Xenoblade Chronicles - Definitive Edition

Medlem
Xenoblade Chronicles - Definitive Edition

Två pojkar, en flicka och ett svärd. Så börjar en berättelse som initialt kan te sig nästan parodiskt ordinär, men efterhand växer till något eget, nytt och större. Xenoblade Chronicles är ett japanskt rollspel med mycket av vad det innebär, men med sin egen tvist. Denna version kallas Definitive Edition och hyser en del förändringar gentemot originalet, de flesta till det bättre. Finnes gör även en extra liten spelbar del, men det är nog främst för vilja att ta sig an huvudspelet man bör komma.

En av de viktigaste aspekterna i rollspel är karaktärsutvecklingen som här löper genom flera parallella system och föredömligt lyckas appellera till ett spektrum av spelare. Det inbjuder till i hög grad valfritt menypillande och bjuder i gengäld den ihärdige på små belöningar i mängder. Är du så lagd att du vanligtvis endast spelar Call of Duty och FIFA lär detta dock ej falla dig i smaken vilket för mig känns oerhört positivt.

Så kommer vi då till de där frågorna som alltid lurar någonstans där inne vare sig man vill det eller ej. Varför gör jag det här? Varför vill jag plöja ner ett stort antal timmar i utveckling av mina karaktärer? Det ofrånkomliga sökandet efter mening i den digitala tillvaron.

Xenoblades svar liknar andras och är också sitt eget. Visst finner vi här en massiv historia, som med tiden och genom mer eller mindre oväntade vändningar samt stor kreativitet nästlar sig in och levererar, trots stundom sedvanlig japanskt knasighet. En berättelse om ära, heder, uppoffringar och hjältemod, ungefär som här hemma när jag stoiskt försöker förmå barnen att hjälpa till med städningen. Vill du så väntar mot slutet även ett till synes omfattande efterspel, dock är detta något jag ännu ej bevandrat mig särskilt i.

Spelets största styrka ligger istället i utforskandet av spektakulärt vackra miljöer till stundom grym musik. Det är förmodligen ingen slump att Nintendo tog hjälp av Monolith Soft i utvecklandet av Breath of the Wild efter att ha fått se originalversionen av Xenoblade Chronicles. Jag vill egentligen inte förklara mer än så då detta är något som bör upplevas oskrivet, men exemplifierar ändå här nedanför med stycket till spelets allra första område.

Visst infinner sig känslan av att du står inför något episkt? Ett korrekt förebådande i så fall. Xenoblade bjuder på en mestadels semiengagerande spelmekanik och känns som gjort för oss som gillar att lalla runt och avnjuta spelvärldar i egen sävlig takt. Jag stannar ofta upp, tar in, ser, lyssnar och njuter. Kanske är det helt enkelt så att högklassig musik och vackra vyer kan hjälpa till att skapa känslor av mening, må det vara digitalt som analogt. Klart är iallafall att detta spel känns meningsfullt tack vare dessa element.

Slutbetyget pendlar lite upp och ner då jag som spelare emellanåt får kämpa för att vara mottaglig för allt det innehåll spelet kastar på mig. Jag förmår då mig själv att fokusera på en sak i taget för att undvika känslor av blasé bland allehanda triviala uppdrag. Den man älskar agar man, och jag älskar ju ändå mig själv. Så naturligtvis passeras detta hinder varvid väntar en fin belöning i form av en säregen helhetsupplevelse som fäster sig vid hjärtat på ett sätt som endast är de allra största verken förunnat. Om detta vittnar varaktiga varma känslor vid minnet av när Shulk, Reyn och gänget gick upp mot mechons en gång för längesedan. Och trots att jag nu spenderat närmare hundra timmar i en andra genomspelning så ser jag fram emot den dagen jag återigen vill njuta av den vackra resan mot Bionis topp. Därför väljer jag glädjen, trots klara brister.

Xenoblade Chronicles - Definitive Edition
5
Mästerligt
+
Berättelsen
+
Musiken
+
Miljöerna
+
Ej för alla
+
När Riki får vara med på volleyboll
-
Tekniskt föråldrat i grafik och animationer
-
Många triviala uppdrag
-
Nopons - Japan vafan!?
Det här betyder betygen på FZ
Skribent

Fantastiskt spel och jag tycker världen med att man bor på en stor titan är så sjukt coolt fortfarande.

Bra recension också.

Sen en lite sak som jag tycker glöms bort och det är 3DS-versionen, hur de lyckades klämma ned hela spelet där är fortfarande lite svartkonst.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fantastiskt spel och jag tycker världen med att man bor på en stor titan är så sjukt coolt fortfarande.

Bra recension också.

Sen en lite sak som jag tycker glöms bort och det är 3DS-versionen, hur de lyckades klämma ned hela spelet där är fortfarande lite svartkonst.

Det fungerade väl bara till den något starkare "New 3DS"? Som hade bättre processor? Ändå imponerande såklart!

Skribent

Vilken slump att jag satt och kikade på den här serien precis idag. Har ju spelat Xenogears en gång i tiden och funderade på om det kom några uppföljare. Inga direkta uppföljare men det fanns ju en hel del Xenosaga och Xenoblade-spel

Medlem

Har inte spelat nyversionen till Switch, men originalet till Wii är fantastiskt. Lyssnar fortfarande på soundtracket någorlunda regelbundet ~12 år senare.

Synd bara att Xenoblade Chronicles X till Wii U var en sådan besvikelse för mig att jag i princip la ner serien, har inte spelat något av spelen till Switch.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Shadee:

Vilken slump att jag satt och kikade på den här serien precis idag. Har ju spelat Xenogears en gång i tiden och funderade på om det kom några uppföljare. Inga direkta uppföljare men det fanns ju en hel del Xenosaga och Xenoblade-spel

Fy. Fan. Vad. Xenogears. Är. Bäst!

Men ja, Xenoblade-spelen är ju också jäkligt fina. Inte lirat trean ännu. My loss! Men får bli en serie jag spelar och spelar om i år. Tack för jättefin recension, @TTuffing. Håller med: det som börjar ordinärt blir något riktigt speciellt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har inte spelat nyversionen till Switch, men originalet till Wii är fantastiskt. Lyssnar fortfarande på soundtracket någorlunda regelbundet ~12 år senare.

Synd bara att Xenoblade Chronicles X till Wii U var en sådan besvikelse för mig att jag i princip la ner serien, har inte spelat något av spelen till Switch.

Jag hade kul med Chronicles X men det är ju en avstickare som ej bör sammanblandas med huvudserien. Jag har för övrigt även inhandlat Xenoblade 2 och 3 i avsikt att spela under året, dock kommer jag varva med andra spel emellan då det är stora åtaganden som kräver rätt sinnesstämning, ja baserat på första då.

Samma här. Flera låtar från soundtracket spelas fortfarande. I Definitive Edition har dessa dessutom piffats upp vilket var en av sakerna som gav denna genomspelning lite extra krydda. Och när jag startade upp det extra tillägget som följer med blev jag nästan golvad av första stycket, så ser potential för utökad spellista.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Det fungerade väl bara till den något starkare "New 3DS"? Som hade bättre processor? Ändå imponerande såklart!

Det stämmer, var väl det enda spelet som blev exklusivt på New 3DS? Men likväl som du säger, imponerande.

Skrivet av Kazutoyo:

Har inte spelat nyversionen till Switch, men originalet till Wii är fantastiskt. Lyssnar fortfarande på soundtracket någorlunda regelbundet ~12 år senare.

Synd bara att Xenoblade Chronicles X till Wii U var en sådan besvikelse för mig att jag i princip la ner serien, har inte spelat något av spelen till Switch.

Jag igllade Chronicles X, men som folk skriver här så är det ett sidospår från original-serien. Jag tror det kan ha sagts att det utspelar sig på en annan planet men samma typ "universum"? Dock har det inget med de andra spelen att göra.

Så du kan gott fortsätta med 2an och 3an om du gillade 1an.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det stämmer, var väl det enda spelet som blev exklusivt på New 3DS? Men likväl som du säger, imponerande.

Jag igllade Chronicles X, men som folk skriver här så är det ett sidospår från original-serien. Jag tror det kan ha sagts att det utspelar sig på en annan planet men samma typ "universum"? Dock har det inget med de andra spelen att göra.

Så du kan gott fortsätta med 2an och 3an om du gillade 1an.

Trodde det var två spel men var i alla fall 15 tydligen

Jag gillade faktiskt också CX på Wii U men det var väl för att jag ofta suktar efter Mecha-spel och ändå fick dos av det där

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Trodde det var två spel men var i alla fall 15 tydligen

Jag gillade faktiskt också CX på Wii U men det var väl för att jag ofta suktar efter Mecha-spel och ändå fick dos av det där

Alltså fanns det ett New 3DS-exklusivt Minecraft? Det hade jag helt missat!

Jo jag gillade också CX på grund av Mecha-delen. Spelet blev ju också som roligaste när man sen fick roboten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alltså fanns det ett New 3DS-exklusivt Minecraft? Det hade jag helt missat!

Jo jag gillade också CX på grund av Mecha-delen. Spelet blev ju också som roligaste när man sen fick roboten.

Tydligen! Hade missat det mesta förutom Fire Emblem Warriors

Ja, det är lika enkel logik som att eld och laser gör konserter bättre - de flesta spel blir bättre med robotar i sig!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det stämmer, var väl det enda spelet som blev exklusivt på New 3DS? Men likväl som du säger, imponerande.

Jag igllade Chronicles X, men som folk skriver här så är det ett sidospår från original-serien. Jag tror det kan ha sagts att det utspelar sig på en annan planet men samma typ "universum"? Dock har det inget med de andra spelen att göra.

Så du kan gott fortsätta med 2an och 3an om du gillade 1an.

Chronicles X var tänkt att bli ett singleplayer Xenoblade och började sin utveckling som det med en färdigskriven story enligt klassiskt Xenoblade mått. Men med en mer väst inriktad story och karaktärsdesign som var lite mer mature (tänk Xenogears). Dvs det skulle ha blivit Xenoblade 2. Sedan kom Nintendo på att de behövde multiplayer elements osv för att fylla sin vision för Wii U så man fick styra om hela utvecklingen. Det är därför det finns lösa trådar i storyn och det är väldigt olinjärt. Väldigt mycket man får pussla ihop själv. Om du spelat slut på Xenoblade Chronicles så blir det tydligt att X inte kan finnas i samma universum då det börjar med att jorden förstörs i ett slag mellan två alien flottor och mänskligheten är utrotningshotad.

Men monolith har varit kreativa förr för att kunna förklara hur saker hänger ihop. Xenoblade 3 är ett bra exempel.

Jag hoppas det kommer en remaster på X till Switch eller en remake till Switch 2. Det bästa av allt vore om de började om från början och släppte det spel som de tänkte släppa från början med single player fokus. Det skulle ha blivit episkt

X är fortfarande ett av mina absoluta favoriter och jag har fortfarande en Wii U inkopplad för att kunna spela det nu och då Gjorde nyligen ytterligare en genomspelning av det.

Vill man ha mer av Monoliths storytelling så är naturligtvis Xenogears ett av deras bästa släpp någonsin. Första spelet i Xeno serien. Men är väldigt dated nu.

Sedan finns Xenosaga trilogin som är en prequel till Xenogears kan man säga. Blev även en Anime runt den. Det var vad de arbetade på innan Xenoblade.

Medlem

Jag äger detta spel, köpte det dyrt men spelade aldrig.. Då är det dags då

Medlem

Blev mycket smidigare att spela så detta tips är GULD värd. 😍

Och alla som upplevde att Link använde fel knapp för att hoppa i senaste spelen? Bara att göra samma sak så är problemet löst.

https://m.youtube.com/watch?v=dcaPfijU4Nc&pp=ygUOeGVub2JsYWRl...

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det stämmer, var väl det enda spelet som blev exklusivt på New 3DS? Men likväl som du säger, imponerande.

Jag igllade Chronicles X, men som folk skriver här så är det ett sidospår från original-serien. Jag tror det kan ha sagts att det utspelar sig på en annan planet men samma typ "universum"? Dock har det inget med de andra spelen att göra.

Så du kan gott fortsätta med 2an och 3an om du gillade 1an.

Och det är väl del 3 i sagan som anses vara det bättre alternativet? 🧐

Medlem

Varför dyker detta upp som nyhet? 2020 kom det ut? Varför göra en recension nu? Säkert något jag har missat.

Medlem
Skrivet av Paddis:

Varför dyker detta upp som nyhet? 2020 kom det ut? Varför göra en recension nu? Säkert något jag har missat.

Det är en ny medlemsrecension

Skribent
Skrivet av Paddis:

Varför dyker detta upp som nyhet? 2020 kom det ut? Varför göra en recension nu? Säkert något jag har missat.

Vi pushar medlemsrecensioner på startsidan


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Och det är väl del 3 i sagan som anses vara det bättre alternativet? 🧐

3an anses väl av många vara bästa spelet. Personligen tycker jag alla har sina styrkor och svagheter mot varandra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vi pushar medlemsrecensioner på startsidan

Ett fint sätt att få medlemmar att känna sig delaktiga och öka aktiviteten på siten❤️

1
Skriv svar