Öde ö: 5 spel

Medlem
Öde ö: 5 spel

Nu är det dags för nästa omgång i "Öde ö" och denna gången gäller det spel.

Likt förra gången så skeppas du iväg till en öde ö och där ska du spendera resten av ditt liv.

Du får lov att välja 5 spel (valfri utrustning finns på plats, DOCK EJ internet då det skapar möjlighet att kommunicera med omvärlden) att spendera tiden med.

Här finns tidigare trådar:

Öde ö: 5 filmer
Öde ö: 5 tv-serier
Öde ö: 5 album

Tänk på att det inte handlar om de 5 bästa spelen utan mer om vilka spel som ni tror kommer att räcka för resten av ert liv på en öde ö.

Mina 5 utan ranking:

* Tetris
* Final Fantasy 7 (mest för att kunna lyssna på musiken)
* Stardew Valley
* Super Mario 1
* Elden Ring


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spontant tänker jag följande (även jag radar upp dem utan inbördes ordning):

*Red Dead Redemption 2 (en värld jag aldrig tröttnar på)
*Mass Effect Legendary Edition (omspelningsvärde + levande karaktärer)
*Crash Team Racing (nostalgitrip och aldrig sinande spelglädje)
*Witcher 3 (gigant som aldrig slutar ge)
*True Skate (tar aldrig slut, här skapar du egna utmaningar)

Typ så!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

*RDR2
*Cyberpunk
*Witcher 3
*Enshrouded
*Homeworld inkl 3an (fast det inte släppts så är det redan ett av de bästa spelen ever)

Den här gången blir det lite klurigt med vissa titlar. Att all form av onlinespel försvinner skapar också en del utmaningar.

1. Football Manager, men vilket av dem är den stora frågan. Antingen blir det FM 24 eller 25 om vi hoppas på att jag landar på ön efter releasen, eller typ Championship Manager 97/98 (eller 01/02).
2. Puyo Puyo Tetris 2, kompetenta versioner av strålande pusselspel.
3. Civ 6, strålande tidsfördriv.
4. Skyrim, trots alla hyllningar och olika versioner har jag bara spelat några ynka timmar av detta spel. Och ändå älskar jag genren, det har bara inte blivit av... Så det blir som att ta med ett nytt spel att njuta av.
5. Animal Crossing New Horizons, har redan några hundra timmar här och har väl gjort i princip allt. Men man kan ju alltid börja om.

Medlem

Stellaris

The Riftbreaker

Xcom -Enemy Within

Baldurs Gate 3

Civilization IV - Beyond the Sword


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr

Räcker med Football Manager för att vara set for life!

Men slänger väl in fyra till då. Dominions 6, Pathfinder: Wrath of the Righteous, Dwarf Fortress, Cataclysm: Dark Days Ahead.

Vansinnigt många timmar att förbruka dessa titlar emellan.

Medlem

Ganska givet för min del:

Super Mario All-Stars
Måhända "fuskar" jag lite med denna då det är en samlingskassett, men om jag så kunde välja bara en enda spelkassett att ha med mig till en öde ö så hade det varit denna. Och det är inte bara för att det är några av de bästa 2D-plattformarna i ett utan också för att det, enligt mig, är de bästa versionerna av dessa spel. Den så mycket finare grafiken samt sparfunktion gör verkligen så mycket, ja. Fan, det bästa 2D-plattformsspelet någonsin enligt mig är just All-Stars-versionen av SMB3. Så det är just den versionen jag hade velat ha med, och den finns endast tillgänglig inom Super Mario All-Stars. Mitt alternativ till SMAS vore annars Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest. Det nästbästa 2D-plattformsspelet någonsin, efter All-Starsversionen av SMB3.

Super Mario 64
Med Mario i både 2D och 3D kommer man långt. Super Mario 64 är fortfarande bäst i 3D enligt mig och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag både bara varvat det (slagit sista bossen utan att ha samlat att 120 stjärnor) och klarat det (börjat om från noll och samlat allt) de senaste 27 åren. Det är ett av de spelen som jag återvänt till flest gånger och som jag alltså fortfarande spelar till och från.

Final Fantasy VII
Världens bästa japanska konsolrollspel och här har man då att göra. Om man inte bara vill varva spelet utan faktiskt utforska alla sidospår, se hela handlingen, samla, levla och allt det där så sitter man ju lätt över hundra timmar per sparfil. Jag har för övrigt inte för vana att återvända till RPG som jag redan varvat. Det finns undantag, FFVIII t ex, men FFIX och FFX har jag bara varvat en gång vardera. Chrono Trigger varvade jag visserligen många gånger men inte från början utan bara genom new game plus. FFVII är däremot det stora undantaget. Detta har jag spelat igenom en 4-5 gånger (vilket är mycket för mig) och senast så gjorde jag också allt. Fann alla bästa vapen, alla slutgiltiga limit breaks, all materia och jag levlade även upp alla karaktärer till max, bemästrade alla limit breaks och levlade upp all materia till max och fick all master materia. Jag var så OP att jag tog nästsista bossen på två slag och kunde klå sista bossen innan han avfyrade sin superduperattack genom solsystemet. Jag kan se mig själv börja om från början på detta fler gånger.

Super Monkey Ball
Ett av mina favoritspel och lätt ett som man kan sitta med hur länge som helst, både i huvudläget och i alla minispel och partyspel. Kalasroligt i både singel- och multiplayer, om man har någon att spela med där på ön. Och sitter man då på en öde ö där det tydligen är så pass bekvämt att man kan ta det lugnt om man har tid och möjlighet att sitta och spela spel, då är detta verkligen ett spel som man kan ägna en livstid åt att bli bättre och bättre på.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Detta är nog utan tvekan det mest innehållsrika spelet i serien. Jag har ägnat betydligt längre tid åt detta än åt något annat Zelda-spel, och då har jag ändå "bara" varvat det. Det finns inte en chans att jag har tid till att verkligen hitta allt och göra allt som finns att hittas och göras i det här spelet. På en öde däremot... Då hade man minsann kunnat sitta i tusen timmar för att verkligen utforska varenda bit av alla kartor, hitta alla korokskitar, leka frilansfotograf och plåta allt som finns att plåta osv, osv. Då hade man haft tid att verkligen få ut allt från detta evighetsspel.

Redaktör
Ponny

Har missat att delta andra öde ö-trådar, men det handlar väl mest om min beslutsångest. Men nu tar jag tjuren vid hornen... Hade hemskt gärna tagit med mig Fall Guys, men utan internet blir det svårt. Nåväl!

  • London 2012 – Bästa höjdhoppet i ett friidrottsspel någonsin. Har väl lagt 400 timmar bara där, och aldrig tröttnat. Så att plöja ner 4 000 timmar ser jag mer som en ynnest.

  • The Witcher 3 – Och då givetvis utgåvan så bägge expansionerna ingår.

  • Xcom 2 – Är det nu jag äntligen blir en "ironman"? Skulle i alla fall få tid att öva.

  • Stardew Valley – Hade kunnat ta med mig bara detta, och mått gott resten av livet.

  • Assassin's Creed IV: Black Flag – När jag ändå är strandsatt...

Se där. Inget Mario, Zelda eller Final Fantasy. Överraskade mig själv!

Edit: tog väck Banjo-Kazooie, till förmån för Stardew Valley. Gjorde lite ont...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Inget Mario, Zelda eller Final Fantasy. Överraskade mig själv!

Inte jag!

Medlem

En rolig om än hemsk tanke!

Då jag primärt spelar onlinespel idag så kommer min lista bestå till rätt stor del av äldre titlar.

1. Unreal Tournament 1999
2. Quake (ink CTF + bottar)
3. GTA 3 (där man kan bränna runt i en snabb bil till tonerna av Paul Engemanns "Push it to the limit" på Flashback FM)
4. Schack (ink möjlighet för att spela mot datorn såklart)
5. FTL: Faster Than Light

Medlem

Här gäller det ju att blanda flera olika genre för att kunna byta om man tröttnat på ett visst spelsätt.

Roguelite: The Binding of Isaac: Repentance
Oändliga kombinationer av prylar/vapen, stora mängder karaktärer och evigt ändrande kartor med flera olika möjliga slut. Omspelsvärdet är svårslaget.

Strategi: Sid Meiers Civilization V
Lite samma tänk som ovan, slumpade kartor och stor mängd variation i olika ledare och nationer gör att ingen runda är den andra lik. Har redan lagt närmare 1000 timmar här och tanken på fler gör mig bara glad.

Racing: DiRT Rally 2.0
Ibland är det gött att bara bröta loss i skogen, och vad gör sig då bättre än ett av de bästa racingspel som släppts. Fingertoppskänsla och motorljud som får det att resa sig i nacken när man maxar plåtburken på en grusväg djupt in i de finska skogarna.

RPG: Stardew Valley
Oklart om detta klassas som ett RPG, men det spelar mindre roll. Mysfaktorn är hög när man blandar fiske och potatisodling med monsterjakt och gruväventyr. Fantastiskt roligt spel som kommer följa med länge framöver.

Action/Shooter: Hitman WoA
Senaste installationen i Hitman är ett mästerverk i mina ögon. Fantastiska sandlådor där man kan leka på precis vilket sätt man vill. Vill du smyga runt, ta dig an din uppgift utan att bli upptäckt och försvinna innan någon ens märkt att du var där? Eller vill du släppa lös helvetet medelst bomber, granater och hagelbrak? Bara du bestämmer.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Football Manager - inte spelat 24, men tar 23 tills dess

Super Mario World

Baldurs Gate 3

Civilization VI

Final Fantasy VII

Medlem

Xcom 2. Inget höjer moralen på en öde ö som att missa ett 99% chance to hit-skott.

Halo 3. Alla spel i Bungies serier är 10/10 men tar nog med trean ändå och antar som att det finns internet på ön. Det är ju 2024 ändå.

Starcraft 2. Ettan i all ära, men gillar tvåan mer.

World of Warcraft. Får väl starta om denna långkörare, det finns ju ändå mängder med innehåll.

Tetris. En klassiker som alltid går att fördriva tiden med.

Baldur's Gate -- tröttnar aldrig på detta, kan spela om med olika builds/klasser i evighet

Simcity 4 -- ett av mina "evighetsspel", hade en gigantisk region om ca 100 stora kartor jag byggde på i många år...

Civilization IV -- går också spela om i evighet, dödar mycket tid vilket kan va bra på en öde ö

Stardew Valley -- ultimata mysspelet

Daggerfall -- på en öde ö har jag ju tid att gå igenom hela kartan såatteh...

Redaktör
  • Xcom 2

  • Virtual Pool 4

  • DCS World

  • Automobilista 2

  • Red Dead Redemption 2


signatur
Chefredaktör

Spel jag älskat och tror räcker läääänge:

Football Manager 2024
Civ 6
Wow
RDR2
Minecraft

Medlem

I ingen direkt ordning:

Total War: Warhammer III med alla DLC's från både 3an och föregående spel.
Days Gone
WWE2k23
Mount & Blade II: Bannerlord
Stellaris med alla DLC's

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Spel jag älskat och tror räcker läääänge:

Football Manager 2024
Civ 6
Wow
RDR2
Minecraft

Daniel, med tanke på ditt WoW missade du nog "inget internet"


signatur

I drank what?

Medlem

Med risk för att bli kvar en längre tid på en öde ö så:
GTA6, 7, 8, 9, & 10

Medlem

Ju mer jag funderar desto fler alternativ dyker upp, därför går jag på magkänslan: Tetris, Animal Crossing - New Horizons, Path of Exile, Dead Cells och Witcher 3 (så folk slutar tjata om att jag borde spela det).

Medlem

signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Elden Ring - Det har en lång utvecklingsprocess och man blir aldrig riktigt fullärd känns det som.

Crusader Kings 3 - Samma anledning. Jag har inte spelat det speciellt mycket dock, men det är förmodligen bra hjärngympa vilket kanske kan vara nyttigt på en öde ö.

Borderlands 2 - Jag tänker att man kan behöva lite comic relief i en tillvaro bitvis präglad av misär och ensamhet.

The Elder Scrolls IV: Oblivion - Mitt första möte med en ny, och för mig personligen, revolutionerande genre som lämnade ett oerhört starkt avtryck.

Green Hell - Inte något jag spelat, men kanske kan det vara en källa till överlevnadsstrategier som gör tillvaron lite drägligare.

Edit: Bytte ut South Park mot Borderlands.

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Crusader Kings 3 - Samma anledning. Jag har inte spelat det speciellt mycket dock, men det är förmodligen bra hjärngympa vilket kanske kan vara nyttigt på en öde ö.

Ja, trots att jag älskar spelet och dess koncept har jag inte riktigt orkat sätta mig in i det. Strandad på en öde ö med bara CK3 är kanske exakt vad som skulle behövas XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja, trots att jag älskar spelet och dess koncept har jag inte riktigt orkat sätta mig in i det. Strandad på en öde ö med bara CK3 är kanske exakt vad som skulle behövas XD

Kan fan vara så asså! Man tager vad man haver.

Medlem

The Last Of Us Part 1
The Last Of Us Part 2
Cyberpunk 2077
Witcher 3
Baldur's Gate (Har inte spelet men spelet känns bra att ha med och sätta sig in i på en öde ö)
Men när The last of us part 3 kommer ryker baldur's gate direkt

Dödgrävaren

Football Manager 2024
Rimworld
Civ 5
Diablo 2
Slay the spire

1
Skriv svar