Varför tycker Google det är okej att ljuga?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Internet blev tråkigt redan 2009 typ...

Skrivet av Starscream:

Och ändå är ni här.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fast de här företagen är ju Googles kunder. Inte du och jag. Det krävs säkert ganska mycket för att Google ska sluta sälja annonsplatser till dem. Typ en polisanmälan.

Jag räknar numera med att 100% av det som syns i sociala medier är fake.

Precis som människorna som använder dessa sociala medier.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Och ändå är ni här.

Det finns ljuspunkter! Vid 2001 var det Photoshop Fridays, nu är det här!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag hittar inte "anmäl reklam" eller liknande (på youtube), jag får så mycket skit som uppenbart är bedrägerier eller ockerpriser som uppenbart ska lura folk.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag börjar tröttna mer och mer att vara ute på internet. För väldigt ofta stöter jag på reklam, reklam där man uppger sig för att vara någon annan och där man ljuger om kända personligheter.
Varför?

Ja, det handlar om företag som försöker få folk att investera i kryptovalutor för att bli ”rika”.
Dessa företag låtsas att de är exempelvis Aftonbladet, SVT nyheter, Dagens Nyheter med mera, men trycker man på länken så kommer man till någon helt annan sida. Sen skriver de att kända personer har åkt fast av polisen för att de tipsat om hur man kan bli rik och tjäna mycket pengar.
(Mycket kan jag säga om Sverige men vi är ingen diktatur)
Jag tycker att det är fel att låtsas att man är någon annan till att börja med men tycker det är ännu mer fel att ljuga om andra människor för att göra reklam för sina ”produkter”.

Eftersom detta ofta kommer fram som sponsrad reklam på Youtube så har jag valt att anmäla det som förtal mot dessa personer.
Men det enda jag får till svars från Google som äger Youtube är:
”We decided not to take this ad down. We found that the ad doesn’t go against Google’s policies, which prohibit certain content and practices that we believe to be harmful to users and the overall online ecosystem.”

Så det är alltså okej för Google att låsas att man är kända tidningar och ljuga om kända personligheter?
Själv tycker jag inte alls att detta är okej.

"We decided not to take this ad down since they pay us money".

Det finns en anledning till att jag slutat använda Google.

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Jag var på väg att anmäla en liknande annons med Kristin Kaspersen (var smått chockad då jag haft premium länge och sluppit skiten) för ca en månad sedan, men avbröt min aktion efter att en googling avslöjade att det är ett oerhört vanligt fenomen och att anmälningarna aldrig leder till något. Skurkaktigt minst sagt.

Jag gissar till att det enda anmälningarna leder till är en djupare kartläggning av ditt privatliv. "Oh look, another one with a sens of morale...move over to Fake_ad.series/b and monitor any eventual response"

Medlem
Skrivet av robbis:

Precis som människorna som använder dessa sociala medier.

Tror inte det finns så många männsikor kvar på dem längre. Ironiskt om exempelvis X i en nära framtid endast består av AI-kontrollerade botar som häcklar varandra. Det kaoset skulle jag vilja se.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Tror inte det finns så många männsikor kvar på dem längre. Ironiskt om exempelvis X i en nära framtid endast består av AI-kontrollerade botar som häcklar varandra. Det kaoset skulle jag vilja se.

Det hade varit rätt skoj dock.

Medlem

Ja internet blev mycket tråkigare när sociala medier slog igenom.
Många forum som dött.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Jag hade tänkt att jag inte skulle lägga upp några fler exempel här utan bara skicka det till berörda parter. Men kände ändå att jag måste visa er:

Först var det ju en falsk annons precis som vanligt men när man går in på den så har de som gjort annonsen bara ändrat namn och bilder typ. Men det står fortfarande hon och henne.
Så de tycker att Benny Andersson är en kvinna tydligen.

Medlem

Kanske är daga för starta om med ett nytt internet utan Google och sociala medier.

Medlem

Va, skulle ett företag ljuga för att tjäna pengar?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag hade tänkt att jag inte skulle lägga upp några fler exempel här utan bara skicka det till berörda parter. Men kände ändå att jag måste visa er:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Först var det ju en falsk annons precis som vanligt men när man går in på den så har de som gjort annonsen bara ändrat namn och bilder typ. Men det står fortfarande hon och henne.
Så de tycker att Benny Andersson är en kvinna tydligen.

"Vi har beslutat att inte ta bort annonsen. Vi har funnit att annonsen inte strider mot Googles policyer." på samtliga sådana jag rapporterat. (Nåt dussin eller så.) Brukar använda en tämligen tydlig och kortfattad beskrivning, och har testat att skriva på både engelska och svenska.

Såatteh, lagbrott (att använda ett registrerat varumärke utan tillåtelse) och vilseledande påståenden är tydligen helt okej. Fint företag, det där Google.

Skrivet av Force:

Va, skulle ett företag ljuga för att tjäna pengar?

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/027/475/Scre...

Nästan som att det finns lagar och regler även för företag... fast en del tror sig ju stå över dem ibland.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nästan som att det finns lagar och regler även för företag... fast en del tror sig ju stå över dem ibland.

Ja fast straffen är så klena att de stora företagen tjänar mer på att bryta dom så det kommer dom fortsätta att göra.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Ja fast straffen är så klena att de stora företagen tjänar mer på att bryta dom så det kommer dom fortsätta att göra.

Ja, dessvärre är det väl så - eller så hittar de kryphål. :/


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

"Vi har beslutat att inte ta bort annonsen. Vi har funnit att annonsen inte strider mot Googles policyer." på samtliga sådana jag rapporterat. (Nåt dussin eller så.) Brukar använda en tämligen tydlig och kortfattad beskrivning, och har testat att skriva på både engelska och svenska.

Såatteh, lagbrott (att använda ett registrerat varumärke utan tillåtelse) och vilseledande påståenden är tydligen helt okej. Fint företag, det där Google.

Nästan som att det finns lagar och regler även för företag... fast en del tror sig ju stå över dem ibland.

Ja, jag blev själv chockad första gången som jag fick att det inte stred mot deras policy.
Även jag rapporterade det både på svenska och engelska.

Hade jag gjort något liknande så hade jag säkert åkt dit som bara den och fått betala mer än vad jag har råd med.

Skrivet av Force:

Ja fast straffen är så klena att de stora företagen tjänar mer på att bryta dom så det kommer dom fortsätta att göra.

Det finns en möjlighet att straffen för sådant inte stoppar dem heller. Men man tycker ju ändå att Google borde vara ett tillräckligt seriöst företag så att de tar bort saker som strider mot lagen.
Som PeTTs0n skrev: Använda registrerade varumärken och vilseledande påståenden.

Inaktiv
Skrivet av Lauchen:

Kanske är daga för starta om med ett nytt internet utan Google och sociala medier.

Ja, utan Google i alla fall.
Skrev nyss med en kompis på Youtube. Jag kommenterade hans video och när jag kritiserade USA så togs min kommentar bort. Något som hänt mig förut när jag kritiserat vissa saker. En gång tipsade jag om en sak och länkade bevis på det jag skrev och vart jag än skrev det på Youtube så togs det bort, så jag fattade att det var Google som rensade.

Men jag skrev istället samma sak på sms till den personen nu idag.

Men jag önskar att någon kunde starta ett nytt Youtube liknande sida som inte Google får köpa upp.

Medlem

Ha! De plockade faktiskt bort en annons nu. Det var en AI-bild på Dolph Lundgren som blev arresterad av polis. Har anmält ytterligare en, med Dr Alban. Får se hur det går med den.

Medlem

Känns aldrig som man hittar vad man söker efter på google, eller måste ta sig igenom en massa skit. Har Googles index blivit sämre med tiden?

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

<Uppladdad bildlänk>

Ha! De plockade faktiskt bort en annons nu. Det var en AI-bild på Dolph Lundgren som blev arresterad av polis. Har anmält ytterligare en, med Dr Alban. Får se hur det går med den.

Sorry Dr Alban, Google tyckte visst att din identitet kunde användas till scams.

ZF
Medlem

Fan, jag som precis investerade $2000 i E. Musk och Helena Bergströms senaste påhitt med garanterad miljonavkastning.

12
Skriv svar