Bekräftat: The Last of Us Online har lagts ner

Medlem
Skrivet av Daed:

Det stämmer bara om live servicen blir en enormt stor hit, och problemet som Sony (och alla andra stora AAA-företag) har är att det bara finns utrymme i publikens liv för en liten mängd live services som blir jättestora.

Den pågående trenden där nästan alla någorlunda stora företag pumpar ut massvis med allt dyrare och alltmer generiska live services i hopp om att nåt av de lyckas bli ett av de få som når framgång är fundamentalt ohållbart.

Japp jag håller med dig. Det verkar som dock att trenden iaf varit att flera är villiga att ta risken.
hoppas det vänder. Har inget emot live-service spel egentligen, låt dom som gillar det spela. Men man blir bara less då när "alla ska kopiera trenden". Det här med att man vågar satsa på nå eget blir det bara färre och färre av känns det som, iaf bland dom stora.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hade det på känn.
Redan när jag var klar med kampanjen av tlou2 kändes det ju som att Naughty Dogs börjat tappa det. Ofokuserat, enformigt och segt. Tror deras guldålder är förbi, kommer nog bli fler evighetsprojekt framöver som slutar som nedlagda.

Ah men de har nog dragit in en del på remasters att de kan storsatsa inför nästa titel. Men det finns ont om utvecklare som bara fortsätter hålla samma höga kvalitet.

Skrivet av Majoren:

Jo, brukade köra det. Det var bra, alldeles lagom. Känns som de försöker för mycket också blir det pannkaka av alltsammans. Vill inte ha GTA Online i Tlou-kostym, nått småskaligt räcker som kan släppas som dlc till singleplayerspelet, inte som ett eget separat jättespel...

Exakt, de borde släppt något men hållit tillbaka på det något. Sen göra ett fristående på sidan om kanske.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

En aning för tidigt å säga? Släpps väl i slutet på januari?

Ja en aning för tidigt men baserade det på det vi sett hittils. Det tekniska hoppet från TLoU1 till TLoU1 remake är stort (typ 10års skillnad). TLoU2 till TLoU2 remaster är 3 år. Det har inte hänt lika mycket de senaste 3 åren grafiskt som från 2013 när TLoU1 släpptes. MEN! Jag hoppas på att bli motbevisad.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja en aning för tidigt men baserade det på det vi sett hittils. Det tekniska hoppet från TLoU1 till TLoU1 remake är stort (typ 10års skillnad). TLoU2 till TLoU2 remaster är 3 år. Det har inte hänt lika mycket de senaste 3 åren grafiskt som från 2013 när TLoU1 släpptes. MEN! Jag hoppas på att bli motbevisad.

Jag tror ju inte du kommer bli motbevisad av det grafiska tyvärr. Men originalspelet ser ju redan sjukt bra ut så det är ju egentligen ingen större förlust. Det är väl mer andra saker de lagt till som gör det värt det som survival läget, kortare laddningstider, ett gittarrplinkarläge, full support för Dualsensen och sen var det väl en del bortklippta delar om jag inte missminner mig (?).
Bara det att jag får en anledning att spela igenom det igen är ju lätt värt 100 spänn^^.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Du kanske inte borde kasta sten i glashus med tanke på hur pinsam du är och vad Microsoft har gjort som t.ex. Redfall, Starfield, MW3, blockering av handkontroller, inga GOTYs på många år...

Sen är det väl bara positivt att vi inte får games as a service-titlar.

Att lägga fiaskot mw3 på Microsoft är väl ändå att ta i? Köpet var väl inte ens klart förrän strax innan release? Tveksamt att de haft något att säga till om vid utvecklingen av det. I övrigt håller jag med dig.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Att lägga fiaskot mw3 på Microsoft är väl ändå att ta i? Köpet var väl inte ens klart förrän strax innan release? Tveksamt att de haft något att säga till om vid utvecklingen av det. I övrigt håller jag med dig.

Sant, där var jag ute och cyklade. Fick för mig att det var exklusivt men så var inte fallet.

Medlem

Det är såklart tråkigt att det läggs ner men samtidigt går det att förstå orsaken.

ND blev uppenbarligen överambitiösa med detta projekt när det växte från ett multiplayer-läge till ett stort GaaS-spel.

Problemet med denna typ av spel är att de ofta blir extremt resurskrävande.

När Fortnite (BR-läget) blev en succé så behövde Epic alla utvecklare till det och lade ner Paragon och Unreal Tournament. Rockstar har skapat massor av av material till GTA Online medan det kommer ha tagit sådär tolv år att få fram ett nytt spel i serien. 343 höll på väldigt länge med Halo Infinite men hade ändå stora problem att få fram nytt innehåll.

En del av det som skapats kan förhoppningsvis användas i andra projekt. En del kanske redan är med i det kommande roguelike-läget till Part 2?

Medlem
Skrivet av Alienshade:

3-4 år är ingenting. Det är inte oroande alls. Du jämför med studios som pumpar ut spel med 1-3 år imellan. Dom spelen har ofta lägre kvalitet. Eller kräver mer resurser mm bakom. Tänker på Cod,Fifa och Asscreed spelen nu som ofta blivit kritiserade för att slänga ut spel aldeles för ofta och med bristande kvalitet ibland. Factions hade inte mycket med Tlou 3 att göra (olika projekt) vad jag kan förstå/har hört.

Det förstår jag, var bara lite orolig över att dom har så mycket remake, remaster, collection etc bakom sig.

Skrivet av Fatmajk:

3 år är inte mycket i spelbranschen. Visst har de lagt ner lite tid på remakes o remasters men det kommer nya spel också ska du se.

TLoU 1 remake var 100% värt det.
TLoU 2 "remaster" är en flopp.

Glad att höra, jag har inte kommit vidare långt i tlou 1 remaster (ps4) men jag gillar uncharted collection, är uppe i 97% i tvåan eller liknande enligt min save på ps4an. Vilket är trevligt, det innebär ju att man har 3:an, 4:an och lost legacy kvar att köra. dom väntar på en.

Skrivet av dix_xib:

Skulle säga att det är kloka beslut både ekonomiskt och för kommande kvalitet. Teamet får erfarenhet av den nya hårdvaran utan större ekonomisk risk och lärdomarna kan sedan investeras i andra IPn som ska räknas som nya AAA-spel. De gjode väl samma sak med PS4?

Vet inte om det är så det var tänkt, men du kanske har en poäng.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Bra, gör något intressant istället.

Medlem

Trist att vi inte får se resultatet av deras arbete, samtidigt ett gott tecken på att Sony tänker om och tänker rätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hade sett fram emot det spelet. Men tycker det är både bra att man vågar satsa, men kanske ännu starkare att våga backa ur när det börjar kännas övermäktigt/svårt att få en ROI på det. Bättre att dra i handbromsen tidigt än att dra ut på tiden och släppa ett buggig Cyberpunk Ala PS4 typ.

Tyvärr är det också en massa olika regionala regler och lagar för dessa online spel som gör det extremt svårt och kostsamt att ge sig in i den branschen, även om Sony och Microsoft är guardians till största delen med röst och text avlyssning o sånt.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Bra beslut men jösses vad tid man då slösat på detta. De har inte släppt någonting sedan last of us 2 och det var ju ett tag sedan.
Förutom remasters då men jag menar ett helt nytt spel.
Man undrar om man får se någonting från dem den här generationen.
Kanske blir det ett last of us till för de verkar ha fastnat lite i last of us träsket.

Sedan kan jag inte släppa att Neil Druckmann kanske inte är den bästa att vara högsta bossen på företaget. Han är grym o jobba som producent av spel att få alla i teamet och göra sitt yttersta men att styra företag och fatta beslut om deras resa framåt... kanske hade detta inte hänt under annan ledning?
Sedan Evan Wells slutade och Neil blev ensam kvar känns det som en del mediokra beslut har tagits.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Bra beslut men jösses vad tid man då slösat på detta. De har inte släppt någonting sedan last of us 2 och det var ju ett tag sedan.
Förutom remasters då men jag menar ett helt nytt spel.
Man undrar om man får se någonting från dem den här generationen.
Kanske blir det ett last of us till för de verkar ha fastnat lite i last of us träsket.

Sedan kan jag inte släppa att Neil Druckmann kanske inte är den bästa att vara högsta bossen på företaget. Han är grym o jobba som producent av spel att få alla i teamet och göra sitt yttersta men att styra företag och fatta beslut om deras resa framåt... kanske hade detta inte hänt under annan ledning?
Sedan Evan Wells slutade och Neil blev ensam kvar känns det som en del mediokra beslut har tagits.

Jag tror absolut att vi får se något helt nytt från ND den här generationen. Vi är trots allt bara tre år in i PS5-eran varav två år mer eller mindre var formade av pandemin. Jag väntar själv otåligt på nyheter från flera av PS Studios utvecklare och tror säkert vi får veta mer 2024. Just nu undrar man bara vad som händer med total tystnad från ND, Bend, Sucker Punch, Bluepoint mfl.

Druckmann…vet inte vad jag tycker om honom. Han känns mer som ett ansikte utåt för företaget och inne på att expandera TLoU med tv-serien och nu den här multiplayersatsningen som gick åt skogen.
Jag tycker det är hög tid att man gör något helt nytt, alltså ett nytt IP. Inte ett Jak, Uncharted eller TLoU.

Har ju ryktats om ett fantasyspel. Vore en dröm om de släppte ett sådant spel. Gärna åt det mörkare hållet med mycket grafiskt våld, vackra miljöer och större områden att utforska.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag tror absolut att vi får se något helt nytt från ND den här generationen. Vi är trots allt bara tre år in i PS5-eran varav två år mer eller mindre var formade av pandemin. Jag väntar själv otåligt på nyheter från flera av PS Studios utvecklare och tror säkert vi får veta mer 2024. Just nu undrar man bara vad som händer med total tystnad från ND, Bend, Sucker Punch, Bluepoint mfl.

Druckmann…vet inte vad jag tycker om honom. Han känns mer som ett ansikte utåt för företaget och inne på att expandera TLoU med tv-serien och nu den här multiplayersatsningen som gick åt skogen.
Jag tycker det är hög tid att man gör något helt nytt, alltså ett nytt IP. Inte ett Jak, Uncharted eller TLoU.

Har ju ryktats om ett fantasyspel. Vore en dröm om de släppte ett sådant spel. Gärna åt det mörkare hållet med mycket grafiskt våld, vackra miljöer och större områden att utforska.

Ja Bend Studios haha. Days Gone var ett tag sedan. Jag hade helt glömot bor dem tills du nämde dem nu hehe.

Jag hoppas också på ett helt nytt IP från ND. Det vore svincoolt om de gör ett fantasy spel.
Förövrigt om de någonsin vill göra en remake så tycker jag de ska damma av jak and daxter och ge oss en tip, top modern version av spelet


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar