Fallout (Prime Video)

Medlem
Skrivet av toho:

Har jag väntat typ ett år på detta!!!?
Har slösat ca 9 timmar på något som inte har givit mig något.
ÄLGVANDRINGEN på SVT har gett mig mer spänning än den här J....! skit serien, drama drama.
Om jag vill se drama finns det klart mycket bättre serier att lägga tiden på.
Dom som giller serien är självklart dom som spelat spelet, jag trodde inte att var tvungen att spela för att uppskatta skiten...men men

Så klart alla har rätt till sin åsikt, trist att du slösade bort din tid. Kanske man uppskattar det mer om man spelat spelen. Förmodligen så men svårt att säga när man redan är insatt i den världen. För mig uppe där med TLOU filmatiseringen. Bara lite förvånad att du såg alla delar när det var så genomuselt? Skulle aldrig själv slagit mig ner framför TV'n för nio timmar "älgvandring"


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Vilken vattendelare den här serien verkar vara.
Bra, hellre underhållning som passar fåtalet helt än underhållning som försöker passa alla.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vilken vattendelare den här serien verkar vara.
Bra, hellre underhållning som passar fåtalet helt än underhållning som försöker passa alla.

Eller hur, precis. Fast förstår faktiskt inte heller varför det är en "vattendelare", knappast något "vattendelande" eller kontroversiellt. Förutom för en del då..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Keneay:

Typ hela första timman handlar ju om just inavel i gruppen och det är därför man öppnar till valv 32 så du kan inte tittat speciellt noga, haft det i bakgrunden bara kanske?

Tycker själv att de fångar Fallout charmen och världen extremt bra och tycker likt flera andra i tråden att detta kan vara den bästa spel adaption som släppts, hittills.(Inte sett alla avsnitt än)

Bara för att det är en bra spel adaption betyder det inte att serien är bra. Själv kommer jag inte rekommendera den till någon. En skit serie som många andra.

Medlem
Skrivet av toho:

Bara för att det är en bra spel adaption betyder det inte att serien är bra. Själv kommer jag inte rekommendera den till någon. En skit serie som många andra.

Ok. Då vet vi det. Kommer säkert skada deras inkomster och gå i konkurs.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Så klart alla har rätt till sin åsikt, trist att du slösade bort din tid. Kanske man uppskattar det mer om man spelat spelen. Förmodligen så men svårt att säga när man redan är insatt i den världen. För mig uppe där med TLOU filmatiseringen. Bara lite förvånad att du såg alla delar när det var så genomuselt? Skulle aldrig själv slagit mig ner framför TV'n för nio timmar "älgvandring"

Jag snabbspolade vid dryga filmscener som inte tillför något utom att filmskaparna kan göra serien längre, 10 seckknappen är perfekt i sådana lägen.

Medlem
Skrivet av toho:

Jag snabbspolade vid dryga filmscener som inte tillför något utom att filmskaparna kan göra serien längre, 10 seckknappen är perfekt i sådana lägen.

Jo den är bra, skulle bara funnits i forum som detta också.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Jo den är bra, skulle bara funnits i forum som detta också.

Säger inte att det är ett mästerverk i klass med Kubrick eller Tarkovsky, men en bra väldigt underhållande serie och speciellt en bra adaption för de som är fallout fans. Väldigt bra. Som sagt minst en fyra i underhållningsvärlden. Kanske 4.5.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av toho:

Jag snabbspolade vid dryga filmscener som inte tillför något utom att filmskaparna kan göra serien längre, 10 seckknappen är perfekt i sådana lägen.

Kanske så hade jag uppskattat serien mer om jag spelat spelet, men tror inte att serieskaparna bara hade i åtanke att göra spelarna nöjda, dom hade nog större intentioner med att få en större och allmän publik, som jag tror dom miss lyckats med.

Medlem
Skrivet av alias:

Ok. Då vet vi det. Kommer säkert skada deras inkomster och gå i konkurs.

Sant

Medlem
Skrivet av alias:

Eller hur, precis. Fast förstår faktiskt inte heller varför det är en "vattendelare"

Tror bara många av oss är trötta på att tv-serier och filmer baserade på existerande ipn görs för den stora massan och inte för oss nördar.
Detaljerna är det viktiga för många av oss och när det blir för mycket avvikelser så tappar man intresset.
Jag är sån till viss del iallafall.
Det finns lite svängrum men ofta verkar det inte ens vara så att underhållningen skapas av personer som uppskattar källmaterialet. Istället ska det vridas och vrängas och förändras för att passa någon marknad som man undrar om den ens existerar.

För egen del är Sagan om Ringen-trilogin ett bra exempel på en kompromiss även om die hard fans säkert inte håller med mig.
Oavsett märks det så tydligt att personerna bakom trilogin respekterade källmaterialet, fansen och Tolkien.

Jag har kommit till insikten att det inte är värt att bry sig längre. Det är bara att acceptera att ipn som Star Wars inte längre är till för oss som älskade den ursprungliga trilogin.

Det är svårt att släppa taget om ipn man växt upp med men istället får vi vara glada för den tiden vi fick med dem.
Ett undantag för detta verkar vara Nintendo, än så länge, av någon anledning.

Jag har inte kollat på Fallout-serien själv så jag vet inte hur det är med den men jag är inte sugen efter vad jag sett heller.
Men för er som gillar den är det ju bara att köra på 🙂

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Ni? Jag identifierar mig som en han/honom, tack.

Vet inte hur jag annars ska benämna en gruppering personer med åsikter som dina än med ”ni”. (Jag vet, du försökte vara finurlig.)

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror bara många av oss är trötta på att tv-serier och filmer baserade på existerande ipn görs för den stora massan och inte för oss nördar.
Detaljerna är det viktiga för många av oss och när det blir för mycket avvikelser så tappar man intresset.
Jag är sån till viss del iallafall.
Det finns lite svängrum men ofta verkar det inte ens vara så att underhållningen skapas av personer som uppskattar källmaterialet. Istället ska det vridas och vrängas och förändras för att passa någon marknad som man undrar om den ens existerar.

För egen del är Sagan om Ringen-trilogin ett bra exempel på en kompromiss även om die hard fans säkert inte håller med mig.
Oavsett märks det så tydligt att personerna bakom trilogin respekterade källmaterialet, fansen och Tolkien.

Jag har kommit till insikten att det inte är värt att bry sig längre. Det är bara att acceptera att ipn som Star Wars inte längre är till för oss som älskade den ursprungliga trilogin.

Det är svårt att släppa taget om ipn man växt upp med men istället får vi vara glada för den tiden vi fick med dem.
Ett undantag för detta verkar vara Nintendo, än så länge, av någon anledning.

Jag har inte kollat på Fallout-serien själv så jag vet inte hur det är med den men jag är inte sugen efter vad jag sett heller.
Men för er som gillar den är det ju bara att köra på 🙂

Okej, tack för förklarande svar. Uppskattar det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror bara många av oss är trötta på att tv-serier och filmer baserade på existerande ipn görs för den stora massan och inte för oss nördar.
Detaljerna är det viktiga för många av oss och när det blir för mycket avvikelser så tappar man intresset.
Jag är sån till viss del iallafall.
Det finns lite svängrum men ofta verkar det inte ens vara så att underhållningen skapas av personer som uppskattar källmaterialet. Istället ska det vridas och vrängas och förändras för att passa någon marknad som man undrar om den ens existerar.

För egen del är Sagan om Ringen-trilogin ett bra exempel på en kompromiss även om die hard fans säkert inte håller med mig.
Oavsett märks det så tydligt att personerna bakom trilogin respekterade källmaterialet, fansen och Tolkien.

Jag har kommit till insikten att det inte är värt att bry sig längre. Det är bara att acceptera att ipn som Star Wars inte längre är till för oss som älskade den ursprungliga trilogin.

Det är svårt att släppa taget om ipn man växt upp med men istället får vi vara glada för den tiden vi fick med dem.
Ett undantag för detta verkar vara Nintendo, än så länge, av någon anledning.

Jag har inte kollat på Fallout-serien själv så jag vet inte hur det är med den men jag är inte sugen efter vad jag sett heller.
Men för er som gillar den är det ju bara att köra på 🙂

Jag tror det är hälsosamt att släppa taget. Man kan inte kontrollera allt, och det är absolut inte hälsosamt att knyta sin identitet till t.ex. Star Wars, som många verkar göra, som började sin resa för nästan 50 år sedan och vänta sig att inget ska ändra sig sedan dess när nya generationer kommer.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast det argumentet tycker jag är dåligt. Liknande argument användes mot Game of Thrones de sista säsongerna "Så du kan acceptera att drakar existerar men inte att *någon typ av avstickare från världsuppbyggnaden*".
Det argumentet innebär att bra världsuppbyggnad inte kan berömmas och att dålig världsuppbyggnad inte kan kritiseras.

Hollywood har svårigheter med att anställa rätt skådespelare. Föreställ dig en klassisk filmscen där protagonisten blir rånad av ett gäng brottslingar; vilka skådespelare ska anställas för att gestalta rånarna? Hollywood vågar inte peka ut en speciell grupp, så de blandar skådespelare från varje hörn av jorden för att ta rollen som organiserad kriminalitet. De är mördare och våldtäktsmän! Men absolut inte rasister, usch, nej, fy!

Likaså när terroristgrupper ska gestaltas; tyska skådespelare? syriska? ryssar eller irakier? Inget av dem, det blir en blandning av allihop. De vågar inte peka ut någon geografisk zon eller religion, så istället erbjuds tittarna en kärleksfull, "we are the world", terroristgrupp som sedan ska bomba kvinnor och barn.
Det set väldigt platt och mesigt ut.

Fallouts tidsperiod i USA hade segregerade kaféer, bussar och vattenfontäner. Är det historia man ska stoppa huvudet i sanden för? Det är iögonfallande att se att det ignoreras i en tv serie om den tidsperioden.

Ska man acceptera att det inte finns någon preferens eller rasism i denna värld så borde inte mångfalden heller existera, alla människors unika utseenden hade beblandas till ett generiskt, gemensamt utseende.

Nej. Fallout utspelar sig som tidigare nämnt i en slags retrofuturistisk version av USA - där vissa delar är hämtade från vad som kan anses som utopiska (och dystopiska) visioner från 50-talet, men där mycket extrapoleras långt från det. Bomberna föll 2077 och de flesta Fallout-historier utspelar sig ytterligare långt därefter. Det är dessutom tämligen samhällsomvälvande förändringar (ett totalt jefvla atombombskrig inte minst, men därutöver bruten kommunikation, vault-experiment, postapokalyptisk överlevnad o.s.v. o.s.v.) som världen gått igenom, så att försöka klänga sig fast vid det samhällsskick som rådde ens i den fiktiva "före"-tiden innan bomberna föll är ganska långsökt. Det är ett i allra högsta grad alternativt universum Fallout utspelar sig i, där så gott som hela 1900-talet (och framåt) ser i varierande grad annorlunda ut än vår historia.

Vill man ha realism och historisk korrekthet får man helt enkelt leta någon annanstans än Fallout, svårare är det inte. Att *du* inte vill/vill ha/se vissa aspekter får stå för dig, det är såklart helt okej att tycka. Men det har inte så mycket med Fallout att göra.

Skrivet av Thane:

Det är 2024, inte 1924

Det är 2296, närmare bestämt.

Skrivet av alias:

Jo den är bra, skulle bara funnits i forum som detta också.

Kallas skrollhjul.

Skrivet av HiRoller:

Ni? Jag identifierar mig som en han/honom, tack.

Skrivet av Kyraal:

Vet inte hur jag annars ska benämna en gruppering personer med åsikter som dina än med ”ni”. (Jag vet, du försökte vara finurlig.)

Ironin i att "ni" är ett könsneutralt pronomen är total. 😅


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu får ni väl bestämma er. Gör de en stor deal av transpersonen, så är det woke. Gör de ingen deal alls av transpersonen utan de bara existerar i världen, så är det en tokenkaraktär. Hur ska en transperson framställas för att ni ska bli nöjda?

Vilka är "ni"?

Hogwarts Legacy har en riktigt bra transperson som faktiskt är en av spelets bästa karaktärer. Självsäker och stark med en sensuell stämma.

Vem klagar på det?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vilka är "ni"?

Hogwarts Legacy har en riktigt bra transperson som faktiskt är en av spelets bästa karaktärer. Självsäker, stark med en sensuell stämma.

Vem klagar på det?

Problemet blir väl att likställa karaktärer med deras attribut - en karaktärs könsidentitet/-uttryck behöver inte nödvändigtvis korrelera med hur bra/dålig karaktären upplevs vara i allmänhet. Men nu var väl svaret som @Kyraal skrev riktat till någon som specifikt kritiserade den attributen, och inte karaktärens upplevda allmänna kvalitet?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Problemet blir väl att likställa karaktärer med deras attribut - en karaktärs könsidentitet/-uttryck behöver inte nödvändigtvis korrelera med hur bra/dålig karaktären upplevs vara i allmänhet. Men nu var väl svaret som @Kyraal skrev riktat till någon som specifikt kritiserade den attributen, och inte karaktärens upplevda allmänna kvalitet?

Jag undrar vilka "ni" är. Är det forumiter eller hela världen?

Exemplet jag drog var tänkt att besvara frågan: "Hur ska en transperson framställas för att ni ska bli nöjda?".


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Oj, vad trött man blir, varför kan inta alla bara acepteras och få vara som de vill? Vem har inget bättre för sig än att bry sig andras könsidentitet eller färg på huden?? Vilka tragiska småsinta inskränkta människor. Kanske ni borde bry er mer om er själva och era tillkortakommanden? Ska konst, kultur, film, serier osv bedömmas på sådana grunder. Sjukt. Men så det har blivit även i det här jävla skitlandet med obefogad storhetsvansinne. Vi är bara en "laughing stock" nuförtiden Det måste ni ju fatta??
Hatar att vara i den här crowden av mestadels småstads inskränkta tonåringar eller äldre med intellekt som en tonåring, med noll koll på någonting som pågår i samtiden.. Fan, inget man vill delta i.
Sen finns det "guldkorn" alla är absolut inte sådana. Men tyvärr så många.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag undrar vilka "ni" är. Är det forumiter eller hela världen?

Exemplet jag drog var tänkt att besvara frågan: "Hur ska en transperson framställas för att ni ska bli nöjda?".

Tja, det är inte jag som bör svara på - om man drar minsta gemensamma nämnare blir det väl sådana som kritiserar förekomsten. Sen är väl inte det en homogen massa, men som sagt, inte min fråga att svara på. Sen *kan* "ni" användas i singularform och faktiskt bara avse en person också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Himla kul serie och överraskande bra 🙂

4/5 would recommend.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag har sett 1,5 avsnitt och är nöjd med den ännu så länge.
Jag skulle ge den en stark 3:a eller en svag 4:a.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Har sett två avsnitt och det är nära perfektion. Dom har prickat Fallout känslan väldigt bra och alla detaljer får en som jag som spelat alla spelen att bli lycklig. Skruvad humor och knasiga karaktärer Kan tänka mig att den kan kännas lite konstig för folk som är obekanta med Fallout. Men för mig är vi nära 10/10 såhär långt

Medlem

Äh, 5/5.


signatur

- pixelfantast

Medlem

"Jag jobba som skitare på en flugfarm" HAHA

Kollar med arbetsförmedlingen direkt om det finns några lediga tjänster.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Sen *kan* "ni" användas i singularform och faktiskt bara avse en person också.

"Ursäkta mig herrn, så får ni faktiskt inte tycka. Det finns regler på hur ni ska vara här i bunker 33 forumet."

Medlem

Har sett fyra avsnitt och jag tyckte det var riktigt roligt och härligt att kolla på som Fallout-fan. Om jag inte visste nånting om Fallout så hade serien kanske varit lite hackig.
Man förstår ofta inte varför folk gör som de gör (inte ens som Fallout-fan). Men jag tycker Brotherhood-killen har en uppfriskande tveksam karaktär, full av en sorts egoistisk feghet man sällan ser en huvudperson ha.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror bara många av oss är trötta på att tv-serier och filmer baserade på existerande ipn görs för den stora massan och inte för oss nördar.
Detaljerna är det viktiga för många av oss och när det blir för mycket avvikelser så tappar man intresset.
Jag är sån till viss del iallafall.
Det finns lite svängrum men ofta verkar det inte ens vara så att underhållningen skapas av personer som uppskattar källmaterialet. Istället ska det vridas och vrängas och förändras för att passa någon marknad som man undrar om den ens existerar.

För egen del är Sagan om Ringen-trilogin ett bra exempel på en kompromiss även om die hard fans säkert inte håller med mig.
Oavsett märks det så tydligt att personerna bakom trilogin respekterade källmaterialet, fansen och Tolkien.

Jag har kommit till insikten att det inte är värt att bry sig längre. Det är bara att acceptera att ipn som Star Wars inte längre är till för oss som älskade den ursprungliga trilogin.

Det är svårt att släppa taget om ipn man växt upp med men istället får vi vara glada för den tiden vi fick med dem.
Ett undantag för detta verkar vara Nintendo, än så länge, av någon anledning.

Jag har inte kollat på Fallout-serien själv så jag vet inte hur det är med den men jag är inte sugen efter vad jag sett heller.
Men för er som gillar den är det ju bara att köra på 🙂

Plus på den!

Exempelvis 1:a episoden av The Last of Us så fick jag 0 känsla av att Joel, dottern och brorsan är från samma familj. Inte för att de är olika etniciteter och ser fysiskt olika ut utan för att jag inte kände någon familje "vibe". Till skillnad från spelet. Såg 2 episoder och tyckte helt enkelt inte att det var min cup of tea.

Kollegan på jobbet, som aldrig spelat spel i sitt liv, tyckte däremot att serien var det bästa sen skivat bröd. Jag visade honom ett par klipp från spelet och det tyckte han var skrattretande. Go figure! 🙂

Medlem
Skrivet av HiRoller:

"Ursäkta mig herrn, så får ni faktiskt inte tycka. Det finns regler på hur ni ska vara här i bunker 33 forumet."

Nu ser ni till att ni sköter eder, här på forumet! ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vilka är "ni"?

Hogwarts Legacy har en riktigt bra transperson som faktiskt är en av spelets bästa karaktärer. Självsäker och stark med en sensuell stämma.

Vem klagar på det?

JKR klagade antagligen en hel del på det, vilket antagligen var varför hon fick namnet hon fick


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar