10 bästa spelen på Switch

Robot
10 bästa spelen på Switch

Switch fyller sju år och vi firar med en topplista med konsolens allra bästa spel.

#mario-kart-8, #nintendo, #super-mario-odyssey, #switch, #zelda-breath-of-the-wild, #zelda-tears-of-the-kingdom


Medlem

Röstade efter lite velande på Breath of the Wild, även om TotK också är riktigt bra så slog det ändå hårdare första gången när allt kändes så nytt och stort och överväldigande. Mario Kart 8 var kul redan på Wii U men blev fantastiskt på Switch och all DLC hjälpte verkligen till med det! Och Animal Crossing hade som sagt spöklik tur med tajmingen (in before: Nintendo spred Covid för att sälja spel!) och det känns lite som det spelet räddade mig ur den tiden. Inte hunnit testa Mario Wonder, Pikmin 4 eller Metroid Dread ännu men tror inte jag kommer älska dem lika hårt som Breath of the Wild! Men det finns så sinnessjukt många bra spel till Switchen att det nästan är svårt att påminna sig om att det är en "uppföljare" till tidernas kanske största flopp i Wii U. Nere på nio men uträttade stordåd när de reste sig igen. Och nu är jag mer pepp än någonsin på "Switch 2"

Det är svårt att slå mängden rent mästerliga spel till Switch. Finns nog ingen spelkonsol, och jag haft och jag har haft de allra flesta, där jag kan lista lika många favoriter. Hatten av och god fortsättning!

Röstade Three Houses men det skulle lika gärna kunna varit vilket spel som helst på listan. Måste köpa Xenoblade Chronicles 3 också, älskade tvåan.

Medlem

Jag röstar Pikmin 4.

Även om Metroid Prime remaster är just en remaster så håller den högre kvalité än Metroid Dread.
Jag tycker även de ädre Metroid 2D spelen är bättre än Metroid Dread.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Quake-konnässsör

Fire Emblem och Xenoblade är väl de ända spelen jag tyckte om, resten är rätt *meh*

Releasehästryttare

Meteriod prime remastern!

Medlem

Om 10 år kanske det blir en "10 bästa spelen på switch 2?"

Favoriten är Donkey kong: tropical freeze, ack så frustrerande, men galet kul och charmigt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nä detta blev för svårt att välja 😀

Medlem

Inte ett enda nytt IP?

Medlem

De jag hade roligast med var nog BOTW och Odyssey, men BOTW tar hem vinsten med en hårsmån (trots den frustrerande snabba nedbrytningen av vapen). Utforskarglädje på hög nivå.

It's not a lake, it's an ocean

Nu är ju varken Breath of the Wild eller Mario Kart 8 exklusiva på riktigt eftersom de i grunden är gamla Wii U-spel (kritik uttalad med besserwisseraktig Vi i femman-röst). Men just utifrån det är mitt val ett annat Wii U-spel: Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Det spel jag höll allra högst till Wii U och fortfarande, tio år senare, ett helt fantastiskt (om än utmanande!) plattformsspel.

Sedan gillar jag verkligen Super Mario Bros. Wonder också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Mario maker 2

Testpilot

Något av Zelda spelen. Men vill även rekommendera Kirby and the Forgotten Land som var förvånansvärt bra och roligt, dessutom med rejäl utmaning mot slutet.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Något av Zelda spelen. Men vill även rekommendera Kirby and the Forgotten Land som var förvånansvärt bra och roligt, dessutom med rejäl utmaning mot slutet.

Ja riktigt bra spel. Skulle även rekommendera Astral Chain, en actionrökare från Platinum Games som ofta glöms bort i dessa Switchlistor.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja riktigt bra spel. Skulle även rekommendera Astral Chain, en actionrökare från Platinum Games som ofta glöms bort i dessa Switchlistor.

Astral Chain är nog det spel, mer än något annat i alla fall, som fick mig att köpa en Switch. Tyvärr så spelade jag aldrig igenom det, efter ett tag så kändes det rätt så enformigt och jag tröttnade på det.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Astral Chain är nog det spel, mer än något annat i alla fall, som fick mig att köpa en Switch. Tyvärr så spelade jag aldrig igenom det, efter ett tag så kändes det rätt så enformigt och jag tröttnade på det.

Jag kände inte så så vitt jag minns, däremot tyckte jag det var ganska svårt.

Medlem

Älskar Zelda spelen på switch men är väldigt överraskad av pikmin 4. Jag har visserligen alltid uppskattat serien men 4an är väldigt välgjort ☺️

Medlem

Måste det vara konsolexklusiva spel? Annars har jag dom som går varmast hos mig; Dave the Diiiiiver (måste sjungas i melodin till Holy DIver), Binding of Isaac Repentance, vart väldigt positivt överraskad till vad det nu heter, Mario Raving Rabids?

Medlem

Har haft roligast med Smash bros ultimate, zelda breath if the wild och Mario oddesy.
Sen inte att förglömma Hades och Desd cells.
Spelade det där GTA liknande spelet som utspelar sig på hawaii och super blood hockey också en hel del på switch.
Super blood hockey påminner om gamla ice hockey till Nes

Mario Wonder, animal crossong, fire emblem three houses har inget att göra på nån topplista imo


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En fråga: Alla topp tio spelen är Nintendos egna IP som varje konsol generation alltid finns med på en topplista.
Är det ett varningstecken att tredjepart inte släpper en port av deras spel av diverse anledningar? Tittar man på Sony och Xbox varierar en sån lista från generation till generation?
Kan Nintendo slå knut på sig själva i framtiden genom att släppa billiga konsoler med förstapart spel men som inte får tredjepart stöd pga mindre teknisk konsol än vad Sony/Xbox har?

Medlem

Mina mest älskade Switch-spel

Zelda: Breath of the wild
Zelda: Tears of the Kingdom
Super Mario Odyssey
Mariokart 8 Deluxe
Skyrim (gammal favorit i repris)
Animal Crossing: New Horizons
Witcher 3 (gammal favorit i repris, igen)
Fire Emblem: Three Houses
Luigi's Mansion 3

Skrivet av ValleyCountryFlash:

Det är svårt att slå mängden rent mästerliga spel till Switch. Finns nog ingen spelkonsol, och jag haft och jag har haft de allra flesta, där jag kan lista lika många favoriter. Hatten av och god fortsättning!

Röstade Three Houses men det skulle lika gärna kunna varit vilket spel som helst på listan. Måste köpa Xenoblade Chronicles 3 också, älskade tvåan.

Mm, Nintendo har verkligen skött det snyggt med spelreleaserna på Switch. varje år har det kommit minnesvärda GOTY-spel som nog ingen av konkurrenterna riktigt kan mäta sig med.

Skrivet av Fjolsson:

En fråga: Alla topp tio spelen är Nintendos egna IP som varje konsol generation alltid finns med på en topplista. Är det ett varningstecken att tredjepart inte släpper en port av deras spel av diverse anledningar?

Det här har varit ett stort problem för Nintendo sedan Gamecube. Men jag skulle säga att det faktiskt har lossnat i och med Switch, som har fått spel som The Witcher 3, Persona 5 och Two Point Hospital. Även om versionerna ibland inte är de allra bästa.

Men det är kanske framförallt ett tecken på att utvecklarna idag har bättre verktyg för att skapa olika krävande versioner.

Om jag skulle listat några IP:n som inte är Nintendos egna hade det kunnat bli: Monster Hunter Rise, Triangle Strategy, Mario vs. Rabbids (äger bara halva ip:t iaf), Civ 6, Stardew Valley, Hades, Dragon Quest 11 S och 13 Sentinels.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Mina mest älskade Switch-spel

Zelda: Breath of the wild
Zelda: Tears of the Kingdom
Super Mario Odyssey
Mariokart 8 Deluxe
Skyrim (gammal favorit i repris)
Animal Crossing: New Horizons
Witcher 3 (gammal favorit i repris, igen)
Fire Emblem: Three Houses
Luigi's Mansion 3

Mm, Nintendo har verkligen skött det snyggt med spelreleaserna på Switch. varje år har det kommit minnesvärda GOTY-spel som nog ingen av konkurrenterna riktigt kan mäta sig med.

Varje år släpps massor av spel som kan är GOTY spel, alla konsoler får ett gäng så helt ensam är Nintendo inte.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Det här har varit ett stort problem för Nintendo sedan Gamecube. Men jag skulle säga att det faktiskt har lossnat i och med Switch, som har fått spel som The Witcher 3, Persona 5 och Two Point Hospital. Även om versionerna ibland inte är de allra bästa.

Men det är kanske framförallt ett tecken på att utvecklarna idag har bättre verktyg för att skapa olika krävande versioner.

Om jag skulle listat några IP:n som inte är Nintendos egna hade det kunnat bli: Monster Hunter Rise, Triangle Strategy, Mario vs. Rabbids (äger bara halva ip:t iaf), Civ 6, Stardew Valley, Hades, Dragon Quest 11 S och 13 Sentinels.

Dom spelen du nämnde är ju inte sådär jätte krävande i jämförelse vad som finns på marknaden, jämför bara med Elden Ring, Spiderman 2, God of War, Star Field tex, Nintendo har inte helt oförtjänt fått stämpeln som spel för barn, budget konsol, konsol för barn osv osv.

Skrivet av Fjolsson:

Dom spelen du nämnde är ju inte sådär jätte krävande i jämförelse vad som finns på marknaden, jämför bara med Elden Ring, Spiderman 2, God of War, Star Field tex, Nintendo har inte helt oförtjänt fått stämpeln som spel för barn, budget konsol, konsol för barn osv osv.

Det var inte heller frågan va? Och spelen du nämner är ju främst konkurrenternas egna ip:n som ändå inte kommit till konsolen.

Vet inte heller om grafiskt krävande spel och vuxna är den gemensamma nämnare du tror att det är. Rätt säker på betydligt fler barn spelar Spiderman 2 än Stardew Valley.

Men visst, om du behöver hävda dig på något vis så varsågod!

Medlem
Skrivet av Fjolsson:

Dom spelen du nämnde är ju inte sådär jätte krävande i jämförelse vad som finns på marknaden, jämför bara med Elden Ring, Spiderman 2, God of War, Star Field tex, Nintendo har inte helt oförtjänt fått stämpeln som spel för barn, budget konsol, konsol för barn osv osv.

Den stämpeln är väl mest bland dem som tror att alla spel som inte är olika skalor av grått och brunt är "barnspel". En av Nintendos stora styrkor är hir mångsidigt deras firstparty utbud är, medan t.ex. Playstation mest känns som västerländska "filmiska"actionspel i olika kostym.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Den stämpeln är väl mest bland dem som tror att alla spel som inte är olika skalor av grått och brunt är "barnspel". En av Nintendos stora styrkor är hir mångsidigt deras firstparty utbud är, medan t.ex. Playstation mest känns som västerländska "filmiska"actionspel i olika kostym.

De flesta Nintendo förstepart spel är väldigt centrerat kring maskotar och riktar sig främst mot en yngre publik och familj som även lockar äldre publik så att dom har den stämpeln förvånar ju ingen, det finns vissa spel riktade mot vuxna men det är inte vad Nintendo primärt riktar sig mot.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Det var inte heller frågan va? Och spelen du nämner är ju främst konkurrenternas egna ip:n som ändå inte kommit till konsolen.

Vet inte heller om grafiskt krävande spel och vuxna är den gemensamma nämnare du tror att det är. Rätt säker på betydligt fler barn spelar Spiderman 2 än Stardew Valley.

Men visst, om du behöver hävda dig på något vis så varsågod!

Alla spelen jag nämnde finns även på PC och fler o fler förstepart kommer gå över gränserna efter vad Xbox börjat prata om, tredjepart väljer ju hellre att släppa på Sony/Xbox konsoler än Nintendo just för att switchen är så pass klenare att få väljer att porta över dit. Nintendo har en lång väg att ta om dom ska få över en mer vuxen publik än att rikta sig primärt mot en yngre publik och släppa kraftigare hårdvara.

Medlem
Skrivet av Fjolsson:

De flesta Nintendo förstepart spel är väldigt centrerat kring maskotar och riktar sig främst mot en yngre publik och familj som även lockar äldre publik så att dom har den stämpeln förvånar ju ingen, det finns vissa spel riktade mot vuxna men det är inte vad Nintendo primärt riktar sig mot.

Med andra ord; lockar alla. Ja, det är ju bra det
43% av Switch-användarna är unga vuxna och upp till medelålders, 25-43 år, så känns som din bedömning är heeelt uppåt väggarna fel om man ska förhålla sig till fakta.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Med andra ord; lockar alla. Ja, det är ju bra det
43% av Switch-användarna är unga vuxna och upp till medelålders, 25-43 år, så känns som din bedömning är heeelt uppåt väggarna fel om man ska förhålla sig till fakta.

Och 37% är 12-15 år. Fortfarande är att Nintendo riktar sig mot en yngre publik och familjespel, att en äldre publik äger och spelar Nintendo är det ingen som klagar eller säger är något konstigt.

123
Skriv svar