Rykte: Nästa Xbox-konsoler blir en stationär och en bärbar enhet

Robot
Rykte: Nästa Xbox-konsoler blir en stationär och en bärbar enhet

Varav den sistnämnda ska vara dockningsbar.

#Bärbart, #nyhetstips


Medlem

Ingen dum idé att ha en kraftfull konsol och sen en switch version.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Ingen dum idé att ha en kraftfull konsol och sen en switch version.

Fast då är vi väl tillbaka på Series S problemet?
Kompabiliteten riskerar att hålla tillbaka utvecklingen så att stationära bara spelar handheld spel.

Sedan så finns det redan bra bärbara konsoler som man skulle kunna spela GP på så att Xbox släpper en egen tillför väl inte något?

Känns som att MS och Sony försöker jaga Valve och Nintendo här samtidigt som dem inte har något positivt att tillföra spelarna.

Så från vårat perspektiv så borde vi fråga varför?

Medlem

Hoppas! Hade gärna sett en handheld med dockningsmöjlighet. Då får Xbox chansen att göra det Nintendo misslyckades med, skapa en bärbar konsol som faktiskt kan hantera spel med vettig grafik och fps.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast då är vi väl tillbaka på Series S problemet?
Kompabiliteten riskerar att hålla tillbaka utvecklingen så att stationära bara spelar handheld spel.

Sedan så finns det redan bra bärbara konsoler som man skulle kunna spela GP på så att Xbox släpper en egen tillför väl inte något?

Känns som att MS och Sony försöker jaga Valve och Nintendo här samtidigt som dem inte har något positivt att tillföra spelarna.

Så från vårat perspektiv så borde vi fråga varför?

Det blir inte nått problem om spelen inte måste fungera handheld.
Alt att det blir konstruerat att fungera likadant som tex en steam deck, men då är det ingen konsol längre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Tror inte ett dugg längre på 2 separata konsoler. Nintendo visade vägen med switchen. Hade inte haft nåt emot om även Sony och Microsoft gick den vägen även om det skulle innebära att man måste uppoffra lite prestanda.

Medlem

Vore coolt om dem nyttjade vad dem gjorde med Surface Book. Olika prestanda i dockat läge och bärbart läge. Fullt kraftfull konsol i dockat läge och en mindre kraftfull i bärbart, men för att klara att köra grafiskt tyngre titlar i bärbart måste man troligen då streama dessa.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Vore coolt om dem nyttjade vad dem gjorde med Surface Book. Olika prestanda i dockat läge och bärbart läge.

Nintendo Switch har olika prestanda också, i dockat läge används den extra prestandan både till högre upplösning och beroende på spel även högre framerate.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nintendo Switch har olika prestanda också, i dockat läge används den extra prestandan både till högre upplösning och beroende på spel även högre framerate.

"Extra"
Den använder sin fulla prestanda dockat och "nerklockat" energisnålare handhållet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tror inte ett dugg längre på 2 separata konsoler. Nintendo visade vägen med switchen. Hade inte haft nåt emot om även Sony och Microsoft gick den vägen även om det skulle innebära att man måste uppoffra lite prestanda.

Nej fy, ska dem gå den vägen behöver prestandan vara riktigt bra, betalar hellre mer än spelar på en konsol som gör så att spelen ser ut som något från 2013.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nintendo Switch har olika prestanda också, i dockat läge används den extra prestandan både till högre upplösning och beroende på spel även högre framerate.

Jovisst, men som Molotov skrev så ger den dockan bara mer ström som ger lite mer prestanda. Surface Book lösningen har ett helt grafikkort extra i dockat läge utöver lite mer batteri tid då

Medlem

Nyckeln här är väl valmöjlighet. Något Nintendo gärna skulle få leta upp i ordboken också.
Jag förstår att många gillar den handhållna aspekten av Switch men samtidigt är det många som inte bryr sig och som bara spelar dockat ändå och då är en traditionell konsol vetiggare för deras use case.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Hoppas! Hade gärna sett en handheld med dockningsmöjlighet. Då får Xbox chansen att göra det Nintendo misslyckades med, skapa en bärbar konsol som faktiskt kan hantera spel med vettig grafik och fps.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Tror inte ett dugg längre på 2 separata konsoler. Nintendo visade vägen med switchen. Hade inte haft nåt emot om även Sony och Microsoft gick den vägen även om det skulle innebära att man måste uppoffra lite prestanda.

Vi snackar minst en generation bakåt i prestanda. Har svårt att se hur de ens skulle uppnå över 6 Tflops bärbart om 2 år.
Enligt Wikipedia så ligger Steam Deck på 1.6Tflops som jämförelse.

De kommer alltså inte kunna överträffa Series X prestanda(förmodligen inte ens hälften av Series X prestanda) så generatiosskiftet bör alltså bli obefintligt när det kommer till speldesign. Grundläggande funktioner i spel stannar alltså kvar på vad nuvarande generation orkar med. Jag skulle nog beskriva det mer som att nästa stationära konsol blir en Pro variant istället för en ny generation.

Skrivet av Molotov:

Det blir inte nått problem om spelen inte måste fungera handheld.
Alt att det blir konstruerat att fungera likadant som tex en steam deck, men då är det ingen konsol längre.

Vad är poängen med egen Handheld?
Vi snackar väl främst konsol här, men en Steam Deck konkurrent från MS känns väldigt farligt för kompabilitet.
Risken är att de börjar jävlas och låser ner DX på ett mer besvärligt sätt så att dem slipper konkurrens.

Personligen så går jag hellre åt andra hållet och att DX försvinner så fort som möjligt. Det går bevisligen att skippa DX då Playstation klarar sig bra utan det. Skulle vara skönt att som gamer slippa betala för Windows också.

-------

Det ända positiva jag kan komma på i det här sammanhanget är att man kanske börjar gå över till ARM istället för X86.
Nu är jag ingen expert, men de som verkar ha koll säger att ARM är väldigt mycket effektivare än X86.
Jag misstänker dock att det kommer skapa rätt mycket problem när det kommer till bakåtkompabilitet, skulle det lösas genom emulering så brukar det dra väldigt mycket mer prestadanda.

Men det skulle nog vara väldigt bra för tillexempel Steam Deck i framtiden ifall de också kunde byta till ARM, x86 där handlar väl bara om kompabilitet framför funktion.

Edit: Jag hade hoppats på att RT skulle ta över nästa generation. Då menar jag i spel som släpps när stödet för PS5/Series fimpas.
Med bärbar prestanda så känns det dock omöjligt att kunna erbjuda det som standard. De hade i så fall kunnat fokusera på RT och gett en mycket bättre och mer optimerad upplevelse istället för att behöva lägga resurser för att spelen ska fungera med båda.
RT har i och med GF 2000 serien varit tillgänglig sedan September 2018, så det är tråkigt att inte ens kunna standardisera det 10 år senare. Jag tänker då att nästa Xbox släpps 2026 och att det tar 2-3 år innan de känner att de inte behöver behålla kompabilitet till äldre generationen.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nintendo Switch har olika prestanda också, i dockat läge används den extra prestandan både till högre upplösning och beroende på spel även högre framerate.

Det gäller dock inte onlinespel, där brukar man inte vilja erbjuda mer frames emellan de olika konsolerna eftersom att det kan ge rätt stora fördelar. Jag misstänker att de som kör 60 FPS skulle köra över de som har 30 FPS ifall de ligger på samma skill nivå.

Medlem

Skulle älska att se en officiellt brandad xbox handheld. Ser inget problem för utvecklarna att göra inställningar i spelet som gör att det kan rulla både på kraftfull stationär Xbox Series Y och även på en handheld.... Är ju samma med tex en steam deck där man får dra ner mycket på ögongodiset för att få det att flyta bra på! Den lilla skärmen gör ändå att det mesta ser bra ut.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tror inte ett dugg längre på 2 separata konsoler. Nintendo visade vägen med switchen. Hade inte haft nåt emot om även Sony och Microsoft gick den vägen även om det skulle innebära att man måste uppoffra lite prestanda.

Jag är lite inne på samma spår. PS5 och XsX börjar närma PC prismässigt och designmässigt.
Då kan man lika gärna skaffa en PC, Switch och i viss mån Series S känns mer som renodlade konsoler.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast då är vi väl tillbaka på Series S problemet?
Kompabiliteten riskerar att hålla tillbaka utvecklingen så att stationära bara spelar handheld spel.

Sedan så finns det redan bra bärbara konsoler som man skulle kunna spela GP på så att Xbox släpper en egen tillför väl inte något?

Känns som att MS och Sony försöker jaga Valve och Nintendo här samtidigt som dem inte har något positivt att tillföra spelarna.

Så från vårat perspektiv så borde vi fråga varför?

Konkurrens, det brukar gynna oss. Lite som att klaga på att det redan finns två bilmärken, de har ju vad vi vill, vad ska de andra tillföra oss?

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Konkurrens, det brukar gynna oss. Lite som att klaga på att det redan finns två bilmärken, de har ju vad vi vill, vad ska de andra tillföra oss?

MS vill inte konkurrera, större sannolikhet att de börjar bråka med andra handhelds istället i och med deras kontroll över DX.
Det finns knappast något intresse från MS sida att göra Steam deck GP kompatibel, ifall MS inte har ett eget alternativ så kanske de inte känner ett större behov av att direkt motverka andra PC handhelds i alla fall.

Vad skulle Xbox handheld kunna bidra med som gynnar oss jämfört med vad som kommer finnas ute då?
Nästa Deck lär landa runt samma tidpunkt och båda enheterna kommer med stor sannolikhet köra AMDs dåvarande chip.
MS Handhelds fördel blir förmodligen att de kommer göra så att GP och vissa titlar blir besvärliga på Deck jämfört med deras.
Sedan så har du andra tillverkare, men det blir besvärligt att konkurrera med MS där eftersom att de behöver lägga på kostnad för Windows handheld(eller vad operativsystemet nu kommer kallas) vilket gör att det blir väldigt svårt att konkurrera prismässigt.

Deck kanske kan överleva på grund av steam, men andra tillverkare kan nog inte förlita sig lika hårt på att tjäna pengar på mjukvaran istället för hårdvaran i så fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast då är vi väl tillbaka på Series S problemet?
Kompabiliteten riskerar att hålla tillbaka utvecklingen så att stationära bara spelar handheld spel.

Sedan så finns det redan bra bärbara konsoler som man skulle kunna spela GP på så att Xbox släpper en egen tillför väl inte något?

Känns som att MS och Sony försöker jaga Valve och Nintendo här samtidigt som dem inte har något positivt att tillföra spelarna.

Så från vårat perspektiv så borde vi fråga varför?

Absolut, det blir kanske ett problem att ha en svag next gen konsol med andra kraftfulla.

Men med steam deck, Playstation deck och en xbox deck så kanske dom lyckas göra en effektiv lösning för att få spelen att funka på alla "decks" utan att hemma utvecklingen på kraftfullare konsoler.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Absolut, det blir kanske ett problem att ha en svag next gen konsol med andra kraftfulla.

Men med steam deck, Playstation deck och en xbox deck så kanske dom lyckas göra en effektiv lösning för att få spelen att funka på alla "decks" utan att hemma utvecklingen på kraftfullare konsoler.

Utan att hemma utvecklingen är tyvärr omöjligt.

Sedan så finns det då ingen poäng prestandamässigt att överge nuvarande generations konsoler när den bärbara kommer vara minst 40% långsammare. Om man skulle para in detta prestanda mässigt så känns det mer som att dem skulle ha kvar Series X som Series S för nästa generation och sedan får bärbara lite lägre upplösning, kanske någon mer optimering. Sedan så får nya stationära agera Premium/Pro variant. Men det upplever jag mer som en förlängning och utvidgning istället för ett generationsskifte.

Medlem

Jag är skeptisk till det här ryktet men det är onekligen fascinerande med pendlingen mellan att Xbox ska sälja sina spel på Playstation å ena sidan och att de ska börja med bärbara konsoler som ytterligare satsning å andra sidan. Men den som lever får se och bärbara konsoler är välkommet för oss som spelar på resande fot.

Medlem

Spelar ingen roll vilken sorts konsol MS släpper, fortsätter dom släppa kassa spel (eller inga spel alls) så blir det samma visa som dagens Xbones. Switch säljer bra för den har många bra, exklusiva spel som folk vill spela.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Hoppas! Hade gärna sett en handheld med dockningsmöjlighet. Då får Xbox chansen att göra det Nintendo misslyckades med, skapa en bärbar konsol som faktiskt kan hantera spel med vettig grafik och fps.

De lyckades inte med det ens med renodlat stationära series S

Medlem

För intresserade publicerade jag detta igår i "min" NextBox-ryktestråd där även kommande rykten och nyheter kommer läggas upp oaktat om det skrivs som nyheter här på framsidan osv

Medlem
Skrivet av Majoren:

De lyckades inte med det ens med renodlat stationära series S

Fast series S trycker ju bra mycket bättre flyt och grafik än Switchen gör Sen hade jag gärna sett bättre än så, för mig spelar inte prislappen någon större roll så länge det hålls rimligt.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast series S trycker ju bra mycket bättre flyt och grafik än Switchen gör Sen hade jag gärna sett bättre än så, för mig spelar inte prislappen någon större roll så länge det hålls rimligt.

Inte i den utsträckningen man kunde förväntat sig av en stationär konsol från 2020 som kostar lika mycket som en bärbar från 2017..
Blev långt mer impad av vad Switch kunde prestera i bärbar grafik 2017 än Series S som kändes gammal och underpresterande redan 2020..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inte i den utsträckningen man kunde förväntat sig av en stationär konsol från 2020 som kostar lika mycket som en bärbar från 2017..
Blev långt mer impad av vad Switch kunde prestera i bärbar grafik 2017 än Series S som kändes gammal och underpresterande redan 2020..

Det sa jag inte något om, den levererar fortfarande bättre flyt och grafik. Sen hur imponerad man blir eller ej är ju en helt annan fråga

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det sa jag inte något om, den levererar fortfarande bättre flyt och grafik. Sen hur imponerad man blir eller ej är ju en helt annan fråga

Ja är det bästa flytet och grafiken man är ute efter så kan man ju inte köpa en bärbar konsol ändå, haha

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja är det bästa flytet och grafiken man är ute efter så kan man ju inte köpa en bärbar konsol ändå, haha

Haha det sa jag inte heller. Men du kan släppa en bärbar som är bra mycket starkare än switchen, behöver inte vara allt eller inget, vill bara ha en bärbar från Nintendo som trycker mer prestanda, förväntar mig inte en enhet som motsvarar en pc för 50k.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Haha det sa jag inte heller. Men du kan släppa en bärbar som är bra mycket starkare än switchen, behöver inte vara allt eller inget, vill bara ha en bärbar från Nintendo som trycker mer prestanda, förväntar mig inte en enhet som motsvarar en pc för 50k.

Det kommer nog med nästa Switch, DLSS och annan ny teknik kommer nog göra underverk.

123
Skriv svar