Snabbkollen – Är du spoilerkänslig?

Robot
Snabbkollen – Är du spoilerkänslig?

Eller är du Fredrik Eriksson?

#snabbkollen, #spoiler


Medlem

Nej, bryr mig inte alls, faktiskt. Men å andra sidan har jag aldrig varit djupt investerad i berättelser i spel. Givetvis medan jag spelar ett SP, men jag skulle aldrig sitta och diskutera lore i WoW, teorier, tänk om, plot holes och så vidare.

Medlem

Nein!
De tycker jag inte..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Beror lite på dagsformen.


signatur

Allätare

Medlem

Ja! Otroligt faktiskt. Läser inte ens baksidestexten på böcker som jag vill läsa och ser helst inga klipp eller videorecensioner på spel. Måste också säga att era recensioner är otroligt bra när det kommer till hantering av spoilers. Är jag väldigt intresserad av ett spel så läser jag endast er sammanfattning med betyget för att vara helt säker, men har nog aldrig känt att jag fått något förstört i handlingen efter att ha läst på fz. Kudos!

Medlem

Beror helt på vad för typ av spel och content. Men generellt skulle jag säga ett starkt ja.
• Är det ett MMO bryr jag mig ytterst lite oavsett om jag spelar det eller ej.
• Mot andra änden är det Baldur's Gate liknande spel där jag är väldigt känslig för spoiler.
• Souls-liknande spel undviker jag spoilers i o med utmaningen och charmen att möta nya fiender samt lära sig allt om dem.

För mig är spel en upplevelse av utforskning och analys där jag ofta bryter ned spelen progressivt. Att någon spoilar anmärkningsvärda mechanics eller fiender gör oftast att jag får ut mindre nöje från dem, men brukar mer än gärna diskutera dem i efterhand. Är lite därför jag älskar att speltesta spel som är i tidigt stadie, man kan bryta ned spelen och utmäta delarnas potential in the long run.

Redaktör

För det mesta inte alls. Tycker att mycket av spelande handlar om gameplay-upplevelsen snarare än storyn, men det finns förstås undantag också.


signatur
Testpilot

Japp, väldigt. För mig är spoilers inte bara kring berättandet utan kan även vara miljöer, hemliga bossar, vapen med mera. Jag vill uppleva allt för första gången när jag spelar helst.

Brukar exempelvis läsa recensioner och kolla trailers efter att jag själv har spelat spelet och det säger väl något!

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag är väldigt känslig för spoilers. Böcker och film vet jag gärna så lite som möjligt om innan jag läser/ser. Inga recensioner, trailers eller liknande för min del förrän efteråt. Inte bara på grund av spoilers, utan även för att jag vill ha en ofärgad upplevelse (dvs inte påverkas av vad PR-team eller kritiker säger). Spel är jag inte lika överkänslig med och jag läser recensioner, men jag vill fortfarande verkligen inte veta mer än jag behöver om storyn innan jag ger mig i kast med den egna upplevelsen.

Medlem

Är en sån som har svårt att förstå varför vissa kan vara så känsliga för spoilers. Visst, det är onödigt att spoila nyckelögonblick eller stora förändringar ("twistar") i berättelsen, men varför är det så viktigt att hålla nästan alla element av spelet eller berättelsen hemlig? Är med i en del communityn för brädspel och där behöver man 2-3 "spoiler shields" innan man ens får posta en fråga eller en bild. Det blir ju fruktansvärt svårt att diskutera spelet när det är så känsligt.

Medlem

Den bilden med, ni är ute på djupt vatten

Personligen tycker jag det är en självklar fråga.
Spel är gameplay OCH story.
Man njuter av gameplayet, och man njuter av storyn.
Att få storyn spoilad gör ju att man inte kan njuta av storyn på samma sätt.

Geeks Gaming

Hmmm, skulle nog säga ”njae”. Filmer/böcker är jag känsligare då det är en mycket mer linjär upplevelse.

Spel är lite annorlunda för mig då jag känner mig mer delaktig i upplevelsen och då blir lätta spoilers mindre viktiga.
Med det sagt så undviker jag ändå att läsa på för mycket inför spelsläpp

Medlem

Om man är spoilerkänslig, ska man då inte bara lägga sig ned och ge upp? Spoiler: Vi ska alla dö till slut

Det är berättandet, inte slutet som gör ett spel eller en film intressant.


signatur

Spelat sedan q2 :)

Medlem

När det gäller spel eller filmer jag på riktigt är intresserad av så undviker jag allt i princip. Inga recensioner, inga trailers, inga förhandstittar osv.

Men det jag mest av allt vill undvika är lösningar eller guider på hur man ska klara ett spel eller en särskild boss. Vägrar söka svar på internet, jag fastnar hellre helt i ett spel.

Medlem

Jag är mycket känslig för spoilers. Den första genomspelningen kan man bara göra en gång och upptäckarglädjen blir aldrig densamma som första gången.

Jag har förövrigt aldrig förlåtligt Super PLAY som när det begav sig fullständigt spoilade sönder Metal Gear Solid 2 i en förhandstitt någon vecka innan spelet skulle släppas.
Jag sade upp min prenumeration där och då och höll mig strikt till PC Gamer därefter.

Redaktör
Skrivet av EYEtriforce:

Den bilden med, ni är ute på djupt vatten

Njaeee.

Det som händer i bilden är känt och diskuterat av många (pga spoilers). Vet man verktyget och/eller personen så vet man sannolikt också resten. Sen visar ju bilden bara ett (eller två) ansikte(n).


signatur
Medlem

Skulle katergorisera mig som spoiler känslig. Men om spelet kommer från nåt företag jag har blocklistat, som Electronic Arts, så bryr jag mig inte alls om spoilers för jag kommer garanterat inte spela det ändå.

Medlem

Beror på hur väl spelets berättelse har bevarats i tystnad och NDA från utvecklare och recensenter.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Är känslig, och tycker det är vanlig anständighet att inte med vilje spoila för de som tycker det är viktigt, även om man själv inte bryr sig.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svarade nej, för generellt sett så spelar jag spel flera år efter de släppts.

Men...
ifall man ser en film med en person som redan sett filmen avslöjar saker så blir jag förbannad.

Likadant om någon polare spelar ett helt nytt spel som har Coop och
sedan utan att du bett om det kommer och boostar upp dej med en massa grejer, eller
påskyndar din första upplevelse osv.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag har ingenting emot spoilers. Däremot stör jag mig något enormt på folk som sprider spoilers utan hänsyn till andra.

Eller de som markerar en spoiler utan att ge någon som helst förklaring till vad spoilern refererar till. Kan vara en spoiler angående de första 10 minuterna i ett spel eller film. Kan vara de sista 10 minutarna. Det vet man inte förrän man redan läst spoilern.🤷


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

It's not a lake, it's an ocean

Spoilers är endast av ondo, för mig personligen, om de förstör nöjet på något sätt, exempelvis avslutar en viktig twist i ett storydrivet spel. Vad gäller The Last of Us Part II försökte jag verkligen hålla mig borta från YouTube innan releasen, men av en olycklig slump råkade jag få reda på den berömda händelsen tidigt in i berättelsen. Jag blev dock inte chockad utan hade räknat ut att allt ståhej förmodligen handlade om just detta.

Sedan är ju en annan fråga: hur länge är en spoiler en spoiler? När är det OK att avslöja den där händelsen utan att bli kölhalad?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kort svar: Ja.

Det gäller inte enbart story men även gameplayelement/bossar/hemligheter m.m. Kollar oftast en trailer, ibland två, sen får det vara, om jag verkligen vill spela spelet. Men ibland skippar jag även trailers, men svårt när man vill få något hum om spelet kan vara något för en.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Har spelet/spelserien en bra story: JA!
Annars skiter jag i...

Det är samma med serier/filmer.

Medlem

Är så okänslig man kan bli när det kommer till spoilers. Köper nästan aldrig spel på release, ofta går det ett år eller två innan man inhandlar det på rea och då har man i princip sett hela spelet och lärt sig storyn utantill tack vare vänner, familj och internet. Minskar inte mitt nöje alls.

Medlem

Ja. Spoilers är bland det värsta jag vet, jämte världskrig och melodifestivalen.

Oavsett om det gäller böcker, filmer, serier eller spel vill jag gå in blind. Som någon skrev tidigare i tråden. Den första genomspelningen får man bara en gång. Då gäller att ta tillvara på upptäckarglädjen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

1
Skriv svar