Blizzard: "Spelarna är viktigast för oss, intäkterna spelar ingen roll i jämförelse"

Robot
Blizzard: "Spelarna är viktigast för oss, intäkterna spelar ingen roll i jämförelse"

Diablo 4-skaparna svarade på FZ-läsarnas frågor under Blizzcon.

#blizzard, #blizzcon, #diablo-4


Releasehästryttare
Medlem

Diablo 4 endgame är fortfarande totalt värdelös.

Medlem

Blizzard-folket borde bli politiker.

Medlem

Haha! Sa högt "Bullshit" när jag läste artikeln. Du la till en perfekt bild/GIF!

Medlem

Är nog en av de få som tycker att spelet är bra, ännu bättre i S2 och ser fram emot S3 och vad det kommer att erbjuda.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Releasehästryttare
Skrivet av Majora:

Haha! Sa högt "Bullshit" när jag läste artikeln. Du la till en perfekt bild/GIF!

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Diablo 4-skaparna svarade på FZ-läsarnas frågor under Blizzcon.

#blizzard, #blizzcon, #diablo-4


Ja så klart men är det inte ändå samma sak, alla utvecklare gör väl att de kan gå runt pga sina spelare..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Sen kan var ett super snålt rockstar där så många köpt deras spel till flera olika plattformar. Allt planerat långt i förväg. Kommer aldrig gå på det tricket igen, hoppas ingen anna heller köper en konsoll bara därför. Så klart ommer de försöka


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jahaja, så GM:s i WoW gav booten åt sig själva. För att förbättra WoW-spelarens upplevelse.

Medlem

"Kommer det någonsin en fysik release av Diablo 4 till PC?
– Det kan vi tyvärr inte svara på."

Tack för att du ställde min fråga, och svaret tolkar jag som ett JA!

Inaktiv

Många bra frågor måste jag säga

Medlem

Riktigt bra frågor!

Jag förstår dock inte varför de tagit bort bland det bästa med Diablo 2 och 3?!

Se på nya super mario, samma gamla spel i grunden som det alltid varit sedan 80-talet men med ett helt ny stil som gör det kul igen.
De skulle behållit loot-systemet från D2 fast lagt till massor av nya legendariska som känns unika, göra gula items mindre värdelösa och ha set-items tillsammans med rune-words.

Tragiskt nog har Diablo immortal mer och bättre innehåll än D4 med bland annat raids, klaner och massor av olika events, även bättre-lootsystem. Säger väl en del om vad Blizzard/Activision prioriterar. Sen att end-game är fullt med "whales" är inget som de flesta kommer uppleva om man kör casual.

Snart kommer också path of exile 2 och Titan quest 2 i framtiden så Blizzard behöver hitta på något bra tills dess för att behålla spelarna. Även Last epoch som verkar bli riktigt lovande enligt vad jag sett. Bra med konkurrens!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem

Jag är ett stort fan av frågan om vad dom gör som är unikt och skiljer dom från andra ARPGs, och svaret säger ju allt och kunde ha varit ett ord.

"Nostalgi" Det är allt de har som är 'unikt'. Suck.

Medlem

Bra jobbat Jonas! Kul att se en reporter ställa lite jobbiga men ack så viktiga frågor.

Även fast jag själv tappat hoppet för Blizzard och deras spelserier, kanske det ändå kan bli lite ändring till det bättre framöver, om fler fortsätter beslyser möket och sagget i hörnen.

Medlem

Största skitsnack ever, D4a kostade en skaplig summa och hade väldigt lite endgame. Det finns season pass som de flesta gratis spel använder för att generera pengar men Blizzard har även i B2P spel. Okej om det inte kommer expansioner men kvalitéts uppdateringar så känns det okej ändå med store och season pass, men att sedan köra expansion varje år till spelet... fy fan.

Då kan man ta bort store och season pass. D3 hade en expansion och var jävligt populärt. D4a förstör dem redan genom att visa hur mycket de vill mjölka. Visst season pass och store är inte ett måste att köpa från men man hade kanske gjort med tid som med PoE för att stötta spelet och dess utveckling. Med expansioner varje år blir de fan inge stöttande.

Hoppas på D4a med tiden, men att ha expansioner varje år är för mycket, vartannat är gränsen. Men fortsätter dem såhär blir det PoE2 istället 100%, och där köper jag hellre för 70 euro i deras store än Blizzards eftersom grundspelet är ändå gratis.

Så att dem säger spelarna betyder mer än intäkterna är sånt skitsnack med tanke på att deras mjölkande bevisar motsatsen helt.

Medlem

Haha Mmmh jo exakt, spelarna är viktiga det köper jag, men tror dem också vill mjölka ur varenda krona dem kan, så rent skit snack ifrån dem, det är bara för pr.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skribent
Skrivet av ohGr:

"Kommer det någonsin en fysik release av Diablo 4 till PC?
– Det kan vi tyvärr inte svara på."

Tack för att du ställde min fråga, och svaret tolkar jag som ett JA!

Det var en bra fråga som behövde ställas 🙂

Men få inte upp hoppet för mycket, det svaret var mer ett genuint:

”Det kan vi inte svara på” = 🤷🏼‍♂️

Snarare än:

”Det kan vi inte svara på” = 😏😉

Medlem

säger en sak *gör raka motsatsen*

Medlem

Jag tyckte säsong 2 var en klar förbättring och har roligt i spelet. Så det går åt rätt håll i alla fall!


signatur

Burn in the light.

Inaktiv

Är det bara för att jag inte är ett fan som min fråga inte var med?

Redaktör
Skrivet av anon_326145:

Är det bara för att jag inte är ett fan som min fråga inte var med?

Jonas fick bara 30 minuter med dem så alla frågor hanns inte med.


signatur
Medlem

Riktigt bra frågor, kul läsning! Jag ser fram mot expansionen, tyckte story läget i d4 var fantastiskt och om de fortsätter bygga ut endgame framåt kan det här bli riktigt bra till slut!

Medlem
Skrivet av magma:

Riktigt bra frågor!

Jag förstår dock inte varför de tagit bort bland det bästa med Diablo 2 och 3?!

Se på nya super mario, samma gamla spel i grunden som det alltid varit sedan 80-talet men med ett helt ny stil som gör det kul igen.
De skulle behållit loot-systemet från D2 fast lagt till massor av nya legendariska som känns unika, göra gula items mindre värdelösa och ha set-items tillsammans med rune-words.

Tragiskt nog har Diablo immortal mer och bättre innehåll än D4 med bland annat raids, klaner och massor av olika events, även bättre-lootsystem. Säger väl en del om vad Blizzard/Activision prioriterar. Sen att end-game är fullt med "whales" är inget som de flesta kommer uppleva om man kör casual.

Snart kommer också path of exile 2 och Titan quest 2 i framtiden så Blizzard behöver hitta på något bra tills dess för att behålla spelarna. Även Last epoch som verkar bli riktigt lovande enligt vad jag sett. Bra med konkurrens!

Raids och klaner är inte lösningen. Diablo är inte spel där det ska påtvingas multiplayer i min mening. Det enda det skapar är att antingen är det ett krav för att det skulle ge något som du som singel player inte kan få eller så blir det meningslöst.
D4 är inte ett MMO även om det är en semi mmo värld.. stor begränsning på hur många som kan vara i samma zon t.e.x och borde inte heller behandlas som ett.

Det finns ett specifikt läge i D3 nu senast när du skapar en karaktär där du är 100% solo, kan inte spela med andra eller byta till dig saker, allt för att leaderbords för singel spelare ska bli så jämt som möjligt och detta är på väg till D4 också, att då skapa innehåll som då är låst för vissa spelare är inte något som dem kan tjäna något på i längden.

Medlem

Jag blir faktiskt förvånad hur besvikna och uttråkade folk verkar vara av Diablo 4, inte bara här på FZ. Personligen älskar jag det och är väldigt optimistiskt och glad för riktningen Blizzard tar just nu med spelet. Nu är jag inte heller ett stort fan av varken Diablo 2 eller Path of Exile vilket kanske spelar in en rätt stor roll.

Konstruktiv kritik är ju alltid nice, men blir tröttsamt att höra när kritiken rör sig mer om att det bör bli mer som Diablo 2 eller Path of Exile. Tycker spelet förtjänar, och bör hålla sig till att vara sin egen grej och utvecklas till att bli något helt eget. Vill man ha Diablo 2 och Path of Exile så finns de spelen redan, och Last Epoch om man känner för det.

(Menar inte att säga att spelet är perfekt, det finns mycket jag önskar också, men jag känner hopp om framtiden för spelet.)

Medlem

Läste bara rubriken och tänkte direkt


signatur
Medlem
Skrivet av MrStrange:

Varför? Jag är genuint nyfiken på varför folk inte tror på något de säger. Från vad jag hört, läst och sett av de sen release så har de ju faktiskt lyssnat och förbättrat spelet?

Medlem

Tack för en bra artikel FZ, den var efterlängtad. Även ifall många av svaren känns undvikande eller som att de knappast kunnat svara på annat sätt oavsett vad som är sant eller inte så fanns där en del intressant läsning.

Några reflektioner:

"De tidigare titlarna i serien har verkligen betytt mycket för fansen, speciellt Diablo 2, och flera frågar varför det senaste spelet inte är mer som tvåan. Hur hanterar ni i teamet såna förväntningar?"
"...Det är svårt att göra alla nöjda men det är något som vi ständigt kämpar med."
---
Det är klart att det ligger sanning i det uttalandet, varför skulle de eftersträva missnöjda spelare? Däremot är svaret väldigt undvikande, och det är svårt att se hur ekonomisk vinning inte spelar en större roll här än vad de vill få det att låta som. De har gått ifrån för mycket av det som gjorde spelen till vad de blev älskade för, vilket jag visar i några exempel här under.

Stort tack för att ni ställde frågorna nedan förresten:

Kommer antalet legendaries som fienderna droppar justeras i framtiden? Jämfört med tidigare spel så hittar man väldigt många legendariska vapen och flera av statussiffrorna som anges känns meningslösa.
– Vi är väl medvetna om problematiken kring loot och allt som har med items att göra. Det är något som vi definitivt kommer att sträva efter att förbättra över tid och när det kommer till statussiffrorna är det något vi redan börjat att arbeta med nu i säsong två...
---
Väldigt glädjande att höra, och jag hoppas att det här är något de tar på allvar.

Varför är "unique items" endast tillgängliga efter level 50?
– Beslutet grundar sig i vårt försök att ha något man kan sträva efter, det går inte att ha allt tillgängligt på en gång så detta gjordes för att sprida ut spelinnehållet. Även här handlar det om en balansakt."
---
Bullshit säger jag. D2 gjorde ett utmärkt jobb med Unika föremål som sträckte sig från start till slut. Det verkar som att Blizzard glömt bort vad det innebär för spelarna att hitta roliga låg-level Unika som gör levlandet roligt, och som man kan använda på efterkommande karaktärer. Nu ska det visst bara vara grind till lvl 50 innan man kan glädjas påt det som gjorde loot spännande.

"Set items" var ett populärt inslag i föregångaren, men saknas i Diablo 4. Varför ...?"
"– Det är tyvärr inget vi kan prata mer ingående om idag."

"Samma frågor men angående “runes?"
"– Vi måste tyvärr svara samma sak som på föregående fråga, men det är ett live service-spel – så mycket kan vi säga."
---
Två "zzz"-svar som snarast antyder att de planerar att mångla ut dessa i hop med kommande expansioner, eller i värsta fall styckvis ihop med battle pass.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Varför? Jag är genuint nyfiken på varför folk inte tror på något de säger. Från vad jag hört, läst och sett av de sen release så har de ju faktiskt lyssnat och förbättrat spelet?

Förbättrat spelet, ja. Det har de.
Men har du missat deras supergiriga microtransaction shop som inte direkt är micro för fem öre? Dyrt som satan!


signatur
12
Skriv svar