna på att halvera priserna.

Medlem
Medlem
Skrivet av Selphy:

Spel är en lyxvara, betala för dem era snåla jävlar. Jag bryr mig inte vad ni säger om priser, inte fan blir det bättre utav att ni laddar ner ett spel gratis så att utvecklarna går ännu mindre i vinst. Det resulterar bara i att dem måste höja priserna ännu mera.

Precis, det är en LYXVARA. Lägg pengarna på något vettigt som behövs istället... t.ex. boendekostnad och mat.

Medlem
Skrivet av Mack:

PSPn var imponerande för 5 år sen och hur många bra spel har egentligen släppts till tegelstenen på sistone?
Sista hyfsade spelet va Final Fantasy, det kom ut för över ett år sedan!

Ett år utan ett enda bra spel, det krävs inget geni för att lista ut varför deras försäljning gått åt helvete.

Patapon 1+2

123
Skriv svar