Diskutera – ditt maxpris för PS5 Pro?

Robot
Diskutera – ditt maxpris för PS5 Pro?

Vad förväntar du dig, och vad får den kosta?

#diskutera, #ps5-pro


Medlem

Tror inte den går över 8000 sek.
Den behöver vara bättre på alla punkter än PS5.
Men det lär väl bli det bästa stället att spela vissa spel så jag kan komma att tumma på priset även om det går över 8000 sek.

Medlem

7000kr för Pro och 4500kr för standardmodellen. Sjukt om 4 år gammal hårdvara skulle behålla nuvarande pris när en ny version släpps.

Medlem

Med tanke på att jag har en "vanlig" PS5 redan så skulle jag väl säga runt 20 spänn då.

Medlem

Ny teknik borde kosta lika mycket som den gamla tekniken den ersätter, men ge mer för pengarna. Tyvärr är det inte alltid så.

Jag önskar att Pro kostar lika mycket som dagens konsol, samtidigt som standardmodellen blir billigare. Men jag gissar att den får ett riktpris på 8999kr, och att standardmodellen behåller sitt nuvarande pris.

Medlem

Skulle jag köpa en ps5 idag så hade jag nog inte betalat mer än 5000kr oavsett om den är pro eller inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Runt 2 500 skulle jag säga. För det priset kan jag köpa en bara för att ha


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Samma som nuvarande PS5 Slim men bara att Slim'en prissänks ner till PS5ans MSRP 2020.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

2990kr annars väntar jag hellre på pc släpp av de få ps spel jag är sugen på.

Medlem

9999kr

Ger det mig 4k 60fps så är det väl fortfarande billigare än ett grafikkort som ger samma prestanda
(har inge koll på vart gränsen för sådan grafikkort ligger på)


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Om jag kan sälja min gamla PS5 och sen lägga till 2500:- så kanske. Men troligtvis kör jag vidare på den jag har och inväntar PS6. Oavsett om det blir en Pro eller PS6 så måste den ha en skivläsare.

Medlem

Gissning med lite historik. PS4 lanserades för 399usd, och när PS4Pro lanserades hamnade den också på (samma) 399usd.
PS5 (digital) lanserades även den på 399usd. Dock har ju priset, som bekant, inte gått ner denna generation, utan legat kvar på samma nivå som vid lanseringen (för strax över 3 år sedan). Slim//Disc-versionen ligger ju dessutom på 499usd idag. Antingen bumpar de upp PS5 Pro till 599 (men det undrar jag om de vågar) eller så sänker de priserna på de gamla konsollerna, och låter ps5 pro "ta över" 499usd nivån.
(Sen vad det hamnar på i SEK är ju svårare då hela valutan svänger som den gör - och kommer riksbanken realisera räntesäkningar så lär kronan dala ytterligare i värde i motsvarande takt)

Medlem

Ps5:an gick på 5990 kr vid lansering. Med tanke på kemikalieskatten och den svaga svenska kronan samt inflation räknar jag kallt med 7000 kr+. Jämfört med vad en speldator kostar är konsolerna galet prisvärda. Bara grafikkortet kostar ju lika mycket som själva konsolen.

Kan sträcka mig till 7500 kr med något lanseringsspel inkluderat och om det har skivläsaren kvar. Gör Sony denna helt digital så skipper jag.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Den kostar nog nästan 8000 jag skulle kunna ge 5000 dvs jag kommer inte äga en ps5

Beror väl lite på. Vet vi än hur mycket bättre den kommer vara jämfört med vanliga ps5:an?

Medlem

Max 2 spel jag är intresserad av till PS5 så kanske 100kr. Hade dock köpt en bakåtkompatibel PS3:a för över 1000 utan tvekan.

Medlem

jag skulle lätt kunna betala 10000kr för PS5 Pro om prestandan är bra, sen får ju gärna lagringsutrymmet vara lite större ur kartong

Medlem

Själv står jag förmodligen över om jag inte kommer över en bra deal eller byte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag skulle nog kunna tänka mig att sträcka mig till 6 000 kr för en PS5 pro. Kanske 4 000 kr för en ny vanlig PS5.

Inaktiv

Hade jag varit intresserad av att köpa en Playstation 5 så hade jag sagt max 5000 kronor. Mer tycker jag inte att en konsol är värd.
Krav om jag skulle köpa: Bakåtkompatibel med alla tidigare Playstation konsoler.

Medlem

Allt handlar om prestanda. Jag lägger mycket tid på spelupplevelsen, så jag är villig att betala. 10000 sek skulle jag säga. Men om de släpper en konsol för 30000 sek som har den bästa grafiken människan någonsin skådat så hade jag köpt den också.

Medlem
Skrivet av dTexN:

9999kr

Ger det mig 4k 60fps så är det väl fortfarande billigare än ett grafikkort som ger samma prestanda
(har inge koll på vart gränsen för sådan grafikkort ligger på)

Jag har för mig att orginal ps5 ligger på rtx 2070 i prestanda nivå vad jag läst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Som tidigare påpekat i tråden, med tanke på vad man behöver ge för endast grafikkortet för att kunna köra 4k med höga fps så är det orimligt tro att det skall kosta något under 7k.

Medlem

Förväntar mig någonstans runt 7000 kr. Skulle inte ge mer än 4000 kr för den. Tycker att deras exclusive spel har blivit mindre intressanta den här generationen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Priset är mindre viktigt, så länge det är en värdig uppgradering i form av hårdvara samt mjukvara (t.ex. att deras SDK kan förbättra äldre titlar likt Xbox skrotade FPS/Resolution Boost program) över nuvarande konsol så kan det möjligtvis vara intressant att byta sig uppåt.

Medlem

Hur har det gott med SSD:n gällande PS5? Var det inte den som var hela grejen när man sålde in enheten? Vem vet PS5 Pro kanske har M2 istället.

ZF
Medlem

Spelar ingen roll vad just jag, eller du, är beredd att slanta upp. Det enda som betyder något är vad en tillräckligt stor andel av nuvarande eller framtida spelare är. Och då kan det i varje fall inte bli fråga om de där fantasipriserna som många drar till med för att motivera sitt drömmars "monster".

Däremot är det naturligtvis ändå fullt rimligt att kunna få till betydligt kraftigare maskin för bara en mindre merkostnad. Och det är så det kommer bli. Så det måste bli, om man förväntar sig ett enda spel som verkligen tar vara på krafterna. För ingen utvecklare kommer anstränga sig för 1%arna. Källa: PS4 pro. Särskilt inte med PS nuvarande marknadsutveckling.

ZF
Medlem
Skrivet av Maysay:

Hur har det gott med SSD:n gällande PS5? Var det inte den som var hela grejen när man sålde in enheten? Vem vet PS5 Pro kanske har M2 istället.

...?

Medlem

Det beror på hur mycket starkare den blir än vanlig PS5 som man just nu kan få för ca 6000 kr.

7.5000 kr är min maxgräns för Pro

Men om de flesta spel ser likadana ut i 1080p så kommer jag välja standard PS5, är inte intresserad av 120 fps i 4K

Jag tror GTA 6 blir avgörande i mitt fall, har inte skaffat PS5 än, men tänkte vänta till GTA 6 lanseras.

Skrivet av Maysay:

Hur har det gott med SSD:n gällande PS5? Var det inte den som var hela grejen när man sålde in enheten? Vem vet PS5 Pro kanske har M2 istället.

Va? PS5 har ju plats för M.2 SSD. Man kan numera ha 8TB om man så önskar.
Edit: Rent tekniskt så behövdes det en firmware update som kom september 2021.

Skriv svar