För mycket hjälp i spel

Medlem

En av anledningarna till att jag älskade först Valheim, och sedan Conan Exiles...inte ett utropstecken/frågetecken på hela kartan, full frihet att utforska och experimentera. De enda marker som finns är de du sätter ut själv. Är förjäkla trist med alla pekpinnar hela tiden.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag håller helt med. Går problemet att lösas med google så skall det inte finnas någon inbyggd hjälp att få. Det skall vara ett aktivt beslut att ta hjälp.

Fast varför är det bättre att behöva googla någonting? Kan du få samma hjälp av spelet är väl inte det sämre än att behöva gå till datorn och leta reda på svaret. Du erkänner dig ju besegrad i båda fallen Kan hålla med helt om att det ska vara spelarens egna beslut, men kan som sagt inte hålla med om att det skulle vara bättre att behöva söka upp hjälpen externt. Liksom exakt vad är bättre? Om du kan få samma information/hjälp av spelet som en extern sida genom Google liksom...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja hellre att man får "googla" ett problem i ett spel om det är för svårt, än att nån i spelet ska berätta allt på en gång innan man ens behövt tänka till.
Men problemet går längre än så med handhållningen. Folk klagar på att spel är för svåra, ja men gitgud eller spela nå annat då. Inställningen att allt ska passa alla blir som ett gift som sprider sig så att ingen blir nöjd till slut.

Fast att googla eller söka på YouTube ger potentiella spoilers. Särskilt youtube som efter en enda sökning kommer rekommendera dussintals klipp där endast titelnamnet eller miniatyrbilden kommer avslöja handlingen i ett spel. Om man behöver söka på nätet så är det något som saknas i spelet. Problemet är när spel ofrivilligt matar hjälpen till spelaren. De behandlar spelaren som om man har blivit sparkad av en häst i huvudet

Releasehästryttare
Medlem

Är väldigt vanligt att den typen av spel är såpass speltestade på folk med målet att eliminera perioder där spelaren inte vet vad dom ska göra, eller bara springer runt eller liknande. Går fel... Med mera.
...Att väldigt många spel känns det som man i princip kan trycka kontroll-stickan åt hållet som signaleras och följa enkla prompter så spelar spelet nästan sig själv.

Tror delvis att Dark Souls (osv) popularitet är ett tecken på att vi är trötta på det.
Det blir annars i princip som att kolla på en film bara - du bara flyter igenom spelet.

Det är gött när spel tvingar en att engagera sig.
Att man MÅSTE tänka på vad som finns, vilka val man har, vilken information man har tillgång till osv osv...

Typ Dark Souls är inte SÅ jävla svårt förutsatt att man tar sin tid och klurar lite osv.
Det är precis svårt nog för att det ska vara nödvändigt för en att tänka och förstå hur världen och systemen fungerar.

Är utless på spel som spelar sig själva.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

System Shock var lite uppfriskande i det avseendet att det höll inte handen.
Sen var det väldigt oklart hur man skulle vidare många gånger, var ju lite backtracking och sånt som man inte ser desto mer nuförtiden. Likväl var det en fin upplevelse.

Subnautica är ju unikt och ett kapitel i sig men belönande.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

spel är gjorda för att spelas av folk med 40 iq nu förtiden.

Medlem

Kommer ihåg när jag testade AC Valhalla vid release, kom fram till en by och helt plötsligt började en vajer lysa rött och jag får en hint av spelet att "skjut denna för att hitta en secret"...

HUR ÄR DET EN SECRET OM NI BERÄTTAR FÖR MIG ATT DEN ÄR DÄR!?

Medlem

Har inget emot att det finns hjälp i de lägsta svårighetsgraderna så att t.ex. unga barn kan spela spelen också, men retar mig på att man blir behandlad som en lat fet idiot i de flesta spel oavsett vilken svårighetsgrad man väljer. Önskar att fler spel var designade som typ Zelda: Tears of the Kingdom, där t.om. konventionella fetch-quests var roliga då de byggde på att man var tvungen att tänka och klura ut ledtrådar osv, inte bara som i Skyrim, där alla fetch-quests går ut på att ta sig till en stor pil-markör.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Behöver skriva av mig lite och gnälla om en funktion i spel.

Började nyligen spela igenom Horizon Forbidden West på PC och slutade nästan spela spelet av en för mig väldigt irriterande anledning. Aloy gillar att prata för sig själv vilket jag kan uppskatta men när det kommer till pussel i spelet löser hon det åt mig innan jag ens hunnit se vad jag ska göra. Detta får mig att bli otroligt frustrerad över att utvecklarna själva inte vågar släppa min hand och tänka själv. Finns inget sätt i spelet att stänga av denna hjälp men som tur är har en person skapat en mod vid namn "Shut up Aloy!" som tar bort alla hints om pussel eller annan onödig dialog som att "I cant carry more, i need to send to my stash" etc.

Är detta något nytt som dykt upp på senare tid som jag missat helt? Hörde något om att GoW 2 gör något liknande vilket redan nu gör mig osugen att spela spelet. Och om det tvunget ska vara med i ett spel låt mig åtminstone stänga av det om jag vill.

Det är ju ett bevis på dålig speldesign tycker jag om de måste ha med hints för att gå vidare.
Samtidigt kan jag störa mig så in i h*vete på vissa spel där jag vet exakt precis vad jag skall göra men "pusslet" eller något liknande jag skall lösa inte blir komplett på grund av att jag typ står på fel sida av en box som inte går att flytta för att det inte är bra markerat eller liknande. Även det dålig speldesign.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Devan:

Det är tvärt emot de som säger att Dark souls borde få ett easy mode där man blir handhållen genom spelet.

Det enda jag stör mig på i Dark Souls och andra liknande spel är alla objekt man plockar upp inte förklarar vad dom gör alla gånger.
Jag är inte bäst på engelska så får ibland översätta ord men även dom orden ger inga bra förklaringar. Så oftast har jag ett inventory med tusen grejor och använder bara en handfull del av det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Episkt val av bild.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Ge mig bara valet att stänga av hjälpen eller inte. Känns som utvecklarna är rädda för att man fastnar för länge och därför slutar spela medan det för mig är tvärtom.

Medlem

Det här hänger väl ihop med den grupp människor som klagar på att spel tar för länge att spela så de förlorar intresset. Blir det för mycket motstånd så kallas det för att det är för mycket grinding (trots att aktiviteten i spelet inte uppfyller definitionen för grinding). Eller så är det för mycket utfyllnads content.

Jag får känslan av att dessa människor egentligen vill se på en film eller Tv-serie, på höjden en interaktiv sådan, istället för att utmanas av ett spel.

Naturligtvis tar då publishers an på detta, då de vill urvattna spel till att passa den minsta gemensamma nämnaren i demografin potentiella köpare. Man vill hyvla ned alla hinder.

Men hyvlingen i spel har gått på tok för långt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det här hänger väl ihop med den grupp människor som klagar på att spel tar för länge att spela så de förlorar intresset. Blir det för mycket motstånd så kallas det för att det är för mycket grinding (trots att aktiviteten i spelet inte uppfyller definitionen för grinding). Eller så är det för mycket utfyllnads content.

Jag får känslan av att dessa människor egentligen vill se på en film eller Tv-serie, på höjden en interaktiv sådan, istället för att utmanas av ett spel.

...

Men hyvlingen i spel har gått på tok för långt.

Vem säger att din syn på hur spel ska vara är det rätta? Du gör ju i princip samma sak som det du nämner i första stycket, man kan ju säga att du borde skaffa dig ett jobb istället för att dessa människor ska kolla på tv istället.

Ett spel är inte bättre för att det varar länge, har mycket utfyllnad eller måste lägga ned timmar på grinding som inte är kul. Man är inte "1337" för att man vill sitta 100 timmar i ett spel, med 1000 samlarföremål och av 100 timmar, så är 30 timmar bara att springa runt och slå ihjäl samma låglevlade fiender.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Är detta något nytt som dykt upp på senare tid som jag missat helt?

Nej, det är inget nytt. Ett typexempel är The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Varje gång du kommer in till ett nytt rum eller låser upp något tvingas du följa kameran som långsamt panorerar över till dit du ska ta dig. Och ja, det är otroligt frustrerande.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vem säger att din syn på hur spel ska vara är det rätta? Du gör ju i princip samma sak som det du nämner i första stycket, man kan ju säga att du borde skaffa dig ett jobb istället för att dessa människor ska kolla på tv istället.

Ett spel är inte bättre för att det varar länge, har mycket utfyllnad eller måste lägga ned timmar på grinding som inte är kul. Man är inte "1337" för att man vill sitta 100 timmar i ett spel, med 1000 samlarföremål och av 100 timmar, så är 30 timmar bara att springa runt och slå ihjäl samma låglevlade fiender.

Jag bortser från ditt första stycke då du helt klart missat poängen när du försöker sätta ord i munnen på mig.

När det gäller andra stycket så respekterar jag din högst personliga åsikt. Bra att vi kan ha högt till tak här på FZ!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast varför är det bättre att behöva googla någonting? Kan du få samma hjälp av spelet är väl inte det sämre än att behöva gå till datorn och leta reda på svaret. Du erkänner dig ju besegrad i båda fallen Kan hålla med helt om att det ska vara spelarens egna beslut, men kan som sagt inte hålla med om att det skulle vara bättre att behöva söka upp hjälpen externt. Liksom exakt vad är bättre? Om du kan få samma information/hjälp av spelet som en extern sida genom Google liksom...

För att det skall vara ett aktivt beslut varje gång som hjälp behövs. Slår en på en setting så är den på. Dessutom blir det en högre tröskel att ha det externt så en försöker nog ett par gånger till.
Inte ens godispåsar har inbyggd konsumeringshjälp.

Medlem

Shenmue föreslog för spelare som den ansåg för dåliga att klara av en viss situation att sänka svårighetsgraden för dom. Det programmerades på 90talet så borde vara fullt möjligt att kunna få till något liknande med dagens teknik.

Medlem

God Of War Ragnarok’s Devs On Why Companions Spoil Puzzles

Medlem

Jag håller delvis med. Det finns folk med riktiga handikapp som vill kunna njuta av spel men har svårt att göra det av olika skäl. Dessa ska få kunna ha alla hjälpmedel de behöver, även att någon puffar dem i rätt riktning när det kommer till pussel. Det är dock viktigt att alla andra kan stänga av hjälpmedlen.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Ge mig bara valet att stänga av hjälpen eller inte. Känns som utvecklarna är rädda för att man fastnar för länge och därför slutar spela medan det för mig är tvärtom.

https://media.discordapp.net/attachments/991432356885970998/1...

Ja, de har väl koll på hur många som klarar hur många spelmoment, eller fastnar någonstans och därför ger upp spelet helt och hållet. Många blir ju inte sporrade av att fastna alltför hårt i ett spel utan väljer då att gå vidare till någonting annat. Och då ser de väl för stora utmaningar som någonting dåligt (utgivaren/utvecklaren alltså) och överkompenserar med hjälp istället. Då är ju system som din bild bättre, där spelaren aktivt kan välja att spela med eller utan hjälp. Eller slå på det bara när det verkligen behövs. För kan verkligen förstå ts som inte vill ha ofrivillig hjälp.

Medlem

Inget jag stör mig på, men kan hålla med om att man borde kunna stänga av det.

Har däremot slutat spela många spel när man kört fast eller tycker det är allmänt för svårt. Även avstått att köpa spel som är för svåra. Var sugen på Returnal när det släpptes men stod över och testade det nyligen på PS+ som jag uppgraderade för att kunna testa returnal och några andra spel.

Men efter en timmas spel så insåg jag att det inte är nåt för mig, tur jag inte köpte det för fullpris.

Svåra spel har också en tendens att bli repetitiva som Death loop och det är något jag inte står ut med, detsamma att springa runt och leta o leta i evigheter för att hitta något som tar mig vidare.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Kiske:

För att det skall vara ett aktivt beslut varje gång som hjälp behövs. Slår en på en setting så är den på. Dessutom blir det en högre tröskel att ha det externt så en försöker nog ett par gånger till.
Inte ens godispåsar har inbyggd konsumeringshjälp.

Fast det finns andra bättre lösningar. Naughty Dog har så man måste hålla in triangel knappen i ca 2 sek för att få hjälp med ett pussel. Först får du en ledtråd, vid andra trycket så får du hela lösningen.
Sony har activity cards med spelhjälp. Jag tror att genom senaste patchen så kan spelare ladda upp egna screen captures med hjälpmedel till andra spelare.
För några dagar sedan så var det en nyhet om ett patent med AI som ska kunna hjälpa till om någon fastnar (om det ser dagens ljus är en annan sak).

Det finns massor med lösningar man kan göra internt som inte förstör spelupplevelsen eller utsätter spelaren för spoilers.

Medlem

Det är ofta alldeles för mycket handhållning ja. Låt oss använda lite av hjärnkapaciteten.

Därför jag uppskattar utvecklare som respekterar spelarna i detta anseende.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag är kluven. Dels hatar jag spel som inte respekterar min tid och jag hatar att fastna. Samtidigt är jag en sån där som lagt oändligt med tid på gamla Sierra spel LucasArts etc. Men jag skulle aldrig orka på samma sätt idag. Jag kan sakna det och jag saknar det inte. Hade inte hjälpsystemet funnits i nyare Point and click som Thimbleweed park eller senaste Money Island. Då är jag rätt säker på att mitt intresse hade dött snabbt.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det kan ju enkelt fixas genom att spelet kollar hur många dagar sen spelaren spelade sist. Är det längre än 30 dagar kan spelet slå på lite knapphjälp men annars dölja det.

Jo men eller hur, det eller bara låta en slå av och på stöd i menyn. Eller ha basic tutorials valbara i menyn istället för påtvingade i spelet.
Kör hellre tutorials i menyn än att behöva googla mig till tutoriuls på youtube för lite mer avancerade spel.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vem säger att din syn på hur spel ska vara är det rätta? Du gör ju i princip samma sak som det du nämner i första stycket, man kan ju säga att du borde skaffa dig ett jobb istället för att dessa människor ska kolla på tv istället.

Ett spel är inte bättre för att det varar länge, har mycket utfyllnad eller måste lägga ned timmar på grinding som inte är kul. Man är inte "1337" för att man vill sitta 100 timmar i ett spel, med 1000 samlarföremål och av 100 timmar, så är 30 timmar bara att springa runt och slå ihjäl samma låglevlade fiender.

Håller med, vi väljer att spela spel på olika sätt. Jag tycker det är soft att ligga i soffan efter en hård dag och koppla av lite. Jag har nog med utmaningar i mitt liv, utmaningar som är mer betydelsefulla för mig än ett spel. Min son älskar att grinda bossar i Elden Ring och kolla hur dålig utrustning man kan ha och fortfarande klara dem. Finns inget rätt eller fel med hur man gillar att spela.

Medlem

I t ex Jedi: Survivor kan man välja om man vill ha hints, det tyckte jag var ganska schyst. Det borde vara standard tycker jag i såna här spel, men alla pallar väl inte utveckla en sån feature, även om det känns som att det borde vara ganska enkelt att lägga in.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Håller med, vi väljer att spela spel på olika sätt. Jag tycker det är soft att ligga i soffan efter en hård dag och koppla av lite. Jag har nog med utmaningar i mitt liv, utmaningar som är mer betydelsefulla för mig än ett spel. Min son älskar att grinda bossar i Elden Ring och kolla hur dålig utrustning man kan ha och fortfarande klara dem. Finns inget rätt eller fel med hur man gillar att spela.

Det här är inställningen jag vill se mer av i spelsvängar Det här med "alla ska gilla ultrasvåra spel eller sluta spela" känns rätt meningslöst gatekeepande bara. Ibland vill en bara glida runt lite, inte nöta en jättesvår boss 5511 gånger för att komma vidare.

Skrivet av Casimir2323:

I t ex Jedi: Survivor kan man välja om man vill ha hints, det tyckte jag var ganska schyst. Det borde vara standard tycker jag i såna här spel, men alla pallar väl inte utveckla en sån feature, även om det känns som att det borde vara ganska enkelt att lägga in.

Ja, det är bra att det är valbart! Och har de bemödat sig lägga in hints och hjälp borde de gå fullt ut och göra den valbar och inte bara utgå från att alla vill ha den per automatik. Fråga först tack, utvecklare!

123
Skriv svar