Snabbkollen – grafik eller framerate?

Redaktör

Det landar nästan alltid i hög framerate för mig. Jag uppskattar att många konsolspel låter oss välja i dag.


signatur
Medlem
Skrivet av Majoren:

Mm, har stört mig på det länge. Varför ens baka in högupplösta texturer när det ändå förstörs av att det är en fördröjning i många spel tills de laddar in, och tills det sker får man nöja sig med Nintendo 64- eller på sin höjs PS2-placeholder texturer. Blir bara en distraktion när det poppar in en massa objekt och texturer av olika upplösningar hela tiden. Då får de sänka nivån permanent istället, tycker jag, så spelet i alla fall har konsekvent grafik.

Håller med. Jag var oerhört sugen på Expeditions men jag stör mig så oerhört mycket på att texturerna på marken ofta inte laddar som dom ska att jag väntar ett tag och hoppas att dom löser det. Man kör bara på någon brun suddig massa istället för grus.
Hellre lite mer lågupplösta texturer som du säger än placeholders.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Väljer oftast grafik över framerate, men det beror på spel.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Håller med. Jag var oerhört sugen på Expeditions men jag stör mig så oerhört mycket på att texturerna på marken ofta inte laddar som dom ska att jag väntar ett tag och hoppas att dom löser det. Man kör bara på någon brun suddig massa istället för grus.
Hellre lite mer lågupplösta texturer som du säger än placeholders.

Expeditions verkar ganska dåligt optimerat i dagsläget, tyvärr.
Man får nog hålla sig till gamla Snowrunner tillsvidare, det funkar t.om. på gamla Switch utan att se ut som grov havegrynsgröt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad du menar med hangup tyckte bara ditt svar vad ovidkommande till kommentaren.
Undertonen lät att "dom flesta inte vill ha" men jag tror nog dom flesta vill ha men kanske inte har möjlighet.

Konsolspel behöver inte se ut som skit fast det är 60FPS.

Låter dyrt? vet du inte vad PC-delar mm kostar?

Jag skrev aldrig det citatet du skriver där och det var inte min ton så förstår om det blev tokigt nu. Alla prioriterar inte det nej, klart alla vill ha bäst.

Nej vissa konsolspel ser ok ut i 60, men bättre i grafikläget. Så man kan inte få bägge tyvärr.

Jag vet inte exakt vad det kostar att driva de senaste mest krävande spelen i hög frame-rate på högsta grafiken nej. Länge sen jag byggde dator nu. Vet du?

Medlem

För min del så har grafik (och dess utveckling) alltid varit ett intresse, som kanske vart större än själva spelandet ibland. Kommer ihåg redan på 90-talet då jag gärna drog upp inställningarna till absolut max (även om det resulterade i helt ospelbara spel som knappast nådde upp ens till 1fps ) för att se hur spel kommer se ut "någon gång i framtiden".
Numera försöker jag köpa senaste generation grafikkort när de släpps just för att kunna dra upp inställningarna

Medlem

Har fram tills FF7 Rebirth alltid valt prestandaläget på PS5 och Series X, men Rebirth är tyvärr alldeles för fult i prestanda. På PC har jag lyxen att slippa kompromissa

Medlem
Skrivet av Majoren:

Expeditions verkar ganska dåligt optimerat i dagsläget, tyvärr.
Man får nog hålla sig till gamla Snowrunner tillsvidare, det funkar t.om. på gamla Switch utan att se ut som grov havegrynsgröt.

Ja tyvärr. Konstigt ändå när dom lyckats så bra med Snowrunner. Jaja jag får väl göra som du säger och försöka spela igenom alla kartor i Snowrunner så länge. Många kartor


signatur

PSN: OAKTHYR

Ambassadör
Xbox

Avstod röst.

Dels beror det helt på vilket spel det är och dels så är det andra saker som är viktigare i spel för mig. Grafik och fps ska bara vara tillräckligt bra för att inte vara i vägen för innehållet.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag ser aldrig någon skillnad, så jag kör med de inställningar som spelet defaultar till

Allt över 15 fps och 640*480 är bra nog.
(Sure, lite mer är ju trevligt. Men med tanke på hur många spel jag spelat med ovanstående inställningar back in the day har jag verkligen noll krav på flyt eller utseende)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Spelet måste ha ett bra flyt sen hakar jag inte upp mig allt för mycket på fps.
På PC upplever jag dock att det flesta spel blir ospelbara när de börjar gå under 60fps.
Men på konsol kan 30 fungera så länge det är superstabila 30fps. Det beror såklart väldigt mycket på vilken typ av spel det är också.

Drömmen är såklart att alltid har minst 100fps+ med 4K ultra high + RT.

Medlem

Är extremt okänslig för FPS, och då har jag ändå tävlat i FPS (förvirrande, jag vet..) på PC i mina yngre dagar. 30 räcker gott och väl för mig så jag brukar fläska på med grafiska härligheter istället nu när jag primärt spelar på konsol.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag vet inte exakt vad det kostar att driva de senaste mest krävande spelen i hög frame-rate på högsta grafiken nej.

Vore kul om det kom ut en konsol som kunde göra just det där. En lyx konsol som får PC folk att tappa hakan lite.
Vad det nu än skulle kosta, hur stor den än skulle bli, hur högjudd den än nu skulle bli osv.
Skulle säkert inte sälja särskilt stort men ändå många gejmers som skulle köpa den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vore kul om det kom ut en konsol som kunde göra just det där. En lyx konsol som får PC folk att tappa hakan lite.
Vad det nu än skulle kosta, hur stor den än skulle bli, hur högjudd den än nu skulle bli osv.
Skulle säkert inte sälja särskilt stort men ändå många gejmers som skulle köpa den.

Absolut, skulle vara kul att se! MS har hintat om en lite dyrare konsol men något monster lär det inte bli tal om.

Medlem

Båda. Jag brukar kunna maxa grafik och ligga runt 70-80 fps i dom flesta spel som ger en mjuk upplevelse. Jag spelar PC just för att kunna köra båda då jag måste ha bra grafik i spel, men det kostar rätt så mycket med ett Grafikkort över 13000 idag :/

ELF
Medlem

3. Bättre hårdvara så man kan få både punkt 1 och punkt 2.
Men ibland får man bita i det sura äpplet när man inte kan hålla sig och inte vill spela på lägsta inställningarna, då får man nöja sig med 50-60 fps.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Beror på spel.

Jag måste ha framerate i actionspel såsom Dark Souls. Är det turbaserat så kan jag leva med låg framerate.

Allra helst vill jag åtminstone ha 60 FPS, men jag överlever på stabila 30 ifall jag kör PS3/PS4.

Min dator pallar inte riktigt Helldivers 2 och därmed kör jag tyvärr på PERFORMANCE MODE för att få hyfsad FPS.

Vissa spel går helt enkelt inte att spela med stuttering, fryslagg eller 10 FPS.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Beror på spel.

Jag måste ha framerate i actionspel såsom Dark Souls. Är det turbaserat så kan jag leva med låg framerate.

Allra helst vill jag åtminstone ha 60 FPS, men jag överlever på stabila 30 ifall jag kör PS3/PS4.

Bloodborne går i 30fps. Ospelbart? Nej det funkar även om det är smärtsamt.
Ps4 pro är Bloodborne stabilare på än og ps4 och på ps5 är det lite mer stabilt med största skillnad i laddningstider.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Bloodborne går i 30fps. Ospelbart? Nej det funkar även om det är smärtsamt.
Ps4 pro är Bloodborne stabilare på än og ps4 och på ps5 är det lite mer stabilt med största skillnad i laddningstider.

Jag tror lite har o göra med att man kör med handkontroll på konsol, med mus känner man av när inte bilden hänger med snabbt, med handkontroll blir man lurad av...ja analog styrspak.

Hittade inget av svaren som stämmer vad jag tycker, enligt mig är jämn frametime det viktigaste

Medlem

Har valt bort många, många spel pga framerate men inte ett enda pga grafiken.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Är gameplayet bra så skiter man i båda

Medlem

Jag röstar på en balans utav de två (så jag röstade inte alls).

80-100 FPS räcker för mig med adaptiv synk, sedan höjer jag grafiken om det går. Jag spelar dock inte spel av typen competitive FPS, där jag kan förstå att FPS är viktigare.

KoP
Medlem

Man borde kunna rösta varken eller. Är varken utav inställningen att spel "måste" vara snygga eller att dom ska rulla på i 300 fps för att jag ska kunna ha kul med ett spel. 😂

Medlem

jag tycker varför inte allt. Speciellt sköna och bra animationer är något jag väldigt gärna vill se i spel. Det är helt otroligt vad mycket det kan ge i spel.

Vad det gäller grafik tycker jag det är viktigare med en grafisk stil mer än massa "bells n whistles". Visst är t,ex Cyberpunk med allt max grymt coolt. Men jag tar lika gärna Valheim grafiska stil om det passar spelet.

Medlem
GTA 6 i 60 FPS tack!

60 FPS är minimum för att spelupplevelsen ska bli bra. Exempelvis hoppas jag innerligt att GTA 6 kommer optimeras på Xbox series X och PS5 till att kunna köras i just 60 FPS.

Om inte annat får vi hoppas att nästa generation konsoler kommer klara detta:

https://www.fz.se/nyhet/296603-nasta-xbox-hardvara-ska-bli-de...

Medlem

Går ju inte spela om det är under 60 fps. Sen gameplay sen grafik

Medlem

Tycker det är ganska så oviktigt faktiskt.

Medlem
Skrivet av metricblge:

60 FPS är minimum för att spelupplevelsen ska bli bra. Exempelvis hoppas jag innerligt att GTA 6 kommer optimeras på Xbox series X och PS5 till att kunna köras i just 60 FPS.

Om inte annat får vi hoppas att nästa generation konsoler kommer klara detta:

https://www.fz.se/nyhet/296603-nasta-xbox-hardvara-ska-bli-de...

Ign spekulerade i att Sony skulle ha ett stort ess i rockärmen om de lyckades få ut en Pro modell bundlad med GTA 6 och just kunna köra det bäst. Skulle kunna bli en kioskvältare för dem utan att ens ha ett eget spel. Ryan Mcaffrey sa rätt ut att han skulle köpa PS 5 Pro om den kommer ut innan GTA 6 och det skulle nog många andra göra också. 🙂

Medlem

Beror helt på spel. Om jag lirar en shooter med mus och tangentbord går framerate oftast före ögongodis. Spelar jag med handkontroll (långsammare rörelser) kan jag tänka mig lägre framerate, men gärna åtminstone 60 fps. Sen får man så klart bita i det sura äpplet och nöja sig med lägre ibland, främst när det gäller Nintendospel man inte orkar/kan emulera och när jag lirar i 2160p på teven.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

123
Skriv svar