Så Ingen mer Peter Parker i Spider-Man 3

Skrivet av scaryfoot:

Ja, det är ju så. Jag växte upp med serietidningarna där Peter Parker var Spindelmannen. Sen kom filmerna med Tobey, och de var lagom. En spindel, och så några bisarra fiender.
Nu vill man ha extra allt, så därför har vi Spider-Verse.

Utvecklade mitt svar lite! Men ja, precis så är det ju! Jag har aldrig varit nån större superhjältefantast (som synes av mina usla kunskaper i denna tråd, lol) men även för mig känns ju allt annat än Peter Parker som Spidde "fel", på nåt vis. Det där multiversum gör mig bara snurrig med. Gillade Toby-filmerna, sen har jag typ inte sett/spelat nåt med Spider-Man sedan 2005 eller nåt. Det som stör mig med superhjältar är just när det blir för mycket, av allt. Jag är en enkel man som gillar en rak linjär story med en början, mitten och slut. Gärna remakes och omtolkningar osv, men när det blir för rörigt zoonar jag ut.

Medlem
Skrivet av PoiRan:

Absolut. Som liten parvel köpte jag alla serietidningar jag kom över, hängde i begagnataffärerna och köpte kassar med tidningar, såg de (få) "superhjältefilmerna" som kom. Men nu, med filmflationen, multiverse, spiderverse, versiverse, olika timelines, nej, jag är för gammal. Har taxat ut. 100% mega ointressant tyvärr. Vilket är synd, för vissa spel och filmer är väl fortfarande bra.

Jag känner likadant. Jag såg faktiskt inte filmen från 1977, tror det är ett plus att den från 2002 var första Spider-Man filmen jag såg

Medlem

Rätta mig om jag har fel men unga lyckades identifiera sig med Peter Parker i typ 50 år. Vad är det som gör att det helt plötsligt måste förnyas?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Rätta mig om jag har fel men unga lyckades identifiera sig med Peter Parker i typ 50 år. Vad är det som gör att det helt plötsligt måste förnyas?

Ett tecken i tiden. När det blir större och mer av allt, så blir det bättre. Final Fantasy 7-remaken är ett bra exempel. Också ett bra exempel på att vissa saker var bättre förr.

Skrivet av jeppe109:

Rätta mig om jag har fel men unga lyckades identifiera sig med Peter Parker i typ 50 år. Vad är det som gör att det helt plötsligt måste förnyas?

Måste och måste, gamla Spindelmannen finns ju kvar. 50 år eller så är ju en lång tid och nya tider kräver nya hjältar. Saker och ting förändras, inte per automatik att det måste vara sämre eller bättre men det vore ju himla uttjatat om vi annars hade fått reboot 214 om 100 år på exakt samma story om Peter Parker? Personligen hade jag bara lagt ner alla gamla superhjältar och hittat på nya, men eftersom de envisas att köra på med samma gamla IP så är väl omtolkningar och multiversum det bästa de kan göra för att hålla det fresh. Mina barn vet nog knappt vem Peter Parker är, men de älskar Miles Morales. Så Spidde lever vidare.

Det är ju också gött med lite representation. Alla gamla superhjältar skapades ju i rätt så torftiga tider där inget annat än vita män tilläts vara hjältar. Se där, nu kom det kortet fram! Känner att ni fiskat länge nog, nu blev det napp.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Måste och måste, gamla Spindelmannen finns ju kvar. 50 år eller så är ju en lång tid och nya tider kräver nya hjältar. Saker och ting förändras, inte per automatik att det måste vara sämre eller bättre men det vore ju himla uttjatat om vi annars hade fått reboot 214 om 100 år på exakt samma story om Peter Parker? Personligen hade jag bara lagt ner alla gamla superhjältar och hittat på nya, men eftersom de envisas att köra på med samma gamla IP så är väl omtolkningar och multiversum det bästa de kan göra för att hålla det fresh. Mina barn vet nog knappt vem Peter Parker är, men de älskar Miles Morales. Så Spidde lever vidare.

Det är ju också gött med lite representation. Alla gamla superhjältar skapades ju i rätt så torftiga tider där inget annat än vita män tilläts vara hjältar. Se där, nu kom det kortet fram! Känner att ni fiskat länge nog, nu blev det napp.

Det är väl jag som blivit gammal och uppskattar originalitet eller nåt. Skulle kännas pinsamt för mig om Blade, Black Panther eller Spawn exempelvis helt plötsligt ersattes av nya varianter som inte delar deras ursprung.

Fast tror jag blir mer irriterad än jag behöver för att multiversum är en grej. Får det mesta att kännas så billigt på något sätt.

JRA
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

50 år eller så är ju en lång tid och nya tider kräver nya hjältar.

Kräver? Verkligen? Upplys oss. Vilka exakt är det som kräver att Miles Morales blir den nya main Spider-Man istället för Peter Parker? Inte de flesta som går och ser filmerna på bio, så mycket är säkert för det är bara att titta på sifforna så ser man att den minst framgångsrika av Sonys Spider-Man filmer med Peter Parker i huvudrollen ändå har varit mer framgångsrik än den mest framgångsrika filmen med Miles, och inte de flesta som köper spelen heller om man tittar på sifforna för hur mycket Spider-Man, Spider-Man: Miles Morales och nu Spider-Man 2 sålt, och det är nog en säker gissning att inte de flesta som läser eller hade läst serietidningarna heller om man tittar på siffrorna för hur Peter Parkers Spider-Man sålt som bäst jämfört med hur Miles Morales Spider-Man sålt som bäst. Clark Kent har varit Superman och Bruce Wayne har varit Batman i snart 90 år förresten. Det är ännu längre tid.

Så återigen, vilka är det som kräver att Miles Morales blir den nya main Spider-Man istället för Peter Parker? Inte de flesta fansen av serietidningarna, filmerna eller spelen verkar det som. Däremot har jag hört och läst om en aktuell upphovsrättstvist mellan Marvel/Disney och Steve Ditkos familj (Steve Ditko var den andra Spider-Man skaparen) över rättigheterna till just Peter Parker som Spider-Man... Och att Miles Morales som en annan Spider-Man då hade varit en väldig smidig plan B för slipsarna ifall det hade skitit sig och de måste betala Steve Ditkos familj för att fortsätta använda Peter Parker som Spider-Man... Att Miles är mörkhyad funkar då som ett mycket behändigt svepskäl till att pusha en ny Spider-Man för nya tider när den verkliga anledningen med största säkerhet var tvisten över rättigheterna med Steve Ditkos familj och det bara av DEN anledningen låg/ligger i Marvels/Disneys intresse att sänka värdet och intresset för Peter Parker.

Skrivet av jeppe109:

Det är väl jag som blivit gammal och uppskattar originalitet eller nåt. Skulle kännas pinsamt för mig om Blade, Black Panther eller Spawn exempelvis helt plötsligt ersattes av nya varianter som inte delar deras ursprung.

Fast tror jag blir mer irriterad än jag behöver för att multiversum är en grej. Får det mesta att kännas så billigt på något sätt.

Ah, jag förstår dig. Men nu är han ju inte ersatt, för det hade nog även jag tyckt varit lite weird. Ungefär som jag tyckte det var konstigt med female Ghostbusters. Men Peter är ju kvar, bara att det finns en (eller flera??) andra Spiddar med.

Om nån superhjälte skulle kunna byta ursprung/etnicitet vore det ju iof Spider-Man. Settingen är ju NYC som är världens mest multikulturella stad, liksom, och känns inte som personens ursprung är så viktigt för vad som gör Spider-Man till Spider-Man.

Kanske lite svårare att sälja in en ickesvart Panther i Wakanda, men vad vet jag, om 20 år kanske Albino Panther is a thing.

JRA
Medlem

För den som vill läsa mer om tvisten förresten: https://screenrant.com/marvel-copyright-battle-spider-man-ste...

"Summary. Marvel settled its copyright dispute with Steve Ditko's estate, the co-creator of Spider-Man and Doctor Strange, amicably. The settlement ensures fair compensation and credit to creators' estates, without returning the rights to the characters to Marvel.15 dec. 2023"

Detta har alltså varit något pågående under hela den här tiden som man har pushat för Miles Morales samtidigt som Peter Parker har pushats åt sidan. Parterna har tydligen gjort upp i godo först alldeles nyligen. Artikeln är från nu i December.

Skrivet av JRA:

Kräver? Verkligen? Upplys oss. Vilka exakt är det som kräver att Miles Morales blir den nya main Spider-Man istället för Peter Parker? Inte de flesta som går och ser filmerna på bio, så mycket är säkert för det är bara att titta på sifforna så ser man att den minst framgångsrika av Sonys Spider-Man filmer med Peter Parker i huvudrollen ändå har varit mer framgångsrik än den mest framgångsrika filmen med Miles, och inte de flesta som köper spelen heller om man tittar på sifforna för hur mycket Spider-Man, Spider-Man: Miles Morales och nu Spider-Man 2 sålt, och det är nog en säker gissning att inte de flesta som läser eller hade läst serietidningarna heller om man tittar på siffrorna för hur Peter Parkers Spider-Man sålt som bäst jämfört med hur Miles Morales Spider-Man sålt som bäst. Clark Kent har varit Superman och Bruce Wayne har varit Batman i snart 90 år förresten. Det är ännu längre tid.

Så återigen, vilka är det som kräver att Miles Morales blir den nya main Spider-Man istället för Peter Parker? Inte de flesta fansen av serietidningarna, filmerna eller spelen verkar det som. Däremot har jag hört och läst om en aktuell upphovsrättstvist mellan Marvel/Disney och Steve Ditkos familj (Steve Ditko var den andra Spider-Man skaparen) över rättigheterna till just Peter Parker som Spider-Man... Och att Miles Morales som en annan Spider-Man då hade varit en väldig smidig plan B för slipsarna ifall det hade skitit sig och de måste betala Steve Ditkos familj för att fortsätta använda Peter Parker som Spider-Man... Att Miles är mörkhyad funkar då som ett mycket behändigt svepskäl till att pusha en ny Spider-Man för nya tider när den verkliga anledningen med största säkerhet var tvisten över rättigheterna med Steve Ditkos familj och det bara av DEN anledningen låg/ligger i Marvels/Disneys intresse att sänka värdet och intresset för Peter Parker.

1. Nu är väl Peter Parker-filmerna live action och MM-filmerna tecknade? Det känns inte helt rättvist att jämföra dem rakt av isf, men rätta mig om jag har fel om det finns otecknad MM med. Har inte brytt mig om Spider-Man på 20 år så vet inte hur jag hamnade i den här soppan, lol.

2. Även här lite orättvis jämförelse. Spider-Man 1 och 2 är ju huvudspel medan Spider-Man: MM är ett sidospel, eller? Återigen, rätta mig om jag har fel, för jag har inte spelat dem. Men om MM är en sidotitel är det ju inte så förvånande om det inte sålt lika mycket som de numrerade huvudspelen. Så är det ju i princip med alla IP.

...Därmed INTE sagt att Peter inte säljer bättre än Miles, för det stämmer säkert. Vill bara nyansera bilden lite.

3. Spider-Mans serietidningsförsäljning är ju också svår att jämföra med. Eller VAD jämför du med? Sålde Spider-Man fler comics på 90-talet? Det säger ju inte nödvändigtvis att folk gillar Peter mer än Miles, kan ju också ha att göra med att serier säljer mindre/konsumeras på andra sätt. Det finns väldigt många variabler att ta hänsyn till om man jämför försäljning under olika decennium.

4. 90 år, goddamn. Dags att DC investerar i en ny Batman som identifierar sig som en trebent gycklare från Botswana.

5. Här är du nog nåt på spåret. Om det är något storföretagen bryr sig om så är det pengar, inget annat. Det kan säkert vara så att de pushat Miles av de skäl du anger, låter inte omöjligt. Jag är inte insatt i det men låter absolut tänkbart om uppgifterna stämmer.

6. Spider-Man suger oavsett vem han är, heja Batman!

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast tror jag blir mer irriterad än jag behöver för att multiversum är en grej. Får det mesta att kännas så billigt på något sätt.

Japp, inget fan av multiversum heller. Vad som helst kan hända och ingen kontinuitet behövs. Det är en väldigt billig plot device som gör att författarna kan skriva vad som faller dom in utan att ta någon som helst hänsyn till vad som har hänt tidigare.

Suikoden är min favoritserie bland JRPGs, och dom första fem spelen bygger upp en intressant spelvärld, sedan kom Suikoden Tierkreis till Nintendo DS och slängde ut allting och förklarade det med "multiversum". Efter det så har jag inte varit något fan. Det enda undantaget är väl filmen Everything Everywhere All at Once där allt ändå är fokuserat på en enda film, det kommer ingen Everything Everywhere All at Twice som rör till det mer.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Rätta mig om jag har fel men unga lyckades identifiera sig med Peter Parker i typ 50 år. Vad är det som gör att det helt plötsligt måste förnyas?

Min son älskar både Peter Parker och Miles Morales, även om det lutar lite mer åt Miles då han har lite coolare dräkt.

Själv gillar jag båda, mitt hjärta är stort nog för att älska fler än en spindel.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Min son älskar både Peter Parker och Miles Morales, även om det lutar lite mer åt Miles då han har lite coolare dräkt.

Själv gillar jag båda, mitt hjärta är stort nog för att älska fler än en spindel.

Men är det stort nog för miljontals spindlar?

Det har inget att göra med att inte ha plats för fler karaktärer och allt att göra med att Miles inte fick chansen att vara något eget och mer unikt.

Miles hade inte behövt vara en klon med extra allt.
Han hade kunnat ärva Peters värderingar och slåss mot orättvisor ändå. Det hade varit mer intressant.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ah, jag förstår dig. Men nu är han ju inte ersatt, för det hade nog även jag tyckt varit lite weird. Ungefär som jag tyckte det var konstigt med female Ghostbusters. Men Peter är ju kvar, bara att det finns en (eller flera??) andra Spiddar med.

Om nån superhjälte skulle kunna byta ursprung/etnicitet vore det ju iof Spider-Man. Settingen är ju NYC som är världens mest multikulturella stad, liksom, och känns inte som personens ursprung är så viktigt för vad som gör Spider-Man till Spider-Man.

Kanske lite svårare att sälja in en ickesvart Panther i Wakanda, men vad vet jag, om 20 år kanske Albino Panther is a thing.

Det är just det som de verkar luta åt i Spider-Man 3. Att ersätta Peter med Miles, därav mitt upprörda skapande av denna tråden och mitt raljerande.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är just det som de verkar luta åt i Spider-Man 3. Att ersätta Peter med Miles, därav mitt upprörda skapande av denna tråden och mitt raljerande.

Jag var faktiskt nöjd med ett Spider-Man spel. Det var tillräckligt stort för mig. Insomniac har gjort mycket rätt, Spyro the Dragon och Ratchet & Clank. Tyckte Resistance 2 också var rätt så coolt. Spider-Man var också nåt de gjorde rätt, tyvärr så verkar de ha tappat efter det.

123
Skriv svar