Digital Foundry listar årets sämsta pc-portningar

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det hackar på PS5 fortfarande också, så det är bara ett dåligt gjort spel. Snyggt och kul, men horribelt dåligt gjort.

Jasså? jag körde igenom det runt 2månader efter release och märkte inte av någe större prestanda problem alls på Ps5, enda som ligger kvar i minnet är hur tråkigt det va o spela, man bara satt o önska "är det inte slut snart"

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, i "byn" som du själv säger man spenderar en stordel av spelet i. Ska man acceptera att det blir nästan ospelbart? Att det laggar sönder? Stämmer dock inte att det bara är där, kanske duär mindre känslig än jag?

Värsta stället jag stött på hittills i det spelet är på Jedha, tror det var precis innan man skulle göra en massa pussel med vind och hopp. Spelet frös totalt och dök ner till en halv fps när jag skulle uppför en liten väg, det rättade till sig efter någon minut, Men sjukt frustrerande då det inte hände något vare sig grafiskt intensivt eller något annat.

I övrigt gillar jag spelet, även om det inte känns som det ger så mycket att samla på sig resurser och diverse secrets.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Bra att kanaler som DF finns och belyser sådana massiva problem. Annars blir det ganska enkelt för utgivare att ignorera stora problem, speciellt om spelbetygen ändå snittar runt 78 som med Jedi Survior.

Även tur att de flesta spel som släpps de senaste åren med de värsta problemen ändå inte varit något att hänga i julgranen oavsett. En sak om ett skräpspel som Forspoken eller Redfall funkar så illa, en helt annan grej om ett faktiskt potentiellt bra spel har den nivån av tekniska problem.

Medlem

Ja brukar vara så att det endå är skitspelen som skits ut av AAA industrin som fungerar dåligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jasså? jag körde igenom det runt 2månader efter release och märkte inte av någe större prestanda problem alls på Ps5, enda som ligger kvar i minnet är hur tråkigt det va o spela, man bara satt o önska "är det inte slut snart"

Jag hade, och har, fortfarande en del stuttering. Nu köpte jag det på skiva, kanske spelar roll.


signatur

I drank what?

Testpilot
Skrivet av alias:

Star Wars Jedi: Survivor, så "välförtjänt" Klar etta på denna shame-lista. Har aldrig spelat ett spel med så många problem som de inte ens lyckats fixa efter ett år snart. Stutters, så in i h*****e Fungerar skit med den bästa hårdvaran som går att få. Skandal, och så synd då det är ett bra spel annars.

Håller med dig då jag varit inne i fler trådar och påpekat de problem jag har men många är lyckligt ovetande om problemen och störs inte på samma sätt. Önskar jag kunde gå tillbaka till den tiden innan jag stördes av sådana problem men det är för sent nu. Skulle tex aldrig köpt Jedi Survivor men jag fick det med min Ryzen7800x3d processor.

Skrivet av Map-pen:

Hade bara lagg i en zon i hela spelet, och det var i den där byn man kommer till och spenderar en stor del av spelet i. Noll problem utanför den byn. Vet inte vad hyffsad hårdvara är för dig? Har själv RTX4080, i7-12700K, M2 NVME SSD 7000Mb read/write speed, 32 DDR5 5200mhz RAM. Utanför byn fungerade spelet riktigt bra.

Poängen som DigitalFoundry har påvisat är att problemen i princip alla dessa spel är att oavsett hårdvara kommer du inte undan problemen. Du kanske tjänar nån millisekund här eller där men problemen finns kvar.
För egen del i Jedi Survivor så spelade jag genom hela spelet men störde mig ofantligt på de problem som finns och värst av allt det största problemet av dem alla är att de nog ALDRIG kommer fixa problemen heller!!

Skrivet av beersgarden:

Som du säger: det är intressant hur olika man är, och för mig som tillhör den första kategorin så kommer jag relativt lindrigt undan😊 Men jag kan principiellt störa mig en del på när det är uppenbara ”hafsverk”.

Ja visst vore det tråkigt om alla var likadana.
Det som är bra med Digital Foundry killarna är att de har kunskapen att peka exakt på var problemen ligger i spel och har publiken och trycket bakom sig att sätta skäms-struten på företagen att "här gjorde ni ett idiotbeslut" fixa spelet vetja.

Bäst är ju att de faktiskt återkommer och berömmer då spel blir fixade , själv kommer jag nu att köpa The Last of us då jag nu vet att de stora tekniska problemen faktiskt är fixade. Jag köpte Avatar spelet enbart för att de har berömt spelets implementation av teknik och grafik + att det då är svenskar inblandade

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Dead Space Remake? Tyckte själv det flöt på väldigt bra på pc och såg riktigt bra ut.

Skrivet av Holonyaa:

Jo jag håller med. Köpte det på releasedagen och har haft noll bekymmer. Flyter på helt utan problem.

Blir väldigt nyfiken på vad ni har för hårdvara i era datorer? 🙂

Testade det när det fanns ett demo på Steam och det var låååååååångt efter att det hade släppts, men när jag upptäckte den undermåliga prestandan så fick jag nog efter kanske 10-15minuter.
Skönt att jag slapp köpa det för att inse hur dåligt det var. Själva frameraten var bra (även med RTX påslaget), men det hysteriska microlaggandet (shaders?) som visade sig var 6'e meter man gick i spelet blev man ju vansinnig på.
Fattar inte att det ens var ett problem när de uppenbarligen hade en shader-inläsning innan spelet startade... Trodde att de skulle ha fixat spelet så långt efter release, men nope!

5950X, RTX 4070Ti, 32GB RAM, snabb NVME, 1440p 170hz.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Här kan vi snacka "lata utvecklare".
tur att det som oftat fixas i efterhand, i slutändan blir ju endå PC versionen av dom flesta spelen den bästa versionen.

Det är inte lathet, det är vad de är villiga att göra för att de ska gå plus på att släppa på PC. Mer än så är inte motiverat.

Skrivet av Map-pen:

Spelat både Dead Space och Jedi Survivor på PC och kan inte påstå att det flöt på dåligt, visst hade Jedi Survivor lite lagg på en viss planet men det flöt på riktigt bra annars. Dead Space hade jag noll problem med.

Jedi Survivor har permanent animationslagg oavsett inställningar som är obotligt. Rycker fram och tillbaka.

Skrivet av Molotov:

Nej men oftast, kanske utvecklarna tar sig i kragen. Se bara hur tex Arkham Knight slutade. Var ju helt trasigt och nu är det hur bra som helst.

De är helt ointresserade av "optimering" eller att ta sig i kragen. Betala dem 1200 kr för spelet så kommer du se bättre prestanda.

Skrivet av beersgarden:

Ja, vi har förstått poängen: du gillar verkligen inte Jedi Survivor. Det funkade ganska smärtfritt för mig och hade en helt okej upplevelse med det.

Kopplat till resten av titlarna: alltid tråkigt när portarna hastas igenom, men precis som med många andra spelsläpp nu för tiden så får man vänta några månader och sen spela för en bättre upplevelse. Dumt, onödigt och frustrerande, men så är livet ibland.

Det är vad det är med den mest fragmenterade uppsättning hårdvara som någonsin existerat. Komplett med drivrutinshelvete för PC.

Skrivet av Keima:

Jag trodde bra optimering betydde att en rätt okej dator flöt på bra inte en 4090 60 fps "jätte bra optimerat"

"optimering" betyder ingenting.

Skrivet av Molotov:

Ja brukar vara så att det endå är skitspelen som skits ut av AAA industrin som fungerar dåligt.

Det är storsäljarna, men visst. Populärt sour grapes-cope.

Skrivet av Harakiri:

Håller med dig då jag varit inne i fler trådar och påpekat de problem jag har men många är lyckligt ovetande om problemen och störs inte på samma sätt. Önskar jag kunde gå tillbaka till den tiden innan jag stördes av sådana problem men det är för sent nu. Skulle tex aldrig köpt Jedi Survivor men jag fick det med min Ryzen7800x3d processor.

Poängen som DigitalFoundry har påvisat är att problemen i princip alla dessa spel är att oavsett hårdvara kommer du inte undan problemen. Du kanske tjänar nån millisekund här eller där men problemen finns kvar.
För egen del i Jedi Survivor så spelade jag genom hela spelet men störde mig ofantligt på de problem som finns och värst av allt det största problemet av dem alla är att de nog ALDRIG kommer fixa problemen heller!!

Ja visst vore det tråkigt om alla var likadana.
Det som är bra med Digital Foundry killarna är att de har kunskapen att peka exakt på var problemen ligger i spel och har publiken och trycket bakom sig att sätta skäms-struten på företagen att "här gjorde ni ett idiotbeslut" fixa spelet vetja.

Bäst är ju att de faktiskt återkommer och berömmer då spel blir fixade , själv kommer jag nu att köpa The Last of us då jag nu vet att de stora tekniska problemen faktiskt är fixade. Jag köpte Avatar spelet enbart för att de har berömt spelets implementation av teknik och grafik + att det då är svenskar inblandade

Igen, köp en PS5 om du vill ha bra prestanda. PC-spel är en bonus, take it or leave it.

Medlem
Skrivet av Razken:

Blir väldigt nyfiken på vad ni har för hårdvara i era datorer? 🙂

Testade det när det fanns ett demo på Steam och det var låååååååångt efter att det hade släppts, men när jag upptäckte den undermåliga prestandan så fick jag nog efter kanske 10-15minuter.
Skönt att jag slapp köpa det för att inse hur dåligt det var. Själva frameraten var bra (även med RTX påslaget), men det hysteriska microlaggandet (shaders?) som visade sig var 6'e meter man gick i spelet blev man ju vansinnig på.
Fattar inte att det ens var ett problem när de uppenbarligen hade en shader-inläsning innan spelet startade... Trodde att de skulle ha fixat spelet så långt efter release, men nope!

5950X, RTX 4070Ti, 32GB RAM, snabb NVME, 1440p 170hz.

Hade vid tillfället det släpptes en 10700K, RTX4080, 32GB RAM, snabb NVME och körde på en 3440x1440 165hz.
Flöt på helt utan bekymmer.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det är inte lathet, det är vad de är villiga att göra för att de ska gå plus på att släppa på PC. Mer än så är inte motiverat.

Jo det är lathet att inte fixa på engång

Citat:

De är helt ointresserade av "optimering" eller att ta sig i kragen. Betala dem 1200 kr för spelet så kommer du se bättre prestanda.

Vad snackar du om? Jag köpte det för 200kr fick alla spel i serien och fick dom bösta versionerna

Citat:

Det är vad det är med den mest fragmenterade uppsättning hårdvara som någonsin existerat. Komplett med drivrutinshelvete för PC.

"optimering" betyder ingenting.

Git gud

Citat:

Det är storsäljarna, men visst. Populärt sour grapes-cope.

Igen, köp en PS5 om du vill ha bra prestanda. PC-spel är en bonus, take it or leave it.

Haha hur gammal är du, 12?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot
Skrivet av kingzla:

Igen, köp en PS5 om du vill ha bra prestanda. PC-spel är en bonus, take it or leave it.

Sorry men om det inte det är inte bra på nån plattform då?
Här i detta klipp [jag har lagt in exakta tidpunkten] säger John Linneman som täcker PS5 och XBox hur dåligt det är och han inte klarar av att spela på sin konsoll.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Dead Space Remake? Tyckte själv det flöt på väldigt bra på pc och såg riktigt bra ut.

Flöt på hyfsat för mig överlag med vissa undantag. Men min burk är ju typ 4 år gammal snart, så ett nytt kort är ett måste.

Har inte köpt Jedi Survivor än fastän jag är riktigt sugen, men är det skräp prestanda så är det onödigt att stödja det.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo det är lathet att inte fixa på engång

Vad snackar du om? Jag köpte det för 200kr fick alla spel i serien och fick dom bösta versionerna

Git gud

Haha hur gammal är du, 12?

Att du får bättre spel om du betalar mer? Framgår rätt tydligt. Spelar ingen roll om du fick de "bästa" versionerna.

Det går dessutom inte att "git gud" (coolt sagt) eftersom det inte har med skicklighet att göra. Det är inte lathet heller. Du kan inte så mycket om teknik va?

Medlem

Puh vilken tur att man kan doppa e-dongen på båda sidorna så jag har alltid den ultimata versionen.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Att du får bättre spel om du betalar mer? Framgår rätt tydligt. Spelar ingen roll om du fick de "bästa" versionerna.

Det går dessutom inte att "git gud" (coolt sagt) eftersom det inte har med skicklighet att göra. Det är inte lathet heller. Du kan inte så mycket om teknik va?

Du skriver bara helt orelevant nonsens. Varför ska jag betala mer?

Jo om man vet vad man gör, kunna teknik kan man kalla det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du skriver bara helt orelevant nonsens. Varför ska jag betala mer?

Jo om man vet vad man gör, kunna teknik kan man kalla det.

Nej det gör jag inte. Om man betalar mer får man mer service kring mjukvara och underhåll av densamma. Beviset ligger ju rimligen i att konsolportarna ser ut som de gör pga lägre intäkter på PC och en svårare miljö. John Carmack gick igenom det redan för 12 år sedan när han förklarade att konsoler är lead platform och varför. Han kan teknik och så och behöver inte "git gud".

Nix, det går inte ens om man vet hur man gör. Du kan omöjligen täcka alla permutationer av hårdvara och drivrutiner. Tydligast på Linux för minst support.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej det gör jag inte. Om man betalar mer får man mer service kring mjukvara och underhåll av densamma. Beviset ligger ju rimligen i att konsolportarna ser ut som de gör pga lägre intäkter på PC och en svårare miljö. John Carmack gick igenom det redan för 12 år sedan när han förklarade att konsoler är lead platform och varför. Han kan teknik och så och behöver inte "git gud".

Nix, det går inte ens om man vet hur man gör. Du kan omöjligen täcka alla permutationer av hårdvara och drivrutiner. Tydligast på Linux för minst support.

Jo det är nonsens för att pc versionerna är oftast dom bästa versionerna i slutändan.

Sen refererar du till nått carmack sagt för över ett decenie sen och nått om Linux?
Är du medveten om att Steam deck tex ör en linux apparat 😂

Vet du vad du låter som, du låter precis som dessa som för 20år sen (kommit i omgångar) "som listat ut det", "PC Gaming är snart död". Ändå har det bara blomstrat vidare.
Det är somnatt säga att sportbilar försvinner för man tar sig från A - B lika bra i en Ford focus.

I detta fallet handlar det om att du inte kan och på nått sätt måste bekräfta att det är nått som är fel fast det är just du som inte kan

Det är helt OK att föredra konsol ist men anledningarna du drar är som sagt bra nonsens utan ligger på dig personligen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Här kan vi snacka "lata utvecklare".
tur att det som oftat fixas i efterhand, i slutändan blir ju endå PC versionen av dom flesta spelen den bästa versionen.

Nu skriver du "lata utvecklare" så du kanske referat till något speciellt, men ser ändå argumentet om att utvecklare är lata komma mer o mer. Tycker de är intressant. Vi har bolag strukturerade som rena pyramider, ofta flera ovanpå varandra, o väljer att tro de längst ned är problemet. Kan ju vara så i viss mån, men de gör ju ofta det som strukturen ovanför bestämt och har lite makt. Nog borde alla managers, publishers osv ta smällen?

Medlem
Skrivet av Pettor:

Nu skriver du "lata utvecklare" så du kanske referat till något speciellt, men ser ändå argumentet om att utvecklare är lata komma mer o mer. Tycker de är intressant. Vi har bolag strukturerade som rena pyramider, ofta flera ovanpå varandra, o väljer att tro de längst ned är problemet. Kan ju vara så i viss mån, men de gör ju ofta det som strukturen ovanför bestämt och har lite makt. Nog borde alla managers, publishers osv ta smällen?

Ja jag skrev det lite på skämt just för att det är nått man ser ganska ofta "lata utvecklare". så klart är det bolagen och styret det är fel på oftast.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Som vanligt så är det en del som inte är känsliga för små minifrysningar, för Dead Space hackar till med jämna mellanrum oavsett setup. Blivit bättre med patchar och är nu spelbart för mig, men frysningarna är kvar. Jedi Survivor har jag inte spelat så kan inte uttala mig om.

Ni som inte är känsliga för frysningar ska vara tacksamma för det.

12
Skriv svar