Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem

Vet någon om Nintendo ska medverka på Game Awards?

Medlem
Skrivet av lonian:

Vill en inte ha det är det ju bara att ignorera, och jag tycker det var rätt lama argument emot:

"By pitting you against friends and strangers every time you open an achievement list, consoles are urging you to compete and push for the best possible score. By nature, baked-in achievement systems are about unsustainable completionism."

Det är ju ingen tävling, bara en kul jämförelse. Och sen hur är det "ohållbart" när det snarare inspirerar till mer speltid och ge mer valuta för pengarna för köpt spel? Många kanske inte hade tänkt på att klara vissa saker, men genom att utmanas för en achievement så spelar nog många mer för att klara vissa utmaningar. Så skulle snarare säga det är mer positivt än negativt så hoppas Nintendo hoppas på tåget tillslut - men så är de ju rätt sega av sig på många plan så det kommer säkert inte.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vill en inte ha det är det ju bara att ignorera, och jag tycker det var rätt lama argument emot:

"By pitting you against friends and strangers every time you open an achievement list, consoles are urging you to compete and push for the best possible score. By nature, baked-in achievement systems are about unsustainable completionism."

Det är ju ingen tävling, bara en kul jämförelse. Och sen hur är det "ohållbart" när det snarare inspirerar till mer speltid och ge mer valuta för pengarna för köpt spel? Många kanske inte hade tänkt på att klara vissa saker, men genom att utmanas för en achievement så spelar nog många mer för att klara vissa utmaningar. Så skulle snarare säga det är mer positivt än negativt så hoppas Nintendo hoppas på tåget tillslut - men så är de ju rätt sega av sig på många plan så det kommer säkert inte.

Håller med! Saknar achievements när jag spelar Switch

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Vet någon om Nintendo ska medverka på Game Awards?

Vet inte om det är officiellt, men tyckte mig se en Youtube-video om att de ska vara där. Men det kan ju vara för att de är dubbelt nominerade för bästa spel (Mario Wonder och Tears of the Kingdom) och att de var där för att ta emot priset när de vann med Breath of the Wild. Det har väl spekulerats lite i om de ska vara där för att visa något smaskigt (Metroid Prime 4 borde ju vara moget för trailer nu?) men tror som sagt inte det är officiellt på något sätt utan mer... önsketänkande. Typ. Men som de lyfte fram i videon, de har varit där och visat saker nästan varje år (förutom vid Covid-utbrottet) och vissa år har de bara visat något litet DLC men ändå haft någonting. Så chansen är väl rätt stor att de visar någonting i alla fall!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vill en inte ha det är det ju bara att ignorera, och jag tycker det var rätt lama argument emot:

"By pitting you against friends and strangers every time you open an achievement list, consoles are urging you to compete and push for the best possible score. By nature, baked-in achievement systems are about unsustainable completionism."

Det är ju ingen tävling, bara en kul jämförelse. Och sen hur är det "ohållbart" när det snarare inspirerar till mer speltid och ge mer valuta för pengarna för köpt spel? Många kanske inte hade tänkt på att klara vissa saker, men genom att utmanas för en achievement så spelar nog många mer för att klara vissa utmaningar. Så skulle snarare säga det är mer positivt än negativt så hoppas Nintendo hoppas på tåget tillslut - men så är de ju rätt sega av sig på många plan så det kommer säkert inte.

Jag är nöjd med rewards-systemet, en massa pop-up achievments är inget jag någonsin saknat, hoppas istället Nintendo bygger ut reward-grejen

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag är nöjd med rewards-systemet, en massa pop-up achievments är inget jag någonsin saknat, hoppas istället Nintendo bygger ut reward-grejen

Personligen tycker jag det är rätt menlöst, men många andra gör det inte och Nintendo tycks nöjda med det så det lär inte gå någonstans. Personligen ser jag att de kan samexistera. Och för dem som inte vill ha "popups" borde det ju gå att få mer diskret.

Blir Mario Kart 10 och Metroid Prime 4 releasetitlar till NG Switch? Kanske. Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Blir Mario Kart 10 och Metroid Prime 4 releasetitlar till NG Switch? Kanske. Vad tror ni?

Utvecklingen av Metroid Prime 4 har blivit så långdragen att jag tror sannolikheten är hög att det blir den här generationens Twilight princess eller Breath of the wild: cross-gen till både Switch och Switch 2, antingen på releasedagen eller nära inpå. Metroid har dock aldrig varit en enorm storsäljare, så om det är releasespel så behövs det något mer mainstream också.

Mario Kart kan vara en releasetitel, men om det inte är där första dagen så är min gissning att det släpps under första året och då troligtvis inom de första sex månaderna. Mario Kart är en system seller och bland de viktigaste serierna Nintendo har, och eftersom Switch "bara" fick 8 Deluxe så är det extremt längesen vi fick ett helt nytt ordentligt konsol-Mario Kart.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Personligen tycker jag det är rätt menlöst, men många andra gör det inte och Nintendo tycks nöjda med det så det lär inte gå någonstans. Personligen ser jag att de kan samexistera. Och för dem som inte vill ha "popups" borde det ju gå att få mer diskret.

https://youtu.be/W7MitmDbGHE

Blir Mario Kart 10 och Metroid Prime 4 releasetitlar till NG Switch? Kanske. Vad tror ni?

Om man drar igenom listan av dom senaste main-spelen som släppts i ett gäng IP (Inte alla):

Sports (Nintendo Switch Sports: 2022-04-29)
Super Mario 3D (Odyssey: 2017-10-27)
Mario Kart (MK 8: 2017-04-28)
Zelda (Tears: 2023-05-12)
Donkey Kong (DK 64: 1999-12-06)
Metroid Prime (MP3: 2007-03-06)
Star Fox (SF2: 2017-09-29)
Smash Bros (SB Ultimate: 2018-12-07)
Fire Emblem (Engage: 2023-01-20)
Pokemon (Scarlet/Violet: 2022-11-18)
Animal Crossing (New Horizon: 2020-03-20)
Pikmin (Pikmin 4: 2023-07-21)
Kirby (Kirby's Return to Dream Land Deluxe: 2023-02-24)
Paper Mario (The Origami King: 2020-07-17)
WarioWare (Move It!: 2023-11-03)
Luigi's Mansion (Luigi's Mansion 3: 2019-10-31)
Mega Man (Mega Man 11: 2018-10-02)
Sonic (Sonic Frontiers: 2022-11-08)
Advance Wars (Battalion Wars 2: 2007-10-29)
Excite (Excitebots: Trick Racing: 2009-04-20)
Xenoblade (Xenoblade 3: 2022-07-29)
Bayonetta (Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon: 2023-03-17)
Persona (Persona 5 Tactica: 2023-11-17)
Harvestella (2022-11-04)
Tales (Tales of Graces: 2009-12-10, men kommit spel efter som inte är till Nintendo)
Dragon Quest (Dragon Quest XI: 2017-07-29)
Monster Hunter Stories (MHS 2: 2021-07-09)
Shin Megami Tensei (Shin Megami Tensei V: 2021-11-11)
F-Zero (F-Zero 99 2023-09-14)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Plockar man bort alla serier som släppt mainspel/storsatsning på DLC under 2021,2022 och 2023 så har vi kvar följande IPn:

Super Mario 3D
Mario Kart
Donkey Kong
Metroid Prime
Star-Fox
Smash Bros
Animal Crossing
Paper Mario
Luigi's Mansion
Mega Man
Advance Wars
Excite
Tales

Kommentar av ovan varumärken:

Mario 3D spel: väldigt trolig kandidat, orginaltitel som säljer många konsoler
Mario Kart: Precis släppt massa DLC, kommer inte vara launch title
Donkey Kong: Stark kandidat, ryktas om ett spel under utveckling
Metroid Prime: Stark kandidat, 4an långt under utveckling
Star-Fox: Inte otänkbart med Star-Fox 3. Star-Fox har vart launch title tidigare
Smash Bros: Verkar av rykten vara en bra bit bort
Animal Crossing: Mindre troligt, släppte DLC för inte så länge sen.
Paper Mario: svag kandidat, kommer senare men inte samtidigt som Mario 3D spel (som är prioriterat). Väldigt många Mario spel på slutet och en Remake av Game Cube spelet påväg.
Luigi's Mansion: Samma argument som ovan
Mega Man: Mega Max 12 garanterat under utveckling, stark kandidat. Mega Man har vart launch title tidigare.
Advance Wars: Advance Wars 3/Batallion Wars 3 skulle inte förvåna mig efter 1+2 Reboot släpptes att 3an kommer. Väldigt länge sen vi såg ett nytt mainspel i serien.
Excite: Excite Truck/Bike har vart launchtitle minst 2 gånger för Nintendo. Vart tyst om uppföljare länge, stark kandidat
Tales: Har släppt flera spel senaste åren, men inte till Nintendo. Lågt odds
Dragon Quest: Dragon Quest 12: The Flames of Fate är redan bekräftat och under utveckling, stark kandidat
Bonus: Final Fantasy XVI kommer till Nintendos nya konsol, många FF spel som nu finns till Nintendo. Vi vet att det utvecklas till PC, känns givet att dom kör ut det på Switch 2 med.
--------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Så dom titlar vi har kvar är följande (Där jag tror att det släpps nya titlar som inte är remasters/remakes):

  • Mario 3D (Galaxy 3)

  • Donkey Kong (Freedom)

  • Metroid Prime (4)

  • Star-Fox (3)

  • Mega Man (12)

  • Advance Wars (3)

  • Excite (fordonskategori)

  • Dragon Quest (12: The Flames of Fate)

  • Final Fantasy (XVI)

Jag gissar genom uteslutningsmetoden på att av 9 ovan titlar så kommer minst 6 av dom vara launch titles/year 1 titles.

Sen vet vi även att Nintendo brukar vara snabb att lansera något sorts musik/dans spel liknande lets dance. Year 2-3 kan nog innehålla lite pokemon, mario kart, förhoppningsvis smash bros, fire emblem etc.

Säger också självsäkert att Switch 2 utannonseras i Februari, Mars eller April och släpps i Augusti, September eller Oktober.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Blir Mario Kart 10 och Metroid Prime 4 releasetitlar till NG Switch? Kanske. Vad tror ni?

Min personliga teori är att det kommer ett Open World Mario i början.

Nintendo har hunnit experimentera med Bowsers fury och har nu utveckat en hel värld.
Metroid Prime 4 borde ju vara färdigt hoppas jag, men de släpps kanske inte samtidigt men kanske samma år. Prime 2 remaster eller release i bättre upplösning från gamecube/wii grafiken.
Nintendo vill ju sprida ut sina färdiga storspel såklart. MarioKart 9 eller 10? lär ju komma men tror inte det blir en release titel.
Sen har vi ju Zelda.... Breath of the wild och Tears of Kingdom får nog antingen ett återsläpp som 4k remasters eller också patchar.
Det kommer naturligtvis kryddas på med third party spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

  • Mario 3D (Galaxy 3)

  • Donkey Kong (Freedom)

  • Metroid Prime (4)

  • Star-Fox (3)

  • Mega Man (12)

  • Advance Wars (3)

  • Excite (fordonskategori)

  • Dragon Quest (12: The Flames of Fate)

  • Final Fantasy (XVI)

Jag gissar på att av 9 ovan titlar så kommer minst 6 av dom vara launch titles/year 1 titles.[/b] Sen vet vi även att Nintendo brukar vara snabb att lansera något sorts musik/dans spel liknande lets dance. Year 2-3 kan nog innehålla lite pokemon, mario kart, förhoppningsvis smash bros, fire emblem etc.

Säger också självsäkert att Switch 2 utannonseras i Februari, Mars eller April och släpps i Augusti, September eller Oktober.

Ja, det är hög tid att vi får ett nytt Donkey Kong! Personligen hoppas jag på ett nytt 2D-spel, men antar att Nintendo vill flexa musklerna i nya konsolen så det blir nog ett nytt 3D. Samma med 3D Mario som ryktas bli "estetiskt storslaget" och "bländande vackert" och det var längesen de släppte Odyssey så de har nog absolut det redo för lanseringstitel! Att de släppte Advance Wars 1+2 kan ju absolut vara tecken på att en ny del i den serien är på gång också, dock lär det ju inte heta 3 då DS-spelet tekniskt sett är det. Men någon bra undertitel hittar de nog till det. Nytt Star Fox, gärna i stil med Adventures till Gamecube, skulle vara kul! Final Fantasy XVI vore ju något! Känns som serien har stark koppling till tidigare Nintendo-konsoler så det låter inte så otroligt!

Tror dock vi får en sista Switch-fokuserad Direct i Februari och sedan utannonsering i Mars/April och sedan släpp i höst. Så där delar vi i stort sett samma uppfattning!

Skrivet av lonian:

Min personliga teori är att det kommer ett Open World Mario i början.

Nintendo har hunnit experimentera med Bowsers fury och har nu utveckat en hel värld.
Metroid Prime 4 borde ju vara färdigt hoppas jag, men de släpps kanske inte samtidigt men kanske samma år. Prime 2 remaster eller release i bättre upplösning från gamecube/wii grafiken.
Nintendo vill ju sprida ut sina färdiga storspel såklart. MarioKart 9 eller 10? lär ju komma men tror inte det blir en release titel.
Sen har vi ju Zelda.... Breath of the wild och Tears of Kingdom får nog antingen ett återsläpp som 4k remasters eller också patchar.
Det kommer naturligtvis kryddas på med third party spel.

Ja, det ryktas ju om att nästa main Mario ska vara open world så det kan nog stämma! Tror inte Prime 2+3 kommer till NG Switch utan nuvarande och sedan fjärde cross gen till båda konsolerna när nya lanseras. Det kanske inte säljer några konsoler i sig själv, men med Dread sålde de riktigt bra och många uppskattade även Metroid Prime Remaster så många är nog villiga att plocka upp ett nytt Metroid Prime med nya konsolen. Breath of the Wild och Tears of the Kingdom får nog next gen patchar ja och så ryktas WW+TP lanseras så de kanske blir lanseringstitlar också för att minska avsaknaden av nytt Zelda. Eller i alla fall första året.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det är hög tid att vi får ett nytt Donkey Kong! Personligen hoppas jag på ett nytt 2D-spel, men antar att Nintendo vill flexa musklerna i nya konsolen så det blir nog ett nytt 3D. Samma med 3D Mario som ryktas bli "estetiskt storslaget" och "bländande vackert" och det var längesen de släppte Odyssey så de har nog absolut det redo för lanseringstitel! Att de släppte Advance Wars 1+2 kan ju absolut vara tecken på att en ny del i den serien är på gång också, dock lär det ju inte heta 3 då DS-spelet tekniskt sett är det. Men någon bra undertitel hittar de nog till det. Nytt Star Fox, gärna i stil med Adventures till Gamecube, skulle vara kul! Final Fantasy XVI vore ju något! Känns som serien har stark koppling till tidigare Nintendo-konsoler så det låter inte så otroligt!

Tror dock vi får en sista Switch-fokuserad Direct i Februari och sedan utannonsering i Mars/April och sedan släpp i höst. Så där delar vi i stort sett samma uppfattning!

Håller med om att det blir 3D Donkey Kong på Switch 2. Lite som du säger för att visa musklerna. Final Fantasy XVI är också perfekt launchtitle, en av de icke Nintendo IP som japanerna är mest stolta över. Skulle säkerligen sälja en del konsoler.

Jag hoppas lite på nytt excite bike/truck vad dom nu kallar det. Tyckte dom spelen var jäkligt roliga. Dessutom launch title för både Nintendo Wii och NES. Så i förmodan brist på Mario Kart year 1, kan jag tänka mig att Excite blir launch title igen som nya konsolens racing spel.

Vågar man slänga ur sig att det är reveal event för Switch 2 den 3e Mars. 7-Årsdagen för Switch. Har ryktats om Mars tidigare har jag hört någonstans.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vågar man slänga ur sig att det är reveal event för Switch 2 den 3e Mars. 7-Årsdagen för Switch. Har ryktats om Mars tidigare har jag hört någonstans.

Ja, det har sagts att någonting rörande NG Switch ska avslöjas i Mars - och då den inte utannonserats ännu kan ju släpp då uteslutas. Att utannonsera den på Switch-dagen vore ju ganska fint på något sätt - både fira den och tacka av den För även om spel fortfarande kommer släppas till den 1-2 år efter nya kommit kommer ju den inte längre vara i fokus längre. Så det vore ju passande.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Personligen tycker jag det är rätt menlöst, men många andra gör det inte och Nintendo tycks nöjda med det så det lär inte gå någonstans. Personligen ser jag att de kan samexistera. Och för dem som inte vill ha "popups" borde det ju gå att få mer diskret.

https://youtu.be/W7MitmDbGHE

Blir Mario Kart 10 och Metroid Prime 4 releasetitlar till NG Switch? Kanske. Vad tror ni?

Både Rewards och Achievements är på sätt och viss menlöst. Med Rewards kan man ju dock åtminstone få lite Platinum-points, löste in senast för lite Mario-vykort och ett Earthbound-album....tycker det är helt okej gratis belöning det.
Oavsett, om de inte tänker återuppliva Miiverse och StreetPass så ser jag helst att de inte satsar för mycket på krims-krams som tar fokus från spelen.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Om man drar igenom listan av dom senaste main-spelen som släppts i ett gäng IP (Inte alla):

Donkey Kong (DK 64: 1999-12-06)

Donkey Kong Country: Tropical Freeze från 2014 borde väl räknas som ett main-spel? Visserligen längesen det (och Switch-porten) släpptes ändå.

Medlem
Skrivet av mrizze:

Donkey Kong Country: Tropical Freeze från 2014 borde väl räknas som ett main-spel? Visserligen längesen det (och Switch-porten) släpptes ändå.

Jo så är det, jag som glömde skriva ut Donkey Kong Country och Donkey Kong 3D som 2 olika typer av spel

Medlem

Jag såg som hastigast över Nintendos tidigare lanseringstitlar för att baserat på det kanske spåna fram något, urskilja mönster och så...

NES
Kom med många lanseringstitlar men tittar man bara på spelen i vad som blev hela serier som därtill varit aktuella efter 8- och 16-bitstiden så har vi två kandidater: Super Mario Bros (som knasigt nog inte var en lanseringstitel i Europa dock) och Excitebike (som var en av lanseringstitlarna i både Amerika och Europa).

SNES
Lanseringstitlar från Nintendo själva var Super Mario World, Pilotwings och F-Zero. Och med det ser vi det första mönstret. Ett nytt Super Mario-spel.

N64
Lanseringstitlar från Nintendo var Super Mario 64 och Pilotwings 64. Mönstret upprepas med ett nytt Super Mario-spel och Pilotwings kom också tillbaka för andra lanseringen på raken. Wave Race 64 var för övrigt ingen lanseringstitel men släpptes kort efter.

GameCube
Nämnvärda lanseringstitlar var Luigi's Mansion (och mest nämnvärt med det var att det inte var ett nytt plattformsspel med Mario), Wave Race: BS (varför jag tog upp Wave Race 64 innan då Nintendo alldeles säkert hoppades att återupprepa succén med det spelet ute tidigt i konsolens livscykel) och Super Monkey Ball från SEGA.

Wii
Nämnvärda lanseringstitlar var Wii Sports, Excite Truck (en comeback för serien som lanseringstitel), Super Monkey Ball: Banana Blitz (Sega hoppades väl upprepa succén med det första Super Monkey Ball som lanseringstitel på GC), Rayman Raving Rabbids från Ubisoft och The Legend of Zelda: Twilight Princess som släpptes som crossgen på både GC och Wii. Kuriosa nog den andra generationen på raken utan ett nytt Super Mario-spel vid lanseringen.

Wii U
Här såg vi Nintendo Land som inte blev konsolens svar på Wii Sports, New Super Mario Bros U (vilket väl förvisso var ett nytt plattformsspel med Super Mario men knappast vad folk egentligen ville ha...) samt Rabbids Land och ZombiU från Ubisoft. Fler lanseringstitlar från Ubisoft alltså, inklusive ett till Rabbids-spel.

Switch
Här såg vi 1-2-Switch som Nintendo antagligen hoppades skulle bli nästa Wii Sports men som ingen brydde sig om och The Legend of Zelda: Breath of the Wild som släpptes som crossgen på både GC och Wii, likaså Twilight Princess tidigare. Super Mario Odyssey var ingen lanseringstitel men släpptes ganska kort efter.

Så... Vilka slutsatser kan man dra av det här? Tja, ett nytt Super Mario-plattformsspel har varit lanseringstitel eller släppts kort efter lanseringen vid 5 av de 7 senaste hemkonsolpremiärerna från Nintendo. Att ett nytt Super Mario-spel blir en av lanseringstitlarna för nästa Switch känns mao mer eller mindre givet, speciellt med tanke på Nintendos uppenbara lilla experiment med Bowser's Fury och hur oerhört populärt open world approachen gjorde de senaste Zelda-spelen.

Spel i Excite-serien har varit lanseringstitlar 2 ggr men jag tror inte att någon förväntar sig, skulle tippa på eller ens hoppas på ett nytt Excite-spel till lanseringen av nästa konsol. Och samma gäller Pilotwings. Ett nytt F-Zero däremot... Hm... Nintendo kan väl inte vara så aningslösa att de inte vet att det finns en efterfrågan (sedan är ju frågan såklart också hur stor denna efterfrågan egentligen är) och med tanke på F-Zero 99 nyligen så... Kan det vara så att F-Zero 99 är deras sätt at se hur stort intresset är för serien? Jag skulle säga att det nog inte är särskilt troligt att vi verkligen får ett nytt F-Zero som lanseringstitel på nästa Switch... Men att det heller inte är omöjligt.

Ett nytt Luigi's Mansion? Nej. Inte som ett av lanseringsspelen åtminstone. Kanske senare. Och Wave Race är en serie som Nintendo verkar ha övergivit totalt efter bottennappet som var BS på GC.

Ett nytt spel som är avsett att sälja in en eventuellt ny gimmick med konsolen som Wii Sports gjorde och som tanken säkert var med Nintendo Land och 1-2-Switch? Ja, kanske det... Om Nintendo inte lärt sig läxan ännu efter två konsoler på raken att folk har gått vidare från gimmicktramset. Och hur gick det med Switch Sports för den delen? Folk var hypade verkade det men så kom spelet ut och sedan dess har det varit helt tyst om det... Som om ingen bryr sig längre. Och det nya Wario Ware-spelet med fokus på rörelsekontroller? Också ett sätt för Nintendo att doppa tårna och se om folk fortfarande vill ha sånt här? Men mottagandet var ju som bäst fisljummet så att...

Något nytt spel från Ubisoft, främst med Rabbids, ska vi nog inte räkna med. Jag tror att de brände sig med lanseringstitlarna till Wii U och det senaste Mario + Rabbids blev heller inte den framgångssagan som de förväntade sig. Och Sega har nog inget särskilt relevant att komma med längre tyvärr.

Då återstår bara frågan om vi kan räkna med ett Zelda-spel till lanseringen. Och jag tror inte det. Hade det varit tidigare så skulle jag ha tippat på Tears of the Kingdom som crossgen mellan den nuvarande konsolen och nästa, precis som Breath of the Wild och Twiligt Princess dessförinnan. Och kanske var detta tanken någon gång men nu har det helt enkelt gått för lång tid sedan TotK. Och Zelda har heller inte för vana att vara lanseringsspel annars. Det närmaste vi har kommit ett nytt Zelda som lanseringstitel på nästa konsol (och då menar jag ett nytt spel speciellt för den nya konsolen, inget crossgen) var A Link to the Past i Europa eftersom vi fick själva konsolen ett år senare. Men inte ens då släpptes det i samband med själva konsollanseringen i Europa utan några månader senare.

Så för att sammanfatta...
Ett nytt Super Mario-spel? Nästan helt säkert och förmodligen blir det open world
Ett nytt F-Zero? Osäkert, inte så troligt, men inte omöjligt skulle jag säga
Ett helt nytt IP som är avsett att sälja in en eventuellt ny gimmick med konsolen? Mycket möjligt, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Så för att sammanfatta...
Ett nytt Super Mario-spel? Nästan helt säkert och förmodligen blir det open world
Ett nytt F-Zero? Osäkert, inte så troligt, men inte omöjligt skulle jag säga
Ett helt nytt IP som är avsett att sälja in en eventuellt ny gimmick med konsolen? Mycket möjligt, tyvärr.

Grym genomgång! Nytt Mario är som sagt alldeles på tiden och att de sparat det som lanseringstitel känns mest logiskt! F-Zero GX har ju ryktats remastras för Switch men kanske sparar de den också för NG Switch för att ha mer på släppdagen. Eller så utannonseras det nu i Februari i directen och används för att hypa upp serien igen lagom till nya konsolen. Vilket iofs kan argumenteras är varför de lanserade F-Zero 99 nu sist. Så kanske släpper de "bara" en remake först för att inte konkurrera så mycket med Mario Kart 10 som också är troligt lanseringsspel. Visst det kanske inte följer mönstret men så bra MK8DX sålt och att de nu är färdiga med all DLC-paket kommer nog göra många törstiga på att plocka upp ett nytt spel i serien - då gärna med en ny konsol också. Så tror det är högst troligt! Och visst kanske det följer med något gratisspel med konsolen om de ska ha någon gimmick, typ som Switch Sports så det är väl inte helt otroligt heller.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Jag såg som hastigast över Nintendos tidigare lanseringstitlar för att baserat på det kanske spåna fram något, urskilja mönster och så...

NES
Kom med många lanseringstitlar men tittar man bara på spelen i vad som blev hela serier som därtill varit aktuella efter 8- och 16-bitstiden så har vi två kandidater: Super Mario Bros (som knasigt nog inte var en lanseringstitel i Europa dock) och Excitebike (som var en av lanseringstitlarna i både Amerika och Europa).

SNES
Lanseringstitlar från Nintendo själva var Super Mario World, Pilotwings och F-Zero. Och med det ser vi det första mönstret. Ett nytt Super Mario-spel.

N64
Lanseringstitlar från Nintendo var Super Mario 64 och Pilotwings 64. Mönstret upprepas med ett nytt Super Mario-spel och Pilotwings kom också tillbaka för andra lanseringen på raken. Wave Race 64 var för övrigt ingen lanseringstitel men släpptes kort efter.

GameCube
Nämnvärda lanseringstitlar var Luigi's Mansion (och mest nämnvärt med det var att det inte var ett nytt plattformsspel med Mario), Wave Race: BS (varför jag tog upp Wave Race 64 innan då Nintendo alldeles säkert hoppades att återupprepa succén med det spelet ute tidigt i konsolens livscykel) och Super Monkey Ball från SEGA.

Wii
Nämnvärda lanseringstitlar var Wii Sports, Excite Truck (en comeback för serien som lanseringstitel), Super Monkey Ball: Banana Blitz (Sega hoppades väl upprepa succén med det första Super Monkey Ball som lanseringstitel på GC), Rayman Raving Rabbids från Ubisoft och The Legend of Zelda: Twilight Princess som släpptes som crossgen på både GC och Wii. Kuriosa nog den andra generationen på raken utan ett nytt Super Mario-spel vid lanseringen.

Wii U
Här såg vi Nintendo Land som inte blev konsolens svar på Wii Sports, New Super Mario Bros U (vilket väl förvisso var ett nytt plattformsspel med Super Mario men knappast vad folk egentligen ville ha...) samt Rabbids Land och ZombiU från Ubisoft. Fler lanseringstitlar från Ubisoft alltså, inklusive ett till Rabbids-spel.

Switch
Här såg vi 1-2-Switch som Nintendo antagligen hoppades skulle bli nästa Wii Sports men som ingen brydde sig om och The Legend of Zelda: Breath of the Wild som släpptes som crossgen på både GC och Wii, likaså Twilight Princess tidigare. Super Mario Odyssey var ingen lanseringstitel men släpptes ganska kort efter.

Så... Vilka slutsatser kan man dra av det här? Tja, ett nytt Super Mario-plattformsspel har varit lanseringstitel eller släppts kort efter lanseringen vid 5 av de 7 senaste hemkonsolpremiärerna från Nintendo. Att ett nytt Super Mario-spel blir en av lanseringstitlarna för nästa Switch känns mao mer eller mindre givet, speciellt med tanke på Nintendos uppenbara lilla experiment med Bowser's Fury och hur oerhört populärt open world approachen gjorde de senaste Zelda-spelen.

Spel i Excite-serien har varit lanseringstitlar 2 ggr men jag tror inte att någon förväntar sig, skulle tippa på eller ens hoppas på ett nytt Excite-spel till lanseringen av nästa konsol. Och samma gäller Pilotwings. Ett nytt F-Zero däremot... Hm... Nintendo kan väl inte vara så aningslösa att de inte vet att det finns en efterfrågan (sedan är ju frågan såklart också hur stor denna efterfrågan egentligen är) och med tanke på F-Zero 99 nyligen så... Kan det vara så att F-Zero 99 är deras sätt at se hur stort intresset är för serien? Jag skulle säga att det nog inte är särskilt troligt att vi verkligen får ett nytt F-Zero som lanseringstitel på nästa Switch... Men att det heller inte är omöjligt.

Ett nytt Luigi's Mansion? Nej. Inte som ett av lanseringsspelen åtminstone. Kanske senare. Och Wave Race är en serie som Nintendo verkar ha övergivit totalt efter bottennappet som var BS på GC.

Ett nytt spel som är avsett att sälja in en eventuellt ny gimmick med konsolen som Wii Sports gjorde och som tanken säkert var med Nintendo Land och 1-2-Switch? Ja, kanske det... Om Nintendo inte lärt sig läxan ännu efter två konsoler på raken att folk har gått vidare från gimmicktramset. Och hur gick det med Switch Sports för den delen? Folk var hypade verkade det men så kom spelet ut och sedan dess har det varit helt tyst om det... Som om ingen bryr sig längre. Och det nya Wario Ware-spelet med fokus på rörelsekontroller? Också ett sätt för Nintendo att doppa tårna och se om folk fortfarande vill ha sånt här? Men mottagandet var ju som bäst fisljummet så att...

Något nytt spel från Ubisoft, främst med Rabbids, ska vi nog inte räkna med. Jag tror att de brände sig med lanseringstitlarna till Wii U och det senaste Mario + Rabbids blev heller inte den framgångssagan som de förväntade sig. Och Sega har nog inget särskilt relevant att komma med längre tyvärr.

Då återstår bara frågan om vi kan räkna med ett Zelda-spel till lanseringen. Och jag tror inte det. Hade det varit tidigare så skulle jag ha tippat på Tears of the Kingdom som crossgen mellan den nuvarande konsolen och nästa, precis som Breath of the Wild och Twiligt Princess dessförinnan. Och kanske var detta tanken någon gång men nu har det helt enkelt gått för lång tid sedan TotK. Och Zelda har heller inte för vana att vara lanseringsspel annars. Det närmaste vi har kommit ett nytt Zelda som lanseringstitel på nästa konsol (och då menar jag ett nytt spel speciellt för den nya konsolen, inget crossgen) var A Link to the Past i Europa eftersom vi fick själva konsolen ett år senare. Men inte ens då släpptes det i samband med själva konsollanseringen i Europa utan några månader senare.

Så för att sammanfatta...
Ett nytt Super Mario-spel? Nästan helt säkert och förmodligen blir det open world
Ett nytt F-Zero? Osäkert, inte så troligt, men inte omöjligt skulle jag säga
Ett helt nytt IP som är avsett att sälja in en eventuellt ny gimmick med konsolen? Mycket möjligt, tyvärr.

Hoppas mest på ett nytt Super Mario 3D-spel på releasen. Spelat igenom Odyssey 3ggr nu, så nu blir det alldeles lagom med ett nytt. Open world vill jag inte ha, mer av öppna men relativt små avgränsade värdlar att utforska. Får gärna vara en regelrätt follow up på Odyssey som jag idag faktiskt håller som det allra bästa Mario-plattformaren

Gärna ett tungt actionorienterat tredjepartsspel med som man kan varva Mario-spelet med. Kanske Ubisoft kunde fixa nått exklusivt till Switch 2 releasen..

Medlem

Det man skulle kunna tänka sig, kanske kanske kanske. Är the Legend of Zelda: 3D All-Stars

Det kom en Nintendo Switch trilogi som heter Super Mario 3D All-Stars (En av Nintendo Switch bäst säljande spel på senare tid) som i samma paket innehöll:

- Super Mario 64 (Nintendo 64)
- Super Mario Sunshine (Nintendo Gamecube)
- Super Mario Galaxy (Nintendo Wii)

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_3D_All-Stars
----------------------------------------------------------------------------------------
Vi vet att remake/remaster av Wind Waker vart under utveckling länge/eller redan nästan intill färdigt(?), förmodligen även Twilight Princess, nu ryktas det även om Ocarina of Time.

Ett Switch 2 lanseringspaket som heter The Legend of Zelda: 3D All-Stars med remakes/remasters innehållande:

- Ocarina of Time (Nintendo 64)
- Wind Waker (Nintendo Gamecube)
- Twilight Princess (Nintendo Wii)

Liknande mönster med ett N64, ett Gamecube och ett Wii-spel, kanske ändå inte är helt orimligt med tanke på alla rykten som florerat. Det kanske slutar med att dom slår ihop detta till en exklusiv Switch 2 lanseringstrilogi i 4K? Dessutom så är WW och TP första spelet i respektiva tidslinje efter slutet på OOT.
----------------------------------------------------------------------------------------
Speciellt med tanke på att Tears of the Kingdom precis lanserats så lär nästa mainspel vara minst 4-5 år bort. Zelda 3D All-stars skulle vara en riktig "håll käften" titel som säger kom och köp vår nya konsol bland Nintendo fans.

Med tanke på hur Wii U floppade i försäljning så finns det väll ett argument för att man vill ta så lite risk som möjligt. Nintendo själva har sagt att man är lite rädd för att byta generation och förlora miljarder på en ny Wii U flopp.

Inte alls säkert det blir så, men lite spekulation från min sida.

Något som kanske talar för, är att vi har sett The Legend of Zelda: Collector's Edition till Gamecube, tidigt i Gamecubes Cykel, som innehöll 4 Zelda spel. The Legend of Zelda 1, Adventure of Link, OOT, Majoras Mask

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ett Switch 2 lanseringspaket som heter The Legend of Zelda: 3D All-Stars med remakes/remasters innehållande:

- Ocarina of Time (Nintendo 64)
- Wind Waker (Nintendo Gamecube)
- Twilight Princess (Nintendo Wii)

Liknande mönster med ett N64, ett Gamecube och ett Wii-spel, kanske ändå inte är helt orimligt med tanke på alla rykten som florerat. Det kanske slutar med att dom slår ihop detta till en exklusiv Switch 2 lanseringstrilogi? Dessutom så är WW och TP första spelet i respektiva tidslinje efter slutet på OOT.

Något som kanske talar för, är att vi har sett The Legend of Zelda: Collector's Edition till Gamecube som innehöll 4 Zelda spel en gång. Zelda 1, Adventure of Link, OOT, Majoras Mask

Ja, både WW och TP har varit beryktade färdiga ett tag nu och det har börjat gå rykten om att Wind Waker sparas till NG Switch för att kunna spelas i 4k! Och som du säger har ju även Ocarina of Time börjat ryktas släppas till konsolen så kanske samlar de inte bara två utan tre spel i ett! Dock var ju Mario-samlingen för dess 35 års jubileum tror jag är det något sådant på gång för Zelda nästa år? Eller så kanske de bara släpper det ändå. Förövrigt hade jag Gamecube-samlingen som jag fick av Club Nintendo och det var först då jag spelade alla de spelen (mitt första var A Link to the Past och sen hoppade jag över N64-eran) och visst hade det varit trevligt med en sådan dylik samling igen. Heck, ge oss båda till NG Switch så blir jag ännu lyckligare!

Medlem

Vi har diskuterat det tidigare men nu verkar det finnas nya indikationer på att MS tröttnar på konsolmarknaden och mest vill ha Game Pass som en tjänst som ska ut på "varje skärm" så kanske är det inte så far fetched med GP för NG Switch sen?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/R9bDkqcWngc

Vi har diskuterat det tidigare men nu verkar det finnas nya indikationer på att MS tröttnar på konsolmarknaden och mest vill ha Game Pass som en tjänst som ska ut på "varje skärm" så kanske är det inte så far fetched med GP för NG Switch sen?

Game Pass på NG Switch och PS5? Kommer Xbox mest bli en tjänst (GP) där det ska strömmas till varje TV/skärm/konsol möjlig? Det verkar så. Jag har tidigare spekulerat i om Xbox kommer övergå från spelkonsol till typ strömningssticka men detta verkar ännu radikalare. Om de blir blott en app att prenumerera på där tillgängligheten är överväldigande snarare än konsoltillverkare som är inlåsta i eget ekosystem kanske de räknar med att öka omsättningarna? Kul vore det i alla fall att spela GP på NG Switch sen!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/djqdxFeAYNQ?t=358

Game Pass på NG Switch och PS5? Kommer Xbox mest bli en tjänst (GP) där det ska strömmas till varje TV/skärm/konsol möjlig? Det verkar så. Jag har tidigare spekulerat i om Xbox kommer övergå från spelkonsol till typ strömningssticka men detta verkar ännu radikalare. Om de blir blott en app att prenumerera på där tillgängligheten är överväldigande snarare än konsoltillverkare som är inlåsta i eget ekosystem kanske de räknar med att öka omsättningarna? Kul vore det i alla fall att spela GP på NG Switch sen!

Från samma video pratas det om detta inlägg på X (fd Twitter) där uppgifter om att intern strömning till Twitch och Youtube kommer vara möjlig med NG Switch! Det verkar också som achievements är på gång ändå!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, både WW och TP har varit beryktade färdiga ett tag nu och det har börjat gå rykten om att Wind Waker sparas till NG Switch för att kunna spelas i 4k! Och som du säger har ju även Ocarina of Time börjat ryktas släppas till konsolen så kanske samlar de inte bara två utan tre spel i ett! Dock var ju Mario-samlingen för dess 35 års jubileum tror jag är det något sådant på gång för Zelda nästa år? Eller så kanske de bara släpper det ändå. Förövrigt hade jag Gamecube-samlingen som jag fick av Club Nintendo och det var först då jag spelade alla de spelen (mitt första var A Link to the Past och sen hoppade jag över N64-eran) och visst hade det varit trevligt med en sådan dylik samling igen. Heck, ge oss båda till NG Switch så blir jag ännu lyckligare!

Blir onekligen intressant att följa. Att både WW och TP är färdiga luktar ju att dom kommer till Switch 2 lång väg. Annars hade man lanserat dom inför julhandeln till Switch. Samma här, jag hade också Zelda Collection från Nintendo en gång i tiden. Tyvärr sålde jag det med Gamecube, vilket var ett misstag i efterhand då priset går på dessa skivor går upp rätt mycket varje år.

Ja, det stämmer att det var 35 års jubileum för Mario när "trilogi-utgåvan" kom. Men eftersom att den sålde väldigt bra så är det ju inte orimlgt att Nintendo försöker upprepa succen med Zelda. Vad skulle inte vara ett bättre tillfälle än en trilogi utgåva i 4k om alla 3 spel är klara att släppas samtidigt med nya konsolen. Det smarta med att släppa OOT, TP och WW är att det är dom 3 största Zelda spelen från olika konsoler, blir intressant nostalgi för ett brett spektrum av åldrar och generationer.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hoppas mest på ett nytt Super Mario 3D-spel på releasen. Spelat igenom Odyssey 3ggr nu, så nu blir det alldeles lagom med ett nytt. Open world vill jag inte ha, mer av öppna men relativt små avgränsade värdlar att utforska. Får gärna vara en regelrätt follow up på Odyssey som jag idag faktiskt håller som det allra bästa Mario-plattformaren

Gärna ett tungt actionorienterat tredjepartsspel med som man kan varva Mario-spelet med. Kanske Ubisoft kunde fixa nått exklusivt till Switch 2 releasen..

Din teori om ett Ubisoft spel är inte helt otänkbart. Skull and Bones som dom arbetat på i evigheter släpps (förmodligen) nästa år. Att det kommer till Switch 2 känns faktiskt ganska givet.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Din teori om ett Ubisoft spel är inte helt otänkbart. Skull and Bones som dom arbetat på i evigheter släpps (förmodligen) nästa år. Att det kommer till Switch 2 känns faktiskt ganska givet.

Ja, Ubisoft har ofta släppt spel till Nintendo-konsoler (t.o.m impopulära Wii U) så det känns rätt givet! Om inte annat blir det väl Lets Dance och nått Rabbit spel

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/R9bDkqcWngc

Vi har diskuterat det tidigare men nu verkar det finnas nya indikationer på att MS tröttnar på konsolmarknaden och mest vill ha Game Pass som en tjänst som ska ut på "varje skärm" så kanske är det inte så far fetched med GP för NG Switch sen?

Game pass på Switch 2 hade varit fantastiskt! Då får jag äntligen min ”Xbox handheld” som jag hoppats på i åratal😂 Men kommer sakna en stationär Xbox om de slutar göra konsoller. Får hoppas på att Switch 2 är tillräckligt kraftfull för att jag inte ska behöva en stationär samtidigt. I annat fall får det bli en PS6 som komplement till Switch 2 men skulle sakna Xbox brutalt bekväma handkontroll tror jag

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Din teori om ett Ubisoft spel är inte helt otänkbart. Skull and Bones som dom arbetat på i evigheter släpps (förmodligen) nästa år. Att det kommer till Switch 2 känns faktiskt ganska givet.

Ubisoft gör just relativt återkommande exklusiva (mer eller mindre) spel till Nintendos konsoler, och de är inte lika lynniga som EA med att plötsligt dra bort allt stöd pga. typ en eller två misslyckade satsningar. Men hoppas som sagt det blir något exklusivt i såna fall som bara kommer på Switch 2 och drar full nytta av formatet, gärna med en lite säregen prägel.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Game pass på Switch 2 hade varit fantastiskt! Då får jag äntligen min ”Xbox handheld” som jag hoppats på i åratal😂 Men kommer sakna en stationär Xbox om de slutar göra konsoller. Får hoppas på att Switch 2 är tillräckligt kraftfull för att jag inte ska behöva en stationär samtidigt. I annat fall får det bli en PS6 som komplement till Switch 2 men skulle sakna Xbox brutalt bekväma handkontroll tror jag

Ja, det vore en komplett lösning att ha både NG Switch och Xbox-utbudet i samma bärbara format. Men också stationärt när så önskas. Kontroller kanske de fortsätter sälja löst så de kan parkopplas till önskad TV/skärm/konsol

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Och Wave Race är en serie som Nintendo verkar ha övergivit totalt efter bottennappet som var BS på GC.

Blue storm är ett jättebra spel, och min hot take för idag är att det är bättre än Wave race 64.

Jag skulle jättegärna se ett nytt Wave race, men mitt hopp om det har inte gett något resultat hittills.

Skrivet av Mortyman:

Och hur gick det med Switch Sports för den delen? Folk var hypade verkade det men så kom spelet ut och sedan dess har det varit helt tyst om det... Som om ingen bryr sig längre.

10,77 miljoner sålda Switch Sports. Uppenbarligen finns det folk som bryr sig.

Att Nintendo skulle helt överge casualspel med motion controls och andra gimmicks låter mest som önsketänkande. Från ett försäljningsperspektiv bringar de fortfarande in gott om kosing, även om de nuförtiden är en minoritet bland nya Nintendo-spel.

Skrivet av Belgaar:

Vi vet att remake/remaster av Wind Waker vart under utveckling länge/eller redan nästan intill färdigt(?), förmodligen även Twilight Princess, nu ryktas det även om Ocarina of Time.

Ett Switch 2 lanseringspaket som heter The Legend of Zelda: 3D All-Stars med remakes/remasters innehållande:

- Ocarina of Time (Nintendo 64)
- Wind Waker (Nintendo Gamecube)
- Twilight Princess (Nintendo Wii)

Liknande mönster med ett N64, ett Gamecube och ett Wii-spel, kanske ändå inte är helt orimligt med tanke på alla rykten som florerat. Det kanske slutar med att dom slår ihop detta till en exklusiv Switch 2 lanseringstrilogi i 4K? Dessutom så är WW och TP första spelet i respektiva tidslinje efter slutet på OOT.

Wind Waker och Twilight princess fick remasters på Wii U, och ryktena där har mest kretsat kring att Wii U-versionerna portas över till Switch. Eventuellt som ett dubbelpack. Kan fortfarande hända under 2024.

En remake av OOT (igen, efter 3DS-remaken) skulle vara stort nog att ta fullpris för. Ett "All-stars" med remakes/remasters på alla tre hade varit ett otroligt paket med extremt mycket värde för pengarna, så otroligt att det blir "för bra för att vara sant"-nivå tyvärr.

Skrivet av Gertzy:

Vi har diskuterat det tidigare men nu verkar det finnas nya indikationer på att MS tröttnar på konsolmarknaden och mest vill ha Game Pass som en tjänst som ska ut på "varje skärm" så kanske är det inte så far fetched med GP för NG Switch sen?

Rykten om att MS ska lämna konsolmarknaden kommer ju som sagt upp med några års mellanrum. Det är inte omöjligt att det händer i framtiden, men att det skulle hända inom överskådlig framtid känns ju inte så sannolikt när de nyss har plöjt ner vansinnigt många miljarder dollar på att köpa Activision-Blizzard.

Game Pass i sin nuvarande form tror jag inte kommer godkännas av Nintendo eller Sony även om MS slutar göra egna konsoler. Det skulle i så fall vara om de gör om Game Pass till att bara ha sina egna spel, likt hur EA Play fungerar.

Skriv svar