Rapport: Playstation Portal släpps 1 december i Sverige, kostar 3 000 kronor

Robot
Rapport: Playstation Portal släpps 1 december i Sverige, kostar 3 000 kronor

Detta enligt svenska återförsäljare.

#playstation-portal


Medlem

3000kr lol, snacka om överpris.

Den är ju för sjutton dyrare än vad både Playstation Portable och Playstation Vita var, och då var de fulländande handkonsoller.

Medlem

Ehh va. Läste jag rätt. Så man behöver redan ha en Playstation 5 för att kunna använda enheten och dessutom streama via wifi vilket i praktiken gör att den bara kan användas i närheten av konsolen. Det finns ingen målgrupp för det här åbäket?

Medlem

De får gärna ta och förklara motivationen bakom det höga priset, om det nu är en streamingkonsol!
Lägg till 500 riksdaler så har du en Switch


signatur

- Bete dig för fan -
- Ingen favoritkonsol, bara favoritspel -

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Ehh va. Läste jag rätt. Så man behöver redan ha en Playstation 5 för att kunna använda enheten och dessutom streama via wifi vilket i praktiken gör att den bara kan användas i närheten av konsolen. Det finns ingen målgrupp för det här åbäket?

När PS5:an är kopplad till en TV i vardagsrummet som övriga familjen slåss om. Lägg därtill om man har småbarn som man inte vill ska bevittna när Kratos sliter demoner i hälften.

Jag tillhör den målgruppen Däremot är jag inte sugen eller beredd att pröjsa 3000 kr för manicken.

Skribent
Skrivet av NeoWeo:

Ehh va. Läste jag rätt. Så man behöver redan ha en Playstation 5 för att kunna använda enheten och dessutom streama via wifi vilket i praktiken gör att den bara kan användas i närheten av konsolen. Det finns ingen målgrupp för det här åbäket?

Japp, det är i princip en Wii U-padda för Playstation 5 som kostar 3000 kr.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av MLundin:

När PS5:an är kopplad till en TV i vardagsrummet som övriga familjen slåss om. Lägg därtill om man har småbarn som man inte vill ska bevittna när Kratos sliter demoner i hälften.

Jag tillhör den målgruppen Däremot är jag inte sugen eller beredd att pröjsa 3000 kr för manicken.

Då äger ju du redan en handkontroll och en dator eller telefon.
Samma upplevelse till 3000 kronor mindre

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

3000kr lol, snacka om överpris.

Den är ju för sjutton dyrare än vad både Playstation Portable och Playstation Vita var, och då var de fulländande handkonsoller.

Inte med dagens penningvärde va? PSVita kosta ca 2700 för 3G varianten vilket blir 3500 med dagens inflation. PSP var billigare men släpptes för 20 år sedan. Den kostade 1500 vilket idag skulle bli 2200 kr. Så Portal verkar hamna i samma prisklass. Med det sagt så verkar det vara en riktig rishög. Varför spela med en sämre upplevelse än att bara vänta tills TV'n är ledig?

Medlem

Tråkigt, var lite sugen innan och såg egentligen inga problem med att det bara var stömning från ps5:an. Men att betala 3000kr tänker jag inte göra, alldeles för dyrt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Japp, det är i princip en Wii U-padda för Playstation 5 som kostar 3000 kr.

Fast du kan inte använda den som handkontroll va? Det hade ju varit coolt om de vågade väcka den idén till liv igen.

Medlem

Jag hade älskat att se en Playstation handkonsol... som inte är beroende av ett existerande PS5a.
Playstation Switch


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av GustavA:

Inte med dagens penningvärde va? PSVita kosta ca 2700 för 3G varianten vilket blir 3500 med dagens inflation. PSP var billigare men släpptes för 20 år sedan. Den kostade 1500 vilket idag skulle bli 2200 kr. Så Portal verkar hamna i samma prisklass. Med det sagt så verkar det vara en riktig rishög. Varför spela med en sämre upplevelse än att bara vänta tills TV'n är ledig?

Kanske det, men 3G varianter var ju aldrig särskilt populär. Sedan så hade ju Vitan även en gudomlig OLED skärm, vilket Playstation Portal inte har, plus at Portal enbart stöder Wifi uppkoppling och inte mobilt som 3G vitan.

Ironin är ju att Vitan var även gjord för att kunna köra Remote Play från PS4;an, och med lite "trixande" så går det även att koppla upp sig till PS5;an.

Medlem
Skrivet av MLundin:

När PS5:an är kopplad till en TV i vardagsrummet som övriga familjen slåss om. Lägg därtill om man har småbarn som man inte vill ska bevittna när Kratos sliter demoner i hälften.

Jag tillhör den målgruppen Däremot är jag inte sugen eller beredd att pröjsa 3000 kr för manicken.

Köp en tv till för 3000

Medlem
Medlem

Förstår inte alls problemet. Vill man spela på tåget eller bussen är det väl bara att ta med ett PS5, wifi och en dieselgenerator ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kanske det, men 3G varianter var ju aldrig särskilt populär. Sedan så hade ju Vitan även en gudomlig OLED skärm, vilket Playstation Portal inte har, plus at Portal enbart stöder Wifi uppkoppling och inte mobilt som 3G vitan.

Ironin är ju att Vitan var även gjord för att kunna köra Remote Play från PS4;an, och med lite "trixande" så går det även att koppla upp sig till PS5;an.

Jepp. Vitan var en mycket bättre produkt men priset var nästan identiskt. Wifi varianten hade kostat 2900 idag. Hoppas skiten floppar och den här streamingtrenden dör ut. Då spelar jag hellre mindre krävande spel lokalt på en maskin om priset är ett problem.

Medlem

Testade en sådan streaming device på mitt steam bibliotek för några år sedan. Det var en handhållen plastram/kontroll med en lite touchscreen, som körde någon form av väldigt slimmat Windows. Streamade några spel på den och det funkade bra. Kontrollen blev inte det skönaste i längden; tycker det blir lite lätt enformig hållning när man skall hålla upp skärm samtidigt som kontrollen (jag har inte händerna i den positionen när jag spelar i vanliga fall). Jag betalade då 990 kr för den på en rea; ordinarie 1390 (eller liknande, minnet lite luddigt här).

3000 låter rätt mycket för ett sådan här tillägg; är det värt det? För dem som menar att tvn är upptagen, finns möjlighet att köpa en ny tv och koppla in ps 5 där? 3000 räcker väl till en TV idag?

It's not a lake, it's an ocean

Eh... nej, tack?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag kan förstå grejen med den här men även Sony måste ju inse att det är en väldigt begränsad målgrupp. Tror inte de räknar med att sälja speciellt många.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Billigare att köpa den här än att köpa ett större hus med ett extra spelrum. Så när barnen har TV:n i vardagsrummet kan man ändå fortsätta spela PS5-spel fast i sovrummet, det är väl typ det som den här grejen är till för antar jag?

Medlem

Jag menar deras dual sense edge går för 2600kr, så 3k för en gimmick låter inte allt för mycket.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Japp, det är i princip en Wii U-padda för Playstation 5 som kostar 3000 kr.

Man behöver dock inte vara på samma nätverk

Skrivet av Sony:

While your home Wi-Fi network represents a great option to use PlayStation Portal™ Remote Player because you have control over the quality of your own home Wi-Fi, it is not required. PlayStation Portal™ Remote Player can also be played wherever you have access to broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use1. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended. If you are using public Wi-Fi, be aware that the quality of the internet connection may be out of your control, and could impact the quality of your play experience.

https://www.playstation.com/en-us/accessories/playstation-por....

Skribent
Skrivet av rosski:

Fast det går väl streama till en Vita i så fall, som då är billigare och då får man dessutom möjligheten till Vita-spel. Eller ja valfri mobil funkar ju också med handkontrollstöd.

Det känns som de släpper en halv produkt för 3000 kr.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Perfekt att spela Gollum och King Kong på!

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Då äger ju du redan en handkontroll och en dator eller telefon.
Samma upplevelse till 3000 kronor mindre

...ELLER så lägger du tillbaka 500 kronor i plånboken och köper en Switch Lite för 2500 kr. Om det är just portabilitet som är viktigt så är det en totalt överlägsen konsol över vanliga Switch sina avskalningar till trots.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Billigare att köpa den här än att köpa ett större hus med ett extra spelrum. Så när barnen har TV:n i vardagsrummet kan man ändå fortsätta spela PS5-spel fast i sovrummet, det är väl typ det som den här grejen är till för antar jag?

Eller så umgås du med barnen och spelar när som somnat

Medlem

Ge det ett halvår så kostar den 1995:-… och sen 1495:- efter ytterligare ett år. Men va fasen. Folk köper ju Elite controllers för 2200:- vilket är ännu mer galet tycker jag..

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det går väl streama till en Vita i så fall, som då är billigare och då får man dessutom möjligheten till Vita-spel. Eller ja valfri mobil funkar ju också med handkontrollstöd.

Det känns som de släpper en halv produkt för 3000 kr.

Med risk att börja låta som "Prisjakt" så kan jag meddela att en begagnad VIta i bra skick kostar också mellan 2500 och 4000 idag. Så värst mycket billigare blir det inte, men helt klart bättre. En lite kvickare bakåtkompatibel Vita2 hade säkerligen varit mer eftertraktad, eller en bärbar PS4 med 1024p oled skärm om ni så vill. Det hade varit toppen det.

Medlem

Tycker 3000kr är lite väl. Men är väl för skatt och skit. Men blir köp senare. Köpte mig en Lenovo legion go nyss

Medlem

Inte något som kommer hamna i min konsolhylla. Jag kör även switch dockat så långt det är möjligt. Har också barn som inte ska se kratos lemlästa demoner men har löst det genom att skapa ett spelrum där jag kan stänga dörren om det krävs. Men jag spelar sånt oftast när barnen lagt sig för kvällen.

123
Skriv svar