PS5-exklusiviteten var nyckeln till FF7 Rebirths sömlösa och livliga värld

Robot
PS5-exklusiviteten var nyckeln till FF7 Rebirths sömlösa och livliga värld

Annars hade det kunnat bli sömmar och enklare speldesign.

#Final-fantasy-7-rebirth, #Square-enix


Medlem

Sant ellet falskt, så är det oavsett ett grymt spel.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Bra att man inte behöver förhålla sig till den värdelösa last gen series s.

Medlem

Microsoft's PIX är 100x bättre än Sony's Razor för profiling och optimering, men att alltid behöva förhålla sig till Microsofts trash performance gör det så jävla drygt under utvecklingen.

"Den grejen blir skitbra och flyter på fint, glöm nu inte att göra en version som ska flyta på XSS dyngan också!" fy fan...

Medlem

Men ändå kommer spelet se bättre ut, prestera bättre och därmed vara bättre på PC. Segt att behöva vänta 1-3år+ eller något men så får det bli!

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Men ändå kommer spelet se bättre ut, prestera bättre och därmed vara bättre på PC. Segt att behöva vänta 1-3år+ eller något men så får det bli!

Don't jinx it!! ^^

Bara be att porten bli bra. Inte helt ovanligt att konsol portar till PC inte alltid går vidare bra. Har dock inte hört något dåligt om föregångarens PC port så förhoppningsvis blir denna helt okej när den väl kommer.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Men ändå kommer spelet se bättre ut, prestera bättre och därmed vara bättre på PC. Segt att behöva vänta 1-3år+ eller något men så får det bli!

De påstår ju inte att det beror på att ps5 är bra utan att de kan fokusera på en plattform.
Antagligen hade de kunnat säga samma sak om det var Xbox eller pc exklusivt.
Får man tid att fokusera på en plattform kan jag tänka mig att det blir enklare än att utveckla på 3-4st.

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Don't jinx it!! ^^

Bara be att porten bli bra. Inte helt ovanligt att konsol portar till PC inte alltid går vidare bra. Har dock inte hört något dåligt om föregångarens PC port så förhoppningsvis blir denna helt okej när den väl kommer.

Äh den förra vart helt ok eller rent av bra tyckte jag, förutom att de missat att förbättra uppenbara saker som de var tvugna att ha för playstationen är markant klenare än en PC som de sedan rättade till

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Don't jinx it!! ^^

Bara be att porten bli bra. Inte helt ovanligt att konsol portar till PC inte alltid går vidare bra. Har dock inte hört något dåligt om föregångarens PC port så förhoppningsvis blir denna helt okej när den väl kommer.

Tyvärr var porten av FF7 Remake ökänt dålig till PC.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2021-final-fantasy-7...

Men det behöver inte betyda att rebirth-porten blir det. Jag skulle dock verkligen rekommendera PS5-versionen. Ville själv vänta på PC-porten men lyckades inte hålla mig och det är jag glad för - det är ett fantastiskt spel på PS5 och man vänjer sig snabbt vid 30fps i det vackra grafikläget!

Performance mode är dock riktigt fult, välj inte det.

Medlem

Kör alltid performance. framerate går alltid före resolution.

Medlem

Som ägare av alla system, förutom pc, så blir jag både glad och ledsen. Glad för att dom optimerat spelet för ps5 (på vissa fronter...), ledsen för att jag tycker fler borde få ta del av spelet då det är ett jävulskt bra spel.
Exklusivitet, jag köper det i det stora. Men fullkomligt hatar det som slutanvändare.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Performance mode är dock riktigt fult, välj inte det.

Håller med, performance är för fult för att användas. Skönt att dom jobbar på att förbättra det. Älskar spelet i övrigt.

Gen
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Tyvärr var porten av FF7 Remake ökänt dålig till PC.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2021-final-fantasy-7...

Men det behöver inte betyda att rebirth-porten blir det. Jag skulle dock verkligen rekommendera PS5-versionen. Ville själv vänta på PC-porten men lyckades inte hålla mig och det är jag glad för - det är ett fantastiskt spel på PS5 och man vänjer sig snabbt vid 30fps i det vackra grafikläget!

Performance mode är dock riktigt fult, välj inte det.

Testade Grafikinställningen på demot och körde en halvtimme tills jag helt enkelt inte mådde bra. Hack-hack-hack-hack, var det enda jag såg. Hade spelet åtminstone haft lite motion blur så kanske det inte vart lika lilla. Performance ser som ni säger ruskigt suddigt ut men det skulle delvis fixas till release. Tittade på en DF video men det känns som att de snarare använder en annan teknik vilket förbättrade situationen en smula. Synd att FSR inte implementerades, det är en billig och halvbra teknik som åtminstone inte gjort saker å ting sämre (förhoppningsvis).

Gnällkuk

Otroligt missvisande rubrik då den antyder att PS5:an är skälet när det handlar om att det är en plattform att utveckla till som de bemästrade redan 80% av teamet kvar sen förra spelet och samma plattform, det är ju anledningen inte att det är en PS5 som man får intrycket av när man läser rubriken.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det där snacket hade jag köpt förr i tiden då plattformarna hade väldigt olika hårdvara och arkitektur. Rebirth skulle givetvis kunna se betydligt bättre ut på PC och fungera minst lika bra på Series X. Switch och Series S är förstås en annan femma. Låter mest som PR-snack och det är väl ingen hemlighet att Sony betalat för exklusiviteten som ändå bara håller i sig tills PC-versionen.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Som ägare av alla system, förutom pc, så blir jag både glad och ledsen. Glad för att dom optimerat spelet för ps5 (på vissa fronter...), ledsen för att jag tycker fler borde få ta del av spelet då det är ett jävulskt bra spel.
Exklusivitet, jag köper det i det stora. Men fullkomligt hatar det som slutanvändare.

Det dyker säkert upp på PC tids nog iaf.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Undra hur mycket han fick av Sony för att säga det där?

Ganska illa hur ett exklusivt spel kan se ut så här emellanåt.

Medlem

Låter som skitsnack, syfta han på att de slapp göra spelet till Switch eller? inte direkt som Ps5 är bättre än Series X och PC

Gen
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Undra hur mycket han fick av Sony för att säga det där?

Ganska illa hur ett exklusivt spel kan se ut så här emellanåt.

https://assetsio.reedpopcdn.com/Final-Fantasy-7-Rebirth---Pla...

https://assetsio.reedpopcdn.com/Final-Fantasy-7-Rebirth---Pla...

Nu är det tydligen bara så illa i den chapter som första delen i Demot. Resten av spelet har bättre kvalitét på texturer.

Medlem

Inget spel för mig. Jag har inte spelat ett enda Final Fantasy spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kan någon insatt förklara för mig om Rebirth är ett helt eget spel eller om det är en uppföljare till Remake? Jag fattar inte om jag måste spela Remake först eller inte…

Medlem
Skrivet av Daffen:

Kan någon insatt förklara för mig om Rebirth är ett helt eget spel eller om det är en uppföljare till Remake? Jag fattar inte om jag måste spela Remake först eller inte…

Du ska spela Remake först då det är första delen av 3. Rebirth är del 2 av 3

Medlem

Stundvis lite väl livligt. Med tanke på

DEN scenen.

Medlem
Skrivet av Gen:

Testade Grafikinställningen på demot och körde en halvtimme tills jag helt enkelt inte mådde bra. Hack-hack-hack-hack, var det enda jag såg. Hade spelet åtminstone haft lite motion blur så kanske det inte vart lika lilla. Performance ser som ni säger ruskigt suddigt ut men det skulle delvis fixas till release. Tittade på en DF video men det känns som att de snarare använder en annan teknik vilket förbättrade situationen en smula. Synd att FSR inte implementerades, det är en billig och halvbra teknik som åtminstone inte gjort saker å ting sämre (förhoppningsvis).

Jag kände precis som du i början, har spelat på ett 4090-kort senaste tiden med skyhöga framerates. Men tro mig - det går över! Allt är en vanesak. Sen skulle man ju givetvis vilja spela FF7 Rebirth med häftig framerate, menar bara att det ändå är en fantastisk spelupplevelse trots 30fps.

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Tyvärr var porten av FF7 Remake ökänt dålig till PC.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2021-final-fantasy-7...

Men det behöver inte betyda att rebirth-porten blir det. Jag skulle dock verkligen rekommendera PS5-versionen. Ville själv vänta på PC-porten men lyckades inte hålla mig och det är jag glad för - det är ett fantastiskt spel på PS5 och man vänjer sig snabbt vid 30fps i det vackra grafikläget!

Performance mode är dock riktigt fult, välj inte det.

Skrivet av John7612:

Kör alltid performance. framerate går alltid före resolution.

Skrivet av IN*ecK:

Håller med, performance är för fult för att användas. Skönt att dom jobbar på att förbättra det. Älskar spelet i övrigt.

håller #2 fps över grafik, kör alltid performance läge i konsoll spelen.

Medlem
Skrivet av Nimafor:

håller #2 fps över grafik, kör alltid performance läge i konsoll spelen.

Jag brukar faktiskt skifta.. i utforskning quality, i strid performance i dom spel som tillåter det och där det är värt det. Men i just detta spel ser performance helt enkelt för dåligt ut.. kommer bli skifta till performance när de är en längre eller svår strid.

ZF
Medlem
Skrivet av Gaara:

Låter som skitsnack, syfta han på att de slapp göra spelet till Switch eller? inte direkt som Ps5 är bättre än Series X och PC

Det påståendet verkar ju rätt tveksamt med tanke på att det mesta hittills som faktiskt testats funkat från mycket eller aningen bättre på PS5 än XSX. Så det blir ju snarast när de sällsynta undantagen sker, som remaken på Brothers nyligen, man rimligen misstänker att det är PS-version det slarvas med. Särskilt när studion är en typisk Windows-utvecklare som i det fallet. För annars är det typ 95% fördel för PS.

Men mer relevant kanske är vilken som är enklast att utveckla för. Och med tanke på att mer eller mindre konstiga fel är klart vanligast på Xbox så verkar det som PS har fördel även där. Saker som: "Oj, de verkar glömt att aktivera AA." Eller "Oj, bara de lågupplösta texturerna laddar." "V-sync saknas."

De här faktorerna kan man se på DFs "recensioner".

Skrivet av Daffen:

Kan någon insatt förklara för mig om Rebirth är ett helt eget spel eller om det är en uppföljare till Remake? Jag fattar inte om jag måste spela Remake först eller inte…

Del 2/3. Så du kan ju spara på att spela Remake först för att se om det är något för dig alls.

Medlem

Ser inte hur det här skulle ses som skitsnack.
För det första har de sluppit cross gen tänket, vilket märks då det är betydligt färre "ta sig igenom trånga passager så gubben sniglar sig fram" ställen nu.. sedan kan man lägga mer krut på en plattform istället för flera så klart det kan ge en push att man kan optimera spelet bättre.
Därmed inte sagt att inte samma resultat hade nåtts om de ex bara hade utvecklat spelet för Series X.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av ZF:

Det påståendet verkar ju rätt tveksamt med tanke på att det mesta hittills som faktiskt testats funkat från mycket eller aningen bättre på PS5 än XSX. Så det blir ju snarast när de sällsynta undantagen sker, som remaken på Brothers nyligen, man rimligen misstänker att det är PS-version det slarvas med. Särskilt när studion är en typisk Windows-utvecklare som i det fallet. För annars är det typ 95% fördel för PS.

Men mer relevant kanske är vilken som är enklast att utveckla för. Och med tanke på att mer eller mindre konstiga fel är klart vanligast på Xbox så verkar det som PS har fördel även där. Saker som: "Oj, de verkar glömt att aktivera AA." Eller "Oj, bara de lågupplösta texturerna laddar." "V-sync saknas."

De här faktorerna kan man se på DFs "recensioner".

Del 2/3. Så du kan ju spara på att spela Remake först för att se om det är något för dig alls.

De felen gissar jag beror på försäljningssiffrorna för ps4/5 jämfört med one/series.
Borde ju bli så att man lär sig den största plattformen bäst. Är ju inte så stor skillnad på konsolerna utöver mjukvara. Som på ps3/360 tiden.

ZF
Medlem
Skrivet av Lilagröt:

De felen gissar jag beror på försäljningssiffrorna för ps4/5 jämfört med one/series.
Borde ju bli så att man lär sig den största plattformen bäst. Är ju inte så stor skillnad på konsolerna utöver mjukvara. Som på ps3/360 tiden.

Möjligt att det kan vara så ibland. Men om du kollar DFs videos så är även de förvirrade över hur det ens är möjligt, och spekulerar oftare om API-buggar än slarv. Det är inte som att det bara är från samma eller ett fåtal utvecklare heller. Alla kan ju rimligen inte vara slappa och göra liknande misstag så ensidigt liksom.

Men det är inte som att det inte händer alls på PS. Har sett ett par exempel på det med, som i deras tidigare exklusiva spel till och med. Men när det är så ensidigt på just multiplattformspel så är det ju fog nog för spekulationer åtminstone.

12
Skriv svar