Xbox Cloud finns nu tillgängligt till Meta Quest

Medlem

Men släpp till vanlig Android TV någon jäfla gång för faen! Har Samsung köpt upp rättigheterna för X antal år eller vad är det frågan om?!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men så bra upplösning är det inte i VR glasögon. Jag tror ingen spelar vanliga spel i VR-glasögon mer än att testa en kort stund på kul.

Upplösningen i quest 3 duger både för film och 2d spel helt klart vill jag påstå. Viktigare att källan är bra så kompressionen av streamningen är kan vara är större problem än själva upplösningen i sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men så bra upplösning är det inte i VR glasögon. Jag tror ingen spelar vanliga spel i VR-glasögon mer än att testa en kort stund på kul.

Jag skulle inte göra det själv då jag inte heller tycker kvaliteten riktigt är där men för andra kan det absolut duga. Med Quest 3 närmar vi oss acceptabel kvalitet faktiskt

Sen är det väl bättre att ha kul en kort stund än inte alls?

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Konceptuellt är det intressant, men imo vill man inte sitta med en kloss fastspänd mot ansiktet och köra Xbox-spel ens jämfört med en liten TV/skärm. Headseten behöver bli bra mycket mer bekvämare än en Quest 3

Jag personligen upplever Quest 3 bekvämare än PS vr 2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men så bra upplösning är det inte i VR glasögon. Jag tror ingen spelar vanliga spel i VR-glasögon mer än att testa en kort stund på kul.

Vanliga spel blir ju inte lika roliga som riktiga VR spel, så om någon tappar intresset så är det nog därför att det ser platt ut, inte på grund av upplösningen.

Jag utforskar väldigt mycket youtube i VR men då i 180 och 360 3D videos, exempelvis fallskärmshoppning från en helikopter. Det är roligare att titta på 360 än en biofilm i en stillastående biosallong i vr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag personligen upplever Quest 3 bekvämare än PS vr 2.

För all del, men det är fortfarande inget man vill sitta med en längre stund om man inte måste. Ungefär halverad vikt och inget interface som trycker mot ansiktet, ungefär som ett par tjocka solglasögon, då är man nog hemma

Medlem
Skrivet av Gesturr:

För all del, men det är fortfarande inget man vill sitta med en längre stund om man inte måste. Ungefär halverad vikt och inget interface som trycker mot ansiktet, ungefär som ett par tjocka solglasögon, då är man nog hemma

Quest 3 med 3rd party elite strap tex Kiwi design är det bekvämaste vr-headset jag använt.
Kan lätt använda det utan problem 4-6 timmar (så länge mitt batteri räcker)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

För all del, men det är fortfarande inget man vill sitta med en längre stund om man inte måste. Ungefär halverad vikt och inget interface som trycker mot ansiktet, ungefär som ett par tjocka solglasögon, då är man nog hemma

Jag har inte problem med headsetet i sig. (Tillsammans med Elite Strap naturligtvis)

För min egen del är det att min kropp inte pallar mer än 2 timmar i vr då jag blir lite lätt yr och får ont i ögonen.
Nu sist har jag dock lyckats få ut 2 och en halv timme så jag antar att jag sakta börjar att vänja mig.

När man ser virtuella skärmar med text så upplever jag det otrolig skärpa, som om det faktiskt är en datorskärm på riktigt.

Har du testat det själv?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 3 med 3rd party elite strap tex Kiwi design är det bekvämaste vr-headset jag använt.
Kan lätt använda det utan problem 4-6 timmar (så länge mitt batteri räcker)

Jo, men det är lite som att säga att en ananas är den bekvämaste buttplug man använt. Jag har också testat och när nyhetens behag lagt sig väljer jag alla gånger att köra 2D-spel på en gamingskärm framför att ha dryga halvkilot fastspänt mot en mask, inte minst om det t ex är varmt, man är trött, sjuk eller dylikt. Det är oceaner av skillnad i bekvämlighet

Skrivet av lonian:

Jag har inte problem med headsetet i sig. (Tillsammans med Elite Strap naturligtvis)

För min egen del är det att min kropp inte pallar mer än 2 timmar i vr då jag blir lite lätt yr och får ont i ögonen.
Nu sist har jag dock lyckats få ut 2 och en halv timme så jag antar att jag sakta börjar att vänja mig.

När man ser virtuella skärmar med text så upplever jag det otrolig skärpa, som om det faktiskt är en datorskärm på riktigt.

Har du testat det själv?

Ja, fast jag tycker inte textrenderingen är riktigt där än. Quest 3 har 25 i PPD vilket är typ hälften av vad en normal skärm har på normalt avstånd. Det går till nöds kortare stunder men räcker imo inte för att t ex jobba i

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Jo, men det är lite som att säga att en ananas är den bekvämaste buttplug man använt. Jag har också testat och när nyhetens behag lagt sig väljer jag alla gånger att köra 2D-spel på en gamingskärm framför att ha dryga halvkilot fastspänt mot en mask, inte minst om det t ex är varmt, man är trött, sjuk eller dylikt. Det är oceaner av skillnad i bekvämlighet
Ja, fast jag tycker inte textrenderingen är riktigt där än. Quest 3 har 25 i PPD vilket är typ hälften av vad en normal skärm har på normalt avstånd. Det går till nöds kortare stunder men räcker imo inte för att t ex jobba i

Ja kanske inte köra 2d spel menade mer bekvämligheten i sig att man bara "pallar en stund". Jag tycker du i många inlägg bör ändra order "man" till "jag".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja kanske inte köra 2d spel menade mer bekvämligheten i sig att man bara "pallar en stund". Jag tycker du i många inlägg bör ändra order "man" till "jag".

Nu står det ju iofs ”jag” ungefär överallt i mitt inlägg, bortsett från ”man är trött” vilket var en underkommentar till där jag skrev vad ”jag” tycker. Men det är också lite överflödigt då det framgår att jag har skrivit inlägget och således är min åsikt

RoadToVR sa det bra:

Citat:

While its neat to have a large virtual canvas on which to play Xbox games thanks to Quest, we wonder whether it will really be worth it compared to alternatives.

Xbox Cloud Gaming can already be played on many other devices including computers, smart TVs, and smartphones. Considering the lower resolution that you’d get on Quest compared to most modern TVs, the need to wear something on your head, and the 2–3 hour battery life, it might be more of a novel use-case than it would seem at first glance.

Tycker det blir helt uppenbart att det är nyhetens behag eller möjligen tilltalar en liten klick entusiaster, men för gemene man är det inte mer än så. Bigscreen Beyond är väl det närmsta som går att komma ett behagligt headset idag men då är man fastkedjad i en PC också

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Nu står det ju iofs ”jag” ungefär överallt i mitt inlägg, bortsett från ”man är trött” vilket var en underkommentar till där jag skrev vad ”jag” tycker. Men det är också lite överflödigt då det framgår att jag har skrivit inlägget och således är min åsikt

RoadToVR sa det bra:

Tycker det blir helt uppenbart att det är nyhetens behag eller möjligen tilltalar en liten klick entusiaster, men för gemene man är det inte mer än så. Bigscreen Beyond är väl det närmsta som går att komma ett behagligt headset idag men då är man fastkedjad i en PC också

tja det är väll tycke och smart. Skulle jag ha användning av det skulle jag nog spela så ist för på en telefon iaf.
RoadtoVR är en site som är all over the place om olika saker och brukar ofta vara kritiska så fort det är gaming.
Ibland är nått hur bra som helst osv som dom flesta andra säger "jaha?" och ibland är nått krångligt och jobbigt (som tex spela multiplayer i VR) där alla andra ocksa "jaha?"

Många ser inte behov att just en själv inte har nått behov det betyder inte att användningen är onödig eller inte kommer användas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Jag skulle inte göra det själv då jag inte heller tycker kvaliteten riktigt är där men för andra kan det absolut duga. Med Quest 3 närmar vi oss acceptabel kvalitet faktiskt

Sen är det väl bättre att ha kul en kort stund än inte alls?

Hur är skillnaden i upplösning mellan Quest 3 och PSVR2 då? Jag har PSVR2 och förutom att jag skulle tycka det var luffigt att spela ett platt spel i VR-glasogonen, skulle jag nog också tycka det var rätt suddigt också.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur är skillnaden i upplösning mellan Quest 3 och PSVR2 då? Jag har PSVR2 och förutom att jag skulle tycka det var luffigt att spela ett platt spel i VR-glasogonen, skulle jag nog också tycka det var rätt suddigt också.

På pappret 11-12%, men PSVR2 kör PenTile-matris medan Quest 3 kör RGB-stripe, så skillnaden är ganska mycket större än vad bara siffror avslöjar. Ännu större skillnad gör dock pannkakslinserna i Quest 3 som ger skärpa över hela synfältet

12
Skriv svar