Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Kan tänka mig. Jobba på det.

Jag jobbar inte när jag betalar.

Edit: slut på off-topic


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr

Bra tråd! Har *peppar peppar* aldrig haft ryggvärk, men mina föräldrar har haft mycket problem med det genom åren så jag går mest och väntar....

Medlem

Kolla en regionansluten naprapat eller kiropraktor, så betalar du bara sjukvårdstaxa.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har provat thaimassage. Gick x antal gånger i höstas på mitt lokala Happy Ending. Skönt (mestadels) men det hjälpte inte alls, tyvärr. 😞

haha, ja, det lär nog inte hjälpa XD. Alla som utövar thaimassage har ju inte alltid utbildning i det, utan typ fått ett cert i Phuket på nått ställe. Råkade träffa en som utbildar som var bekant med min kompis frus mamma (ja, faktiskt ) det var hon som rekommenderade stället i Chian Mai. De som jobbar där är grymt duktiga på massage, Happy ending kan jag dock inte svara för XD

Har haft tur att hitta ett riktigt bra ställe inte långt från där jag bor. Men man har ju gått på ett otal nitar i sökande efter ett riktigt bra ställe.

Medlem
Skrivet av deezel:

haha, ja, det lär nog inte hjälpa XD. Alla som utövar thaimassage har ju inte alltid utbildning i det, utan typ fått ett cert i Phuket på nått ställe. Råkade träffa en som utbildar som var bekant med min kompis frus mamma (ja, faktiskt ) det var hon som rekommenderade stället i Chian Mai. De som jobbar där är grymt duktiga på massage, Happy ending kan jag dock inte svara för XD

Har haft tur att hitta ett riktigt bra ställe inte långt från där jag bor. Men man har ju gått på ett otal nitar i sökande efter ett riktigt bra ställe.

Det har öppnat ett nytt ställe precis bredvid mig, som drivs av en thailändsk morsa med dotter. De erbjuder behandlingar med varma stenar osv. Pratar ingen svenska vilket ger sken av thailändsk magi. Kanske ska ge dem en chans.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Bra tråd! Har *peppar peppar* aldrig haft ryggvärk, men mina föräldrar har haft mycket problem med det genom åren så jag går mest och väntar....

Om du har bra hållning under tiden du går och väntar så lär du få vänta länge.

Vad jobbar/jobbade dina föräldrar med?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freakon:

Om du har bra hållning under tiden du går och väntar så lär du få vänta länge.

Vad jobbar/jobbade dina föräldrar med?

Ja jo, jag har turen att ha bra hållning utan att tänka på det.

Päronen hade inga jobb kopplade till ryggproblem direkt. Nu är de pensionerade.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Ja jo, jsg hsr turen att ha bra hållning utan att tänka på det.

Det där med hållning är svårt. När jag slappnar av så hamnar jag automatiskt i datorläge. När jag rätar upp mig så känns det onaturligt och nästan lite fånigt. Som om att jag tuppar upp mig, typ.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har den senaste tiden haft ont i bröstryggen (mitten av ryggen, typ mellan skuldrorna). Det stör mig inte så mycket på dagen utöver att det hugger till ibland vid vissa rörelser (nysa vill jag helst undvika) men på natten... herre gud. Tar max ett par timmar sen är det igång. Kramp är fel men är det bästa ordet jag kan finna här. Ont gör det och sova är omöjligt.

Jag har provat följande:

Stretcha:
Ligga på mage och göra armhävning ala tjej (lyfter bara med armarna) och håller mig i den positionen en minut. Upprepar några gånger.

Stå framför en vägg med vänster ben böjt och placerat en bit längre fram än höger ben som är rakt. Händerna har jag placerade bakom huvudet som om jag blev gripen av polisen. Jag placerar armbågarna mot väggen och för dom uppåt till dess att bröstet möter väggen.

Arbete
Jobbar i kök just nu och lägger stor vikt vid att lyfta så lite tungt som möjligt samt att lyft korrekt (med benen). Försöker att hålla mig med god kroppshållning så gott det går, men kommer på mig själv då och då att datorryggen kikar fram.

Säng
Hade två olika madrasser hemma så har provat alla kombinationer med dem. Har provat alla olika sovställningar som jag kan förmå mig att komma på, bland annat:

Suttit raklång mot en vägg
Haft en kudde under ryggen, knäna och huvudet
Sovit på golvet
Sovit raklång på mage med armarna längs med sidorna

INGET FUNKAR

Är bra sugen på att supa ner mig och däcka en natt men då jag inte dricker längre så går det ej.

Har ni några tips?

Har kikat på ordentliga madrasser, en Emma lutar det åt just nu, men det är fasligt dyrt. Runt 8000 kr och det har jag inte råd med just nu. Samtidigt så känner jag mig förstörd i kropp och själ varje dag då jag knappt får någon sömn kombinerat med krämpor.

Boka tid hos naprapat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inte en snabb lösning men jag brukade ha kronisk smärta i ryggen/ländryggen p.g.a mitt stillasittande liv.
Jag tog kontakt med en sjukgymnast och hon satte ihop ett träningsschema för mig. Innan jag började på gym hade jag aldrig ens satt fot i ett gym förut. Har aldrig varit atletisk heller.
Iallafall efter att ha tränat en dag i veckan i 3 år så är mina ryggproblem borta och som en bonus är jag fysiskt starkare. Det tar ett litet tag men det kommer att ge resultat.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Hade problem med ländryggen som vägrade släppa.
Hårdare madrass och långa promenader hjälpte mig litegrann men inte helt.
Det blev värre när jag tränade av nån anledning, trots att jag fick hjälp av tränare att göra rörelser rätt.
Efter ett år köpte jag mig en Malmstolen kontorsstol för 16k. Då försvann problemet helt.
Nu kan jag träna igen utan att få ont också.

Intressant. Är det den här stolen?
https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/4830-135859-malm...


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Steg 1: Boka tid på vårdcentral för att undersöka så att det inte är något allvarligt.

Steg 2: Börja träna. Farsans ståndpunkt som fysioterapeut i 40 år är att om man inte tränar regelbundet efter en viss ålder så får man skylla sig själv. Ryggsmärta är extremt missförstått och det handlar nästan aldrig om att man sitter dåligt eller lyfter fel (forskning visar att dålig hållning inte påverkar sådant på lång sikt). Ofta handlar det om att man låtit kroppen långsamt förfalla. Alla studier pekar på att träning är det enda som fungerar på lång sikt.

Träning kan fås via fysioterapeut eller PT.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Det där med hållning är svårt. När jag slappnar av så hamnar jag automatiskt i datorläge. När jag rätar upp mig så känns det onaturligt och nästan lite fånigt. Som om att jag tuppar upp mig, typ.

Myten om att man ska sträcka sig på är fortfarande stark. Det enda du kan göra är att förstärka stabiliseringsmuskler och stretcha. Annars har du en tillfällig lösning som är jobbigt både för knopp och kropp. Sen kan man ju hamna i dåliga positioner när man sitter. Men när man går ska den vara naturlig.

Förutom att gå till en naprapat eller sjukgymnast (gäller att få en duktig som bryr sig dock) för att se just var dina spänningar sitter och försvagad muskulatur. Kiropraktik kan man lägga till också (inte enbart). För mig har jag spänningar runt magen som enbart släpper med kiro.

Det här brukar hjälpa de flesta generellt: https://builtwithscience.com/fitness-tips/posture-workout-rou...
Och handlar om för det mesta bäckenbotten (även för män) och ett tiltat sådant samt försvagad muskulatur i rygg och axlar.

När man har jobbat upp sig en naturlig hållning är känslan helt fantastisk. Axlarna åker automatiskt ned och bakåt. Inga spända axlar. Gången känns stabil och man får mer energi.

Det är mycket lättare än att bygga stora muskler. Man behöver inga vikter utan det handlar om kontinuitet. För mig brukar det ta ca 3 månader att fixa när jag förslappat mig.

Medlem
Skrivet av lonian:

Exakt den. 👍

Som andra sagt!
Gå till läkare istället för att söka hjälp på FZ, kan vara direkt livsfarligt och ge dej värre permanenta men för livet genom att lyssna på folk som googlar lite utan att ens gjort en undersökning på dej och gissar sej fram med otillräcklig information om din kropp.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har den senaste tiden haft ont i bröstryggen (mitten av ryggen, typ mellan skuldrorna). Det stör mig inte så mycket på dagen utöver att det hugger till ibland vid vissa rörelser (nysa vill jag helst undvika) men på natten... herre gud. Tar max ett par timmar sen är det igång. Kramp är fel men är det bästa ordet jag kan finna här. Ont gör det och sova är omöjligt.

Jag har provat följande:

Stretcha:
Ligga på mage och göra armhävning ala tjej (lyfter bara med armarna) och håller mig i den positionen en minut. Upprepar några gånger.

Stå framför en vägg med vänster ben böjt och placerat en bit längre fram än höger ben som är rakt. Händerna har jag placerade bakom huvudet som om jag blev gripen av polisen. Jag placerar armbågarna mot väggen och för dom uppåt till dess att bröstet möter väggen.

Arbete
Jobbar i kök just nu och lägger stor vikt vid att lyfta så lite tungt som möjligt samt att lyft korrekt (med benen). Försöker att hålla mig med god kroppshållning så gott det går, men kommer på mig själv då och då att datorryggen kikar fram.

Säng
Hade två olika madrasser hemma så har provat alla kombinationer med dem. Har provat alla olika sovställningar som jag kan förmå mig att komma på, bland annat:

Suttit raklång mot en vägg
Haft en kudde under ryggen, knäna och huvudet
Sovit på golvet
Sovit raklång på mage med armarna längs med sidorna

INGET FUNKAR

Är bra sugen på att supa ner mig och däcka en natt men då jag inte dricker längre så går det ej.

Har ni några tips?

Har kikat på ordentliga madrasser, en Emma lutar det åt just nu, men det är fasligt dyrt. Runt 8000 kr och det har jag inte råd med just nu. Samtidigt så känner jag mig förstörd i kropp och själ varje dag då jag knappt får någon sömn kombinerat med krämpor.

Som någon som har haft ordentliga ryggsmärtor ett par gånger så skulle jag gå till en naprapat/kiropraktor. Av någon anledning rekommenderar läkare sällan detta utan skriver hellre ut smärtstillande och hoppas på att ryggen återställer sig själv.
Naprapat/kiropraktor är dock mer av en quick-fix som lägger saker tillrätta men sen måste du börja träna och bygga lite bålmuskler för att förhindra att det händer igen. Dom har ofta förslag på olika övningar man kan göra hemma för att förhindra framtida ryggproblem.


signatur

PSN: OAKTHYR

Dödgrävaren

45 grader bakåtlutat ska vara det bästa för ergonomin. 90 grader är en gammal felaktighet.

Skulle rekommendera alla som har problem med ryggen att skaffa ett höj å sänkbart skrivbord, att stå upp är nyttigt.

Medlem
Skrivet av JackG100:

45 grader bakåtlutat ska vara det bästa för ergonomin. 90 grader är en gammal felaktighet.

Skulle rekommendera alla som har problem med ryggen att skaffa ett höj å sänkbart skrivbord, att stå upp är nyttigt.

Men 90 grader, alltså läget som ryggen är i när man står upp, är väl det naturligaste? Eller hur menar du 45 grader? Typ sitta på en pall och luta sig 45 grader bakåt? Låter som det skulle börja göra ont i ryggen efter ett tag.

Men jag kan hålla med om höj och sänkbart skrivbord. Väldigt skönt att kunna stå en stund. Har även köpt en gåband så nu kan jag promenera samtidigt som jag spelar


signatur

PSN: OAKTHYR

Dödgrävaren
Skrivet av OAKTHYR:

Men 90 grader, alltså läget som ryggen är i när man står upp, är väl det naturligaste? Eller hur menar du 45 grader? Typ sitta på en pall och luta sig 45 grader bakåt? Låter som det skulle börja göra ont i ryggen efter ett tag.

Men jag kan hålla med om höj och sänkbart skrivbord. Väldigt skönt att kunna stå en stund. Har även köpt en gåband så nu kan jag promenera samtidigt som jag spelar

Asså, tanken är att man har ett ryggstöd för det, annars så blir det nog jobbigt ja. Det ska vara det minst skadliga för ryggen i varje fall, 90 grader är ju motsatsen till hur du har ryggen när du står upp.

Medlem
Skrivet av Force:

Jag har under lång tid haft ont likt det du säger, mitt är mellan skuldrorna, fast lite närmare vänstra skuldran. Haft problem med det till och från. Sen som ett mirakel från ingenstans så dök denna video upp för mig på youtube, och dom övningarna har hjälpt mig markant med den smärtan. Om du har smärta på samma ställe som beskrivs här så måste du testa dom, speciellt den med den ihop-rullade handduken.

https://youtu.be/VpFBbxp67lE?si=72Yxiit9fUXj0YNG

Jag har provat en del av övningarna nu. Handduken var rätt sjuk i hur bra den kändes. Kunde slappna av ryggen på ett sätt som jag inte har gjort på länge vilket kändes skitbra!

Övning två var också den rätt sjuk. LIte överdrivet så höll jag nästan på att svimma under rörelserna, yttersidorna av mina revben var väldigt stela/ömma.

Efter dessa två övningarna så tog jag en paus och kunde tydligt märka av hur mycket bättre ryggen kändes. Det liksom strömmade ut värme längs hela ryggen på ett behagligt sätt.

Efter en tids paus så gjorde jag även övning 3 vilket kändes helt normalt i brist på bättre ord.

Vanligtvis så brukar jag vakna upp minst en gång per 2 timmar, men denna natten sov jag runt 4-5 timmar utan att vakna upp av smärta. Sov ett par timmar till och då började skiten igen. Men en klar förbättring blev det.

Ska göra övningarna varje kväll och se vad som händer efter en tid.

STORT TACK FÖR LÄNKEN! <3

OT: ser att många rekommenderar att kontakta vården istället för att fråga glada amatörer på nätet och jag köper den logiken. Men samtidigt så är det inte ovanligt att man får bra tips från andra som har varit med om liknande/samma problem. Det kan inte skada att få in den typen av data så länge det inte exkluderar professionell vård. Jag kommer alltså att kontakta vården men jag tackar ändå för all form av tips som kan lindra problemen fram till läkarbesöket.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Jag har provat en del av övningarna nu. Handduken var rätt sjuk i hur bra den kändes. Kunde slappna av ryggen på ett sätt som jag inte har gjort på länge vilket kändes skitbra!

Övning två var också den rätt sjuk. LIte överdrivet så höll jag nästan på att svimma under rörelserna, yttersidorna av mina revben var väldigt stela/ömma.

Efter dessa två övningarna så tog jag en paus och kunde tydligt märka av hur mycket bättre ryggen kändes. Det liksom strömmade ut värme längs hela ryggen på ett behagligt sätt.

Efter en tids paus så gjorde jag även övning 3 vilket kändes helt normalt i brist på bättre ord.

Vanligtvis så brukar jag vakna upp minst en gång per 2 timmar, men denna natten sov jag runt 4-5 timmar utan att vakna upp av smärta. Sov ett par timmar till och då började skiten igen. Men en klar förbättring blev det.

Ska göra övningarna varje kväll och se vad som händer efter en tid.

STORT TACK FÖR LÄNKEN! <3

OT: ser att många rekommenderar att kontakta vården istället för att fråga glada amatörer på nätet och jag köper den logiken. Men samtidigt så är det inte ovanligt att man får bra tips från andra som har varit med om liknande/samma problem. Det kan inte skada att få in den typen av data så länge det inte exkluderar professionell vård. Jag kommer alltså att kontakta vården men jag tackar ändå för all form av tips som kan lindra problemen fram till läkarbesöket.

Skönt att det verkar hända saker! Erfarenhet kan många gånger trumfa begränsad expertis. Man kan ha otur i vården. Så länge man inte gör galna övningar kan man komma långt med hjälp av andra. Ju äldre man blir desto oftare inser man hur så kallade legitimerade experter inte har en aning om vad de pratar om heller. Vilket gör det svårt.

Medlem

En annan sak jag fick rekommenderat av en naprapat när jag hade fått nån skum låsning i musklerna mellan revbenen var att rulla på en foam-roll. Kan säga att jag fasiken älskar det, Inte speciellt komplicerat, men kan vara bra att få en genomgång av någon som har koll.

Kollade videon, en del grejjer från yoga, riktigt sköna grejjer det också.

Av din senaste beskrivning så gör du nog klokt i att fixa ny säng/madrass som du tänkt ^^

Medlem

Kolla upp hjärtat. En "kniv" känsla från ryggen och in kan vara problem med hjärtat eller cirkulationen. Började ta en medicin för ca 6 år sedan och efter det har jag inte haft några "hugg" smärtor.

Men seriöst, prata med en doktor.

Medlem

Har haft problem med ryggen år ut och år in, men en kiropraktor som vet vad den gör fixar alla problem och gör dig bra på en behandling eller ibland två!

Sen ska det väl kombineras med träning, rätt ergonomi vid stillasittande arbete och säkert kost å jävelskap, men vem har tid med det när man bara kan boka en tid för att få ryggen rättbruten och sen är man fit for fight igen?


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har provat en del av övningarna nu. Handduken var rätt sjuk i hur bra den kändes. Kunde slappna av ryggen på ett sätt som jag inte har gjort på länge vilket kändes skitbra!

Övning två var också den rätt sjuk. LIte överdrivet så höll jag nästan på att svimma under rörelserna, yttersidorna av mina revben var väldigt stela/ömma.

Efter dessa två övningarna så tog jag en paus och kunde tydligt märka av hur mycket bättre ryggen kändes. Det liksom strömmade ut värme längs hela ryggen på ett behagligt sätt.

Efter en tids paus så gjorde jag även övning 3 vilket kändes helt normalt i brist på bättre ord.

Vanligtvis så brukar jag vakna upp minst en gång per 2 timmar, men denna natten sov jag runt 4-5 timmar utan att vakna upp av smärta. Sov ett par timmar till och då började skiten igen. Men en klar förbättring blev det.

Ska göra övningarna varje kväll och se vad som händer efter en tid.

STORT TACK FÖR LÄNKEN! <3

OT: ser att många rekommenderar att kontakta vården istället för att fråga glada amatörer på nätet och jag köper den logiken. Men samtidigt så är det inte ovanligt att man får bra tips från andra som har varit med om liknande/samma problem. Det kan inte skada att få in den typen av data så länge det inte exkluderar professionell vård. Jag kommer alltså att kontakta vården men jag tackar ändå för all form av tips som kan lindra problemen fram till läkarbesöket.

Fan vad gött att höra!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

KoP
Medlem

Besök en naprapat/kotknäckare.

Redaktör
Ponny

Hade revbensupphakning en gång (det är inte vad det låter som, men känns ungefär så!). Några bedrövliga dagar! Ont att sitta, ont att skratta, ont att äta. Det var mest att vänta ut det hela. Gick till vårdcentralen, men det gav ingenting tyvärr. Det gick dock över, men inte innan min sambo visade hur jag skulle stretcha (och det kändes som om ryggen gick av. FY. FAN).

Ditt problem låter ganska likt detta? Just det där med att inte kunna nysa och så. Men mitt var väldigt övergående. Fyra, fem dagar eller så. Det höll på intensivt, men för dig verkar det gå upp och ner?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Exakt den. 👍

Jag slog till och köpte en Malmstolen 4000.

De har en butik här i Umeå som säljer till företag men även till privatpersoner så fick tag på den för 14 tusen.
Sitter som en kung just nu.

Tack!


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Hade revbensupphakning en gång (det är inte vad det låter som, men känns ungefär så!). Några bedrövliga dagar! Ont att sitta, ont att skratta, ont att äta. Det var mest att vänta ut det hela. Gick till vårdcentralen, men det gav ingenting tyvärr. Det gick dock över, men inte innan min sambo visade hur jag skulle stretcha (och det kändes som om ryggen gick av. FY. FAN).

Ditt problem låter ganska likt detta? Just det där med att inte kunna nysa och så. Men mitt var väldigt övergående. Fyra, fem dagar eller så. Det höll på intensivt, men för dig verkar det gå upp och ner?

Det har gått upp och ner genom åren för att senaste månaderna vara konstant.

Det har dock blivit avsevärt mycket bättre på bara några dagar tack vare följande:

Gör övningarna i klippet jag kommenterar och tackar för några inlägg upp. Handduken är min nya bäste vän.

Tagit bort madrasser då min säng har en inbyggd madrass. Sängen är alltså hårdare än tidigare.

Känner fortfarande stelhet och ömhet, men det är på en mycket mer hanterbar nivå nu än tidigare. Fortsätter utvecklingen åt detta hållet så bör problemen vara helt borta inom ett par veckor.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Fortsätter utvecklingen åt detta hållet så bör problemen vara helt borta inom ett par veckor.

Viktiga är att du då inte slutar utan fortsätter med övningarna och börjar träna också.

Tro mig, jag har själv gjort det så gör inte samma misstag!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

123
Skriv svar