Den stora tråden om EA WRC

Medlem
Den stora tråden om EA WRC

Hej! Hittade ingen tråd om det nyligen släppta (för oss som förbokat iaf, officiell release 3 nov) EA WRC.

Någon annan som provat det? Jag tycker det är en trevlig grafisk upplevelse och bilarna känns bra på underlagen. Riktigt gött att kunna köra i alla 4 olika årstider och Clubs via Racenet verkar fungera (hittills iaf).

Enligt recensioner är möjligen HC damage lite snällare så det kanske kommer att kännas lite mesigare jämfört med Dirt Rally 2.0.

Har bara provat med handkontroll på morgonen men ska upp och dra igång ratten nu så får vi se hur det känns på riktigt. Kul!/


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Kikar man på tuben ser det lite ut som att bilarna inte riktigt har kontakt med underlaget, ser ibland ut som dem flyger eller "fladdrar" fram. Men ska ta mig en test och se hur det känns.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Lirat det sen i morse. Fick ett litet återfall i DR 2.0 när jag såg att detta spel var på väg.
Passade också på att skaffa dom där load cell pedalerna som låg på "villhöver" listan.

Körkänslan känns spontant som DR, det kändes bekant och hemtrevligt när man haft ett gäng timmar DR i ryggen senaste månaden.
Känns bra att köra och har haft en trevlig förmiddag i dom snöiga och slaskiga svenska skogarna. Det var lite svajigt i början innan min hjärna började fatta hur load cell vs linjär broms funkar (bromsade alltid för löst).

Gillar att det finns lite längre sträckor, och inte lika generöst med service points som i DR2. Gjorde en egen bil och startade i junior. Som tyvärr verkar lite för enkelt även på 100, gissar att det blir svettigare i WRC2/WRC.

Överlag. Roligt!

(Hoppas nån rebootar FZ's Rally liga. Tänkte hoppa på tidigare den men blev aldrig av)

Medlem

Kört några rallyn på PS5 och det känns lite mer lättillgängligt än Dirt 2. Riktigt bra första intryck!

Redaktör

Recension är på gång, kommer onsdag eller senast torsdag.

/Tomas Burns


signatur
Medlem

Man kan testa gratis i 5h om man har gamepass/eaplay.
Prestandan är skit med 7900xtx/10600k, hoppas på patch och drivrutiner snart. Annars tycker jag det har potential!

Medlem

Har bara hunnit småläsa lite vad folk första reaktioner och åsikter verkar vara och det känns ju tyvärr inte hemskt peppande...

Prestandaproblem, krascher, knappt någon skademodell, sämre körkänsla än DR2...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Mja, fysiken har samma problem som i DR2, men överlag är upplevelsen densamma. Största skillnaden är banorna som är fler och faktiskt roligare. Tighta leder på asfalt i Japan är riktigt skoj.

Bygg-läge hade jag kunnat vara utan och värst av allt är att det verkar saknas online-utmaningar som i DR2.

Medlem

Tycker banorna är nice att kolla på men saknar lite mer faror vid sidan av vägen. Nu är det lite väl lätt att gena i kurvorna utan att riskera för mycket. Men bara kört 2 sträckor ännu. Sen känns det inte som att det går så snabbt när man maxar ur bilen, i dr2 så kändes det risky varje gång man låg på varvstoppet o flög fram.

Men nya banor är helt klart nice, började ledsna på dr2 banorna😂

Medlem

Lider det av samma problem med banorna som tidigare WRC och Dirt spel?

Att det finns typ 10-12 banor per region, men egentligen är det bara en riktigt lång sträcka som de sedan klipper i kortare sträckor och serverar dem även som reverse versioner?

Medlem
Skrivet av Soulless:

Har bara hunnit småläsa lite vad folk första reaktioner och åsikter verkar vara och det känns ju tyvärr inte hemskt peppande...

Prestandaproblem, krascher, knappt någon skademodell, sämre körkänsla än DR2...

Prestandaproblem och krascher kan jag inte kommentera, då fungerar relativt bra för mig. Kör med 3080 med 8700K processor. Upplösning 3440*1440.

Skademodellen och körkänslan tycker jag känns desamma som DR2. Det enda jag har att kritisera hittills är att det känns lite väl lätt även med alla assister av. Men samtidigt så är det inte ett simulationsspel (oavsett hur mycket Codemasters/EA vill marknadsföra det som det).

Medlem

Hann dra en session på cirka fyra timmar och jag skulle väl säga att det mestadels är positiva intryck. Gillar man Dirt rally spelen kommer man gilla det här också.

FFBn kändes riktigt bra när jag tillslut hittade vilken wheel damper inställningen var och kunde sänka den till typ 10-15 från 100. (tyre friction)

Än så länge känns det som att det är mycket lättare än Dirt Rally även med alla assists avstängda, skulle kanske säga 50% lättare. Provkörde Lancia Stratos med bakhjulsdrift och även Grupp B RWD Porschen och det var inte alls lika svårt att kontrollera dom som i Dirt Rally. Visst skulle jag dra fullt ös så skulle jag spinna flera gånger om men ni som vet hur förjävliga vissa RWD bilar kunde vara I Dirt så är det lite nedtonat här känns det som.

Även om nya pacenotesen inte levererar samma inlevelse som med Phil skulle jag nog säga att dom är bättre. Det kändes som att det inte tog jättelång tid att vänja sig och det kommer nog bli ännu bättre med tiden.

Sträckorna är lite svårt att uttala sig om när man inte hunnit nöta alla än, alla jag provade höll en bra nivå. Mexico stod ut lite extra med mycket nivåskillnader, vattendrag, grus, kullersten och även en vända nere i ett gruvbrott.

Grafiken o prestandan då? Grafiken känns mer "krispig" än tidigare och till och med snyggare på vissa ställen, men har tappat lite av sin charm till o från och på vissa ställen kan det se tråkigt ut. Ingenting man hinner reagera på medans man är helt inne i körningen dock. Skulle säga att det ser "ok" ut inte mer än.

Jag sitter med ett 4070 + 7800x3d med 1440p skärm och låg mellan 120-160 fps beroende på sträcka och land med allt inställt på high och DLSS. Tyvärr så fick även jag frame drops till och från som irriterade lite smått men som många andra skrivit så blir det bättre ju mer man kör. Hade definitivt inte uppskattat om det hände medan man kör clubrally.

Sist men inte minst skademodellen får man hoppas att det kommer ett ordentligt hardcore damage läge för nu blev det lite larvigt.

Överlag är jag nöjd men som sagt spelet är inte utan brister.

edit: Glömde tillägga att ljudet är riktigt bra.

Medlem

Precis som så många andra spel så körs ingen shader compilation vid uppstarten på PC tyvärr vilket medför en del stutter/frysningar längs med vägen. Ju bättre hårdvara desto kortare och färre blir dom men man kommer stöta på det första gångerna man åker runt och kör i olika världsdelar tyvärr, förstår inte hur det kan vara så svårt fortfarande för spelutvecklare att se till att det körs vid uppstart.

Suttit 4 timmar nu ikväll efter jobbet och är i stort ganska nöjd. Hardcore damage är lite märklig då ibland kan små duttar på grejer ge stora konsekvenser och ibland kan en smäll ge inget alls.. skademodellen lite obalanserad och inte optimerad. Som tidigare nämnts så är det lättare att köra, om än trots ganska många timmar i Dirt Rally 1 och 2 så ska jag inte påstå att det är lätt för mig personligen, men det är absolut lättare att kontrollera bilar med bakhjulsdrift i låga hastigheter osv.

I stort dock så är jag nöjd. Det känns fortfarande väldigt Dirt Rally 2 och jag gillar det, jag tycker att det är KUL först och främst att köra och det är väl mitt fokus när jag spelar rally sen om det är realistiskt samtidigt så skadar det inte absolut.

Hade inga problem med hårdvaran vilket var skönt, har en fanatec podium DD1 och det kändes igen utan problem, även mina pedaler som kommer från simgrade var inga problem att använda, vissa spel har ibland problem med att känna igen viss hårdvara även om det bara ska mätas på rätt axel.. men här var det lugnt! Force feedback känns hyfsad än så länge men jag har inte riktigt kunnat trimma in det helt är känslan, så antagligen inte spelets fel.

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Lirat det sen i morse. Fick ett litet återfall i DR 2.0 när jag såg att detta spel var på väg.
Passade också på att skaffa dom där load cell pedalerna som låg på "villhöver" listan.

Körkänslan känns spontant som DR, det kändes bekant och hemtrevligt när man haft ett gäng timmar DR i ryggen senaste månaden.
Känns bra att köra och har haft en trevlig förmiddag i dom snöiga och slaskiga svenska skogarna. Det var lite svajigt i början innan min hjärna började fatta hur load cell vs linjär broms funkar (bromsade alltid för löst).

Gillar att det finns lite längre sträckor, och inte lika generöst med service points som i DR2. Gjorde en egen bil och startade i junior. Som tyvärr verkar lite för enkelt även på 100, gissar att det blir svettigare i WRC2/WRC.

Överlag. Roligt!

(Hoppas nån rebootar FZ's Rally liga. Tänkte hoppa på tidigare den men blev aldrig av)

Kul att höra! Jag köpte nyligen en helt ny uppgraderad rigg så det blev ett par rejäla loadcell här med (Fanatecs CSL Elite V2) och dom är ju helt magiska. Ska bara få till bromsandet helt rätt som du skriver. Har inte hunnit in och prova builder-läget ännu men överlag hör man att det kanske verkar lite för enkelt ja.

Skrivet av psp123:

Kört några rallyn på PS5 och det känns lite mer lättillgängligt än Dirt 2. Riktigt bra första intryck!

Håller med, och det är inte negativt tycker jag - jag kan köpa att det känns lite enklare för jag har roligt, och det är mitt primära fokus med spelandet.

Skrivet av Tomas Helenius:

Recension är på gång, kommer onsdag eller senast torsdag.

/Tomas Burns

Den ser vi fram emot!

Skrivet av scienta:

Mja, fysiken har samma problem som i DR2, men överlag är upplevelsen densamma. Största skillnaden är banorna som är fler och faktiskt roligare. Tighta leder på asfalt i Japan är riktigt skoj.

Bygg-läge hade jag kunnat vara utan och värst av allt är att det verkar saknas online-utmaningar som i DR2.

Körde en sträcka i Japan, jisses vad skoj ja! Man satt ju som klistrad till vägen dock så jag funderar nästan på om greppet var FÖR bra, men jäklar vilken go körglädje det var iaf. Ser fram emot mer Japan.

Skrivet av Doed:

Precis som så många andra spel så körs ingen shader compilation vid uppstarten på PC tyvärr vilket medför en del stutter/frysningar längs med vägen. Ju bättre hårdvara desto kortare och färre blir dom men man kommer stöta på det första gångerna man åker runt och kör i olika världsdelar tyvärr, förstår inte hur det kan vara så svårt fortfarande för spelutvecklare att se till att det körs vid uppstart.

Suttit 4 timmar nu ikväll efter jobbet och är i stort ganska nöjd. Hardcore damage är lite märklig då ibland kan små duttar på grejer ge stora konsekvenser och ibland kan en smäll ge inget alls.. skademodellen lite obalanserad och inte optimerad. Som tidigare nämnts så är det lättare att köra, om än trots ganska många timmar i Dirt Rally 1 och 2 så ska jag inte påstå att det är lätt för mig personligen, men det är absolut lättare att kontrollera bilar med bakhjulsdrift i låga hastigheter osv.

I stort dock så är jag nöjd. Det känns fortfarande väldigt Dirt Rally 2 och jag gillar det, jag tycker att det är KUL först och främst att köra och det är väl mitt fokus när jag spelar rally sen om det är realistiskt samtidigt så skadar det inte absolut.

Hade inga problem med hårdvaran vilket var skönt, har en fanatec podium DD1 och det kändes igen utan problem, även mina pedaler som kommer från simgrade var inga problem att använda, vissa spel har ibland problem med att känna igen viss hårdvara även om det bara ska mätas på rätt axel.. men här var det lugnt! Force feedback känns hyfsad än så länge men jag har inte riktigt kunnat trimma in det helt är känslan, så antagligen inte spelets fel.

Inga problem med hårdvaran här heller, men å andra sidan så är det inte direkt någon hemlighet att Fanatec kommer lira bra... sitter ju reklam för dom i spelet cirka överallt. Lite trist för alla på Moza-rigg som får pilla i kod osv. för att det ska lira bra.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av KuShO:

Körde en sträcka i Japan, jisses vad skoj ja! Man satt ju som klistrad till vägen dock så jag funderar nästan på om greppet var FÖR bra, men jäklar vilken go körglädje det var iaf. Ser fram emot mer Japan.

Har inte testat Japan själv än, men det är ju inte brist på grepp åtminstone när WRC-bilarna körs i japan på riktigt!

Skrivet av KuShO:

Inga problem med hårdvaran här heller, men å andra sidan så är det inte direkt någon hemlighet att Fanatec kommer lira bra... sitter ju reklam för dom i spelet cirka överallt. Lite trist för alla på Moza-rigg som får pilla i kod osv. för att det ska lira bra.

Nej precis, jag var väl mest lite osäker på pedalerna som inte är fanatec efter jag såg hur det fungerade för Moza-användare men det var ju inte svårare än tidigare, bara sätta pedalerna som just pedaler i inställningarna så fungerade det utan problem.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Kikar man på tuben ser det lite ut som att bilarna inte riktigt har kontakt med underlaget, ser ibland ut som dem flyger eller "fladdrar" fram. Men ska ta mig en test och se hur det känns.

Nu kör jag 1:st person men ja det stämmer. Det syns innan alla race. Bilarna typ svävar lite över marken.

Medlem

+
Det känns rätt likt dirt 2.0. Dock är det lättare. Tycker jag. Det är min spontana känsla men det var ett tag sen jag körde dirt 2.0 också.
Det är roliga banor, jag har nog aldrig haft så kul på Sverigebanor som i detta spelet.
Nya karriärmode är roligare
Bättre grepp på asfalt nu, (egentligen på alla banor), men just på asfalt känns det mer verklighetstroget nu.
Körglädje!
Rimligt pris! 49 euro är ett kap.

-
Grafiken är likadan som dirt 2.0, det största problemet jag har med det att trots att det ser likadant ut eller ibland till och med sämre så är prestandan avsevärt sämre än på dirt 2.0. Spelet tyckte jag skulle köra ultra (Kör på 1440p med 3080 och 10900k) men i städer får man FPS-drops hela vägen ner till typ 25-30. Efter lite justering av grafikinställningar är det bättre men inte bra. Ändå har det här spelet DLSS till skillnad från dirt. Synd.
Menyerna är sådär. Typiskt EA-sports musik. Tur att man kan stänga av.

Medlem
Skrivet av Doed:

Har inte testat Japan själv än, men det är ju inte brist på grepp åtminstone när WRC-bilarna körs i japan på riktigt!

Nej där ser man - det visste jag inte riktigt, men då är det ju accurate. Men ja in o pröva Japan asap, jag blev störtkär direkt


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

+
Det känns rätt likt dirt 2.0. Dock är det lättare. Tycker jag. Det är min spontana känsla men det var ett tag sen jag körde dirt 2.0 också.
Det är roliga banor, jag har nog aldrig haft så kul på Sverigebanor som i detta spelet.
Nya karriärmode är roligare
Bättre grepp på asfalt nu, (egentligen på alla banor), men just på asfalt känns det mer verklighetstroget nu.
Körglädje!
Rimligt pris! 49 euro är ett kap.

-
Grafiken är likadan som dirt 2.0, det största problemet jag har med det att trots att det ser likadant ut eller ibland till och med sämre så är prestandan avsevärt sämre än på dirt 2.0. Spelet tyckte jag skulle köra ultra (Kör på 1440p med 3080 och 10900k) men i städer får man FPS-drops hela vägen ner till typ 25-30. Efter lite justering av grafikinställningar är det bättre men inte bra. Ändå har det här spelet DLSS till skillnad från dirt. Synd.
Menyerna är sådär. Typiskt EA-sports musik. Tur att man kan stänga av.

Musiken tycker jag faktiskt är ganska nice, men det är ju individuellt. Jag gillar att den bara tuffar på i bakgrunden.

På tal om det grafiska, har du provat full snöstorm? Det var som att köra mot en grå vägg, det sög, dessvärre riktigt fult och ingen fin känsla.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Tycker grafiken är bättre, eller åtminstone "stabilare" än tidigare, ljussättning, skuggor och annat gör också att det enligt mig ser mycket bättre ut nu än i Dirt Rally 2. Jag har dock mest tid spenderat i VR i det spelet men sen är kanske inte den grafiska uppgraderingen så stor som den har potential att vara, men jag undrar lite hur lång tid det tog för codies under utvecklingen innan man valde att gå ifrån sin egen spelmotor man använt under många år nu, det känns lite som att det kan ha hänt hyfsat långt in i utvecklingen åtminstone. Sen har dom ju aldrig tyvärr varit bra på saker som vädereffekter och sånt och det håller tydligen i sig...

Redaktör
Medlem
Skrivet av KuShO:

Musiken tycker jag faktiskt är ganska nice, men det är ju individuellt. Jag gillar att den bara tuffar på i bakgrunden.

På tal om det grafiska, har du provat full snöstorm? Det var som att köra mot en grå vägg, det sög, dessvärre riktigt fult och ingen fin känsla.

Japp! Nu har jag gjort det. Både regn och snö testat. Regn ser verkligen kasst ut, regnet mot rutan ser också kasst ut men snön...

Ren katastrof. Vad i hela friden har de gjort, det ser mer ut som myrornas krig när man kör än snöfall.

1
Skriv svar