Världens bästa skurk – 16-delsfinaler (del 1)

Robot
Världens bästa skurk – 16-delsfinaler (del 1)

Första sextondelsfinalerna är avgjorda. Det blir både favoritfall och rekordtajt.

#världens-bästa-skurk


Medlem

Hur tusan gick illusive man vidare men inte Sovereign?

Redaktör
Ponny
Skrivet av meganollan:

Hur tusan gick illusive man vidare men inte Sovereign?

Den beefen får du ta med Arthas Menethil (som ju slog ut Sovereign).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hade svårt att välja mellan Ganon och Serah sedan Nemesis och Harbringer. Väldigt tuffa val man får gå igenom.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Den beefen får du ta med Arthas Menethil (som ju slog ut Sovereign).

Arthas borde vinna allt, så jäkla välgjord karaktär! När Blizzard fortfarande var kungar.

"My son, the day you were born, the very forests of Lordaeron whispered the name Arthas.
My child, I watched with pride as you grew into a weapon of righteousness.
Remember, our line has always ruled with wisdom and strength. And I know you will show restraint when exercising your great power.
But the truest victory, my son, is stirring the hearts of your people. I tell you this, for when my days have come to an end, you shall be King."

Jag menar, enbart dessa cinematics borde ge han en pallplats per automatik. ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Avedagreat:

Hade svårt att välja mellan Ganon och Serah sedan Nemesis och Harbringer. Väldigt tuffa val man får gå igenom.

Medhåll! Förra gången var det klart mindre Ågren, men nu får man verkligen döda darlings.
LeChuck och Nefarious var svårt för egen del, men Nefarious är på många vis en personlig(are) favorit.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fezk:

Arthas borde vinna allt, så jäkla välgjord karaktär! När Blizzard fortfarande var kungar.

"My son, the day you were born, the very forests of Lordaeron whispered the name Arthas.
My child, I watched with pride as you grew into a weapon of righteousness.
Remember, our line has always ruled with wisdom and strength. And I know you will show restraint when exercising your great power.
But the truest victory, my son, is stirring the hearts of your people. I tell you this, for when my days have come to an end, you shall be King."

Jag menar, enbart dessa cinematics borde ge han en pallplats per automatik. ;P

https://www.youtube.com/watch?v=yUDhlJC2Ig4

https://www.youtube.com/watch?v=HInmEcbFyF0

Jösses, vilket hantverk. Är dock liiite orolig över motståndet. Dog är ändå Dog slog ut Kefka, som var en av mina favoriter.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Gaunter O'Dimm är fan en av de bästa skurkarna någonsin.

Medlem

Yuri "there is no free willl, only my will" eller måt sånt.
Tyckte han var små läskig när man tänkte på att han ville ta över alla människornas hjärnor.
Sen att han hade en byggnad där han kunde skicka in units förnatt mosa dem o få resurser av det.

Medlem

Värt att notera är att jag röstade på på Yuri, jag tänkte att han mötte Hitler från spel och inte från verkligheten


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Ponny

Riktigt spännande i två dueller! Skiljer bara tio respektive fem röster. *popcorn*


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Riktigt spännande i två dueller! Skiljer bara tio respektive fem röster. *popcorn*

Gömmer rösterna för oss, men kan inte låta bli att tjuvkika själv! 😃

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bennii:

Gömmer rösterna för oss, men kan inte låta bli att tjuvkika själv! 😃

Så är det! 😂 Det var många som tyckte det var mer spännande så, men då jag har nyckeln till Pandoras ask kan jag ju inte hålla mig...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Personligen tycker jag Arthas (i likhet med många av Blizzards karaktärer, en del är tramsigare än andra) är rätt trist skriven, inte direkt något särskilt unikt eller nämnvärt med honom eller hans historia överhuvudtaget - inte någonstans längs hans väg ned i fördärvet egentligen. :/

Han är aldrig direkt sympatisk (vilket hade gjort honom till en mer intressant karaktär vad gäller det där med moral, värderingar och så vidare), han är narcissistisk utan att bli tillräckligt galen för att vara intressant just för att han är vrickad, han har inga djupare psykologiska aspekter utan det är mest makt, hämnd och egen vinning i sina enklaste former som gäller.

Många klyschor - som förvisso stundtals berättas snyggt, men det gör honom inte till en bra skurk imo.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Orättvist att tvinga mig att välja mellan GLaDOS och Fontaine.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Personligen tycker jag Arthas (i likhet med många av Blizzards karaktärer, en del är tramsigare än andra) är rätt trist skriven, inte direkt något särskilt unikt eller nämnvärt med honom eller hans historia överhuvudtaget - inte någonstans längs hans väg ned i fördärvet egentligen. :/

Han är aldrig direkt sympatisk (vilket hade gjort honom till en mer intressant karaktär vad gäller det där med moral, värderingar och så vidare), han är narcissistisk utan att bli tillräckligt galen för att vara intressant just för att han är vrickad, han har inga djupare psykologiska aspekter utan det är mest makt, hämnd och egen vinning i sina enklaste former som gäller.

Många klyschor - som förvisso stundtals berättas snyggt, men det gör honom inte till en bra skurk imo.

Helt med dig. Det är en väldigt simpel karaktär.

Medlem
Skrivet av meganollan:

Hur tusan gick illusive man vidare men inte Sovereign?

#JusticeForSovereign

Skrivet av PeTTs0n:

Personligen tycker jag Arthas (i likhet med många av Blizzards karaktärer, en del är tramsigare än andra) är rätt trist skriven, inte direkt något särskilt unikt eller nämnvärt med honom eller hans historia överhuvudtaget - inte någonstans längs hans väg ned i fördärvet egentligen. :/

Han är aldrig direkt sympatisk (vilket hade gjort honom till en mer intressant karaktär vad gäller det där med moral, värderingar och så vidare), han är narcissistisk utan att bli tillräckligt galen för att vara intressant just för att han är vrickad, han har inga djupare psykologiska aspekter utan det är mest makt, hämnd och egen vinning i sina enklaste former som gäller.

Många klyschor - som förvisso stundtals berättas snyggt, men det gör honom inte till en bra skurk imo.

Håller med! Tycker att Arthas är ganska tråkig. Dessutom är hans story i stora drag en copy-paste på Kerrigan från deras föregående RTS-serie. Hjälte som fördärvas av onda krafter och vänder sig mot mänskligheten. Tycker dock att de skrev Kerrigan bättre (eller så var jag yngre då).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Personligen tycker jag Arthas (i likhet med många av Blizzards karaktärer, en del är tramsigare än andra) är rätt trist skriven, inte direkt något särskilt unikt eller nämnvärt med honom eller hans historia överhuvudtaget - inte någonstans längs hans väg ned i fördärvet egentligen. :/

Han är aldrig direkt sympatisk (vilket hade gjort honom till en mer intressant karaktär vad gäller det där med moral, värderingar och så vidare), han är narcissistisk utan att bli tillräckligt galen för att vara intressant just för att han är vrickad, han har inga djupare psykologiska aspekter utan det är mest makt, hämnd och egen vinning i sina enklaste former som gäller.

Många klyschor - som förvisso stundtals berättas snyggt, men det gör honom inte till en bra skurk imo.

Mycket nostalgi som spelar in, såklart.

Hans story är inget nytt, men det behöver inte betyda att det är dåligt, och ja, det är standardklyschor/troper ala fantasy, men enligt mig är det en bra karaktär tack vare utförandet och berättandet i sin helhet(musik,estetiska,rösterna,cinematicsen osv.), speciellt för sin tid då.

Den mest djupa och komplexa? Förmodligen inte, men ändå en ikonisk karaktär, skulle jag säga.

Han är en "lite" mer intressant skurk än hunden från Duck Hunt åtminstone, skulle jag vilja påstå. ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fezk:

Mycket nostalgi som spelar in, såklart.

Hans story är inget nytt, men det behöver inte betyda att det är dåligt, och ja, det är standardklyschor/troper ala fantasy, men enligt mig är det en bra karaktär tack vare utförandet och berättandet i sin helhet(musik,estetiska,rösterna,cinematicsen osv.), speciellt för sin tid då.

Den mest djupa och komplexa? Förmodligen inte, men ändå en ikonisk karaktär, skulle jag säga.

Han är en "lite" mer intressant skurk än hunden från Duck Hunt åtminstone, skulle jag vilja påstå. ;P

*Dog will remember that*

Men skämt åsido, fattar helt och fullt. Jag är ju själv svag för t.ex. Albert Wesker. Inga jämförelser i övrigt, men det är ju något speciellt med skurkar som där och då hade en rejäl impact. När Wesker kom tillbaka i Code Veronica höll jag på att trilla av stolen.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fiigaro:

Gaunter O'Dimm är fan en av de bästa skurkarna någonsin.

Verkligen. Hoppas att han går långt.

Medlem

Har en känsla att ingen jag röstat på i denna omgången kommer att gå vidare

Medlem
Skrivet av Novdid:

Orättvist att tvinga mig att välja mellan GLaDOS och Fontaine.

Oehört orättvis! De borde gått direkt till semifinal båda två. Fantastiska karaktärer.

Medlem

Är det bara jag som tycker att Hitler antingen skall vara diskvalificerad och/eller inte passar in? Jag menar, dels så fanns han ju på riktigt och dels så är han inte speciellt... uhm, fantasifull eller vad sjutton man skall säga. Ond, ja, men ganska så "standard-diktator" eller hur man skall beskriva det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Dog kommer att ro hem alltsammans, kan man slå ut Kefka är det ju en klar fingervisning om varthän hela spektaklet lutar.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Helt med dig. Det är en väldigt simpel karaktär.

Skrivet av Nomman:

#JusticeForSovereign

Håller med! Tycker att Arthas är ganska tråkig. Dessutom är hans story i stora drag en copy-paste på Kerrigan från deras föregående RTS-serie. Hjälte som fördärvas av onda krafter och vänder sig mot mänskligheten. Tycker dock att de skrev Kerrigan bättre (eller så var jag yngre då).

Skrivet av Fezk:

Mycket nostalgi som spelar in, såklart.

Hans story är inget nytt, men det behöver inte betyda att det är dåligt, och ja, det är standardklyschor/troper ala fantasy, men enligt mig är det en bra karaktär tack vare utförandet och berättandet i sin helhet(musik,estetiska,rösterna,cinematicsen osv.), speciellt för sin tid då.

Den mest djupa och komplexa? Förmodligen inte, men ändå en ikonisk karaktär, skulle jag säga.

Han är en "lite" mer intressant skurk än hunden från Duck Hunt åtminstone, skulle jag vilja påstå. ;P

Trodde inte det skulle bli så mycket medhåll, Blizzards lite äldre alster (som WC3 och WoW upp till WotLK ändå får ses som) brukar ju hyllas rätt mycket.

Sen tror jag nog det även beror lite på vad man är "ute efter" i en skurk, men också hur berättandet görs - själv tycker jag Blizzard försöker alldeles för hårt lite för ofta. Ibland klaffar det, många av deras cutscenes genom åren som jag varit rejält imponerad av exempelvis. Men det känns också som att själva substansen och djupet saknas när man skrapar lite på ytan, och det stör mig när deras berättelser hypas hårt av både dem själva och andra. Kvaliteten känns ibland också ojämn, det blir väl så när "verket" (om man kan definiera Warcraft som ett enskilt sådant egentligen) blir såpass stort och omfattande att det är en smärre armé författare som bidragit och bidrar till det.

Kontrasten mot Dog är ju rätt total - det är inte direkt som att Nintendo aktivt försöker framställa krabaten som en skurk direkt. 😅
Jämfört då med Blizzard, som gärna och ofta vill poängtera hur elak Arthas är utan någon särskild nyans, substans eller subtilitet. Med en i mina ögon *extremt* klassisk och extremt övertydlig "fall from grace"-historia.

Personligen vill jag bli fascinerad/intresserad av karaktärer, oavsett vad deras story, roll, mål o.s.v. är, och Arthas är för mig en av de minst intressanta karaktärerna i Warcraft-loren jag vet. Då tycker jag till och med Uther är mer intressant, och han är ju också en rätt platt/stereotyp karaktär egentligen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Trodde inte det skulle bli så mycket medhåll, Blizzards lite äldre alster (som WC3 och WoW upp till WotLK ändå får ses som) brukar ju hyllas rätt mycket.

Sen tror jag nog det även beror lite på vad man är "ute efter" i en skurk, men också hur berättandet görs - själv tycker jag Blizzard försöker alldeles för hårt lite för ofta. Ibland klaffar det, många av deras cutscenes genom åren som jag varit rejält imponerad av exempelvis. Men det känns också som att själva substansen och djupet saknas när man skrapar lite på ytan, och det stör mig när deras berättelser hypas hårt av både dem själva och andra. Kvaliteten känns ibland också ojämn, det blir väl så när "verket" (om man kan definiera Warcraft som ett enskilt sådant egentligen) blir såpass stort och omfattande att det är en smärre armé författare som bidragit och bidrar till det.

Kontrasten mot Dog är ju rätt total - det är inte direkt som att Nintendo aktivt försöker framställa krabaten som en skurk direkt. 😅
Jämfört då med Blizzard, som gärna och ofta vill poängtera hur elak Arthas är utan någon särskild nyans, substans eller subtilitet. Med en i mina ögon *extremt* klassisk och extremt övertydlig "fall from grace"-historia.

Personligen vill jag bli fascinerad/intresserad av karaktärer, oavsett vad deras story, roll, mål o.s.v. är, och Arthas är för mig en av de minst intressanta karaktärerna i Warcraft-loren jag vet. Då tycker jag till och med Uther är mer intressant, och han är ju också en rätt platt/stereotyp karaktär egentligen.

Är man ute efter extremt komplexa och djupa karaktärer får man nog leta på andra ställen än Warcraft. ;P

Men är man ute efter välgjord och cinematisk fantasy(inom spel och främst RTS mått mätt då) tycker jag WC3/TFT är ypperligt. Där tycker jag Arthas passar in perfekt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

*Dog will remember that*

Men skämt åsido, fattar helt och fullt. Jag är ju själv svag för t.ex. Albert Wesker. Inga jämförelser i övrigt, men det är ju något speciellt med skurkar som där och då hade en rejäl impact. När Wesker kom tillbaka i Code Veronica höll jag på att trilla av stolen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Är man ute efter extremt komplexa och djupa karaktärer får man nog leta på andra ställen än Warcraft. ;P

Men är man ute efter välgjord och cinematisk fantasy(inom spel och främst RTS mått mätt då) tycker jag WC3/TFT är ypperligt. Där tycker jag Arthas passar in perfekt.

Ja, tror det som sagt beror lite på vad man är ute efter. ^^

Men jag tycker Blizzard är alldeles för pretentiösa i sitt berättande (när det kommer till själva storyn med världsbyggande och karaktärer, tekniskt sett brukar de vara bra mycket mer träffsäkra imo - deras cutscenes brukar som sagt hålla hög klass) lite för ofta.

Men smaken är som baken. Och å andra sidan tycker jag också det passar godkänt när det kommer till strategispelen, där känner jag inte heller att det behövs en extremt djup story. Men det känns å tredje sidan som de hade kunnat lyckas bättre, inte minst i och med att de redan i WC3/TFT börjar doppa tårna i RPG-världen (Rexxars sidokampanj tycker jag är riktigt bra, apropå) och sen fortsätter med WoW, givetvis.

Och jag tycker personligen det finns korn av bra berättande i Warcraft-universumet precis som det gör i Starcraft-ditot, men jag känner aldrig att det får komma till sin rätt någon gång egentligen, vilket är frustrerande.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

64 skurkar har blivit 32. När veckan är slut återstår blott 16.

#världens-bästa-skurk


Man får ju tänka lite så här med när man ska välja vilken skurk som är bättre en den andre.

Punkt 1: vad är målet med skurken i spelet

Punkt 2: vad har den för inverkan på dig och karrektären som du styr över.

Punkt 3: storyn runt om kring skurken.

Punkt 4: hur pass intressant dessa punkter är.

Ta nemesis till exempel prickar ju alla 3 punkter, lite story om skurken och målet med honom och vad som händer med dig.

För mig så var det tråkigt, det har ju redan hänt i resident evil 2, man blir jagad och upp stressad.
Så för mig är det en blankt nej/ automatiskt så blir det den andre skurken.

Medlem

ingen kefka?


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

12
Skriv svar