Att sälja spel på Tradera - Tips?

Att sälja spel på Tradera - Tips?

Jag har en hel drös spel hemma som jag i flera år tänkt att jag borde göra mig av med, och högen bara växer.

Jag har länge funderat att sälja av dem på tradera. Men jag har aldrig sålt något på tradera.

Har ni några tips? Vad bör man tänka på? Sätter ni priset på 1 krona? Eller det minsta ni skulle kunna tänka er att ta?

Sålde för många år sedan grejer på Marketplace och kom i kontakt med så många galna människor att jag blev avskräckt. Men tradera kanske är bättre.

Tack på förhand!

Medlem

Tradera är en bra plats att sälja på. Till att börja med så skulle jag lägga ut de billigare spelen först med startbud på 1 krona och se till att de säljs först så du får upp dina omdömen.
Att sälja dyra spel på Tradera från en användare med noll omdömen skrämmer bort de flesta från att lägga bud.

1 krona är alltid klokt då det drar in många spekulanter men risken är att du inte heller får det pris du önskar.
Till en början så kan du alltid lägga ut de dyrare spelen till fasta priser medan de billigare kör du lågt startbud på. Får du inte de dyrare sålda så tar du bort annonsen och lägger istället upp en vanlig budgivning så fort som de positiva omdömena trillat in.

Medlem

Jag har sålt en hel del överlag på Tradera. På sistone även en del Xbox One/Series X-spel, men även en dröse med spel till Switch. De sistnämnda går fort att bli av med till bra priser, det är högt andrahandsvärde, Xbox-spelen not so much skulle jag säga.

Jag lägger alltid ut alla mina annonser med utgångspriset 10 kr. Sen får marknaden helt enkelt bestämma vad det är värt. Ibland säljer man för 25 kronor och andra gånger 400. Marknadsekonomi helt enkelt

Blir så fjantigt när man ser annonser med en helt orimlig utgångsnivå där det sen inte säljs, då vill marknaden helt enkelt inte betala det priset.

Skulle säga att Tradera innehåller få "galna" människor som du beskriver, jag har sålt massor även på Blocket och där får man sålla mer. Tradera sitter mycket bra folk på. Lycka till!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Tradera är toppen! Säljer en del där och köper desto mer. Det funkar bra nu för tiden också med många skyddsnät så som BankID och omdömen och fler möjligheter både för köpare och säljare.

Medlem

Gör seriösa annonser. Bilder som visar produkten osv.
Finns inget värre än folk som vill sälja grejer men knappt orkar skriva en rad. Om de inte bryr sig varför skulle jag som kund bry mig?
Sådana går bort för mig direkt.

Är det äldre spel du ska sälja så kan det vara bra o kolla värde på dem innan för o se vad de ligger på.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Ska du sälja spel på skiva typ playstation spel så är det alltid bra att beskriva skicket eller ta bilder på undersidan. Många uppskattar och budar mer om man ser/vet att skivorna inte är full med repor.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Ska du sälja spel på skiva typ playstation spel så är det alltid bra att beskriva skicket eller ta bilder på undersidan. Många uppskattar och budar mer om man ser/vet att skivorna inte är full med repor.

Instämmer på det.

Skriv inte heller "se bild för skick". Skriv tydligt om något spel är repigt, om manual saknas eller om kartong eller annat har skador och se till att fota eventuella skråmor.
Då minskar du risken för negativt omdöme bara för att någon var dålig på att upptäcka felen på bilden.
Ärlighet varar längst.

Medlem

Säljer o köper en del på tradera, fungerar superbra och aldrig haft problem.

Tradera gör det säkert för både säljare och köpare och gör det jätteenkelt att boka frakt. Det skadar inte att vara tydlig i annons och svara snabbt på frågor via traderas meddelandefunktion, du behöver inte ha någon annan kontakt med köpare.
I många fall har jag sålt/köpt utan någon kontakt alls med den andre.

Om något kanske deras avgift är lite hög men med tanke på hur smidigt och enkelt de gör för en så känns det värt det!

Jag lägger alltid utgångspriset på det minsta jag vill sälja för och en veckas längd. Säljer nästan alltid inom en vecka.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Instämmer som många andra att det är viktigt med tydlig beskrivning på skicket av produkten. Egna bilder ska användas såklart.

Sen uppskattar jag som säljare att man har en kontakt med köparen, kort eller lång spelar ingen roll, då jag upplever det som mer seriöst.

Jag har varit registrerad sedan 2004 på Tradera och jag har lyckats få i mål alla mina auktioner. Tydlig kommunikation är nog bästa receptet 👌

Tack för alla tips!

Är det vanligt att folk hör av sig och vill köpa direkt trots att man satt det på auktion? Hur hanterar ni det?

Vill ju säga nej på ett trevligt sätt eftersom att det känns fult att avbryta auktionen.

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Tack för alla tips!

Är det vanligt att folk hör av sig och vill köpa direkt trots att man satt det på auktion? Hur hanterar ni det?

Vill ju säga nej på ett trevligt sätt eftersom att det känns fult att avbryta auktionen.

Har det kommit bud så är det riktigt fult att avbryta auktionen och då får du hänvisa till att vederbörande får buda på auktionen. Sen är det emot Traderas regler att göra affär utanför tradera.

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Tack för alla tips!

Är det vanligt att folk hör av sig och vill köpa direkt trots att man satt det på auktion? Hur hanterar ni det?

Vill ju säga nej på ett trevligt sätt eftersom att det känns fult att avbryta auktionen.

Jag har aldrig varit med om att någon erbjudit köpa medans auktionen är igång.
Däremot finns en funktion på tradera att man kan lämna ett prisförslag på avslutade auktioner utan bud och om säljaren accepterar blir förslaget ett vinnande bud.

Du kan alltid ändra/avbryta en auktion som inte har några bud men så fort första budet är lagt är du som säljare bunden att slutföra auktionen och sälja produkten, likaså är köparen bunden att betala sitt bud.
Om någon av er vill ångra/avbryta så måste ni kontakta varandra och båda måste godkänna det, därefter kan tradera annulera auktionen/köpet. Jag har aldrig varit med om det men möjligheten finns.

Det viktigaste att ta med dig från detta är att när ett bud är lagt är både säljare och köpare skyldig att genomföra det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Tack för alla tips!

Är det vanligt att folk hör av sig och vill köpa direkt trots att man satt det på auktion? Hur hanterar ni det?

Vill ju säga nej på ett trevligt sätt eftersom att det känns fult att avbryta auktionen.

Brukar bara säga att de får bjuda på auktionen om de är intresserade, de flesta om inte alla som hört av sig när jag sålt retro spel lämnar nästan skambud och vill sälja det själva igen för vad det troligen borde gå för en del har även varit lite små aggressiva i konversationen för man skall tro att de gör dig en tjänst.

Tror det värsta skambudet jag fått var för ett snes (något av chrono cross/mana spelen kommer inte ihåg vilket) spel som han ville göra mig en tjänst och bjöd 400kr när det gick för över 2000kr när klubban väl föll…

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag har aldrig varit med om att någon erbjudit köpa medans auktionen är igång.
Däremot finns en funktion på tradera att man kan lämna ett prisförslag på avslutade auktioner utan bud och om säljaren accepterar blir förslaget ett vinnande bud.

När jag var aktiv och sålde ut mina spelsamlingar av snes och nes spel på tradera var det jätte vanligt nästan varje auktion med ett ovanligt spel som hade lite värde så fick jag ett eller flera mail om sido affärer var nästan alltid någon som hade en egen butik på tradera eller kopplat till en retrobutik om man snokade vidare lite, vissa namn lärde man sig fort.

Då brukade jag svara med att blocka dem då de alltid snålbjöd på alla auktioner för att se vad som trillade in.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

När jag var aktiv och sålde ut mina spelsamlingar av snes och nes spel på tradera var det jätte vanligt nästan varje auktion med ett ovanligt spel som hade lite värde så fick jag ett eller flera mail om sido affärer var nästan alltid någon som hade en egen butik på tradera eller kopplat till en retrobutik om man snokade vidare lite, vissa namn lärde man sig fort.

Då brukade jag svara med att blocka dem då de alltid snålbjöd på alla auktioner för att se vad som trillade in.

Aight, kanske beror lite på vad man säljer och hur stor efterfrågan det är
Jag köper/säljer nästan uteslutande brädspel så det är nog en rätt begränsad marknad.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Brukar folk vänta med att lägga bud tills det närmar sig slutet? Eller kör de igång direkt. Ser att många ”gillat” annonsen, men inte budat.

Gjorde som ni sa. En blev sur. Men man ska vara schyst i sina affärer.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Aight, kanske beror lite på vad man säljer och hur stor efterfrågan det är
Jag köper/säljer nästan uteslutande brädspel så det är nog en rätt begränsad marknad.

Tror all nörd relaterade grejjer kan leda till ruthless konversationer många med specialintressen är inte super chill. Man jan även hoppas att det gått över var ändå 7-8år sedan jag avvecklade delar av samlingen.

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Brukar folk vänta med att lägga bud tills det närmar sig slutet? Eller kör de igång direkt. Ser att många ”gillat” annonsen, men inte budat.

Gjorde som ni sa. En blev sur. Men man ska vara schyst i sina affärer.

Ibland blir slutspurten rätt aktiv men inte alltid. Många hoppas väl kunna lägga ett sista sekunden bud och sno åt sig auktionen


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Gjorde som ni sa. En blev sur. Men man ska vara schyst i sina affärer.

Blev personen sur hade hen troligen inte ärliga intentioner så en vinst för dig.

Medlem

Blir ju lite nyfiken på vad du ska sälja? Vad har du för alias på Tradera?

Medlem

Bra tips i tråden redan, men kan även lägga till att det ibland kan vara smart att erbjuda fri frakt. Särskilt på spel som är värda lite mer. Min erfarenhet är att folk tenderar att buda lite mer på produkten istället, och att det ibland till och med kan löna sig för säljaren eftersom budgivningen sticker iväg lite. 😊

Bli inte avskräckt om det inte budas regelbundet på dina annonser från publiceringsdatum till avslut. Det är vanligt att budgivare puttar in något bud i början, något enstaka in emellan men att den största förändringen sker när det bara är ett fåtal minuter/sekunder kvar. Det är normalt.

Skicka större grejer med spårning så att du kan säkerställa att grejerna hämtats upp av köparen samt att köparen kan få tillgång till kollinumret och följa leveransen medan de väntar. Tradera har bra funktioner för att boka frakt via t.ex. Schenker.

Personligen brukar jag alltid skicka ett meddelande till köparen och gratulera till vunnen auktion, samt be dem höra av sig om det är några frågor kring betalning t.ex. Sen är jag noga med att uppdatera dem löpande med information om när jag tagit emot pengarna eller fått en bekräftelse att betalningen är genomförd (och hålls i Traderas händer i en övergångsperiod), när jag planerar att lämna in paketet till ombudet samt när det är inlämnat (inkl kollinummer), det brukar alltid resultera i bra omdömme.

Lycka till!

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Personligen brukar jag alltid skicka ett meddelande till köparen och gratulera till vunnen auktion, samt be dem höra av sig om det är några frågor kring betalning t.ex. Sen är jag noga med att uppdatera dem löpande med information om när jag tagit emot pengarna eller fått en bekräftelse att betalningen är genomförd (och hålls i Traderas händer i en övergångsperiod), när jag planerar att lämna in paketet till ombudet samt när det är inlämnat (inkl kollinummer), det brukar alltid resultera i bra omdömme.

Lycka till!

Samma här, alltid ett grattis och uppdatering på när jag förväntas få iväg paketet osv. Ber dem alltid höra av sig när de hämtat ut det så jag får höra allt är som det ska, de flesta svarar vissa inte.
Men alltid bra omdömen, är man bara ärlig med annons och frågor så brukar det bli positivt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Tack för alla tips! Jag har lyckats rulla igång några auktioner nu.

Hur brukar ni paketera spelen? Vad för kuvert och skydd? Vill gärna packa så bra som möjligt.

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Tack för alla tips! Jag har lyckats rulla igång några auktioner nu.

Hur brukar ni paketera spelen? Vad för kuvert och skydd? Vill gärna packa så bra som möjligt.

Sist jag sålde av ett gäng med spel gjorde jag "kuvert" i wellpapp och skickade. Det var ingen som klagade på att deras spel hade blivit skadade. Men för säkerhets skull kanske köpa en rulle bubbelplast på typ Biltema och ha under ytterhöljet.
Jag testade även att köpa färdiga kuvert med bubbelplast några gånger med det blev ganska dyrt.


signatur

PSN: OAKTHYR

1
Skriv svar