Tråden där vi pratar om Star Ocean-spelen och TWISTEN

Tråden där vi pratar om Star Ocean-spelen och TWISTEN

Ja, nu när Star Ocean 2-remaken ändå är aktuell och har fått finfina omdömen så tycker jag att vi kan diskutera Star Ocean-serien lite i allmänhet och sådär. Vilket spel är din favorit? Varför?!?

Det bästa Star Ocean-spelet enligt mig är tveklöst tvåan! Jag spelade igenom det nångång i början av 2000-talet och blev helt kär i de fina förrenderade bakgrunderna, utforskandet och musiken. MUSIKEN! Det stillsamma temat i Arlia Village är ett av de bästa j-rpg-styckena som gjorts, så jäkla mysigt att det är en av få låtar som fortfarande ger en rysningar bara när man tänker på´t.

Star Ocean 3 var ett av mina mest efterlängtade spel någonsin, och det levererade också! På det stora hela, i alla fall. Schyssta miljöer, helt OK story och karaktärer (för sin tid) och stridssystemet var ännu bättre än i tvåan! Item Create var också kul, men jag saknade lite alla de där konstiga skillsen man av oklara anledningar kunde levla upp i tvåan.

Men sen. TWISTEN! THE MOTHER OF ALL TWISTS, kan man säga.

Alla som spelat Star Ocean 3 vet vad jag pratar om. Jag blev så besviken av TWISTEN att jag stängde av min Playstation första gången jag stötte på den. Har inte spelat SO3 sedan dess och tror inte jag skulle bli lika besviken på TWISTEN idag när jag vet att den kommer, men holy hell vad det sög 2003.

Omkring 2003 spelade jag också igenom en fan-översatt version av ettan till Super NES. Det var helt OK, minns inte så mycket av det.

Star Ocean 4 recenserade jag här på FZ och det var verkligen kalasdåligt och helt ointressant, på alla plan. Striderna var bra, men storyn var så horribelt dålig att jag vaknar upp kallsvettig om nätterna fortfarande när jag tänker på de där iskalla porslinsögonen varje karaktär var utrustad med (OK, slight överdrift förmodligen).

SO4 var så dåligt att jag aldrig ens tittade på femman. Jag tror att jag har Game Boy-spinoffen hemma, men aldrig spelat.

SÅ.

Vilket är det bästa Star Ocean-spelet? Varför??!? Har Star Ocean 3 tidernas värsta TWIST? Vad sysslar Tri-Ace med, de har ju inte gjort något av värde sedan typ 2008!?!?

Medlem

Heh, jag har flera liknande erfarenheter av serien.

Läste någon gång i slutet av 90-talet på nätet där någon amerikanskt utbytesstudent i Japan som spelade ettan skrev om hur underbart bäst det var och han hade varit uppe hela natten och spelat det. Lät ju rätt så övertygande, men det släpptes ju inte här då. Köpte det till Switch härom året men har fortfarande inte spelat det.

Tvåan var det första jag spelade, och för övrigt det första PS1-spelet jag köpte efter att ha utnyttjat min kusins och vänners PS1or under flera år, älskade det och lyssnar fortfarande regelbundet på We Form in Crystals som spelas under eftertexten. Älskar den.

Hypad inför trean som var underhållande, men TWISTEN gjorde att jag slutade spela det. All motivation till att fortsätta spela det bara försvann.

Tvingade mig att spela igenom fyran till PS3 då jag var trophy-galen vid tidpunkten men hatade det tillräckligt mycket för att lägga ner serien och har aldrig spelat femman.

Skrivet av Kazutoyo:

Heh, jag har flera liknande erfarenheter av serien.

Läste någon gång i slutet av 90-talet på nätet där någon amerikanskt utbytesstudent i Japan som spelade ettan skrev om hur underbart bäst det var och han hade varit uppe hela natten och spelat det. Lät ju rätt så övertygande, men det släpptes ju inte här då. Köpte det till Switch härom året men har fortfarande inte spelat det.

Tvåan var det första jag spelade, och för övrigt det första PS1-spelet jag köpte efter att ha utnyttjat min kusins och vänners PS1or under flera år, älskade det och lyssnar fortfarande regelbundet på We Form in Crystals som spelas under eftertexten. Älskar den.

Hypad inför trean som var underhållande, men TWISTEN gjorde att jag slutade spela det. All motivation till att fortsätta spela det bara försvann.

Tvingade mig att spela igenom fyran till PS3 då jag var trophy-galen vid tidpunkten men hatade det tillräckligt mycket för att lägga ner serien och har aldrig spelat femman.

Det är så konstigt hur de lyckades göra ett riktigt 10/10-jrpg i och med tvåan, sen har egentligen alla spel innan och efter varit.. sådär? Alla har inte varit dåliga, men man blir liksom hela tiden lite besviken för ingen annan SO-titel har hittills i alla fall lyckats leva upp till tvåan. Star Ocean-serien är kanske spelvärldens motsvarighet till ett one hit wonder?

Medlem

Jag har testat demon av nya spelet och tänkte först skaffa det till Switch då jag gillar spela bärbart. Men tyvärr visade det sig att den versionen har laddningstid efter striderna på cirka 1-2 sekunder. Det låter lite, men redan i demon kändes det hemskt, särskilt i ett spel där striderna kommer vara så dominerande.

Så får blir till PS4, lite trist då jag körde det första spelet till Switch, och det gillade jag skarpt. För övrigt det enda spelet i serien som jag klarat av.

Medlem

Spelade igenom ett Star Ocean på PSP för kanske 10 år sedan, mest för jag var sugen på ett JRPG men tyckte det var för grindigt och har inte spelat något JRPG sedan dess.
Jag kommer dock inte ihåg någon twist alls


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Har satt det nya spelet på wishlist.
Känns som ett perfekt steam deck spel, som så många andra liknande spel

För övrigt en serie som gått mig helt förbi. Men det här senaste spelet ser ju helmysigt ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Stefan JL:

Spelade igenom ett Star Ocean på PSP för kanske 10 år sedan, mest för jag var sugen på ett JRPG men tyckte det var för grindigt och har inte spelat något JRPG sedan dess.
Jag kommer dock inte ihåg någon twist alls

Det var ettan eller tvåan du körde då, TWISTEN som närapå dödar hela serien kommer först i trean! Nyversionen av tvåan som är aktuell just nu ska vara jättebra med flera QoL features, men det är nog så att om du inte gillar att grinda lite så är det kanske inget för dig!

Helt apropå ingenting men om du inte har något emot lite äldre jrpg och vill ge genren en chans igen skulle jag rekommendera t ex Final Fantasy 6, 7 eller Dragon Quest 11. Alla helt fristående spel och med minimalt med grind, i alla fall inget för att ta sig igenom huvudspelet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det var ettan eller tvåan du körde då, TWISTEN som närapå dödar hela serien kommer först i trean! Nyversionen av tvåan som är aktuell just nu ska vara jättebra med flera QoL features, men det är nog så att om du inte gillar att grinda lite så är det kanske inget för dig!

Helt apropå ingenting men om du inte har något emot lite äldre jrpg och vill ge genren en chans igen skulle jag rekommendera t ex Final Fantasy 6, 7 eller Dragon Quest 11. Alla helt fristående spel och med minimalt med grind, i alla fall inget för att ta sig igenom huvudspelet.

Jag är inte allergisk mot JRPG med mycket grindande, oftast är det mer hur själva grindandet genomförs... ibland är det kul och ibland lite för jobbigt. FF7 spelade jag på PC när det var nytt men klarade aldrig det... tror jag kom ganska nära slutet iaf då när man brukar möta flera bossar på rad och då bruakr jag oftast känna att jag är nöjd med spelet och går vidare till nästa Dragon Quest 9 var det likadant, jag höll på och levlade upp alla yrken i en grotta med ett "metal slime" (tror jag det hette) men slutade spela när boss rushen började mot slutet.

Annars är jag lite sugen på att börja spela Octopath Traveler... det ser dessutom väldigt snyggt ut


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Skrivet av Stefan JL:

Jag är inte allergisk mot JRPG med mycket grindande, oftast är det mer hur själva grindandet genomförs... ibland är det kul och ibland lite för jobbigt. FF7 spelade jag på PC när det var nytt men klarade aldrig det... tror jag kom ganska nära slutet iaf då när man brukar möta flera bossar på rad och då bruakr jag oftast känna att jag är nöjd med spelet och går vidare till nästa Dragon Quest 9 var det likadant, jag höll på och levlade upp alla yrken i en grotta med ett "metal slime" (tror jag det hette) men slutade spela när boss rushen började mot slutet.

Annars är jag lite sugen på att börja spela Octopath Traveler... det ser dessutom väldigt snyggt ut

Medhåll där! Har skaffat både ettan och tvåan men inte spelat än... Men de ser supermysiga ut! Just nu har jag dock fått en Skyrim-itch igen så har ägnat senaste veckan åt att (ansvarsfullt!) modda och påbörja en ny Skyrim-karaktär.

1
Skriv svar