Youtube saboterar användares datorer pga adblock

Medlem
Youtube saboterar användares datorer pga adblock

Tydligen har youtube börjat med flit att påverka folks datorer genom att använda mer resurser om man har en adblocker igång.
Webbläsare kraschar, datorer överhettar ect. Man kan börja undra om det är lagligt det dom håller på med.

PCGamer

Reddit tråd


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av Vileoxe:

Tydligen har youtube börjat med flit att påverka folks datorer genom att använda mer resurser om man har en adblocker igång.
Webbläsare kraschar, datorer överhettar ect. Man kan börja undra om det är lagligt det dom håller på med.

PCGamer

Reddit tråd

De har t.o.m börjat radera användare utan förvarning, Var med om det själv samt sambon med, Var inte så kul att förlora ett barndomskonto liksom,

Medlem

Kan ni inte bara skita i chrome då eller? Jag har ju inte märkt något eftersom jag inte har adblock, men jag förstår varför eftersom det är helt jävla cpjobbigt med den där korta reklmen som kommer upp mitt i varje 3e minut eller något på längre klipp, eller reklam man måste trycka bort för hand.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Megadelux

För mig är det ett ickeproblem då jag har Premium. Såpass mycket youtube jag kollar på min lediga tid så är det lätt värt det vad det kostar krona per timme för mig.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Tydligen har youtube börjat med flit att påverka folks datorer genom att använda mer resurser om man har en adblocker igång.
Webbläsare kraschar, datorer överhettar ect. Man kan börja undra om det är lagligt det dom håller på med.

PCGamer

Reddit tråd

Ska bara lämna detta här: https://twitter.com/gorhill/status/1746263759495077919

Överhettningen har ingenting med youtube att göra. Det är AdBlock själv som har en bugg i appen som gör att den använder mer resurser än vad den ska. De har gått ut och bekräftat detta.

uBlock Origin har inte detta problem.

Inaktiv

Firefix + Ublock inga problem eller nedslöande. Kommer aldrig mer använda chrome eller stödja googles tjänster överhuvudtaget

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Tydligen har youtube börjat med flit att påverka folks datorer genom att använda mer resurser om man har en adblocker igång.
Webbläsare kraschar, datorer överhettar ect. Man kan börja undra om det är lagligt det dom håller på med.

PCGamer

Reddit tråd

Kan ju undra om det ens är lagligt att gå runt deras sätt att få intäkter? Köp premium, betala för dig istället! Extra roligt att det är en adblocker som verkar ha buggen, lite som fusket till spel som tar över och kastar granater och vapen i tid och otid.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Hade de varit lite snällare med reklamavbrotten hade garanterat färre gett sig in på adblock territoriet. Som det är nu kan ju vissa youtubers välja att lägga in så mkt reklamavbrott så man orkar inte fortsätta titta.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Testpilot
Skrivet av renod:

För mig är det ett ickeproblem då jag har Premium. Såpass mycket youtube jag kollar på min lediga tid så är det lätt värt det vad det kostar krona per timme för mig.

Vad jag förstod av diskussionen drabbas också Premium användare. Jag har också premium så skall själv kolla om min CPU användning är extrem vilket verkar vara problemet.

Medlem

Verkar onekligen så. Min laptop får frispel numera när jag försöker ladda en video på youtube. Fläktarna går upp till krigsberedskap och slutar ofta med att webläsaren får felmeddelande och slutar svara på kommando. Varför kan de inte bara sätta in en vanlig blockering mot webbläsare med adblock, som normala webbsidor gör?

Är det medvetet sabotage från Googles sida så tycker jag företaget bör tvångsförvaltas och dess styrelse arresteras samt få sina tillgångar förverkade.

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

De har t.o.m börjat radera användare utan förvarning, Var med om det själv samt sambon med, Var inte så kul att förlora ett barndomskonto liksom,

Källa på det? Låter helt sjukt.

Medlem
Skrivet av renod:

För mig är det ett ickeproblem då jag har Premium. Såpass mycket youtube jag kollar på min lediga tid så är det lätt värt det vad det kostar krona per timme för mig.

Mm, jag kör på det med. Jag är rädd för att få problem med kontot som också är för jobbet. 120 kr i månaden är typ inga pengar egentligen. Skippa några läsk bara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Brave browser och fortfarande inga problem alls!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

KoP
Medlem

Skaffa premium om man vill slippa reklam.

Problemet löst.

Medlem
Skrivet av KoP:

Skaffa premium om man vill slippa reklam.

Problemet löst.

Vad jag har läst så drabbar det även folk som betalar för sig men har reklamblockerare installerade i webbläsaren.

KoP
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad jag har läst så drabbar det även folk som betalar för sig men har reklamblockerare installerade i webbläsaren.

Det är väl bara att avinstallera div. adblockers.

Är ju inte sjysst att snuva folk på inkomst om dom spenderar tid att bedriver någon form utav verksamhet på nätet som intresserar folk.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är väl bara att avinstallera div. adblockers.

Är ju inte sjysst att snuva folk på inkomst om dom spenderar tid att bedriver någon form utav verksamhet på nätet som intresserar folk.

Tror inte folk bryr sig om sådant, även om användare faktiskt skulle få de där pengarna, men som jag förstår det så går merparten till youtube själva.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är väl bara att avinstallera div. adblockers.

Är ju inte sjysst att snuva folk på inkomst om dom spenderar tid att bedriver någon form utav verksamhet på nätet som intresserar folk.

Med tanke på hur *otroligt* många suspekta (så till den grad att de är skadliga genom i bästa fall vilseledande info och i värsta fall genom malware/malware-länkar) ads och skript det finns på nätet idag så känns det helt vansinnigt att säga att det är rätt väg framåt att "bara avinstallera" skriptblockerare/adblockers. Klart säkrare att whitelista sidor i en adblocker än vice versa eller, än värre, köra helt utan.

Får exempelvis hur många ads som helst på Youtube i mobilen (där jag inte orkat krångla med en alternativ app än deras egen) för "Aftonbladet", "Dagens Nyheter" (där deras logga och typsnitt kopieras och används rakt av) o.s.v. där det står något i stil med "han trodde mikrofonen var avstängd, det blev slutet på hans karriär" och så någon bild på en halvkändis. När man gräver lite djupare kommer ofta dessa annonser från någonstans i Asien (Indien är vanligt), oooch när man rapporterar dem till Youtube (vilket inte är helt enkelt att göra) får man till svar att "nejnej, den är okej, så den tar vi inte bort".

Nej, det här måste lösas på något annat sätt. När Youtube inte har bättre kontroll på sina annonser så till den grad att de tillåter sådana med tydliga lagbrott är det tyvärr rimligt att blockera dem. Och innan de löser det problemet känner jag inte för att betala dem heller, de bör inte belönas för att de inte kan sköta sig bättre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tror inte folk bryr sig om sådant, även om användare faktiskt skulle få de där pengarna, men som jag förstår det så går merparten till youtube själva.

Tror jag får runt ett öre per tittare på min kanal. För folk som använder reklamblockerare så får jag noll. Så visst gör det skillnad om en miljon skulle se min video men hälften har reklamblockerare.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Tror jag får runt ett öre per tittare på min kanal. För folk som använder reklamblockerare så får jag noll. Så visst gör det skillnad om en miljon skulle se min video men hälften har reklamblockerare.

Hehe, visst, men jag menar bara att det är ju inte du som får lejonparten av de där pengarna, vilket inte är så konstigt kanske. Men att man faktiskt går pengar stämmer så klart!

Får man fråga vad det är för kanal?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hehe, visst, men jag menar bara att det är ju inte du som får lejonparten av de där pengarna, vilket inte är så konstigt kanske. Men att man faktiskt går pengar stämmer så klart!

Får man fråga vad det är för kanal?

Visst stämmer det. Google får såklart det mesta av slanten.

Jag har en så kallad "blandkanal" där jag lägger upp spelklipp eller min egenkomponerade musik kombinerat med spontana videor på min katt:
https://www.youtube.com/@Sarato/videos

Har haft kontot sedan 2006 så det har hängt med ett bra tag.

Medlem
Skrivet av KoP:

Skaffa premium om man vill slippa reklam.

Problemet löst.

Skaffa premium här och där blir väldigt mycket pengar per månad, så nej.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är väl bara att avinstallera div. adblockers.

Är ju inte sjysst att snuva folk på inkomst om dom spenderar tid att bedriver någon form utav verksamhet på nätet som intresserar folk.

Jag skulle inte ha något emot reklam som stödjer skaparen om reklamen inte var så aggressiv. En reklamsnutt på 5-15 sekunder är okej, men det har hänt att jag fått reklam som varit 20 minuter lång, eller 5 reklamer på raken (men med möjlighet att skippa den efter 5 sekunder). Men jag sitter ju tillbakalutad med en pizza på magen och måste då lägga undan pizzan och sträcka mig efter skip-knappen - eller så ligger jag i sängen under täcket och är precis påväg att somna när reklman på högsta volym börjar spelas upp.

Jag brukar däremot donera en slant till kanaler jag verkligen gillar och uppskattar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Skaffa premium här och där blir väldigt mycket pengar per månad, så nej.

Fast nu pratade vi bara om på youtube ju. Du måste inte skaffa allt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Vileoxe:

Tydligen har youtube börjat med flit att påverka folks datorer genom att använda mer resurser om man har en adblocker igång.
Webbläsare kraschar, datorer överhettar ect. Man kan börja undra om det är lagligt det dom håller på med.

PCGamer

Reddit tråd

Jag har automatiskt alltid senaste uppdateringar av uBlock Origin, tittar nästan dagligen något klipp på youtube, inga som helst problem, flyter utmärkt.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Skaffa premium här och där blir väldigt mycket pengar per månad, så nej.

Man får prioritera det som är viktigt. Jag kollar så mycket så väldigt enkelt val. När Lite gick ut för ett tag sedan testade jag med reklam. Klarade av en dag sen signade jag premium direkt!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Skippa Chrome. Kör Firefox.

Medlem

Jag fick problem i samtliga webbläsare på mina datorer (Edge, Chrome och Firefox) med Adblock Plus, något mindre i Firefox men jag bytte till Ublock Origin på alla datorer och nu fungerar det bra igen.

1
Skriv svar