Spelvärldens bästa skurkar – nominera

Redaktör
Ponny
Spelvärldens bästa skurkar – nominera

Hjältar i all ära, men de riktiga färgklickarna i spelvärlden måste ändå vara bad guys/girls. Det är hög tid att hylla de absolut största skurkarna, och passande nog tänkte vi låta dem göra upp i en episk turnering som tar oss via åttondelsfinaler hela vägen till slutstriden mellan de två bästa busarna. Vi har en känsla av att ondskan segrar den här gången...

Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Innan vi når slutspel måste vi vaska fram vilka som ska stå där. Det gör vi genom att nominera skurkar i den här tråden. En nominering räcker gott och väl, för som andra del kommer vi sedan hålla i en omröstning som sållar agnarna från vetet. Därefter når vi trestegsraketens final, som alltså är det maffiga slutspelet.

Men det om det, nu är det dags att nominera. Nominera så många eller få du vill!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Oj! Det finns så otroligt många bra antagonister i spelvärlden, men jag nöjer mig med att nominera GLaDOS från Portal.

Medlem

Oden från God of War Ragnarök. Ni som vet, ni vet...

Medlem

Vaas Montenegro från Far Cry 3.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

^ Han var den första och enda jag kan kunde komma på


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Wario, som var skurk/slutboss i SML2 från början

Kapten K. Rool, den grymmaste inkarnationen av den gamle krokodilen

Dr. Wily, som aldrig ger sig


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Redaktör
Ponny

Kefka (Final Fantasy VI)
Sephiroth (Final Fantasy VII)

Bara det är en duell jag vill se.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ok för att nominera någon.

Gaunter O'Dimm från Witcher 3


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Chefredaktör

Såg att Kefka redan nominerats, så här kommer några andra:

Sarevok (Baldur's Gate)
Mother Brain (Metroid)
Dracula (Castlevania)
Hunden (Duck Hunt)

Medlem

Dutch van der Linde. Hans resa från sympatisk och smånarcissistisk rövarhövding till sjukt obror var en av höjdpunkterna i RDR2.

Hedersomnämnanden då man får nominera flera: Arthas Menethil och LeChuck.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Vet inte är han en skurk eller inte?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Hade vi inte en artikel om detta ämnet för 2-3 månader sen?

Medlem
Medlem

Jon Irenicus - Baldur's Gate 2


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det är ju lite svårt, finns många som är bra på olika sätt och vis. Är den "bästa" skurken den som faktiskt lyckas med sitt mål? Är de bästa skurkarna de som är mest karismatiska eller är det i detta medium de som är roligast att slåss mot? Kan ett företag, t.ex. Umbrella Corp. ses som en skurk?

Ett par självklara val som Arthas, Sephiroth och Dutch van Der Linde är redan nämnda så jag drämmer till med en vänsterskruv; Shriek. Denna stackars fågel från Ori and the Will of the Wisps har nog den mest tragiska livsberättelse jag någonsin varit med om i ett spel och i takt med att den spelades upp byggdes en klump upp i halsen på mig. När spelet sen var över och den sista av hennes scener rullades upp förvandlades klumpen till tårar. Jag, en då ca. 35 år gammal man, satt och fulgrät i soffan över en fiktiv fågels öde i ett TV-spel. Jag vet som sagt inte hur man ska definiera att en elaking är "bäst" men den jäkla fågeln gjorde åtminstone någonting med mig. Sen är det klart att egna livserfarenheter spelar in och påverkar, det som hände i spelet rimmade ganska bra med personliga erfarenheter för mig vilket garanterat mångdubblar den påverkan det hade.

Medlem

Ganondorf
Gaunter O'Dimm
GLaDOS


signatur

Konsolgubbe

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Testpilot

Seymour Guado Final Fantasy X

Higgs Death Stranding

Flowey Undertale

Medlem

Arthas i WoW!

Medlem

Kane - Command & Conquer

Men tyvärr ställer jag mig lite tveksam till den här typen av omröstningar. Jag tror nämligen inte att den "bästa" skurken kommer att vinna. Skurken från det spelet som flest har spelat tror jag kommer att segra.

Men det kanske kan ge upphov till en intressant diskussion.

Medlem

SHODAN från System Shock.
Luca Blight från Suikoden 2.
LeChuck från Monkey Island.

Medlem

Raphael i Baldurs Gate 3.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vaas i Far Cry 3 men jag gillade även Pagan Min i Far Cry 4, hans telefonsamtal till huvudpersonen mitt under ett uppdrag gav lite krydda åt spelet.

Medlem

The Crones från The Witcher 3.

Visserligen tre stycken, men jag ser dom som en enhet.

Medlem
Skrivet av Devan:

Hade vi inte en artikel om detta ämnet för 2-3 månader sen?

Jo, och här är den tråden:
https://www.fz.se/forum/trad/455215-diskutera-vem-ar-tidernas...

Medlem

Eftersom den solklara vinnaren Jon Irenicus redan nominerats så lägger jag min nominering på:
Frau Engel - Wolfenstein 2: New colossus

Medlem

Gillar Reapers i Mass Effect. Första gången man fick se dem i början var rätt maffigt, och med ljudet till.

Skriv svar