Twitch lämnar Sydkorea – "10 gånger högre nätverkskostnader"

Robot
Twitch lämnar Sydkorea – "10 gånger högre nätverkskostnader"

Företaget vill sluta gå back.

#twitch


Medlem

Det här beror på att Sydkorea har en ganska unik lag som ger ISPs rättigheten att ta ut extra avgifter av stora företag precis hur de vill i princip. De har även hamnat i konflikt med Netflix över samma sak. Nu lämnar Twitch och det är inte otroligt att fler följer efter.

Medlem

Tyvärr finns det inget som säger att allt ska finnas i alla länder.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Tyvärr finns det inget som säger att allt ska finnas i alla länder.

Det känns ju ändå ekonomiskt kontraproduktivt för Sydkoreas egna räkning att dom aktivt hämmar möjligheten för nya eller utländska företag att etablera sig.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det känns ju ändå ekonomiskt kontraproduktivt för Sydkoreas egna räkning att dom aktivt hämmar möjligheten för nya eller utländska företag att etablera sig.

Nej, men lagar som bara gynnar stora jättar blir inte bra heller. Det är svår balansgång det där.

Dock att kräva 10 gånger kostnaden för nätverk låter ganska absurt; någon som vet om internetleverantör i Sydkorea är statligt ägt företag eller privata aktörer?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Nej, men lagar som bara gynnar stora jättar blir inte bra heller. Det är svår balansgång det där.

Dock att kräva 10 gånger kostnaden för nätverk låter ganska absurt; någon som vet om internetleverantör i Sydkorea är statligt ägt företag eller privata aktörer?

Det spelar ingen roll vem som äger dem, de tar ut utgiften och vill inte ändra sig. Företag lämnar, de förlorar 100% inkomsten från företaget som lämnar. Deras eget val.


signatur

I drank what?

Medlem

Slipper man det där...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Undrar vad summan ligger på för dessa avgifter?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det känns ju ändå ekonomiskt kontraproduktivt för Sydkoreas egna räkning att dom aktivt hämmar möjligheten för nya eller utländska företag att etablera sig.

Men deras egna inhemska kanske går bättre? T.ex afreecaTV. Kanske finns tillräcklig konkurrens inom området? Deras Kpop branch verkar klara sig ganska bra. Är Twitch så viktig för landet?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Nej, men lagar som bara gynnar stora jättar blir inte bra heller. Det är svår balansgång det där.

Dock att kräva 10 gånger kostnaden för nätverk låter ganska absurt; någon som vet om internetleverantör i Sydkorea är statligt ägt företag eller privata aktörer?

Sydkorea är ett dotterbolag till Samsung.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det spelar ingen roll vem som äger dem, de tar ut utgiften och vill inte ändra sig. Företag lämnar, de förlorar 100% inkomsten från företaget som lämnar. Deras eget val.

Jo, men vet inte hur mycket av det som landet förlorar ifall de inte är de som äger nätet och tar utgiften. Informationen ifall Korea själv äger näten är en intressant punkt. Man måste veta grunden till varför det är så mycket dyrare.r det ett monopol från staten? Är det flera företag som kör kartell för att hålla uppe priset?

Vilka är "de" som förlorar 100% av inkomsten? Twitch? Landet? Nätföretagen? Streamers?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men deras egna inhemska kanske går bättre? T.ex afreecaTV. Kanske finns tillräcklig konkurrens inom området? Deras Kpop branch verkar klara sig ganska bra. Är Twitch så viktig för landet?

Mig veterligen så är en majoritet av deras tittare från västvärlden. Speciellt pros inom League of Legends är väldigt stora på Twitch.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men deras egna inhemska kanske går bättre? T.ex afreecaTV. Kanske finns tillräcklig konkurrens inom området? Deras Kpop branch verkar klara sig ganska bra. Är Twitch så viktig för landet?

Skrivet av Dreijer:

Mig veterligen så är en majoritet av deras tittare från västvärlden. Speciellt pros inom League of Legends är väldigt stora på Twitch.

afreecaTV tillåter vad jag vet inte att man streamar till en internationell publik, av just samma anledning till att twitch nu lägger ner. det är vad jag hört iaf, kan ha fel.

har till och från tittat på flera sydkoreanska twitch streamers i flera år nu, charming jo, jinnytty, exbc, hachubby osv.

folk som inte alls har med e-sport eller så att göra, men som främst streamar för en västerländsk publik. sjukt tråkigt detta.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Mig veterligen så är en majoritet av deras tittare från västvärlden. Speciellt pros inom League of Legends är väldigt stora på Twitch.

Skrivet av quadratis:

afreecaTV tillåter vad jag vet inte att man streamar till en internationell publik, av just samma anledning till att twitch nu lägger ner. det är vad jag hört iaf, kan ha fel.

har till och från tittat på flera sydkoreanska twitch streamers i flera år nu, charming jo, jinnytty exbc, hachubby osv.

folk som inte alls har med e-sport eller så att göra, men som främst streamar för en västerländsk publik. sjukt tråkigt detta.

Jo, men tror t.ex professionella är bundna till organisationer. Så det kan väl lösas på det sättet. De får betalt den vägen. T.ex Jinny, IRL streamer är knuten till TSM. Men visst är de tråkigt för dem som inte har dessa möjligheter. Får försöka bygga YouTube och Instagram, även om det är svårt.

Streamers måste försöka kapitalisera på olika sätt. Sponsorer m.m.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det här beror på att Sydkorea har en ganska unik lag som ger ISPs rättigheten att ta ut extra avgifter av stora företag precis hur de vill i princip. De har även hamnat i konflikt med Netflix över samma sak. Nu lämnar Twitch och det är inte otroligt att fler följer efter.

Nätneutralitet. Viktigare än man kan tro.

Medlem
Skrivet av quadratis:

afreecaTV tillåter vad jag vet inte att man streamar till en internationell publik, av just samma anledning till att twitch nu lägger ner. det är vad jag hört iaf, kan ha fel.

har till och från tittat på flera sydkoreanska twitch streamers i flera år nu, charming jo, jinnytty, exbc, hachubby osv.

folk som inte alls har med e-sport eller så att göra, men som främst streamar för en västerländsk publik. sjukt tråkigt detta.

Såg lite på om Afreeca på reddit nät detta med Twitch diskuterades. En Vtuber kommerterade att inte bara är afreeca mer begränsat sett till tittare, det är krångligare att bli "partner" som med Twitch/Youtube så du kan tjäna något på det också.

1
Skriv svar