Yuzu-emulatorn ska stängas ner och företaget bakom betala 25 miljoner till Nintendo

Inaktiv

Blev väldigt förvånad. Det brukar inte vara så lätt att bli av med en emulator. Nintendo gör det som ingen annan kan.

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag kan inte riktigt förstå att Nintendo ger sig på Yuzu nu. Switch är en 7 år gammal konsol med en efterföljare runt hörnet. Jag hade mer förstått om de angripit Yuzu för 3-4 år sen. För att citera Gaben - "Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem.". Så länge Nintendo låser sina spel till deras egna (svaga) hårdvara kommer de ha problem med piratkopiering. Många av deras upplevs allra bäst via emulatorer då Switch är för svag för 60 fps med högupplösta texturer osv. Hade de gjort som Sony och börjat släppa sina spel till PC hade detta problem varit mycket mindre, istället hade de tjänat pengar på sina PC-kunder. Jag tror inte för en sekund att varje nedladdning av BOTW är en förlorad intäkt. Jag tror att de flesta som laddar ner äger inte en Switch och har inga planer på att köpa den.

Nåja det är väl bara att vänta några år tills Switch 2 tagit över och Switch är ett minne blott. Då kanske Yuzu (under ett nytt namn) kan återuppstå för den är ju open-source. Det här med att Yuzu enligt Nintendo ska "förstöra alla kopior" visar igen på hur gammelmodigt och ur tiden Nintendo är. Det läskiga är att Nintendo även ger sig på Citra då tillverkningen av Nintendo 3DS upphörde för över 4 år sen. Jag hoppas verkligen inte de ger sig på ännu äldre emulatorer som Dolphin för då blir bevarandet av äldre spel i stort sett omöjligt.

Hela grejen med switch två är nog att vara en remaster maskin precis som switch varit för Wii u. Typ köra switch spelen i 1920x1080 60fps istället för 1280x720 20-30fps. Finns det en emulator ute som kör spelen i 3840x2160 60fps (på en bra dator) lockar ju switch två mindre.
Antar det är därför de gör detta nu.

Inaktiv

”I slutändan ansåg rätten att Yuzu huvudsakligen är designad för att "kringgå teknologiska åtgärder" för att spela Nintendo Switch-spel, och förlitar sig på Nintendos proprietära kryptografiska nycklar för att fungera.”

Var det inte det som de använde, för att kunna se till att man inte skulle kunna spela ett spel innan det släpptes?
Det låter ju som en väldigt bra sak att ha med i en emulator och tycker att det borde gynna även Nintendo eftersom det förhindrar en viss typ av piratkopiering.
Det som är tråkigt är ju om de som har gjort emulatorn kan tjäna pengar på Nintendos produkter på så sätt.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Att folk här är så dumma att de inte ser skillnad på emulerimg av av 20-40 år gamla konsolspel och en aktuell konsol är lite roligt. Självklart agerar Nintendo som alla andra hade gjort i motsvarande situation.

Vad är skillnaden? Möjligheten till en hdmi port?

Medlem
Skrivet av Keima:

Vad är skillnaden? Möjligheten till en hdmi port?

Switch är aktuell, konsolen och dess spel säljs ute i butikera och kommer göra det i flera år till. Super Nintendo o andra sidan är inte aktuell, och ingen utgivare eller Nintendo själva förlorar därmed pengar eftersom alternativet till emulering är begagnat-marknaden, vilket av naturliga skäl inte genererar några pengar heller.

Moderator | Testpilot
Skrivet av jehuty:

Om jag fattar det rätt så blev dom inte stämda pga emulator, men för att dom använde nycklar som inte var tillåtet att använda?

Det är en hel del saker, samt att folk skriver mycket utan att ha koll själv och går på känslor.

Som jag förstått det handlar det mycket om att de visade hur man hackade konsolen så man kan kunde använda den för piratkopiering, vilket bryter DMCA. Mycket annat togs upp i stämningen också men detta och deras Patreon verkade vara det man la mest fokus på.  


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tråkigt.
har gått på samma jävla mina flera gånger nu, Gamecube, Wii och Switch.
Skaffat konsollen och Zeldaspelet till den för att spela och 'det kanske går att spela med handkontroll trots allt"
Varje jävla gång. Nej.
Med Yuzu så gick det äntligen spela med Mus och tangentbord drägligt, så hoppas verkligen någon annan tar över facklan.

Avstängd

FYI Nintendo har gjort liknande saker sen 90-talet, de som vill piratkopiera kommer inte att stoppas oavsett vad Nintendo o Co gör.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Hela grejen med switch två är nog att vara en remaster maskin precis som switch varit för Wii u. Typ köra switch spelen i 1920x1080 60fps istället för 1280x720 20-30fps. Finns det en emulator ute som kör spelen i 3840x2160 60fps (på en bra dator) lockar ju switch två mindre.
Antar det är därför de gör detta nu.

Det är möjligt att du har rätt. Jag kan se att Nintendo skulle vilja hoppa på remaster-hysterin. Men jag kan inte förstå att de vill ta ner Citra. Ska Switch 2 vara en slags blanding av 3DS och Switch? Ska de börja släppa remakes av 3DS-spel? Det är väl inte omöjligt antar jag. Det mest troliga är väl att Nintendo tar ner Citra för att de vill straffa utvecklarna då de var samma som låg bakom Yuzu. Men är det så är det väldigt småaktigt handlande av ett stort företag. Eller vad är det jag inte ser? Är inte Nintendos intäkter från allt 3DS-relaterat så nära noll man kan komma?

xcr
Medlem

Tråkigt, men emulatorn är redan ute i det vilda så att säga så det är ju helt omöjligt att stoppa att den sprids eller används.
Blir spännande att se om Ryujinx blir nästa emulator i Nintendos skottlinje.
Flashcarten som finns till Switch utvecklas väl och säljs i ryssland har jag för mig och där har dom väl mer eller mindre gjort allt piratande lagligt iom sanktionerna, blir svårt för Nintendo att stävja det kan jag tänka mig.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Brona:

Det är möjligt att du har rätt. Jag kan se att Nintendo skulle vilja hoppa på remaster-hysterin. Men jag kan inte förstå att de vill ta ner Citra. Ska Switch 2 vara en slags blanding av 3DS och Switch? Ska de börja släppa remakes av 3DS-spel? Det är väl inte omöjligt antar jag. Det mest troliga är väl att Nintendo tar ner Citra för att de vill straffa utvecklarna då de var samma som låg bakom Yuzu. Men är det så är det väldigt småaktigt handlande av ett stort företag. Eller vad är det jag inte ser? Är inte Nintendos intäkter från allt 3DS-relaterat så nära noll man kan komma?

Jag har varit inne på det förut när jag läst om att hackers hittade för några år sedan en dold sak i en Switch uppdatering som hade med dubbla skärmar att göra.
Så att det skulle bli lättare på ett eller annat sätt att spela DS och 3DS spel på Switch 2 skulle verkligen inte förvåna mig. Frågan i så fall är bara hur?
Dubbla skärmar?
Möjlighet att ha båda skärmarna på samma skärm?
Använda teven som en skärm och den andra skärmen bärbart via streaming?
Eller finns det något mer sätt Nintendo skulle kunna göra det på?

Skrivet av lonian:

Värt att ta upp, de stänger även ner Citra som är samma skapare av Yuzu.
Så ingen 3DS emulation av dem heller.

Att Nintendo gav sig på Yuzu är ändå förståeligt, men jag tycker det är en rätt stor gradskillnad mellan att emulera en aktiv och en inaktiv konsol. Att Citra också tvingas stänga ner är mest tragiskt, speciellt nu när man har stängt ned Nintendo eShop.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, Zelda i 30fps är grymt bra på Switch

Zelda i 90fps 4K HDR är såååå mycket bättre.
Du borde prova, om du har möjlighet och äger spelet 🙂

Medlem

Vill man göra PC-spelare arga så säger man åt dem att det inte är okej att stjäla spel.

Medlem

Det Nintendo verkar ha svårt att förstå är att alla inte vill köpa deras dator(Switch) för flera tusentals kronor för att få spela deras spel. Jag har redan en dator, vill inte tvingas att köpa en till.

Det jag verkar ha svårt att förstå är att istället för att försöka spela deras spel på min PC, med Nintendo spjärnandes emot, så borde jag istället försöka att inte spela deras spel över huvud taget.

Medlem
Skrivet av Exroz:

Det Nintendo verkar ha svårt att förstå är att alla inte vill köpa deras dator(Switch) för flera tusentals kronor för att få spela deras spel. Jag har redan en dator, vill inte tvingas att köpa en till.

Det jag verkar ha svårt att förstå är att istället för att försöka spela deras spel på min PC, med Nintendo spjärnandes emot, så borde jag istället försöka att inte spela deras spel över huvud taget.

De vill såklart ha in dig i deras ekosystem där du köper hårdvara de tjänar pengar på. Och de tjänar pengar på alla spelen du köper i butiken eller fysiskt till deras egna ”dator” istället för enbart Nintendos egna. Som det blir om de säljer spelen till pc.

Medlem
Skrivet av JRA:

Det gäller att lära barnen vad som är rätt och fel tidigt eller? 🤣

Det är bra att lära dottern att inte stötta piss företag absolut!

Medlem

I det här fallet så verkar det ju som att teamet bakom Yuzu hade tjänat pengar på att sälja en early access-version som kunde spela TotK innan officiell release, och då är det inte mer än rätt att de blir stämda. De visste att de hade gjort fel och gick därför med på att betala summan.

Medlem

Herregud vilka starka känslor det finns mot Nintendo😅

Medlem
Skrivet av lasselason:

Herregud vilka starka känslor det finns mot Nintendo😅

Nästan lika komiskt är folk som ska in och på eget bevåg försvara de stackars storföretagen som bara tjänar några miljarder dollar om året. 😊
"Nintendo gross profit for the twelve months ending September 30, 2023 was $5.229B, a 28.41% increase year-over-year."


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Keima:

Räkna hur många Nintendo spel finns på PC med två fingrar och sen kom tillbaka

Nintendos business är spelkonsoler och spel till konsoler.

Skrivet av jeppe109:

Zelda i 90fps 4K HDR är såååå mycket bättre.
Du borde prova, om du har möjlighet och äger spelet 🙂

Inget som intresserar mig och jag tycker inte om att spela på PC, det blir en sämre upplevelse för mig.

Skrivet av Exroz:

Det Nintendo verkar ha svårt att förstå är att alla inte vill köpa deras dator(Switch) för flera tusentals kronor för att få spela deras spel. Jag har redan en dator, vill inte tvingas att köpa en till.

Det jag verkar ha svårt att förstå är att istället för att försöka spela deras spel på min PC, med Nintendo spjärnandes emot, så borde jag istället försöka att inte spela deras spel över huvud taget.

Nintendos business är konsoler, vill man inte köpa en Nintendokonsol så får man inte tillgång till dess spel heller.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nästan lika komiskt är folk som ska in och på eget bevåg försvara de stackars storföretagen som bara tjänar några miljarder dollar om året. 😊
"Nintendo gross profit for the twelve months ending September 30, 2023 was $5.229B, a 28.41% increase year-over-year."

Jante-Sverige
Kul att det går bra för Nintendo, hoppas hårdare tag mot piratföretagen ökar deras intäkter ytterligare på sikt

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag kan inte riktigt förstå att Nintendo ger sig på Yuzu nu. Switch är en 7 år gammal konsol med en efterföljare runt hörnet. Jag hade mer förstått om de angripit Yuzu för 3-4 år sen.

Jag kan bara spekulera i att framgången med Yuzu och hur bra Switch spelen fungerar på annan hårdvara kan potentiellt skada Nintendo Switch 2 om nu det inte är långt ifrån att vidarutveckla Yuzu att fungera med Nintendo Switch 2 spel.

Låt oss säga att Nintendo inte gjort något alls och Yuzu plötsligt 1 år in i Switch 2 livcykel börjar emuleras på Steam deck, PC och ja lite vad som helst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inget som intresserar mig och jag tycker inte om att spela på PC, det blir en sämre upplevelse för mig.

Kör du enbart bärbart läge då?

Jag kör på min TV med Pro-controller.
Hade någon satt sig i min soffa för att spela hade dem inte ens märkt skillnaden, utöver att upplevelsen är mycket bättre då.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vill man göra PC-spelare arga så säger man åt dem att det inte är okej att stjäla spel.

Vill man göra PC-spelare glada så släpper man spel till Steam.

Sony och Microsoft vet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nästan lika komiskt är folk som ska in och på eget bevåg försvara de stackars storföretagen som bara tjänar några miljarder dollar om året. 😊
"Nintendo gross profit for the twelve months ending September 30, 2023 was $5.229B, a 28.41% increase year-over-year."

Dom mest lysande "stjärnorna i Nintendo klubben" on high alert att försvara Big N.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Quake-konnässsör

Säg vad man vill om Nintendo, men de är duktiga på att försvara sitt varumärke. Personligen så är det inget spel som intresserar mig längre på Nintendos front, Xenoblade kanske, men förutom det, nada.

Men lite trist att de dödar en emulator... Nu kanske de börjar gå efter alla andra Nintendo emulatorer ochdöda av dem en efter en, men det tror jag inte själv på ens

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jante-Sverige
Kul att det går bra för Nintendo, hoppas hårdare tag mot piratföretagen ökar deras intäkter ytterligare på sikt

Ohja, stackars Nintendo behöver verkligen ta över världen så det blir lite ordning på torpet! 🥰 De är alldeles för små och obetydliga i dagsläget, och alla som inte står bakom deras ohejdade tillväxt är ondsinta skurkar - jag ska genast bättra mig och falla på knä och kasta varenda krona jag äger på dem! Det förtjänar de ju onekligen!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kör du enbart bärbart läge då?

Jag kör på min TV med Pro-controller.
Hade någon satt sig i min soffa för att spela hade dem inte ens märkt skillnaden, utöver att upplevelsen är mycket bättre då.

Hela eländet att böka med Windows och emulatorer...njae, man märker stor skillnad, osmidigt och mycket haverier när man gamear på Windows och man kan ju inte ens stoppa in kassetterna i datorburken, hir då spela de fysiska spelen.. Inget 8K 480fps i världen kan få mig gå över till den vargagropen..

Skrivet av Molotov:

Dom mest lysande "stjärnorna i Nintendo klubben" on high alert att försvara Big N.

Vi håller det snyggt i alla fall, börjar inte beter oss illa och förolämpar folk för deras vikt och ålder osv. 😉

Skriv svar