Tidigare EA-chefen Peter Moore har tvivel angående konsolernas framtid

Robot
Tidigare EA-chefen Peter Moore har tvivel angående konsolernas framtid

Konsollanseringar är dyra historier.

#Peter-moore


Medlem

Hur lång tid tror ni det tar för Microsoft att gå plus på Actiblizz affären?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

JRA
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Han nämner även en möjlig framtid där Xbox inte är en hårdvarubaserad verksamhet, utan istället blir en aktör på marknaden som mer liknar EA än Sony, lite som Sega efter Dreamcast.

Om det är någon av de tre stora idag som kommer att gå samma väg som Sega efter Dreamcast så är det ju Microsoft/Xbox. Och om alla tre gör det förr eller senare så lär ju Microsoft vara först ut. Xbox som konsol känns mindre relevant för varje år som går och så har det varit sedan 360-tiden.

Medlem

Det kommer nog alltid finnas en marknad för en dedikerad spelmaskin. Om den sedan är handhållen eller stationär (Kopplas till TV) eller om mjukvaran är PC-baserad (Steam Deck) eller inte är andra frågor. Men att konsoler försvinner tror jag inte på.

Fast det låter lite samma som när det pratades om att PC-spelandet var helt dött och bara konsol kommer finnas kvar. Så blev det verkligen (/s)
Det kommer finnas en balans mellan båda delarna ett långt tag framöver.

Medlem

Med tanke på att de snart inte har några exklusiva spel så är det inte förvånande. Varför ska man köpa en konsol för underlägsen 30 FPS-upplevelse med sämre grafik?

Medlem

Stort tvek på att överlappet mellan konsolspelare och mobilspelare är så stort som han verkar tro.

Ytterligare ett exempel på någon som går mer på finanserna kring spel än vad spelarna faktiskt vill ha.

Streaming/cloud gaming kommer inte "rädda" marknaden heller. I vilken värld skulle företagen inte skinna oss så mycket som möjligt oavsett vilken plattform som används?

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Med tanke på att de snart inte har några exklusiva spel så är det inte förvånande. Varför ska man köpa en konsol för underlägsen 30 FPS-upplevelse med sämre grafik?

Hallå där. Numera är det faktiskt 60FPS-upplevelse med sämre grafik.

Medlem
Skrivet av JRA:

Om det är någon av de tre stora idag som kommer att gå samma väg som Sega efter Dreamcast så är det ju Microsoft/Xbox. Och om alla tre gör det förr eller senare så lär ju Microsoft vara först ut. Xbox som konsol känns mindre relevant för varje år som går och så har det varit sedan 360-tiden.

Microsoft glömde att utveckla spel till sin konsol. Lätt hänt.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Hallå där. Numera är det faktiskt 60FPS-upplevelse med sämre grafik.

Dynamisk FPS med drops till 24 FPS*

*A la Dragon's Dogma 2.

Medlem

Snälla lägg ner XBOX så alla spel kommer till PS.

Medlem

Jag är helt övertygad om att min Series X är den sista Xbox-konsolen jag köper. Nästa år blir det PC.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Skrivet av Bro Exotic:

Med tanke på att de snart inte har några exklusiva spel så är det inte förvånande. Varför ska man köpa en konsol för underlägsen 30 FPS-upplevelse med sämre grafik?

Det är för dem som skiter knäck när grafikkortet skriker efter uppdateringar, samtidigt som Windows också gör det.
Tänk om något går sönder!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag vet inte jag. När jag tänker på trasslet med att köra PC-spel på min nvidia shield i vardagsrummet (bara en sån grej som att tv och shield fjärrkontrollerna bråkar med varandra är en turn off) mot hur jag pustar ut när jag sätter på PS5:an så kan iaf jag tänka mig att köpa en dyrare dedikerad konsol för vardagsrumspelande ett tag till iaf. De får väl bara höja priset för dem som gillar det? Om Neo Geo kunde sälja konsoler på 80-talet så kan nog någon aktör sälja konsoler idag.

Testpilot

Jag är ingen konsolspelare alls ska väl öppnas med, och det bottnar i grundläggande saker som att jag inte klarar av spel i 30 FPS eller att inte kunna välja styrdon (valfri kontroller eller mus & tangentbord). Kanske den största förmånen för mig på PC-sidan är förmågan att modda spel, vet inte om jag någonsin spelat igenom varken Witcher 3 eller Skyrim utan denna möjlighet — allt detta (och mer) sammantaget gör att jag inte ser mig själv på en annan plattform än PC för primärspelandet.

Med det sagt;
Spelkonsoler har sin plats. Det är bra mycket enklare att introducera någon till spelvärlden med en enhet du inte behöver göra mer än att plugga in ström, HDMI och internet till för att komma igång. PC-spelande är (enligt mig) inte direkt komplext, men det är tillräckligt komplext att jonglera exempelvis flera butiker som Steam, Epic Games Store eller någon av alla utgivares butikfronter. Den största tröskeln är dock drivrutiner och eventuell felsökning som kan behövas på ett helt annat sätt med en dator kontra en spelkonsol.

Steam Deck har bryggat denna bit rätt bra, men det är fortsatt inte lika smärtfritt som att köpa sig en Xbox, Switch eller ett Playstation. Och frågan är om det någonsin kan bli. Öppenhet/frihet kommer inte utan att introducera komplexitet. För den som inte vill göra annat än att bara sätta sig i soffan, trycka på start och komma igång direkt – då är en spelkonsol enda rimliga alternativet än så länge.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av KuShO:

Jag är helt övertygad om att min Series X är den sista Xbox-konsolen jag köper. Nästa år blir det PC.

Jaså? Själv har jag både Series X och PS5 och konstaterar att om spelet finns på bägge plattformar så kör jag absolut helst på Xbox. Mindre ball handkontroll ja men maskinen är helt tyst även när den får svettas, Quick Resume är oerhört bekvämt och maskinen är potent. För 5500 kr som den kostade får man knappt ett grafikkort från Nvidias knatteliga så det är helt ärligt en rätt prisvärd historia om man ska gamea.

Medlem
Skrivet av pazu:

Snälla lägg ner XBOX så alla spel kommer till PS.

Och sen lägg ner Sony så att alla spel kommer till PC.

Skrivet av pazu:

Snälla lägg ner XBOX så alla spel kommer till PS.

Kommer ju dock sluta med att Sony gör sämre konsoller i framtiden isåfall.

Medlem

Fanboys tråd. Sitter med popcorn och skrattar.

Medlem

inte första gången vi hör att konsolerna ska dö. Det kommer väl varje generation.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

inte första gången vi hör att konsolerna ska dö. Det kommer väl varje generation.

Konsoler kommer dö, PC kommer dö, singleplayer kommer dö, handhållna konsoler kommer dö, VR kommer dö, alla konkurrenter till Steam kommer dö, fysiska ex av spel kommer dö - det är inte mycket här i världen som inte väntar en säker död utom loot-lådor.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Konsoler kommer dö, PC kommer dö, singleplayer kommer dö, handhållna konsoler kommer dö, VR kommer dö, alla konkurrenter till Steam kommer dö, fysiska ex av spel kommer dö - det är inte mycket här i världen som inte väntar en säker död utom loot-lådor.

Sant. Tänkte inte på det...

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Jaså? Själv har jag både Series X och PS5 och konstaterar att om spelet finns på bägge plattformar så kör jag absolut helst på Xbox. Mindre ball handkontroll ja men maskinen är helt tyst även när den får svettas, Quick Resume är oerhört bekvämt och maskinen är potent. För 5500 kr som den kostade får man knappt ett grafikkort från Nvidias knatteliga så det är helt ärligt en rätt prisvärd historia om man ska gamea.

Jag har både en X och en S. I och med att jag kör Game Pass så kan ungarna spela det mesta på S'en, men mjo som sagt; det får bli en PC härnäst. Jag är inte missnöjd med Xbox, men jag saknar mycket kompabilitet med mina simracing-prylar som går att få på PC. Så det är många olika aspekter


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

saken är ju även det att xbox och sony konkurrerar med varandra med, skulle en försvinna blir det automatiskt stor vinst för den andra och är ju hundra på att ingen av dom två vill gå miste om dessa pengarna så båda kommer kötta på tills den ena ger upp eller att det är så liten vinst att det är extrem förlust och microsft har råd med mer förlust än sony här och att hålla sig kvar längre.

Sen är det det oxå med tid med tanke på hur billigt allt räknas bli i framtiden gentemot hårdvaru revolutionen så blir det blilligare sen får folk även använda huvudet här att en av andledningar varför det är dryt med hårdvara är grafikorten och dom säljs på en sjuk vinst och microsoft producerar egna dvs dom kmr utan tvekan använda sitt egna för att producera konsolerna betydligt billigare än att göra ett avtal med nvidia eller amd.

då dessa priser är rena rama mafian speciellt nvidia.

Så ser ju inte i någon värld där sony vinner denna striden alls,

Jag vill dock att båda existerar för konkurens är bra.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Med tanke på att de snart inte har några exklusiva spel så är det inte förvånande. Varför ska man köpa en konsol för underlägsen 30 FPS-upplevelse med sämre grafik?

Varför ska människor som du ha så svårt att förstå att det ligger i bekvämlighet och kostnader ? Inse att folk inte har samma preferenser som dig själv och gå vidare med ditt liv ?

Medlem
Skrivet av pazu:

Snälla lägg ner XBOX så alla spel kommer till PS.

Du har ju skrivit tidigare nå liknande att fler spel inte behövs för det finns redan "för mycket".
så gå och spela dom spelen ist.

Skrivet av Algustafa:

Konsoler kommer dö, PC kommer dö, singleplayer kommer dö, handhållna konsoler kommer dö, VR kommer dö, alla konkurrenter till Steam kommer dö, fysiska ex av spel kommer dö - det är inte mycket här i världen som inte väntar en säker död utom loot-lådor.

Japp så är det, skulle precis skriva nå liknande
Det är mycket som blivigt dödsförklarat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kommer aldrig att dö, det enda som kan hände i en avlägsen framtid att det går över till streaming istället.

Mycket enklare för massa folk att köpa och starta ett spel o bara spela framför soffan än fixa med en pc

Medlem

Kommer ihåg under "Super plays" storhetstid så läste jag en artikel där någon sa att konsolen är på väg att dö ut för att prestandan på mobiler är på väg att komma ikapp konsoler xD

Medlem
Skrivet av Karmak:

Kommer aldrig att dö, det enda som kan hände i en avlägsen framtid att det går över till streaming istället.

Vill bara tillägga att både vinylskivor och CD-skivor gjort comeback på senare år trots att musik aldrig varit lika lättillgänglig streamat eller för nedladdning som det är nu.

"Även om volymerna inte är lika stora har försäljningen på senare år börjat gå upp igen. 2016 såldes 3,2 miljoner LP-skivor i Storbritannien, den högsta siffran på 25 år och första gången som LP sålde mer än digitalt nedladdade album." enligt wikipedia.

Källor:
https://www.theguardian.com/music/2017/jan/03/record-sales-vi...
https://www.theguardian.com/music/2016/dec/06/tables-turned-a...

Folk börjar återupptäcka nöjet med fysisk media. Och att sätta igång en playlist med 10 000 låtar kommer heller aldrig att ge samma känsla som att plocka fram ett fodral, ta ut och sätta köra igång en fysisk skiva. Film och spel står på tur.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Inaktiv

Skulle vi leka med tanken att både Sony, Microsoft och Nintendo beslutar sig för att sluta tillverka konsoler för att det blir för dyrt, då kommer jag sluta köpa nya spel.
Har aldrig varit för att spela på PC och smartphones är ännu värre.

Medlem

”No borde nog signa upp för EA online och streama via oss det är bättre för, eh, alla.”


signatur

1338 - One Step Above

123
Skriv svar