Larian bekräftar: De gör inget DLC till Baldur's Gate 3 och inget BG4

Robot
Larian bekräftar: De gör inget DLC till Baldur's Gate 3 och inget BG4

Istället ska de röra sig bort från D&D och satsa på något nytt.

#Baldurs-gate-3, #Larian, #nyhetstips


Releasehästryttare
Medlem

Förmodligen helt korrekt, dom levererade ett stekhett BG3.

Baksidan är nog tur Larian fick BG3 för ingen annan studio hade klarat av i dagsläget att göra en värdig uppföljare till Baldurs gate serien.

Tror även BG communityn känner Larians vision av BG3 var värt namnet BG3 och tur inte Amazon games eĺler annan studio fick det.

Medlem

Detta beslut gör mig så glad, vet inte varför riktigt. Spelet är suveränt så det har inget med det att göra.

Medlem

Helt rätt ändå! Känner utvecklarna att de vill jobba med något annat är det rätt väg att gå istället för att krysta fram en uppföljare

Medlem

Fullt förståeligt att dom väljer den vägen även om jag personligen känner att det är tråkigt då BG3 är det endast deras spel som klickat med mig, mycket tack vare d&d världen och dess regelverk. Men med lite tur blir det iaf något helt nytt som påminner mera om BG3 och mindre om Divinity serien.

Medlem

Fantastiskt!

Den här nyheten tillsammans med nyheten att MMO-et som skall utspela sig i Runeterra valde att avvika från den intrampade stigen gör mig glad.

Med tanke på att Larian verkar ha gjort ett av tidernas bästa spel så vore det logiskt att planera både DLC, expansioner och uppföljare - sett ur ett monetärt perspektiv.

Skönt att inte alla är visionärer som Bobby K, som jag vill erinra mig Sebastian benämnde honom.

Medlem

Var ett fantastiskt spel som står på egna ben så inget mer behövs, även om det vore trevligt!

De har all möjlighet att skapa något nytt nu, kanske lite mindre skala än BG3 då 6 år är lång tid.

Ett sci-fi med deras signatur vore kul!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Hade varit roligt om det var för att Sven har integritet och han tröttnat på dramat hos Trollkarlen från Kusten och deras självskadebeteendet.

Medlem

Underbart!

BG3 är ett fantastiskt spel på (nästan) alla sätt, men jag tycker verkligen inte om DnD:s regelsystem i datorspel. Det är bara frustrerade med lång vila, kort vila, märkliga begränsningar, osv. Upplevelsen blir liksom påtvingat upphackad, vilket successivt driver mig tlll vansinne över en längre spelsession.

Så om det här innebär att Larian kan gå vidare och göra ett ännu bättre spel är det fantastiska nyheter.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Hade gärna sett Larian fortsätta i DnD åtminstone nån gång till.
De gjorde ett så makalöst bra jobb med BG3, hade vart kul att få se ett något i Icewind Dale exempelvis

Men!
Om de känner att de vill göra något annat så kanske det också är bra att gå dit passionen tar en istället för att bara pumpa ut mer i samma.

Medlem

Vi vet ju alla hur inspirationslösa uppföljare brukar sluta. SÅ bättre att de gör det de faktiskt vill


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Är väl toppen att de inte fegar som de flesta. Som anställd så måste det vara fantastiskt att få testa något nytt.

Medlem

Så länge det inte är en looter shooter battle royal mobil shit.

Medlem

Nu vill jag ha Icewind Dale 3, eller så ses vi igen om 23 år!

Medlem

Bra, men att de skall satsa på något nytt? Farcry eller? Du startar spelet efter en olycka på stranden på ett ställe du inte känner till. Du måste lösa upp den första delen av kartan för att kunna ta dig ut till resten av en väldigt blek och underutvecklad värld där var du står eller ställer dig är absolut avgörande i varenda konflikt!

BG3 var trevligt tills man helt enkelt fick nog. Känner att spelet var riktigt bra, men nog något a det mest hypade och upp-haussade spelet med den kanske mest tråkiga kommentator delen på te.x STEAM någonsin. Nog är nog, och bra att de lämnar för något "nytt, men nu när de gjort DOS i tre versioner så vore det kul om de faktiskt gjorde just något nytt.


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Jag tycker vare sig för eller emot. Pågrund av att jag inte har hunnit spela Baldursgate 3 än.

Medlem

Det är nog lika bra att man inte börjar försöka mixtra med ett mästerverk genom att släppa DLC/expansioner. Hade hoppats på någon form av uppföljare, men om de rör sig bort från begränsningarna i DnD så kan det kanske till och med bli ännu bättre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Nu vill jag ha Icewind Dale 3, eller så ses vi igen om 23 år!

Men fatta vad mycket tid man har för games på ålderdomshemmet Något att se fram mot!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Querth:

Helt rätt ändå! Känner utvecklarna att de vill jobba med något annat är det rätt väg att gå istället för att krysta fram en uppföljare

Jag känner likadant. Vill de inte göra en uppföljare ska de inte göra en uppföljare, oavsett hur många spelare som vill ha en.

Medlem
Medlem

Kul för studion som eventuellt tar över stafettpinnen efter Larian. Blir lite som det briljanta beslutet Erik Hamrén fattade när han tog över Island strax efter att de slagit ut England i EM. 😄
Fattar att Larian börjar bli lite trötta på DnD och den typen av spel vid det här laget och ser fram emot deras nästa projekt. De har förtjänat ett carte blanche i mina ögon.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Det enda jag vill att de inte ska gå tillbaka till är Divinity progression systemet när det kommer till skills. Jag avskydde känslan att gå till en NPC för att köpa mina skills. Kändes inte som mina karaktärer blev naturligt starkare, men köpte sig till det av en random pundare i staden.

Medlem

BG3 är ett fantastiskt spel som jag lagt snart 1000 timmar på. Men det sämsta med spelet är DnD och BG3 delen.
Vet inte hur styrda de va av wotc men fy vad stiryn är kass på allt som är kopplat till dnd och bg uppföljning.

Mindflayers var ett riktigt dåligt val och hur de behandlar Viconia är upprörande.

Så nej glad att de jobbar med eget.

Gör ett dnd spel på Raiders of the serpent sea eller oddessey of dragoblords

Medlem

Om de hade tänkt fortsätta med helt turbaserat i BG4 är det bra att de släpper bollen. Annars synd.
Angående det här nya RPG:et som Vincke pratar om, som enligt en annan artikel "dwarfar" BG3, så är det verkligen på tiden att de börjar använda real time with pause. Det tar nämligen evigheters evigheter att harva sig fram annars.

Det är anledningen till att jag känner att jag inte kommer spela om BG3. Om jag spelar om så vill jag snabbt expediera saker och ting för att raskt kunna prova nya saker. I BG2 kan man fara fram som en veritabel flipperkula och göra nedslag bara där man vill. Eller så kan man ta all tid i världen.
I BG3 har man bara det senare alternativet.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Om de hade tänkt fortsätta med helt turbaserat i BG4 är det bra att de släpper bollen. Annars synd.
Angående det här nya RPG:et som Vincke pratar om, som enligt en annan artikel "dwarfar" BG3, så är det verkligen på tiden att de börjar använda real time with pause. Det tar nämligen evigheters evigheter att harva sig fram annars.

Det är anledningen till att jag känner att jag inte kommer spela om BG3. Om jag spelar om så vill jag snabbt expediera saker och ting för att raskt kunna prova nya saker. I BG2 kan man fara fram som en veritabel flipperkula och göra nedslag bara där man vill. Eller så kan man ta all tid i världen.
I BG3 har man bara det senare alternativet.

Jag tycker raka motsatsen. Ogillade starkt hur striderna funkade i BG2.
Tror iofs det hade blivit bra hur som helst med Larian bakom ratten.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Warhammer 40k - serien!

Gillar Rogue Trader spelet skarpt, men det hade behövt lite mer finess!

Medlem

En del av mig vill se en expansion eller Baldur's Gate 4 men samtidigt var och är Baldur's Gate 3 en nästintill perfekt spelupplevelse man kan spela om med nya karaktärer mååååååånga gånger. Det ska bli spännande att se vad Larian hittar på istället.

Medlem

Jag bockade i "Ja", men jag tycker ändå att en utvecklare borde kunna göra som CPR och röra sig tillbaka till en tiddigare älskad genre eller titel efter en tids frånvaro. Det blir liksom en skillnad då mot att bara fortsätta mjölka samma IP som man känner att titlar som CoD, BF, Fifa och...fan heter det nu...Sims (så hette det) gör, för att nämna några. Blir liksom ett minimum av nytänk då, bara mer av samma med minimal innovation i kombination med maximalt vinstdriv.

Medlem

Inte konstigt att dom rör sig från DnD med tanke på det nuvarande läget med Hasbro och vad dom gjorde med folket på Wizards of the Coast. (Rekordvinst pga BG3, sparkar alla på WotC som hjälpte till med BG3)

I say, let them burn, fuck Hasbro.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

12
Skriv svar