Starfield-omdömet faller på Steam, är nu "blandat"

Robot
Starfield-omdömet faller på Steam, är nu "blandat"

Från "mestadels positivt".

#starfield, #steam


Medlem

Rimligt omdöme.

Medlem

Jepp. På en skala 1-5 hade jag gett Starfield en 3a. Det är ok. Det är INTE vad de visade i reklamen.


signatur

I drank what?

Medlem

Ja, inte lär det snackas om det här spelet om 10-20 år på samma sätt som Bethesdas tidigare spel...

Det är tråkigt helt enkelt!

Medlem

Matchar min upplevelse. Gav det sex timmar. Det är verkligen inte det sämsta men absolut det tråkigaste spelet jag har spelat i år. Finns absolut inget som lockar mig tillbaka, det är ett spel som gör mycket men inte är särskilt bra på något. Efter ett hundratal timmar i Elder Scrolls och Fallout så känner jag mig duktigt mätt på formulan, särskilt när storyn är så omotiverande och karaktärerna så intetsägande. Varje gång jag funderade på att starta spelet så undrade jag varför jag skulle spendera tid på det när BG3 finns.

Medlem

Undra vart alla fans boy är när man skrev att det var ett meh spel,


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

jag fick ut "bra" med speltid men var det bara guld timmar jag fick ut , nej det var det ej. Mycket timmar gick åt att försöka modda saker, eller göra om grejer på något sätt som gjorde att jag kunde njuta av spelet. Efter ett tag avinstallerade jag spelet och tänker vänta något år tills massor av kvalitets moddar finns

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Undra vart alla fans boy är när man skrev att det var ett meh spel,

dom spelar starfield

Medlem

ni som faktiskt gillar spelet, vad är det ni gillar?

jag har fortfarande inte spelat det, har knappt tittat på nåt gameplay ens, förutom tidiga trailers. tycker det är så jävla tråkigt bara att höra gång på gång om hur värdelöst det är. jag ser väl fortfarande fram emot att testa (har en del backlog att klara av först), men mina förväntningar är verkligen i botten.

Medlem
Skrivet av Zoobaru:

Matchar min upplevelse. Gav det sex timmar. Det är verkligen inte det sämsta men absolut det tråkigaste spelet jag har spelat i år. Finns absolut inget som lockar mig tillbaka, det är ett spel som gör mycket men inte är särskilt bra på något. Efter ett hundratal timmar i Elder Scrolls och Fallout så känner jag mig duktigt mätt på formulan, särskilt när storyn är så omotiverande och karaktärerna så intetsägande. Varje gång jag funderade på att starta spelet så undrade jag varför jag skulle spendera tid på det när BG3 finns.

Samma för mig, jag försökte men kunde inte spela mer efter ett tag. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men tråkigt är nog det som beskriver känslan bäst. Inget dåligt spel, men det var inte tillräckligt roligt/underhållande för mig.

Gen
Medlem
Skrivet av quadratis:

ni som faktiskt gillar spelet, vad är det ni gillar?

jag har fortfarande inte spelat det, har knappt tittat på nåt gameplay ens, förutom tidiga trailers. tycker det är så jävla tråkigt bara att höra gång på gång om hur värdelöst det är. jag ser väl fortfarande fram emot att testa (har en del backlog att klara av först), men mina förväntningar är verkligen i botten.

Du kan ju alltid slänga iväg en hundring på GamePass och testa det där? Det gjorde jag, fick ut runt 15 timmar innan jag avinstallerade det. En hel del av dåligt och gillar inte att man MÅSTE ha mods för att få en angenäm upplevelse (tex UI är gräsligt kasst) men det fanns en hel del bra också. Tycker definitivt att en 3a i betyg är rättvist.

Medlem

Nu har jag inte lusläst alla omdömen från sida till sida men verkligheten kom väl ikapp… Starfield blev inte vad som utlovats.

Starfield är tyvärr definitionen av mediokert och ett 150-200 kr spel. Hade faktiskt betydligt roligare i Robocop och det kostade halva priset.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jepp. På en skala 1-5 hade jag gett Starfield en 3a. Det är ok. Det är INTE vad de visade i reklamen.

Nja, det är precis vad som visades i marknadsföringen. Problemet är att det kunde varit så mycket mer.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

phi
Medlem

Omdömena har blivit mer nyktra med tiden när folk har börjat inse att det inte är något GOTY-spel.

Personligen tycker jag att det varit det sämsta Bethesda-spelet hittills bortsett från Fallout 76 som vi inte ska prata om.

Medlem
Skrivet av Busko:

dom spelar starfield

Tror faktiskt inte det, tror dem insett sanningen att det är ett ok spel men inget speciellt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag tycker det är 5/5, körde 200 timmar på ett varv o lär komma tillbaka om nått år. Samma med elden ring 5/5 200 timmar ett varv o snart är man tillbaka.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av quadratis:

ni som faktiskt gillar spelet, vad är det ni gillar?

jag har fortfarande inte spelat det, har knappt tittat på nåt gameplay ens, förutom tidiga trailers. tycker det är så jävla tråkigt bara att höra gång på gång om hur värdelöst det är. jag ser väl fortfarande fram emot att testa (har en del backlog att klara av först), men mina förväntningar är verkligen i botten.

Det är många som gillar spelet och det har legat väldigt högt på Most Played på Xbox sedan release. Den oerhört negativa stämningen runt spelet på många ställen gör dock att många helt enkelt inte engagerar sig i diskussioner runt spelet. Det är ganska tröttsamt i längden.

Jag la 200+ timmar i spelet och hade riktigt skoj. Jag gillade framförallt questandet som verkligen fått sig ett lyft från de senaste Bethesda-spelen, körde i stort sett helt questdrivet med lite random utforskning då och då. Gameplay/gunplay är bra och det finns massor att göra. NG+ är väldigt bra integrerat i spelvärlden, brukar inte vara något för mig men den här gången gillade jag det skarpt.

Mitt tips, både för Starfield och för andra spel, är att helt enkelt inte bry sig så mycket om vad andra säger. Testa själv och bilda en egen uppfattning, ingen åsikt är viktigare än din egen för dig.


signatur

Jump in.

Medlem

Rimligt, spelet är ju knappast, på något som helst sätt, revolutionerande. Känns som luften har gått ur Bethesda, och man undrar ju hur det kommer att gå för TES6.

Medlem

Har spelat ganska mycket, efter ett tag blev det besvärande med alla loading screens, vilka jag förstår är en del av spelets design, det måste vara så. Du kan helt enkelt inte bara rida från en planet till en annan. Det lär gå utan fast travel, men hur kul? Samt en effekt av designen att planetytan är en del, rymden en annan. Men samtidigt, i New Atlantis, kan du inte gå från landningsplattan till övriga staden, du måste ta ett tåg som du hänvisas till hela tiden. Här kunde designen varit bättre, för du kan ju faktiskt ta dig runt till fots annars. det gör att New Atlantis känns onödigt segmenterad.

Fast irritationen över loading screens kom jag över efter ett tag. Det var temporärt och dök upp efter ett antal timmar, men försvann igen, nu tänker jag inte på det. Bristen på kartor över städerna var också besvärande i början, även om kartorna i t ex Fallout 3 inte heller var ideala med alla tunnelbanor. Olika problem med användbarheten av kartorna är något som är återkommande i flera Bethesdaspel,

Jag imponeras däremot av dialogerna. Starfield känns som ett av deras mer genomtänkta spel dialogmässigt, har kanske också deras mest realistiska samtal, vilket möjligtvis gör att de känns tråkigare för de som upplever det så. Jag är som sagt mer imponerad.

Finns såklart många irritationsmoment, som att alla system inte förklaras, eller ens fungerar som det är tänkt. Fel som kanske fixas efter ett par patchar, men som helhet är jag nöjd med vad de åstadkommit. Jag störs inte heller av en massa tomma planeter - vad förväntar sig folk som klagar på det? Det känns dock som att spelet kan byggas ut och bli åtskilligt bättre, men då kanske vi inte sett spelets release på flera år ännu. Det är en kompromiss mellan "rymdsimulator" och spel, men en duglig sådan. Förhoppningsvis förbättras spelvärlden efterhand av Bethesda.

Medlem
Skrivet av Busko:

dom spelar starfield

Uppenbarligen inte i och med att antalet aktiva spelare är lägre än Battlefield 2042.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är INTE vad de visade i reklamen.

Skrivet av magma:

Starfield blev inte vad som utlovats.

Vad är det som visades och utlovades som spelet misslyckas med?

Medlem

Tycker det var rätt kul någonstans efter 7-10 timmar och till ungefär 20 timmar spelade. Sen tröttnade jag. Så helt klart värt de 300 kr jag la för det. Det har massvis med potential men allt som de gör känns b. Rymden skulle varit som elite dangerous, combat som cyberpunk och exploration mer som no man sky hehe. Orimliga förväntningar, check.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nja, det är precis vad som visades i marknadsföringen. Problemet är att det kunde varit så mycket mer.

Mja, det var väl vad de inte berättade. Visst, såg kul ut när man lyfte och landade. De undlät sig att säga att man inte kunde göra det själv. Vet inte om de sade att man inte kan flyga på planeter heller.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av quadratis:

jag har fortfarande inte spelat det, har knappt tittat på nåt gameplay ens, förutom tidiga trailers. tycker det är så jävla tråkigt bara att höra gång på gång om hur värdelöst det är. jag ser väl fortfarande fram emot att testa (har en del backlog att klara av först), men mina förväntningar är verkligen i botten.

Här är man definitivt medskyldig, det känner jag, men man ska inte glömma vilka oerhörda personliga preferenser som gäller när man pratar om värdet av spel. Ordet värdelöst låter så väldigt dräpande, men för många - däribland mig - saknar Starfield all form av värde. Jag vill ägna mig åt spännande utforskning, resa i rymden och röra mig i en djup spelvärld som gärna lockar med lite färre men unika upplevelser som är minnesvärda. Starfield har egentligen bara motsatsen av det här, tycker jag, så i en snäv, subjektiv definiering av ordet, då är det verkligen värdelöst. Men det beror inte nödvändigtvis på att spelet i sig är dåligt. Det är bara inte det spel som många av oss önskade. Och det från en studio som genom åren har kunnat leverera det som vi vill ha. Det ryms ju mer besvikelse än objektivitet i alla dessa kraftuttryck, det ska vi inte hymla med.

Jag tror att "Blandat" är ett rimligt avkok av folks upplevelse. Många älskar ju spelet. Det kanske du också kommer att göra. Har man inte spelat Bethesda-titlar de senaste 15-20 åren och går in med höga förväntningar som är ställda därefter, då är väl Starfield ett stort actionrollspel i en oöverblickbart stor rymd, rikligt med quests och saker att göra. Jag finner ingen lockelse - eller värde - i något av det, men det finns där och det står var och en fritt att tycka vad man vill om det.

Medlem

Blandat skulle jag säga beskriver det bra, ibland är det underhållande och andra gånger så är det en snarkfest eller bara så dåligt så jag blir irriterad och undrar hur fan Bethesda kan vara okej med det här. Jag har ändå lagt cirka 100 timmar på spelet vid det här laget, mycket för att jag vill se vad det har att erbjuda och jag försöker nu att köra klart alla fraktioners questlines. Storyn har jag avslutat och även om den tog sig lite mot slutet så var den verkligen inget speciellt.

Men mitt största problem är nog att spelet rent tekniskt känns så jäkla gammalt. Dom verkar inte göra några framsteg alls med den motorn dom använder och det är pinsamt att fortfarande se hur NPCs beter sig och höra alla korkade saker som kommer ur deras munnar. Har ni sett barnen som "leker" på fotbollsplanen? Det är som om dom tagit leken från Skyrim och gjort den ännu sämre...

Nej, jag förväntar mig mer år 2023, framförallt från en studio som Bethesda som har håvat in såna galna summor från alla Skyrim-releaser, men ändå så kan dom inte investera i en bättre motor som dom man bygga ett modernt spel med. Tur att det finns Game Pass iallafall så man inte behövde lägga ut pengar.

Skrivet av Mortaigne:

Jag la 200+ timmar i spelet och hade riktigt skoj. Jag gillade framförallt questandet som verkligen fått sig ett lyft från de senaste Bethesda-spelen, körde i stort sett helt questdrivet med lite random utforskning då och då. Gameplay/gunplay är bra och det finns massor att göra. NG+ är väldigt bra integrerat i spelvärlden, brukar inte vara något för mig men den här gången gillade jag det skarpt.

På vilket sätt har questandet fått ett lyft tycker du? Menar du på ett tekniskt plan eller bara att dom är mer intressanta/roliga? Jag har stött på några guldkorn som jag kan minnas, men så brukar det vara i deras spel, de flesta är inte speciellt minnesvärda.

Medlem

Hade väldigt skoj +200 timmar , bugga dock ur på slutet, verkar vara nått med savefilen bli för stor eller nått, ng+ lagade det problemet, fortsätter nog efter mera patcher...

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Vad är det som visades och utlovades som spelet misslyckas med?

Två punkter exempelvis:
-Next gen RPG; är det verkligen inte. Det är en glorifierad looter-shooter med light RPG-element (liknar det i borderlands).
Todd Howard sa det själv: "Its Skyrim in space". Inget av det som är fantastiskt med Skyrim finns att se i Starfield. Väldigt konstigt uttalande för världen i Skyrim är magisk och välkonstruerad medan den i Starfield är stelbent och långrandig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Påskmust:

På vilket sätt har questandet fått ett lyft tycker du? Menar du på ett tekniskt plan eller bara att dom är mer intressanta/roliga? Jag har stött på några guldkorn som jag kan minnas, men så brukar det vara i deras spel, de flesta är inte speciellt minnesvärda.

De är helt enkelt bättre och roligare, inte så "bara" enligt mig. Faction questsen sticker speciellt ut som riktigt bra, men även main questen är bättre än vanligt och det finns mycket gött i sidospåren också. Jag spelade Starfield mycket mer questdrivet än Fallout 4 och Skyrim, vilket var tvärtemot vad jag förväntade mig.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Mja, det var väl vad de inte berättade. Visst, såg kul ut när man lyfte och landade. De undlät sig att säga att man inte kunde göra det själv. Vet inte om de sade att man inte kan flyga på planeter heller.

Det var ett vanligt klagomål redan innan release att man ville kunna flyga runt planeten, eller ha markfordon. Man sa ganska tidigt att man inte kunde flyga på planeter, och att det inte skulle finnas markfordon.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Välförtjänt, riktigt skitspel

12
Skriv svar