Rykte: 60 fps inte ett krav för att spel ska få PS5 Pro-stämpeln

Robot
Rykte: 60 fps inte ett krav för att spel ska få PS5 Pro-stämpeln

Högre max-upplösning ska dock krävas.

#ps5-pro


Medlem

Ingen trodde att det skulle vara ett krav?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

60fps är BETYDLIGT mer intressant än högre upplösning för min del.

Medlem

Det är beklämmande, tycker jag, att inte fler spel rullar i 60 fps.

Jag förstår dock att smaken är som baken, och det finns säkert en hel del spelkonsumenter som hellre vill se bländande grafik i 30 fps än något sämre texturer, skuggor, anti-aliasing osv i 60 fps, men att kunna erbjuda ett "performance läge" som vissa spel gör, borde vara något som fler utvecklare strävar mot.

Medlem

Det hade väl varit jättekonstigt om 60fps varit ett krav. Det finns ju många spel som redan är 60fps och andra spel där fps är totalt oviktigt. Personligen kan jag tycka att det borde räcka med att det finns en specifik build för pro-burken oavsett vad de förbättrat.

Medlem

att 60fps inte är standard än är ju ett skämt, NES, SNES kör 60fps. för fan PS2 spel är ju 60fps för det mesta

Redaktör
Ponny

Kommer btw ihåg när det gastades om 8K inför de nya konsolerna. Det var då det!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kommer btw ihåg när det gastades om 8K inför de nya konsolerna. Det var då det!

det står bokstavligen 8k på kartongen. ganska knasigt.

Medlem

Verkar som att alla rykten om konsolen stämmer.

Medlem

Konstigt. Det är väl typ ingen som bryr sig om upplösning och det lär ändå inte handla om native så det har heller ingen innebörd.

Så man skulle i teorin kunna sänka native upplösning och sedan höja skalningen och ändå få trinity stämpel?
Ända som man då behöver göra är att använda PSSR istället för FSR.

Medlem

Fan vad trött jag blir -.- 60FPS är ju minimum för att actionspel ska kännas bra att spela. Vill jag se fin CG kan jag titta på en film. Suck!

Helt rätt! Har bara läst rubriken, men stödjer Sony 200 % här. Zelda 64 är typ världens bästa spel och flöt på i cinematiska 16fps i den suveräna PAL-konverteringen. Behövs inte mer för att leverera enastående spel.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Helt rätt! Har bara läst rubriken, men stödjer Sony 200 % här. Zelda 64 är typ världens bästa spel och flöt på i cinematiska 16fps i den suveräna PAL-konverteringen. Behövs inte mer för att leverera enastående spel.

Vilken tur att utvecklingen går framåt. Vem vill "spela" cinematiskt det är bara bullshit. Cinematiskt är film och serier INTE spel. Det varken känns eller ser bra ut att kontrollera något i 30fps.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

60fps är BETYDLIGT mer intressant än högre upplösning för min del.

60fps är viktigare än allt, ush för 30 fps.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Mainstream gamers vet inte vad fps är för något, och det är de - inte vi - som är den enorma majoriteten av kunderna. Finns tyvärr även hardcore gamers som inte bryr sig om 60 fps och tycker att hackiga 30 fps är "helt okej" eftersom "man inte känner skillnaden mellan 30 och 60 fps". Herregud... Känner själv två sådana gamers som himlar med ögonen varje gång jag nämner 60 fps.

Så jag kommer att ha kvar min vanliga PS5 och fortsätta hålla mig till spel som har performance mode. Hoppas att Sony satsar på 8K med PS6. Då kan folk spela i 8K med sina "helt okej" 30 fps så kan jag förhoppningsvis Äntligen köra spel i 4K med 60 fps.

Medlem

Har precis bytt gaming-monitor till datorn. 34", 2k, oled, 175hz, gsync. Det största lyftet jag gjort tekniskt sen man gick från HDD-SSD. Herresatan. Exakt alla spel fick nytt liv.

Native 2k med 175 fps är magiskt, inte konstigt att min ps5a står och dammar sen år tillbaka.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Gen
Medlem

Underligt. Första kravet borde vara att nå stabila 60fps. Andra kravet borde vara att om 60fps uppnås så öka upplösningen tills dess att 60fps inte längre kan uppnås.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det hade väl varit jättekonstigt om 60fps varit ett krav. Det finns ju många spel som redan är 60fps och andra spel där fps är totalt oviktigt. Personligen kan jag tycka att det borde räcka med att det finns en specifik build för pro-burken oavsett vad de förbättrat.

Mjo, visst finns det spel där FPS är oviktigt.. men på rak arm kan jag inte tänka mig att det av dem spelet finns några som har ett problem att prestandan på hårdvaran är en begränsning för att med en PS5 (ej pro) kunna ge 4k eller iaf uppskalad 4k i 30fps eller högre.

Medlem

Jaha, PS5 Pro, Inte så "Pro"?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har spelat rätt mycket i 30fps på vanliga PS5:an och inte tyckt det försämrar något alls. Bra grafik, upplösning och RT är verkligen värt det för min del. Men på PS5 Pro lär det mesta gå att kombinera med hjälp av uppskalning. Fast jag tror inte mina ögon ser skillnad på 30 och 60 ändå så lär inte röra mig så mycket.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Helt rätt! Har bara läst rubriken, men stödjer Sony 200 % här. Zelda 64 är typ världens bästa spel och flöt på i cinematiska 16fps i den suveräna PAL-konverteringen. Behövs inte mer för att leverera enastående spel.

Haha, för att inte prata om zeldaspelet till switch 😅 som att bläddra i en bok i vissa partier 😂


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag har spelat rätt mycket i 30fps på vanliga PS5:an och inte tyckt det försämrar något alls. Bra grafik, upplösning och RT är verkligen värt det för min del. Men på PS5 Pro lär det mesta gå att kombinera med hjälp av uppskalning. Fast jag tror inte mina ögon ser skillnad på 30 och 60 ändå så lär inte röra mig så mycket.

30 fps fungerar för mig i brist på 60 fps, men jag har alltid tyckt att spel som rullar i 30 fps känns långsammare och mindre responsiva i kontrollerna än de spel som körs i 60 fps - vilket direkt påverkar spelkänslan för mig.

Edit: Varning för dålig musik på hög volym i videon.

Medlem

Det är särskilt oväntat att så skulle vara fallet.
Att själva processorprestandan inte får sig ett jättestort lyft skvallrar ju om just detta.
Ett spel som är begränsat eller "flaskhalsat" av processorn och med standardversionen av PS5 rullar i 30 FPS kommer då på förekommen anledning inte kunna dubblera sin bildfrekvens med typ 10% extra kraft för processorn. Däremot så lär de kunna rulla i 30 FPS med fler effekter och högre upplösning.

Ponerar vi däremot att ett spel redan idag når 60+ FPS fast med avkall på upplösning eller Raytracing kommer PS5 pro möjliggöra att de kommer att kunna fortsätta hålla 60 FPS med betydligt läckrare grafik.

I slutändan är inte 60 FPS ett självändamål. I vissa fall är 30 FPS det aktiva valet som utvecklarna behöver välja för att kunna få fram sin vision på den relativt enkla hårdvara som dagens konsoler besitter. Allt från hur grafikmotorn och i princip allt under huven på spelet och hur det utnyttjar de tillgängliga processortrådarna kommer avgöra om målsättningen blir 30 eller 60 FPS.

TLDR: är det grafikdelen som är flaskhalsen kommer PS5 Pro att ha större inverkan på bildfrekvensen än om det är processorn som är stoppklossen.

Medlem
Skrivet av Ilovechris:

Det är beklämmande, tycker jag, att inte fler spel rullar i 60 fps.

Jag förstår dock att smaken är som baken, och det finns säkert en hel del spelkonsumenter som hellre vill se bländande grafik i 30 fps än något sämre texturer, skuggor, anti-aliasing osv i 60 fps, men att kunna erbjuda ett "performance läge" som vissa spel gör, borde vara något som fler utvecklare strävar mot.

Snabb googling visar totalt 4 stycken native PS5 spel som bara har 30 fps läge, av hela biblioteket.

Medlem

Varenda gång jag läser kommentarer om konsoler så säger majoriteten att dom skulle föredra stabila 60 fps framför 4k med ray-tracing. Jag fattar inte att det ska vara så svårt för dessa kostymnissar att lyssna på spelarna.
Eller så är det så att majoriteten av spelare, dom som inte hänger på forum, föredrar 30 fps i 4k?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Varenda gång jag läser kommentarer om konsoler så säger majoriteten att dom skulle föredra stabila 60 fps framför 4k med ray-tracing. Jag fattar inte att det ska vara så svårt för dessa kostymnissar att lyssna på spelarna.
Eller så är det så att majoriteten av spelare, dom som inte hänger på forum, föredrar 30 fps i 4k?

Grejen är ju den att konsolerna är för svag.
Om de verkligen skulle sätta 60fps som standard kanske många hade klagat på att bilden ser dålig ut och att grafiken inte imponerar. Men om vi säger att PS6 har som standard 60fps så kanske vi inte skulle få något grafikhopp mellan ps5 och ps6.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Så varför ska jag uppgradera från PS5 till PS5 Pro?

Medlem

30fps känns dåligt, det gör ont i ögonen. 60 borde vara absoluta minimum

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

30fps känns dåligt, det gör ont i ögonen. 60 borde vara absoluta minimum

jag håller med, ännu en generation och kan inte få ynka 60fps på konsoll... fan skandal... vad är vitsen med pro då?

Väntar nog in PlayStation 6. Om inte min PS5 lämnar jordelivet, då får man fundera lite.

123
Skriv svar