Något som ger samma upptäckarglädje och utvecklarglädje som Skyrim (gjorde)

Medlem
Något som ger samma upptäckarglädje och utvecklarglädje som Skyrim (gjorde)

När jag först spelade Skyrim för 100 år sedan så uppskattade jag verkligen upptäckarglädjen i spelet.
Utforska och hitta nya saker.
Jag tyckte också om att förfina min utrustning och mina egenskaper.

Jag skulle vilja hitta något liknande igen. Någon som har något tips?

Jag har spelat olika Fallout men aldrig riktigt fastnat lika mycket för dem.
Testat The Witcher 3 men avskydde de komplicerade kontrollerna som jag glömde bort till varje spelsession.
Jag har tittat på Starfield men det verkar fått ett rätt svalt mottagande med för repetitivt utforskande.
Nya Zeldor fångar mig inte riktigt. Det är något med de jobbiga långa dialogerna som irriterar mig.

Jag kan spela på PC, Playstation eller Switch.

Medlem

Days Gone och Assassin's Creed: Valhalla har jag haft roligt med. Kolla in dem.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Days Gone och Assassin's Creed: Valhalla har jag haft roligt med. Kolla in dem.

Har spelat Days Gone men det ger inte samma känsla för mig. Det är alldeles för uppstyrt.
Spelade ett äldre AC. Man hängde i Florens. Var inte så kul alls. Skiljer sig nya från de äldre?

Medlem

Mer som en blandning av 2D-Zelda och Souls, men Tunic väckte utforskarglädje i mig!

Medlem
Skrivet av fooobar:

När jag först spelade Skyrim för 100 år sedan så uppskattade jag verkligen upptäckarglädjen i spelet.
Utforska och hitta nya saker.
Jag tyckte också om att förfina min utrustning och mina egenskaper.

Jag skulle vilja hitta något liknande igen. Någon som har något tips?

Jag har spelat olika Fallout men aldrig riktigt fastnat lika mycket för dem.
Testat The Witcher 3 men avskydde de komplicerade kontrollerna som jag glömde bort till varje spelsession.
Jag har tittat på Starfield men det verkar fått ett rätt svalt mottagande med för repetitivt utforskande.
Nya Zeldor fångar mig inte riktigt. Det är något med de jobbiga långa dialogerna som irriterar mig.

Jag kan spela på PC, Playstation eller Switch.

Elden Ring slår alla spel du nämner på fingrarna när det kommer upptäckarglädje och utforskande. Bäst i klassen enligt mig. Om svårighetsgraden skrämmer dig så rekommenderar jag dig att ignorera den känsla och bara köra på. Du kommer inte att ångra dig.

Kingdom Come Deliverance är också nice. Påminner mycket om Skyrim men är mer av eb simulator. Bra story och väldigt bra karaktärer med en stor vacker värld att utforska. Bästa kartan i ett spel ever.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Elden Ring slår alla spel du nämner på fingrarna när det kommer upptäckarglädje och utforskande. Bäst i klassen enligt mig. Om svårighetsgraden skrämmer dig så rekommenderar jag dig att ignorera den känsla och bara köra på. Du kommer inte att ångra dig.

Kingdom Come Deliverance är också nice. Påminner mycket om Skyrim men är mer av eb simulator. Bra story och väldigt bra karaktärer med en stor vacker värld att utforska. Bästa kartan i ett spel ever.

Elden Ring har jag funderat på men är rädd för att det är ännu värre komplicerade kontroller i strider än The Witcher.
Måste man komma ihåg femtielva olika kombinationer och använda dem smart?

Medlem
Skrivet av fooobar:

Elden Ring har jag funderat på men är rädd för att det är ännu värre komplicerade kontroller i strider än The Witcher.
Måste man komma ihåg femtielva olika kombinationer och använda dem smart?

Kontrollen i Elden Ring är väldigt enkel. Svårighetsgraden i det spelet kommer absolut inte av att man måste bråka med komplicerade kontroller och knappkombinationer.

Geeks Gaming
Skrivet av fooobar:

Elden Ring har jag funderat på men är rädd för att det är ännu värre komplicerade kontroller i strider än The Witcher.
Måste man komma ihåg femtielva olika kombinationer och använda dem smart?

Nej nej, oroa dig inte för det. Elden ring är skitsvårt men på rätt sätt. Combat är snabb, heavy attack, dodge och parry (typ)
Jag ääääälskade utforskandet i elden ring och att inte få något handhållande.
Ett tips är att ha papper och penna tillgängligt och skriva ner lite detaljer om folk och händelser. Saknar fortfarande någon sorts logg 😁

Medlem
Skrivet av fooobar:

Elden Ring har jag funderat på men är rädd för att det är ännu värre komplicerade kontroller i strider än The Witcher.
Måste man komma ihåg femtielva olika kombinationer och använda dem smart?

Nej det behöver man inte göra. Faktum är att det är en av spelets allra största styrkor. I teorin så räcker det med att du använder startvapnets standard-attack spelet igenom. Gå, slå, hoppa och rulla räcker långt. Det finns mer djup än så, rätt mycket mer, men det är långt ifrån nödvändigt att gräva ner sig i.

Min första genomspelning så använde jag endast två vapen och ett par sköldar. Jag la ingen större vikt vid annat än att det kändes bra. Fick platinum och älskade varje sekund.

Men när du väl är kär i spelet så kommer du att älska att det finns ett djup så att du får en eller två anledningar till att spela om med all kunskap du kommer att ha. 😀


signatur

Ännu en dag i paradiset.

ZF
Medlem
Skrivet av fooobar:

Elden Ring har jag funderat på men är rädd för att det är ännu värre komplicerade kontroller i strider än The Witcher.
Måste man komma ihåg femtielva olika kombinationer och använda dem smart?

Det beror helt på hur man vill spela. Men som simplaste så spelar ju en del med enbart en knapp, typ: "L1 goes bonk!"

Oavsett spelstil så är det mycket vykort att hitta i det spelet. Och upptäckarandan borde vare svår att överträffa. Det blir mycket "hur fanken hamnade jag här."

Medlem

Något som väckte exakt den känslan som du söker för mig var Dragons Dogma 2. Stark rekomendation.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Har spelat Days Gone men det ger inte samma känsla för mig. Det är alldeles för uppstyrt.
Spelade ett äldre AC. Man hängde i Florens. Var inte så kul alls. Skiljer sig nya från de äldre?

Det är hyfsat omväxlande miljö skulle jag säga. Det utspelar ju sig i hela England (Och till mindre del Norge och Vinland i mindre utsträckning. Just det, man är i Valhall några vändor också. Det är en lite mer utflippad fantasyvärld). Det finns massor med sidogrejer att göra och landmärken att upptäcka.

Jag hade ingen brådska att göra uppdragen. Sprang mest runt och gjorde sidosysslor eller bara utforskade. Det tar sin början i Norge och det är väl inte jätterolig miljö men det blir bättre.

Medlem
Skrivet av fooobar:

När jag först spelade Skyrim för 100 år sedan så uppskattade jag verkligen upptäckarglädjen i spelet.
Utforska och hitta nya saker.
Jag tyckte också om att förfina min utrustning och mina egenskaper.

Jag skulle vilja hitta något liknande igen. Någon som har något tips?

Jag har spelat olika Fallout men aldrig riktigt fastnat lika mycket för dem.
Testat The Witcher 3 men avskydde de komplicerade kontrollerna som jag glömde bort till varje spelsession.
Jag har tittat på Starfield men det verkar fått ett rätt svalt mottagande med för repetitivt utforskande.
Nya Zeldor fångar mig inte riktigt. Det är något med de jobbiga långa dialogerna som irriterar mig.

Jag kan spela på PC, Playstation eller Switch.

Nu är jag ju inte den som är så mycket för nya spel och Elder Scrolls serien har varit död för mig sen jag installerade och testade mitt nyköpta TES 4 Oblivion - Men jag testade Ghost of Tsushima för ett tag sen på mitt PS5. Helt fantastiskt spel och upptäckandet höll mig road i flera veckor. Det bästa nya spelet jag spelat sen Doom Eternal, och innan dess, Deus Ex.

Vill även slå ett slag för att leta dig längre bak i TES serien. Morrowind ger dig otroligt mycket mer frihet, både med tanke på att det utspelar sig i en mycket mer främmande och intressant del av världen och den karaktärsbyggande aspekten, som är otroligt urvattnad i senare Elder Scrolls titlar. Jag spelar Morrowind än idag - 20 år senare och hittar fortfarande nya saker.
Innan du räknar bort det för att du läst att combat inte fungerar så läs på hur du bygger en karaktär - Det kommer spara dig mycket svordomar om du inte testat det innan.


signatur

"Maranax infirmux" - Cultist

Medlem
Skrivet av Freakon:

Elden Ring slår alla spel du nämner på fingrarna när det kommer upptäckarglädje och utforskande. Bäst i klassen enligt mig. Om svårighetsgraden skrämmer dig så rekommenderar jag dig att ignorera den känsla och bara köra på. Du kommer inte att ångra dig.

Detta.

Elden Rings upptäckarglädje är helt fenomenal.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Detta.

Elden Rings upptäckarglädje är helt fenomenal.

Den enda nackdelen är att nästan alla andra spel bleknar efter upplevelsen som Elden Ring bjuder på.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Min podcast-kollega Henke säger gång på gång att han får samma upptäckarglädje i Dragon's Dogma 2 som han fick i just Skyrim när det begav sig. Hett tips om du frågar oss!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av fooobar:

Elden Ring har jag funderat på men är rädd för att det är ännu värre komplicerade kontroller i strider än The Witcher.
Måste man komma ihåg femtielva olika kombinationer och använda dem smart?

Elden ring har inte komplicerade kontroller alls;

Light attack
Hard attack
Block
dodge
special attack från vapen

inte jobbigt alls. Men sen finns det en jäkla massa olika utrusting men det fanns det väl i skyrim oxå

Medlem
Skrivet av Freakon:

Den enda nackdelen är att nästan alla andra spel bleknar efter upplevelsen som Elden Ring bjuder på.

Så känner jag efter varje avklarat FromSoft-spel, det mesta bleknar ett bra tag efteråt hehe.

Men ja, Elden Ring är smått fantastiskt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

När man är helt ny i World of Warcraft och inte har gamla chars som skickar grejer till sin nya chars så går spelet långsamt och innehåller en hel del upptäckande. Därtill FORTFARANDE det bästa rollspelet by far som alla spel inte vill vara trots att de alla försöker vara det men ändå inte vill vara det fast de... etc etc etc.

Har du aldrig lirat WoW och slänger in kulorna för vad det kostar och sen lirar en månad och bestämmer dig för om du vill pynta för en till så... Man kan sluta när som helst och börja igen när som helst.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av fooobar:

När jag först spelade Skyrim för 100 år sedan så uppskattade jag verkligen upptäckarglädjen i spelet.
Utforska och hitta nya saker.
Jag tyckte också om att förfina min utrustning och mina egenskaper.

Jag skulle vilja hitta något liknande igen. Någon som har något tips?

Jag har spelat olika Fallout men aldrig riktigt fastnat lika mycket för dem.
Testat The Witcher 3 men avskydde de komplicerade kontrollerna som jag glömde bort till varje spelsession.
Jag har tittat på Starfield men det verkar fått ett rätt svalt mottagande med för repetitivt utforskande.
Nya Zeldor fångar mig inte riktigt. Det är något med de jobbiga långa dialogerna som irriterar mig.

Jag kan spela på PC, Playstation eller Switch.

Provat Horizon spelen?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Fezk:

Så känner jag efter varje avklarat FromSoft-spel, det mesta bleknar ett bra tag efteråt hehe.

Men ja, Elden Ring är smått fantastiskt.

Det är sant. Har fått dippar efter DS1-3 och Bloodborne. Djupast är dock efter just Elden Ring. Det har något extra.

Har dock ej spelat mechspelet som jag alltid glömmer namnet på. Undertitel Fires of Rubicon.

Har du lirat det?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skulle säga att Hogwarts Legacy har den tveklöst bästa upptäckarglädjen just nu. En mer sluten upplevelse som kanske inte håller lika länge men i utbyte är världen väldesignad och belönar utforskande så att de känns som stt utvecklarna tänkt på allt.

Medlem

Säger som flera tidigare, Elden Ring.
Fantastiskt kul och jag har aldrig spelat tidigare fromsoft spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bästa Skyrim känslan jag fått på senare år är med Avatar Frontiers of Pandora.! Även dom två senaste Zelda äventyren, Elden Ring, Starfield och Assassins Creed Valhalla har gett mig bra feeling. Dock inget som går att jämföra med Skyrim som enligt mig är ganska unikt. Oblivion och Morrowind kan vara värt ett besök om du aldrig har spelat dom 👍

Medlem
Skrivet av Kane:

När man är helt ny i World of Warcraft och inte har gamla chars som skickar grejer till sin nya chars så går spelet långsamt och innehåller en hel del upptäckande. Därtill FORTFARANDE det bästa rollspelet by far som alla spel inte vill vara trots att de alla försöker vara det men ändå inte vill vara det fast de... etc etc etc.

Har du aldrig lirat WoW och slänger in kulorna för vad det kostar och sen lirar en månad och bestämmer dig för om du vill pynta för en till så... Man kan sluta när som helst och börja igen när som helst.

Skrivet av Mirage:

Provat Horizon spelen?

De har jag spelat och gillat dem.

Skrivet av kebbe:

Skulle säga att Hogwarts Legacy har den tveklöst bästa upptäckarglädjen just nu. En mer sluten upplevelse som kanske inte håller lika länge men i utbyte är världen väldesignad och belönar utforskande så att de känns som stt utvecklarna tänkt på allt.

Har ingen relation till Harry Potter alls. Skulle jag uppskatta dem ändå tror du?

Skrivet av Molotov:

Säger som flera tidigare, Elden Ring.
Fantastiskt kul och jag har aldrig spelat tidigare fromsoft spel.

Jag har bestämt mig att inhandla Elden Ring och köra det. Ska kluta ut vilket plattform bara.

Skrivet av Rhymst:

Bästa Skyrim känslan jag fått på senare år är med Avatar Frontiers of Pandora.! Även dom två senaste Zelda äventyren, Elden Ring, Starfield och Assassins Creed Valhalla har gett mig bra feeling. Dock inget som går att jämföra med Skyrim som enligt mig är ganska unikt. Oblivion och Morrowind kan vara värt ett besök om du aldrig har spelat dom 👍

Avatar har jag (fick det gratis med grafikkortet) men tycker det är sådär. Något saknas.
Jag tänker att jag nog borde kolla på Oblivion och Morrowind. Har testat Oblivion för många år sedan och gillade det men gav upp det av någon anledning.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Har ingen relation till Harry Potter alls. Skulle jag uppskatta dem ändå tror du?

Absolut, läste aldrig böckerna och klarade bara av tre filmer innan jag gav upp så ger inte mycket för dem. Spelet klarar helt klart av att stå på egna ben.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är sant. Har fått dippar efter DS1-3 och Bloodborne. Djupast är dock efter just Elden Ring. Det har något extra.

Har dock ej spelat mechspelet som jag alltid glömmer namnet på. Undertitel Fires of Rubicon.

Har du lirat det?

Armored Core 6, yes har lirat det, tyckte det var fantastiskt. Var även mitt första Armored Core spel. Lika bra som Elden Ring? Ne, men det var en frisk fläkt för mig.

Det är annorlunda från deras Souls-spel, helt klart, så går man in med det i åtanke blir det nog bättre. Men det finns Souls-element/inspiration i spelet som man känner av.

Skulle säga, ge det en chans. Allt kommer kanske kännas ovant i början, men när saker börjar klaffa så är det riktigt tillfredsställande, man känner sig riktigt badass hehe. Var inte speciellt imponerad av story och karaktärer i början, men uj vad det växte på mig. Musiken är även grym!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag har bestämt mig att inhandla Elden Ring och köra det. Ska kluta ut vilket plattform bara.

Bra val, lycka till! Har bara lirat på PC och det funkar bra där.

Blir det PC rekommenderar att köra med handkontroll dock, det gäller alla FromSoftware-spel. Men funkar säkert med t+m.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr

Subnautica är, för mig i alla fall, definitionen av upptäckarglädje. En mer koncentrerad upplevelse än mycket av vad som nämnts här men ett på många sätt mästerligt designat spel där utforskandet är A och O.

Medlem
Skrivet av fooobar:

När jag först spelade Skyrim för 100 år sedan så uppskattade jag verkligen upptäckarglädjen i spelet.
Utforska och hitta nya saker.
Jag tyckte också om att förfina min utrustning och mina egenskaper.

Jag skulle vilja hitta något liknande igen. Någon som har något tips?

Jag har spelat olika Fallout men aldrig riktigt fastnat lika mycket för dem.
Testat The Witcher 3 men avskydde de komplicerade kontrollerna som jag glömde bort till varje spelsession.
Jag har tittat på Starfield men det verkar fått ett rätt svalt mottagande med för repetitivt utforskande.
Nya Zeldor fångar mig inte riktigt. Det är något med de jobbiga långa dialogerna som irriterar mig.

Jag kan spela på PC, Playstation eller Switch.

Tyvärr är det ju så att det inte finns något som slå den första känslan när man upptäckte hur fantastiskt ett spel kan vara. För mig var det Half Life. Spelade det 1999 och det förändrade mitt liv. Det var HELT fantastiskt. Aldrig någonsin kunnat återfå den känslan hur mycket jag än letat. Haft massor bra spelupplevelser men inget som den första gången. (och det var ju inget dåligt spel heller )


signatur

7900XTX
7800X3D

12
Skriv svar