5 900 ska ha sagts upp i spelbranschen – bara i januari

Robot
5 900 ska ha sagts upp i spelbranschen – bara i januari

Kolsvart start på året.

#2023, #2024, #uppsägningar


Fragtjuv

Jag tycker synd om de som tvingas sluta, det är aldrig roligt att bli av med ett arbete, men förhoppningsvis får de nya arbeten snabbt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Tycker det är lite intressant att man hela tider läser om att spel slår försäljningsrekord osv sen är det massuppsägningar samtidigt.

Medlem

Frågan är om det verkligen är en kris?
Kanske en nyttig upprensning. Men resultatet av detta ser vi väll senare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Några av företagen som nämns har ju en del att leva upp till då det vart halvhjärtat och snedsteg det senaste.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan är om det verkligen är en kris?
Kanske en nyttig upprensning. Men resultatet av detta ser vi väll senare.

Man bör väl se det jämfört med hur många som har anställts i branschen under några års tid också. Har för mig att det talet är väldigt stort.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Frågan är om det verkligen är en kris?
Kanske en nyttig upprensning. Men resultatet av detta ser vi väll senare.

Kris för de som sägs upp om inte annat.


signatur
Medlem

Ogillar vart trenden är på väg med spel nuförtiden så jag ser gärna en krasch av hela spelbranschen, bränn ner och bygg om.

Medlem

Synd för dem som är duktiga och jobbar på riktigt, men det finns alldeles säkert massa överflödiga kommunikatörer, strateger och aktivister som inte gör någon nytta ändå mer än att skapa hittepåproblem.

En rensning a la Musk kan nog många företag må bra av idag.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan är om det verkligen är en kris?
Kanske en nyttig upprensning. Men resultatet av detta ser vi väll senare.

Jag har sett en del prata om personer på sociala medier som visar upp sina arbetsdagar på Google och andra giganter där dom i princip inte gör något annat än kanske går på ett eller två möten och sen spenderas resten av dagen med att lalla runt.
Flera av dessa personer har senare publicerat videos att dom blivit uppsagda i massuppsägningarna förra året.
Nu vet jag inte hur det funkar i spelbranschen men det kanske är likadant där att det finns många anställda som kanske egentligen inte behövs för dom inte gör så mycket.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Gör mig glad att höra. Bubblan med trams-tjänster och DEI-initiativ har nu spruckit.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kolsvart start på året.

#2023, #2024, #uppsägningar


Kan ju också tänka sig att många projekt och släpp förra året är klara och färre behövs.

Medlem
Skrivet av pazu:

Gör mig glad att höra. Bubblan med trams-tjänster och DEI-initiativ har nu spruckit.

Vad skulle detta ha att göra med DEI? Detta har främst med världsekonomin att göra. Företagen har ökade kostnader och höjer priserna, samtidigt som konsumenten har mindre pengar över i plånboken och därmed mindre att kunna spendera på lyxkonsumtion.

Medlem

Fattar inte dock, beror "krisen" på att spelföretagen tjänar mindre pengar ? Beror det på att man vill att mindre folk ska göra mer ? eller beror det på att AI ersatt många tjänster ?

Personligen så vitt jag vet så säljs det inte mindre spel, så spelföretagen vill mjölka mer helt enkelt ?

Medlem
Skrivet av Mormis:

Tycker det är lite intressant att man hela tider läser om att spel slår försäljningsrekord osv sen är det massuppsägningar samtidigt.

Det är väl inte Larian som säger upp iofs...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kris i många branscher nu, inte bara för spelföretagen. Men handlar om att trimma ner kostnaderna för många branscher nu också framöver vilket är antagligen det dom gör här också.

Medlem

Det är inte bara "Spel" bolag som det går lite krassligt för just nu, utan hela it sektorn.
23,5k iår 262K 2023.

https://layoffs.fyi/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vad skulle detta ha att göra med DEI? Detta har främst med världsekonomin att göra. Företagen har ökade kostnader och höjer priserna, samtidigt som konsumenten har mindre pengar över i plånboken och därmed mindre att kunna spendera på lyxkonsumtion.

De som fått sparken är de som behövs minst. DEI-folk m.a.o.

Medlem
Skrivet av Mormis:

Tycker det är lite intressant att man hela tider läser om att spel slår försäljningsrekord osv sen är det massuppsägningar samtidigt.

Beror på hur det ser ut på sista raden också. Att ha en grym brutto-försäljning behöver inte leda till ett bra nettoresultat.

Många spel som bara är singelplayer får en boost vid släpp i form av intäkter sen tappar det av till nästa projekt kommer ut ett antal år senare så man får toppar och dalar i intäkterna. Min erfarenhet är att det överlag är rätt höga löner och andra förmåner med på många större studios där det eventuellt finns mycket dö-kött som bara sitter också.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Fattar inte dock, beror "krisen" på att spelföretagen tjänar mindre pengar ? Beror det på att man vill att mindre folk ska göra mer ? eller beror det på att AI ersatt många tjänster ?

Personligen så vitt jag vet så säljs det inte mindre spel, så spelföretagen vill mjölka mer helt enkelt ?

Vissa tjänar nog mer medan andra tjänar mindre.

Nu har jag inga siffror men vad jag sett sen 2019-2020 är att väldigt många gamla kollegor från större bolag startat egna nya studios i egen regi med privata investerare alternativt blivit uppköpta av t.ex. embracer och sedan inte fått till någon hit och därmed konkat/varslat/lagt ner. Sedan tror jag (?) att spel som går exklusivt/gamepass m.m. kanske inte blir lika lönsamma som om man valt att släppa spelen fullpris direkt (större risk för mindre bolag medan exklusivt/gamepass ofta täcker utvecklingskostnaden + mer)


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Stor ekonomisk oro i världen plus ai. Svårt att tänka mig att det här inträffar utan:

A) minskade intäkter
eller…
B) möjlighet till minskade utgifter
eller…
C) whynotboth.gif


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Med tanke på hur få bra spel som släpps idag så är det inte konstigt, gissar på att det blir en krasch i spelbranchen likt den på 80 talet.

Nog bra det.

KoP
Medlem

Bra. Behövs t.ex inte 3000 pers som jobbar på ett spel. Verkar helt sjukt när man sitter och kollar på eftertexterna som rullar i en kvart efter man klarat av ett spel. 😐

Verkar finnas många hittepå jobb i spelbranschen.

Medlem

Hur många är Embracer-kopplade? 5800? 👀

Medlem
Skrivet av Klonas:

Med tanke på hur få bra spel som släpps idag så är det inte konstigt, gissar på att det blir en krasch i spelbranchen likt den på 80 talet.

Nog bra det.

Alltså, 2023 var ju ett av de bästa spelåren på årtionden med massor av spel som blev succéer i betyg, försäljning och mottagande hos spelare, du är inte kvar i 2014?

Medlem
Skrivet av KoP:

Bra. Behövs t.ex inte 3000 pers som jobbar på ett spel. Verkar helt sjukt när man sitter och kollar på eftertexterna som rullar i en kvart efter man klarat av ett spel. 😐

Verkar finnas många hittepå jobb i spelbranschen.

Det här handlar ju om anställda som blir uppsagda, inte alla som varit involverade i en produktion. Att världens rikaste företag säger upp 1900 pers är illa, de skulle agera mer humant och använda en bråkdel av sina 3 triljoner dollar för att undvika att sparka dessa personer. Att du tycker det är ”bra” att folk får sparken känns osympatiskt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det här handlar ju om anställda som blir uppsagda, inte alla som varit involverade i en produktion. Att världens rikaste företag säger upp 1900 pers är illa, de skulle agera mer humant och använda en bråkdel av sina 3 triljoner dollar för att undvika att sparka dessa personer. Att du tycker det är ”bra” att folk får sparken känns osympatiskt.

Nu är ju inte börsvärde = pengar på banken.

Men jag håller med om att det är tråkigt när folk får sparken. Det är ju dock inte en isolerad händelse för spelbranschen. Många som får kicken nu efter global ekonomisk nedgång.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Inaktiv
Skrivet av Mormis:

Tycker det är lite intressant att man hela tider läser om att spel slår försäljningsrekord osv sen är det massuppsägningar samtidigt.

Ett svar: Aktiemarknaden. Det näst intill alla investerare är intresserad av är att tjäna pengar. Det är ett satans verktyg. Då säger vissa att man investerar etiskt. I så fall om du investerar i de utan utdelning möjligtvis. Fast även då har ledningen ett intresse av att öka i värden för att få mer ut av sina egna aktier.

Det leder till att hela världen och befolkningen på många sätt jobbar hårdare på grund av aktiepiskan. Även ett utmärkt sätt för de rika att bli rikare där vinsten ett företag gör går till dessa. Inte till de anställda.

Vi börjar komma dit när folk börjar förstå detta.

Också en anledning varför folk försvarar spel utan logik. För de har inte bara investerat speltid nu utan även sina besparingar. Speciellt stora släpp. De hypar medvetet upp det. Därför man ska vara varsam på hype nu för tiden.

KoP
Medlem
Skrivet av lasselason:

Det här handlar ju om anställda som blir uppsagda, inte alla som varit involverade i en produktion. Att världens rikaste företag säger upp 1900 pers är illa, de skulle agera mer humant och använda en bråkdel av sina 3 triljoner dollar för att undvika att sparka dessa personer. Att du tycker det är ”bra” att folk får sparken känns osympatiskt.

Som sagt var. Det finns säkert en hel drös med hittepå jobb inom spelutveckling och IT då man hört om folk som går och lallar och cashar ut.

Det är väl en stor del av dom som antagligen får gå nu.

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Alltså, 2023 var ju ett av de bästa spelåren på årtionden med massor av spel som blev succéer i betyg, försäljning och mottagande hos spelare, du är inte kvar i 2014?

Absolut kommer det en handfull bra spel, men ställt mot totalen är det nog en väldigt liten procentandel.

12
Skriv svar