Snabbkollen – grafik eller framerate?

Robot
Snabbkollen – grafik eller framerate?

Är snyggt eller snabbt viktigast?

#alan-wake-2, #snabbkollen


Medlem
Medlem

60 fps, sedan resten av kraften på den grafiska upplevelsen.

Medlem

Är ju inte riktigt så svartvitt dock. För min del är det grafik som gäller, så länge FPSen är över 30 på TVn och 60 på datorn. Då TVn har VRR, ALLM m.m. som gör det mindre märkbart.
Sen vill man ju så klart ha båda delarna..

Medlem

Som sagt, 60fps är minimum,

Medlem

För min del är detta omöjligt att svara på, beror helt på vad för spel vi pratar om, citys skyline kördes på max och strunta helt i fps så länge den låg över 40.

I eft så är 100 fps ett önskemål men tyvärr omöjligt att få konstant oavsätt inställningar.

I spel så som squad så är 60 fps 1% minimum krav sen efter det grafik så högt som möjligt

Medans spel så som cyberpunk så sket jag fullständigt i grafiken och körde minst 100 fps för att det skulle bli spelbart.

Medlem

Jag väljer båda, därför väljer jag PC 🤘

Redaktör
Ponny

Tvingas jag välja är det fps som gäller. Tycker det är dumt att vi ska tvingas välja. En vacker dag kanske vi slipper, men där är vi definitivt inte ännu.

Jag är inte helt svartvit. FFVII Rebirth kör jag med grafikläget på, men så har det också vissa, ehum, underligheter för sig i fps-läget.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Få upp till över 60 fps sen maxa grafiken så mycket det går.
Det är skönt med mer fps men grafiken spelar mycket större roll efter det för min del

Hcz
Medlem

Bästa är att köra en blandning så man har bra med ögongodis man ändå en ganska bra FPS.
Men vissa spela behöver inte hög FPS då är det bara att slänga på allt som heter ögongodis.

Medlem

55+ singleplayer
120+ multiplayer
Alltid.

Medlem

Grafik för spel som ska upplevas
Fps för spel som man ska prestera i


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Beror på spel. Avstod från att rösta.

Skrivet av B-itta:

Jag väljer båda, därför väljer jag PC 🤘

Låter dyrt, men najs att spela de senaste mest krävande spelen på allra högsta inställningar med raytracing!

Med moddar kan man ju ta det steget längre med.

Medlem

Varför inte båda?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag vill helst att framerate matchar maximala uppdateringsfrekvensen på skärmen, som i mitt fall är 165 Hz. Blir lite trött på många 2D-spel som är låsta till 60 fps.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Är egentligen superkänslig för FPS imo.
Men låst 30 FPS spelandes på större monitor/TV går inte.
Har fortfarande rysningar efter upplevelsen med The Witcher 3 på xbox one


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Låter dyrt, men najs att spela de senaste mest krävande spelen på allra högsta inställningar med raytracing!

Indeed, svider rejält att vara kräsen.

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför inte båda?

Tror inte alla dels föredrar PC men heller inte är beredd att lägga så mycket pengar för ultra extra allt på den. Då sänker de hellre upplösningen till 1440p eller lägre och stänger av raytracing med mer för att nå 60 fps tex. Eller högre/mindre än så.

Medlem

Föredrar framerate över grafik. 144+ så är jag nöjd, därefter höjer jag grafikinställningarna så högt jag kan utan att frameraten lider.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

En balans men fps väger tyngre speciellt i spel som kräver snabb reaktionsförmåga och finlir.
Överlag 33% utseende 67% framerate ish

Medlem

framerate alltid

Medlem

Som tur är har jag en pc som klarar båda (för det mesta).
Men om jag tvunget måste välja så måste jag nog ändå säga framerate, även om det är väldigt jämnt. Älskar inlevelsen jag får av bra grafik.

Medlem

Upplösning > minimum 90fps > grafik

Medlem

Som en människa som lider av kronisk migrän, som bla.a triggas av flimmer, så är det en icke-fråga. FPS är ALLT för mig.

Medlem

FPS hela vägen!

Medlem

Minimum 60 fps på rpg´s och äventyrsspel men till FPS och shooters vill jag ha mer, helst 120+

Medlem

50-60 fps, sedan upplösning därefter grafik

Medlem

Båda. På datorn försöker jag nå 90-100FPS i spelen sen kan jag tumma på vissa saker men om jag behöver köra på low för att nå dit så är inte spelet värt det. i RPG och långsammare spel kan 60 FPS vara OK.
På konsol är det 60FPS som gäller


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

90+ FPS i så gott som alla spel är att föredra. Finns undantag i vissa genres men aldrig okej med mindre än 60, får huvudvärk.

Testpilot

När det kommer till singleplayer-spel krämar jag på med ögongodiset, dock aldrig till graden att jag faller under stabila 60 FPS – oftast är det skuggor och volymetriska effekter som är först att träffas av fallbilan.

När det kommer till multiplayer flyttas målstolpen framåt, här vill jag gärna ligga norr om 90 FPS i största möjliga utsträckning. För mer "esportiga" titlar är det 120 FPS minimum som gäller, om så spelet ska se ut som Minecraft innan det är klart.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

123
Skriv svar