F.d. Starfield-utvecklare säger att alla beslut går genom Todd Howard

Robot
F.d. Starfield-utvecklare säger att alla beslut går genom Todd Howard

Även om Todd själv inte tror det.

#todd-howard


Medlem

Självklart är Toddan bara en del av något större. Har aldrig förstått person kult eller att ett lag i en sport kan betyda liv eller död för vissa. Eller kulter överhuvudtaget. Men då har jag läst alldeles för många SF rollspel regel/uppdrags böcker. Där risken finns att man blir hjärntvättad av Neo/Cyber/Hare krishna munkar....

Medlem

Kanske jag är fel på det, men det är enligt mig aldrig bra när samtliga beslut ska gå genom en person när man skapar något sånt här. Borde snarare vara en grupp av människor som tar besluten gemensamt. Lite som en jury.

Jag har 150 timmar i Starfield och kan lätt säga att även om jag spenderat så många timmar - så känns det verkligen som det saknas något. (Sen är jag irriterad över tiden det tar för dom att ge oss en officiell patch med dlss samt 32:9 ratio)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Kanske jag är fel på det, men det är enligt mig aldrig bra när samtliga beslut ska gå genom en person när man skapar något sånt här. Borde snarare vara en grupp av människor som tar besluten gemensamt. Lite som en jury.

Jag har 150 timmar i Starfield och kan lätt säga att även om jag spenderat så många timmar - så känns det verkligen som det saknas något. (Sen är jag irriterad över tiden det tar för dom att ge oss en officiell patch med dlss samt 32:9 ratio)

Är det inte just det du pratar om som kallas för "design by committee" och är ganska universellt sett ned på just på grund av att det aldrig blir bra? Det bästa är nog att ha en person med en vision som styr skeppet. Men, då är det också viktigt att det är rätt person. I fallet med Todd är kanske problemet att han inofficiellt alltid är den personen, och då är det svårt för personen som officiellt håller den rollen att ta ägandeskap över projektet och styra det som det sig bör.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är det inte just det du pratar om som kallas för "design by committee" och är ganska universellt sett ned på just på grund av att det aldrig blir bra? Det bästa är nog att ha en person med en vision som styr skeppet. Men, då är det också viktigt att det är rätt person. I fallet med Todd är kanske problemet att han inofficiellt alltid är den personen, och då är det svårt för personen som officiellt håller den rollen att ta ägandeskap över projektet och styra det som det sig bör.

du har en poäng

Edit: Problemet är väl just precis som du säger att det kräver rätt person för att styra, och hur många personer finns det egentligen som har allt som krävs för att fatta samtliga besluten och få bra resultat? Det finns ett par - absolut..men jag tror det är stor risk att det blir lite för snävt med bara en person som styr.
Sen får jag iofs inte glömma att han fattar ju iofs bara besluten, det betyder ju inte att alla ideer är hans. Kom på det nu medan jag skrev


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Undrar om Todd tycker att det är kul att springa omkring på döda planeter där det är kilometer mellan POIs och det finns absolut ingenting intressant att springa på på vägen.

Medlem

Undrar hur det här nu påverkas när Xbox har skakat om lite och satt Matt Booty som boss över Zenimax/Bethesda?

Medlem

Kommer alltid förespråka för en kapten som styr skeppet, Många av mina favorit-spel är sådana skapelser, se Nier och MGS.

Tror design by committee leder till mindre risktagande och stagnering, dock så behöver kaptenen ha bra rådgivare som den kan lita på.

Problemet i nutid är väll att få investerare osv till en enda person som personifierar projektet, går nog bra om man är Kojima då hans namn har mycket tygnd bakom det. men svårare för andra.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av blackidus:

Undrar hur det här nu påverkas när Xbox har skakat om lite och satt Matt Booty som boss över Zenimax/Bethesda?

Ja, det är frågan. Jag föreställer mig ändå att Booty får en mycket mer övergripande roll och inte kommer ha sista ordet som gäller detaljer i spelet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Undrar om Todd tycker att det är kul att springa omkring på döda planeter där det är kilometer mellan POIs och det finns absolut ingenting intressant att springa på på vägen.

Tycker tvärtom att det är för mycket grejer på dem "döda" planeterna. Tittar vi på vårt eget solsystem så är 8/9 planeter utan liv och dem har troligen i denna Nasa-Punk värld modellerat resten efter det för att ge ett mer realistiskt universum. Men även här är det för mycket med övergivna gruvutposter spridda överallt, det ska vara mindre.

Vill man dessutom undvika döda planeter så ska man inte landa på planeter som är märkta som "Barren".

Medlem
Skrivet av Ankh:

Kanske jag är fel på det, men det är enligt mig aldrig bra när samtliga beslut ska gå genom en person när man skapar något sånt här. Borde snarare vara en grupp av människor som tar besluten gemensamt. Lite som en jury.

Skulle man ha det sådär skulle massa spel inte existera som vi känner de idag. Det är bra med personer som har egna ideer som kan sätta prägel på spelen och styra andra mot samma mål.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Kanske jag är fel på det, men det är enligt mig aldrig bra när samtliga beslut ska gå genom en person när man skapar något sånt här. Borde snarare vara en grupp av människor som tar besluten gemensamt. Lite som en jury.

Jag har 150 timmar i Starfield och kan lätt säga att även om jag spenderat så många timmar - så känns det verkligen som det saknas något. (Sen är jag irriterad över tiden det tar för dom att ge oss en officiell patch med dlss samt 32:9 ratio)

Jag och en polare var väldigt taggade på att spela Starfield på våra 32:9 skärmar via gamepass. Men tom idag finns det ingen lösning för det så nu har jag avinstallerat och verkligen tappat allt sug och planer på att spela det i framtiden.

Sjukt tråkigt när de skapar så mycket badwill genom dåliga releaser.
Vägrar att spela med blackbars 2023.

1
Skriv svar