Microsoft försäkrar att de ska släppa förstapartsspel på alla plattformar

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Jovars, om man till exempel bara bortsett från det FAKTUM att PS2 som kom ut innan OG XB också hade stöd för hårddisk, och att den hårddisken också kom ut innan OG XB, så stämmer det helt och hållet att OG XB introducerade ALLT det där, inklusive hårddisk, som vi tar för givet att en modern konsol har. Det stämmer helt, till 100%.

Efter Microsoft hade vissat den och pratat om den långt innan. Allt finns i Power On: The History of Xbox.

Och ja. PlayStation släppte ett par modeller med stöd för hårddisk och en nätverksadapter, ett par månader innan Xbox släpptes. Men det var som sagt efter att Microsoft sa att det kommer finnas en hårddisk och ethernet port inbyggd i maskinen direkt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Efter Microsoft hade vissat den och pratat om den långt innan. Allt finns i Power On: The History of Xbox.

Och ja. PlayStation släppte ett par modeller med stöd för hårddisk och en nätverksadapter, ett par månader innan Xbox släpptes. Men det var som sagt efter att Microsoft sa att det kommer finnas en hårddisk och ethernet port inbyggd i maskinen direkt.

Vad spelar det för roll? Faktum kvarstår att det inte var OG XB som introducerade detta. Vem som sa vad eller vem som tänkte vad först förändrar inte vem som faktiskt GJORDE vad först. OG XB var heller inte först med onlinespel på konsol förresten, som redan nämndes tidigare i tråden. Detta fanns redan på 90-talet.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Vad spelar det för roll? Faktum kvarstår att det inte var OG XB som introducerade detta. Vem som sa vad eller vem som tänkte vad först förändrar inte vem som faktiskt GJORDE vad först. OG XB var heller inte först med onlinespel på konsol förresten, som redan nämndes tidigare i tråden. Detta fanns redan på 90-talet.

Men förutom alla som var före så var Xbox först

Då återstår bara HD upplösningen. Street Hoops var väl bland dom första på boxen på kunde spelas i 720p? (sedan om man kallar det HD eller inte är en annan femma) Det släpptes 2002. Var boxen först här?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Hade inte tackat nej till Flight Sim på PS5. Då slipper man köpa ett grafikkort 😄

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Jovars, om man till exempel bara bortsett från det FAKTUM att PS2 som kom ut innan OG XB också hade stöd för hårddisk, och att den hårddisken också kom ut innan OG XB, så stämmer det helt och hållet att OG XB introducerade ALLT det där, inklusive hårddisk, som vi tar för givet att en modern konsol har. Det stämmer helt, till 100%.

Du kan inte påstå att PS2 hade en hårddisk så som moderna konsoler har det? Alla spel hade inte ens stöd för hårddisken, och slim har inte ens möjlighet att montera en.

Skrivet av Dex:

Hårddisk var dom först med, men online spelande var faktiskt Dreamcast först med

"Så som vi har det idag". Jag spelade ChuChu Rocket på Dreamcast när det begav sig, men det går inte att jämföra med Xbox Live.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Vad spelar det för roll? Faktum kvarstår att det inte var OG XB som introducerade detta. Vem som sa vad eller vem som tänkte vad först förändrar inte vem som faktiskt GJORDE vad först. OG XB var heller inte först med onlinespel på konsol förresten, som redan nämndes tidigare i tråden. Detta fanns redan på 90-talet.

Onlinespel på konsol existerade redan på 80-talet om jag inte minns fel, men så som det ser ut idag, är helt och hållet baserat på Xbox Live.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Vore kul om Microsoft kastade in handduken och Sega lyckades göra en comeback 😄

På vilket sätt vore det "kul"? Det behövs mer konkurrens på konsol/spel marknaden, så det blir inte bättre av att dem försvinner och det enda vi har kvar konsolmässigt är Sony och Nintendo, det vore dock kul som du säger om Sega gjorde comeback.

Medlem

Känns som att Microsoft testar vettnen inför en idag förmodligen rätt långtgående tilltänkt plan att påbörja avvecklingen av Xbox som eget format.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Du kan inte påstå att PS2 hade en hårddisk så som moderna konsoler har det?

Den hade dock trots allt en hårddisk och både den konsolen och den hårddisken kom ut innan OG XB. Och detta är inte min åsikt utan ett faktum.

Skrivet av Arcadia:

Onlinespel på konsol existerade redan på 80-talet om jag inte minns fel, men så som det ser ut idag, är helt och hållet baserat på Xbox Live.

Är online på Nintendos konsoler också helt och hållet baserat på Xbox Live? Jag tror du överskattar betydelsen av Xbox Live.

Skrivet av blackidus:

På vilket sätt vore det "kul"? Det behövs mer konkurrens på konsol/spel marknaden, så det blir inte bättre av att dem försvinner och det enda vi har kvar konsolmässigt är Sony och Nintendo, det vore dock kul som du säger om Sega gjorde comeback.

Bara eftersom Microsoft själva kom in i konsolracet just när Sega slängde in handduken. Så det vore kul, och ironiskt, eftersom det hade blivit en komplett 180 graders sväng liksom.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Jag undrar om Microsoft inte börjar tröttna på att göra hårdvara.

Tror faktiskt det. Tror de släpper max en konsol till innan de går över helt till att bli en speltjänst bara som kan användas på mobiler, paddor, spelmonitorer, TV-skärmar, spelkonsoler och datorer. Kanske att de släpper en USB-sticka som kan kopplas in om du har en enhet som inte stödjer appen men tror inte det blir mer än så. Ska bli intressant att se hur detta yttrar sig i närtid dock, kommer en app till NG Switch som det ryktats om? Vore kul!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som att Microsoft testar vettnen inför en idag förmodligen rätt långtgående tilltänkt plan att påbörja avvecklingen av Xbox som eget format.

Vilket vore väldigt synd, med Nintendo satsandes mer på handhållet än vardagsrummet skulle Sony ha fritt fram på vanliga konsol-marknaden, vilket blir dåligt för alla i längden tyvärr.
Monopol på specifika marknader är aldrig bra.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Vad spelar det för roll? Faktum kvarstår att det inte var OG XB som introducerade detta. Vem som sa vad eller vem som tänkte vad först förändrar inte vem som faktiskt GJORDE vad först. OG XB var heller inte först med onlinespel på konsol förresten, som redan nämndes tidigare i tråden. Detta fanns redan på 90-talet.

Det är det som är det hela. Microsoft var pionjärer när det kommer till Xbox och det som är standard idag. Till exempel Online spelning. Jag skulle säga Dreamcast, Sega. Var först, kan ha varit någon annan som inte lyckades (som konsol). Modem anslutning, 56k eller vad det nu var. Fast telefoni.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Känns som att Microsoft testar vettnen inför en idag förmodligen rätt långtgående tilltänkt plan att påbörja avvecklingen av Xbox som eget format.

Så är det. Framtiden för Xbox är sannolikt en app på andra plattformar. Vilket jag som spelat primärt på Xbox i snart 22 år verkligen beklagar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Så är det. Framtiden för Xbox är sannolikt en app på andra plattformar. Vilket jag som spelat primärt på Xbox i snart 22 år verkligen beklagar.

Jag kan tänka mig att de går över till att i stort sett göra en Xbox-bakåtkompatibel PC som spelar PC-versioner av nya spel. En enhet som mer påminner om Steam Deck (även om den kanske inte kommer vara bärbar).

Game Pass har inte växt som de vill utan de verkar ha nått en platå någonstans kring 25-30 miljoner. Vill de växa mer måste man få in Game Pass till fler format och ska man göra det måste man först släppa (fler) spel till dessa format.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är det som är det hela. Microsoft var pionjärer när det kommer till Xbox och det som är standard idag. Till exempel Online spelning. Jag skulle säga Dreamcast, Sega. Var först, kan ha varit någon annan som inte lyckades (som konsol). Modem anslutning, 56k eller vad det nu var. Fast telefoni.

Ja de var verkligen pionjärer i att ta betalat för online-spelande🥲

Medlem

Detta är kanske rätt väg för Microsoft att gå, de verkar ha insett att det är en annan väg än Nintendos och Sonys som gäller om de ska hålla sig fortsatt relevanta.

Jag tror mycket väl att de tunga titlarna som är synonyma med Xbox, som Halo, Gears, Forza m.fl., blir kvar på PC och Xbox med Gamepass medan vissa IP:n kanske även får släpp till Playstation men då som fullvärdiga köp och inte via prenumerationstjänst.

Eftersom de spel vi talar om som ”exklusiva” till Xbox i själva verket nästan alltid även kommer till PC så har Xbox som konsol allt mer tappat i relevans och den börjar förlora sitt existensberättigande, så att säga. Microsoft måste nu därför hitta sina egna lösningar.
Det finns ingenting som är exklusivt i ordets rätta bemärkelse som gör Xbox som konsol till en storsäljare. Det finns ingen Super Mario, Zelda, Last of Us eller God of War.

Starfield sålde bra men ledde inte till någon vidare ökning i konsolförsäljningen för Xbox och blev inte heller någon succé hos kritikerna.
Det går att argumentera för att köpa PC+Playstation eller Xbox+Playstation men att köpa PC+Xbox känns nog ganska onödigt för de flesta.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Minecraft och cod har inte varit ägt av microsoft från början. De har funnits på alla plattformar sen innan

Ja exakt. Men då var de inte ägda av ms så ms släppte inte spel på fler format förr.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Jovars, om man till exempel bara bortsett från det FAKTUM att PS2 som kom ut innan OG XB också hade stöd för hårddisk, och att den hårddisken också kom ut innan OG XB, så stämmer det helt och hållet att OG XB introducerade ALLT det där, inklusive hårddisk, som vi tar för givet att en modern konsol har. Det stämmer helt, till 100%.

Hårddisken till PS2 var bara en framstressad flopp av Sony. Endast nya modeller av PS2 Phat hade plats för hårddisk, och den släpptes bara i Japan till en början, för att sedan släppas i USA samma år som PS2 Slim släpptes, vilket inte hade stöd för någon hårddisk. Uppenbart att det var en framstressad produkt.

När det kommer till online så fanns det framgångsrika onlinetjänster på konsol innan Xbox. Dreamcast hade en väldigt lyckad onlinetjänst med massor av spel som hade onlinestöd. Gamecube hade nätverksadapter, men jag skulle inte säga att det var lika stort som med Dreamcast.

Att påstå att Xbox introducerade allt detta är att ta i. Dock var Xbox först med att ha allt inbyggt från start, utan adaptrar och expansioner, och detta satte en standard för kommande generationer.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hårddisken till PS2 var bara en framstressad flopp av Sony. Endast nya modeller av PS2 Phat hade plats för hårddisk, och den släpptes bara i Japan till en början, för att sedan släppas i USA samma år som PS2 Slim släpptes, vilket inte hade stöd för någon hårddisk. Uppenbart att det var en framstressad produkt.

När det kommer till online så fanns det framgångsrika onlinetjänster på konsol innan Xbox. Dreamcast hade en väldigt lyckad onlinetjänst med massor av spel som hade onlinestöd. Gamecube hade nätverksadapter, men jag skulle inte säga att det var lika stort som med Dreamcast.

Att påstå att Xbox introducerade allt detta är att ta i. Dock var Xbox först med att ha allt inbyggt från start, utan adaptrar och expansioner, och detta satte en standard för kommande generationer.

Hade en Gamecube men aldrig onlineadaptern, då jag ändå bara hade 56k-modem, och tror det bara fanns Phantasy Star Online 1&2 så det var ju inte lika stor satsning som Xbox Live direkt. Då skulle jag säga Dreamcast hade betydligt högre stöd. Dock var ju Live på en annan plan med ett konto för alla spel istället för ett konto per spel osv. Så de kanske inte var först men de satte verkligen standarden som konsolindustrin sedan har utvecklats kring.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Också enda konsolen värt namnet från Xbox?

Med OG XB verkade det som att Microsoft inte riktigt visste vad de gjorde. Den ursprungliga handkontrollen var ett stort fiasko, personer inom företaget trodde att de fick Donkey Kong när de köpte Rare osv.

Med XB360 fick de till det. En schyst konsol med många schysta spel, bra kontroll, försprång över Sony osv.

Med XBO tappade de bollen och det verkar som att de inte längre brydde sig så mycket om konsolen utan mer om sport, TV, sport, att inte låta en låna ut fysiska spel till en kompis och annat trams.

Med XBSXS verkar det som att de själva vill ge upp... Och om Microsoft själva inte tror på sin egen konsol, varför ska då jag som kund ha förtroende för Xbox som märke och vilja köpa deras konsol?

Edit: Läste på lite om rare och DK.
Det var ngra toppar inom Microsoft som EFTER uppköpet besökte Rare och gick en rundtur, dom såg då Donkey kong affisher och trodde rättigheterna till DK hade ingått,.jag killgissar att detta var personer som inte varit med under affärens gång.,
Såklart microsoft visste vad dom gjorde när dom köpte Rare,.

Jag vet inte om det verkar som de vill ge upp, dom är väl fortfarande ganska aggresiva med att knyta till sig spelserier och studios,.. vi får väl se vad som händer nu närmaste månaderna efter att blizzard/activision köpet är klart.

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag vet inte om det verkar som de vill ge upp, dom är väl fortfarande ganska aggresiva med att knyta till sig spelserier och studios,.. vi får väl se vad som händer nu närmaste månaderna efter att blizzard/activision köpet är klart.

I långa loppet behöver det inte betyda någonting med alla uppköp osv. Microsoft var distributörer av spel långt innan de gjorde konsoler och kan nog gå tillbaka till att "bara" vara utgivare och tjäna pengar på Game Pass varifrån det än må spelas ifrån. Men i närtid lär de försöka använda det till att sälja Xboxar tills luften går ur dem helt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

I långa loppet behöver det inte betyda någonting med alla uppköp osv. Microsoft var distributörer av spel långt innan de gjorde konsoler och kan nog gå tillbaka till att "bara" vara utgivare och tjäna pengar på Game Pass varifrån det än må spelas ifrån. Men i närtid lär de försöka använda det till att sälja Xboxar tills luften går ur dem helt.

Det är i det långa loppet det har betydelse med alla uppköp om ngt, det finns väl en anledning till att tex sony ville stoppa uppköpet av activision/blizzard..
Vi får se hur allt utvecklar sig, men det är väl inte så troligt att dom ger upp konsolsatsningen

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är i det långa loppet det har betydelse med alla uppköp om ngt, det finns väl en anledning till att tex sony ville stoppa uppköpet av activision/blizzard..
Vi får se hur allt utvecklar sig, men det är väl inte så troligt att dom ger upp konsolsatsningen

Jag menar för MS-konsolers vara eller icke vara så behöver inte uppköpen vara avgörande, eftersom de varit utgivare långt innan de blev konsolskapare (också) så även om de inte har en konsol kan de stå och tjäna pengar som spelas på andra konsoler eller PC. Därav menar jag att uppköpen inte direkt betyder att de i långa loppet satsar fortsatt på fysiska konsoler som nu.

Medlem

Smart lösning om de endast har gamepass på pc och xbox samt släpper de på nintendo o playstation för full pris.

12
Skriv svar