Star Citizen verkar närma sig 1.0

Robot
Star Citizen verkar närma sig 1.0
Medlem

Vart e Derek Smart nu nånstans månntro? 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

"Det finns inga releasedatum för något av spelen. Men nyligen publicerades vad som påstods vara en läckt intern roadmap"

Det betyder minst 3 år i star delay språk.

Även om det släpps kommer jag personligen aldrig röra ett sådant P2W spel.

Medlem
Skrivet av Gröten:

"Det finns inga releasedatum för något av spelen. Men nyligen publicerades vad som påstods vara en läckt intern roadmap"

Det betyder minst 3 år i star delay språk.

Även om det släpps kommer jag personligen aldrig röra ett sådant P2W spel.

Fast det är inte P2W..?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Inte? Där du med riktiga pengar kan direkt köpa dig skepp som är taktiskt och prestandamässigt överlägset och inte tvingas till att tjäna ihop till skeppet ingame? Låter som P2W för mig iaf. De som har pengar kommer ju direkt få stora fördelar medans resten får försöka överleva genom att skramla ihop ingame-peng via missions etc.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Fast det är inte P2W..?

Vad är definitionen av att inte vara P2W? Kan man inte t ex köpa ett väldigt bra skepp för typ 800kr? Är inte det P2W?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ok då, det ser rätt imponerande ut.

Medlem

När jag läste rubriken läste jag att Starfield började närma sig 1.0

Var lagom förvirrad när jag läste artikeln innan jag insåg att det handlade om Star Citizen.

Skrivet av Neroz:

När jag läste rubriken läste jag att Starfield började närma sig 1.0

Var lagom förvirrad när jag läste artikeln innan jag insåg att det handlade om Star Citizen.

Haha, du är inte ensam.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Inte? Där du med riktiga pengar kan direkt köpa dig skepp som är taktiskt och prestandamässigt överlägset och inte tvingas till att tjäna ihop till skeppet ingame? Låter som P2W för mig iaf. De som har pengar kommer ju direkt få stora fördelar medans resten får försöka överleva genom att skramla ihop ingame-peng via missions etc.

Skrivet av T.Mani:

Vad är definitionen av att inte vara P2W? Kan man inte t ex köpa ett väldigt bra skepp för typ 800kr? Är inte det P2W?

Defintionen kan absolut dras men resultatet är inte en garanti. Balansen runt skepp håller på att ändras men hur det fungerar just nu är det verkligen inte så att den som spenderat mest pengar och har det största skeppet vinner. Light fighters var länge meta och dem är verkligen inte deras dyraste skepp vare sig för riktiga pengar eller i spelet. En duktig pilot kan ta en light fighter och besegra en heavy fighter eller ett multi crew skepp utan problem.

Light fighters gör inte mest skada men de är väldigt manövrerbara så en heavy fighter eller ett multicrew skepp med en spelare kommer aldrig vinna emot dem. Ska du besegra någon som attackerar dig i ditt stora dyra multi crew skepp så måste du idag ha andra spelare med dig som bemannar tornen och försvarar ditt skepp.

Som redan nämnt så håller CIG på att införa flera nya system som kommer kasta om balansen på allt. Civil vs Militärt bepansring på skeppen, Master modes som kommer sakta ner striderna från 1000 m/s "jousting" till ca 300 m/s manövrering. Små vapen kommer inte göra skada på stora skepp med starka skölder så man alltid behöver anpassa sig för striden man söker. Det kommer inte fungera att attackera en Idris med en Arrow utan då kanske man får ta en heavy fighter istället men Idris har en hangar med light fighters som kan besegra en heavy fighter. Någon annan kanske kommer med en Retaliator som kostar en sjätte del och spränger Idrisen utan att ens komma i närheten.

Någon kanske köper en heavy fighter och tror dem ska sopa banan men stöter på några som är duktiga i sina små starter skepp som plockar isär spelarn totalt.

Större och dyrare skepp kommer också kosta mycket mer att reparera och ska du ha ett multicrew skepp utan att dela belöningar med andra spelare så får du skaffa en npc besättning (vilket inte finns än) och de kommer också kosta massa pengar.

Poängen är att större och dyrare skepp kommer kunna bekämpas med ett mindre skepp, du kanske behöver ha några vänner med dig men det måste du också ha i de stora skeppen för att kunna försvara dig. De stora skeppen kommer också kosta mycket mer att använda så om man inte kan tjäna in pengar för sin stora flotta med skepp man köpt för riktiga pengar så kommer man inte använda allihopa.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Fast det är inte P2W..?

P2D. Pay to Dominate.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Vart e Derek Smart nu nånstans månntro? 😉

Så, när tro du att 1.0 av SC kommer att släppas?

Medlem

Jag hoppas de har spelreglerna kvar som de tänkte från första början.

Utan en försäkring eller fightas i ett system/zon där försäkringen inte gäller för skeppet, så kan du förlora den helt. Så det hade varit härligt att se de som har köpt för tusentals dollar bara losa dem så där.

Själv har jag lagt typ $200 för bägge spelen och https://robertsspaceindustries.com/pledge/ships/origin-300/31...

Själv tycker jag att alla ska börja från noll, hade varit bra om de hade 2 servers. De som vill lira med sina köpta skepp, och sen den andre för alla som vill börja med inget.

Jag hade valt nr 2.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Defintionen kan absolut dras men resultatet är inte en garanti. Balansen runt skepp håller på att ändras men hur det fungerar just nu är det verkligen inte så att den som spenderat mest pengar och har det största skeppet vinner. Light fighters var länge meta och dem är verkligen inte deras dyraste skepp vare sig för riktiga pengar eller i spelet. En duktig pilot kan ta en light fighter och besegra en heavy fighter eller ett multi crew skepp utan problem.

Light fighters gör inte mest skada men de är väldigt manövrerbara så en heavy fighter eller ett multicrew skepp med en spelare kommer aldrig vinna emot dem. Ska du besegra någon som attackerar dig i ditt stora dyra multi crew skepp så måste du idag ha andra spelare med dig som bemannar tornen och försvarar ditt skepp.

Som redan nämnt så håller CIG på att införa flera nya system som kommer kasta om balansen på allt. Civil vs Militärt bepansring på skeppen, Master modes som kommer sakta ner striderna från 1000 m/s "jousting" till ca 300 m/s manövrering. Små vapen kommer inte göra skada på stora skepp med starka skölder så man alltid behöver anpassa sig för striden man söker. Det kommer inte fungera att attackera en Idris med en Arrow utan då kanske man får ta en heavy fighter istället men Idris har en hangar med light fighters som kan besegra en heavy fighter. Någon annan kanske kommer med en Retaliator som kostar en sjätte del och spränger Idrisen utan att ens komma i närheten.

Någon kanske köper en heavy fighter och tror dem ska sopa banan men stöter på några som är duktiga i sina små starter skepp som plockar isär spelarn totalt.

Större och dyrare skepp kommer också kosta mycket mer att reparera och ska du ha ett multicrew skepp utan att dela belöningar med andra spelare så får du skaffa en npc besättning (vilket inte finns än) och de kommer också kosta massa pengar.

Poängen är att större och dyrare skepp kommer kunna bekämpas med ett mindre skepp, du kanske behöver ha några vänner med dig men det måste du också ha i de stora skeppen för att kunna försvara dig. De stora skeppen kommer också kosta mycket mer att använda så om man inte kan tjäna in pengar för sin stora flotta med skepp man köpt för riktiga pengar så kommer man inte använda allihopa.

Nu drog du ju bara exempel mellan gigantiska skepp vs små. Finns ju också massa skepp emellan med mindre besättning som kommer ha klara fördelar ju dyrare de är.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Så, när tro du att 1.0 av SC kommer att släppas?

Tro gör man i kyrkan 😉
Nä, men skämt åsido. "Ingen rök utan eld" brukar det heta. Om nu detta stämmer så är ju spelet definitivt närmare klart än vad många av oss vågat hoppats på för bara nån vecka sedan. Sen så har jag svårt å tro att spelet skulle komma i version 1.0 till slutet av 2025, men samtidigt så blir jag inte förvånad ifall CIG undanhållit stor del av matrialet med flit för oss backers, för att inte spoila alltför mycket gameplay för oss. Tex så har ju både solsystemet stanton och pyro varit spelbara hittills, och som utvecklarna själva sagt så har stanton varit ett testsystem där utvecklarna kan återanvända olika element i de andra solsystemen. De behöver alltså bara skapa dessa en gång och sedan göra varianter på sagt föremål. Så ser man i tex stanton som varit spelbart i flera år, så kan man förnimma att många saker redan är på plats. Dock så har ju allt bromsats av servermesching och PES, vilket de nu gjort lyckade tester på.

Om vi väger samman allt som jag specade ovan, så tror jag inte spelet ser version 2025, men 2026 är nog inte helt otroligt. Det är vad jag personligen gissar på med denna nya data som kommit. Alltså en vanlig lekman/gamers gissning 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Gröten:

Nu drog du ju bara exempel mellan gigantiska skepp vs små. Finns ju också massa skepp emellan med mindre besättning som kommer ha klara fördelar ju dyrare de är.

Nämn en som kommer alltid kommer ha en fördel mot skepp i sin egna storlek? Nämn ett skepp som alltid kommer tåla mer, skjuta mer, svänga snabbare och vara snabbare.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Vad är definitionen av att inte vara P2W? Kan man inte t ex köpa ett väldigt bra skepp för typ 800kr? Är inte det P2W?

Ja, det är P2W i ett nötskal, fast det är inte riktigt så simpelt. Du kan köpa skepp för riktiga pengar (som har sagts inte kommer vara möjligt när spelet släpps i färdigt skede), men du kan köpa samma skepp för pengar du tjänar i spelet också - och relativt enkelt dessutom.

Sen har du inte automatiskt ett övertag över andra spelare bara för att du har ett större skepp. Mindre skepp kan till exempel göra saker som större skepp inte kan göra och kan ta sig fram snabbare. Större skepp är långsammare, och kan ha svårare att träffa mindre skepp om de är tillräckligt små och snabba. Om du bara vill ta dig från A till B vill du ogärna göra det i en 890 Jump eller Reclaimer för det kommer ta evigheter i jämförelse med exempelvis en M50 eller Buccaneer. För att inte tala om att bli av med en 890 Jump kommer svida mer än att bli av med en Buccaneer.
Störst är inte automatiskt bäst, för det finns så många lager.

Tänk dig en stjärnkryssare i Star Wars mot ett gäng X-wings. Ett gäng X-wings kan ta ut en stjärnkryssare, du förlorar hellre en X-wing än en stjärnkryssare, och du vill inte ratta en stjärnkryssare bara för att åka till andra sidan av solsytemet för att leverera något.

Det är lika mycket P2W som EVE Online, eller Battlefield om man köper deras Shortcuts för tillgång till vapen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Maddox:

Nämn en som kommer alltid kommer ha en fördel mot skepp i sin egna storlek? Nämn ett skepp som alltid kommer tåla mer, skjuta mer, svänga snabbare och vara snabbare.

Återigen pratade jag inte enbart om ens egen storlek utan det är ju ett spektrum du verkar vilja undvika att prata om.

Menar du att om jag har ett IKEA-skepp har identisk utrustning, hp och manöverbarhet i samma klass som det dyraste skeppet? Stackarna som betalat för dem i så fall

Medlem
Skrivet av Gröten:

Återigen pratade jag inte enbart om ens egen storlek utan det är ju ett spektrum du verkar vilja undvika att prata om.

Menar du att om jag har ett IKEA-skepp har identisk utrustning, hp och manöverbarhet i samma klass som det dyraste skeppet? Stackarna som betalat för dem i så fall

Om den som betalat mer inte vinner precis varenda fight så är det inte p2w.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Om den som betalat mer inte vinner precis varenda fight så är det inte p2w.

Dagens skitsnack från forumets troll

Medlem
Skrivet av Gröten:

Återigen pratade jag inte enbart om ens egen storlek utan det är ju ett spektrum du verkar vilja undvika att prata om.

Menar du att om jag har ett IKEA-skepp har identisk utrustning, hp och manöverbarhet i samma klass som det dyraste skeppet? Stackarna som betalat för dem i så fall

Då kan du utveckla din åsikt och så säger du ett skepp som alltid kommer kunna besegra alla andra för att det är dyrast.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Gröten:

Återigen pratade jag inte enbart om ens egen storlek utan det är ju ett spektrum du verkar vilja undvika att prata om.

Menar du att om jag har ett IKEA-skepp har identisk utrustning, hp och manöverbarhet i samma klass som det dyraste skeppet? Stackarna som betalat för dem i så fall

Men vad pratar du faktiskt om? Har du några exempel?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Gröten:

Återigen pratade jag inte enbart om ens egen storlek utan det är ju ett spektrum du verkar vilja undvika att prata om.

Menar du att om jag har ett IKEA-skepp har identisk utrustning, hp och manöverbarhet i samma klass som det dyraste skeppet? Stackarna som betalat för dem i så fall

Att folk kan köpa skepp och för ofantliga summor dessutom handlar inte om P2W utan om att stödja utvecklingen av spelet och få ett fint skepp för det.
Det är ett komplex syatem i mina ögon som dom har bättre koll redan förklarat.
Jag har inte spelat 1 minut av star citizen men en gång i tiden fick jag samma "misstankar" som dig. Då var det folk här på FZ som tipsade om lite videos mm som förklarade en del sen blev det att man kollade på lite fler och då har jag förstått grejen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tillhör gruppen skeptiker.
Men jag HOPPAS det verkligen börjar närma sig på riktigt. Och att det är så bra som man önskar.
Jag är ingen rymdkille... men det här verkar onekligen ballt. Om nu allt funkar.

Medlem
Skrivet av Maddox:

"Examensarbete"

Är det inte enklare att enbart erkänna att det är per definition P2W i Star Citizen, men att du är OK med det?

OM spelet någonsin släpps i fullvärdig version så kommer jag absolut att testa, då conceptet intresserar mig, men att påstå att man inte kan köpa sig till bättre saker med pengar aka. P2W, är ju att ljuga för sig själv.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Inte? Där du med riktiga pengar kan direkt köpa dig skepp som är taktiskt och prestandamässigt överlägset och inte tvingas till att tjäna ihop till skeppet ingame? Låter som P2W för mig iaf. De som har pengar kommer ju direkt få stora fördelar medans resten får försöka överleva genom att skramla ihop ingame-peng via missions etc.

Du kan ju bara flyga ett skepp åt gången och dem starkaste skeppen är multicrew så då behöver man många fler spelare som följer med dig och hjälper dig sköta alla system och vapen i skeppet alt flyga ut ur hangarer med fighters osv.
Sen har sc massor med annat än combat som är kul att göra.
Sen kommer det handla om spelarnas motoriska skills som kommer avgöra och vem som får ihop flest spelkompisar.
Men visst spelare som spelar ofta redan nu under alfan kommer ha ett övertag då dem känner sig mer hemma i kontrollerna och skeppens olika system.

Medlem

Boooooring...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Scream112:

Är det inte enklare att enbart erkänna att det är per definition P2W i Star Citizen, men att du är OK med det?

OM spelet någonsin släpps i fullvärdig version så kommer jag absolut att testa, då conceptet intresserar mig, men att påstå att man inte kan köpa sig till bättre saker med pengar aka. P2W, är ju att ljuga för sig själv.

Jag har lagt ner närmare 3k$ men skulle knappast dominera en server med dom skeppen jag har fast mitt dyraste ligger på 1k$. Men visst jag har fördelen att kunna hoppa in i dessa skeppen direkt istället för att grinda ihop dom på det vanliga sättet vilket i den nuvarande ekonomin i spelet är löjligt enkelt om du bara joinar någon med tex en Reclaimer.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Jag har lagt ner närmare 3k$ men skulle knappast dominera en server med dom skeppen jag har fast mitt dyraste ligger på 1k$. Men visst jag har fördelen att kunna hoppa in i dessa skeppen direkt istället för att grinda ihop dom på det vanliga sättet vilket i den nuvarande ekonomin i spelet är löjligt enkelt om du bara joinar någon med tex en Reclaimer.

Bara för att det är fullt möjligt att man som val (whale) inte "dominerar" andra efter man köpt sig saker med sina pengar, exempelvis för man inte är fullt så skicklig, eller slarvar osv. Så tar inte det bort det faktum att det är så kallad "P2W" i ett spel.

Varför du skall klyva hårstrån och göra hjärngymnastik, eller "dö på den kullen" som man säger på engelska, förstår jag inte.

Men ändå glad att man kan tjäna ihop till "penga-skeppen" via ingame, vi får ju se när spelet väl släpps, hur mycket grind och "lätt vs svårt" det kommer vara att få fatt de "bästa" och fetaste skeppen som vissa kunnat eller kan köpa direkt. Förhoppningsvis är spelet bra trots P2W.

När det väl kommer.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Bara för att det är fullt möjligt att man som val (whale) inte "dominerar" andra efter man köpt sig saker med sina pengar, exempelvis för man inte är fullt så skicklig, eller slarvar osv. Så tar inte det bort det faktum att det är så kallad "P2W" i ett spel.

Varför du skall klyva hårstrån och göra hjärngymnastik, eller "dö på den kullen" som man säger på engelska, förstår jag inte.

Men ändå glad att man kan tjäna ihop till "penga-skeppen" via ingame, vi får ju se när spelet väl släpps, hur mycket grind och "lätt vs svårt" det kommer vara att få fatt de "bästa" och fetaste skeppen som vissa kunnat eller kan köpa direkt. Förhoppningsvis är spelet bra trots P2W.

När det väl kommer.

Om du har som mål att skaffa det största bästa skeppet enbart för att dominera andra kommer du nog tyvärr bli rätt besviken då spelet inte är balanserat så linjärt. Det är lite i stil med EVE Online; det finns en anledning varför folk inte flyger omkring med Titans överallt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skriv svar