Affären i hamn! Microsoft har köpt Activision Blizzard

Medlem

Hoppas på helt omgjorda arbetsflöden för Call of Duty.

IW
Treyarch
Sledge Hammer.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Äntligen, nu kan vi gå vidare och glömma detta

Medlem
Skrivet av lampis:

Vilket? Sea of Thieves?

Sea of thieves är faktiskt ett bra exempel. Med (eller trots) Microsoft har dom haft en bra utveckling som många andra kan lärdom av. Gick från ett innehållsfattigt spel med massa negativ kritik till ett toppenspel. Med alla stora patcher och en utvecklare som faktiskt verkar inspirerad, så är det ett av få spel som jag gärna stöder och betalar lite i ingame shopen. Speciellt i senaste Monkey Island grejen, så sitter vi ett par gubbar och myser över nostalgin 👍 Utifrån verkar det iaf som att dom som studio får hyfsat fria tyglar jämför med vad blizzard har haft från Activison.

Tror många andra hade dumpat projektet mycket tidigare..

(Har såklart sina brister, men det bra överväger det dåliga i det här fallet)


signatur

//mvh

Medlem

Ska bli intressant och se var det hela leder till.

Medlem

Härligt
Hoppas detta kan press Sony till att släppa något vettigt nu. PS5 står ju bara och samlar damm, vore kul och starta den någon gång också.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Härligt
Hoppas detta kan press Sony till att släppa något vettigt nu. PS5 står ju bara och samlar damm, vore kul och starta den någon gång också.

En vecka till Spider-Man 2 det borde vara anledning nog!

Medlem

Det ska bli kul att se hur detta kommer gynna företagen i sig och vilka möjligheter som öppnas upp för spelutvecklare på lång sikt, men överlag blir jag alltid orolig över såna här nyheter då jag anser det inte gynnar utvecklingen eller kreativiteten inom branschen i flera fall, likt uppköpet av Rare för två decenier sen.

Hade gärna sett att Microsoft pushar fler indieföretag och sina egna studios mer än att köpa upp enorma tredjepartsutvecklare som Blizzard och Activision. Alla har tyvärr inte en tillräcklig ekonomi för att investera i en ny konsol eller en high-end PC, så den publiken blir de som lider mest dessvärre.

Microsoft lyckades galant med Halo på Xbox, Gears of War på Xbox 360 och nya Hi-fi Rush och Starfield med Xbox Series, så potentialen finns där om de bara försöker!


signatur

- Bete dig för fan -
- Ingen favoritkonsol, bara favoritspel -

Medlem

Fyfan vad fint. Man blir glad

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Härligt
Hoppas detta kan press Sony till att släppa något vettigt nu. PS5 står ju bara och samlar damm, vore kul och starta den någon gång också.

Spider Man 2, Final Fantasy XVI (Juni 2023), Final Fantasy 7 Rebirth (Febuari 2024), Silent Hill 2( (TBA), MARVEL's Wolverine från Insomaniac och Death Stranding 2 med mera är på väg. Du får bara googla så hittar du det du söker


signatur

- Bete dig för fan -
- Ingen favoritkonsol, bara favoritspel -

Medlem

MS har ju sagt att de vill in mer på mobilmarknaden.
Så jag funderade lite på spelen som de nu äger och vad som skulle passa bra.

Vad sägs om ett ny Lost Vikings till mobil?
Det är nått jag skulle kunna tänka mig sitta och slöspela på dass.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Härligt
Hoppas detta kan press Sony till att släppa något vettigt nu. PS5 står ju bara och samlar damm, vore kul och starta den någon gång också.

Det är precis samma hemma hos mig! Final Fantasy Rebirth är iaf något som får mig att damma av den, men det är först i februari…

Medlem

På gott och ont är det skönt att affären är över.

Får se vad det blir. Men personligen blir jag inte ledsen om jag får se lite Blizzardspel på Gamepass. Eller CoD för den delen!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Alltså. Känns mest fantastiska som Microsoft kunde köpt upp några bra studior istället för dessa pengar? Som flitig Xbox spelar och gamepass etc är jag inte ett dugg imponerad.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av klantbo:

Sea of thieves är faktiskt ett bra exempel. Med (eller trots) Microsoft har dom haft en bra utveckling som många andra kan lärdom av. Gick från ett innehållsfattigt spel med massa negativ kritik till ett toppenspel.

Tråkigt tänkt. Ett alternativ hade varit att släppa spelet i ordentligt skick. Eller ska vi ge beröm till Microsoft varje gång de släpper ut ett spel i dåligt skick och begär fullpris?

Medlem

Activision ville in på mobilmarknaden, därför köpte dom King.
Diablo immortal drar in mer än Diablo 4.
Halo "infinite" skulle bli en platform.
Forza Motorsport lanserades som en plattform.

Tror King är det ms vill åt mer än cod etc. Hela gamepass går ut på att få folk in i ett ekosystem för att sen få folk att köpa skins. Dom vill slåss mot App Store, inte PlayStation.
Phil är inte så dum ändå, bara en smalare Kotick


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Gnällkuk
Skrivet av PFC Hudson:

Han kommer få ut ett par hundra miljoner USD vad jag läst. Men det är ju för att han samlat på sig så mycket aktier i bolaget som nu löses in till pengar.

Edit: Jag hade fel, "bara" 17 miljoner usd

Helvete... ska vi starta en go-fund-me? :/

Skrivet av Fearnox:

Jag tycker ändå att det är positivt, jag trodde faktiskt att han skulle bli kvar.

Får hoppas på att det här är ett tecken på att ABK blir mindre dysfunktionellt framöver. Goodwill att Bobby inte är kvar i alla fall.

Xbox största problem verkar i alla fall inte vara deras företagskultur, utan att dem inte är så duktiga på att leda sina studios. Får hoppas på att dem lyckas ta tillvara kompetensen inom ABK och stärker deras andra varumärken och inte bara låter ABK sköta sig själva, såsom dem gjort med många av de andra uppköpen.

Det var ju dock redan klart innan?
Japp, de har onekligen förvärvat en hel del men leveransen på kvalitét och i tid har varit... eh. Jag gillar dock deras inställning att låta deras studios göra som de vill, men det verkar tydligt att flera bara tagit emot pengasäcken och sen nästan tappat 😒


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av normalniklas:

Alltså. Känns mest fantastiska som Microsoft kunde köpt upp några bra studior istället för dessa pengar? Som flitig Xbox spelar och gamepass etc är jag inte ett dugg imponerad.

Microsoft har $111.26 B på kontot

Redaktör
Skrivet av PFC Hudson:

Han kommer få ut ett par hundra miljoner USD vad jag läst. Men det är ju för att han samlat på sig så mycket aktier i bolaget som nu löses in till pengar.

Edit: Jag hade fel, "bara" 17 miljoner usd

Han har varit VD sen 1990 eller så, och därmed högsta ansvarig för deras framgångar. Sett ur den synvinkeln så har han gjort sig förtjänt av en rätt rejäl ersättning, osvsett vad man tycker om honom.


signatur
Medlem

Nu jobbar dem med allt nytt till Game Awards.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Han har varit VD sen 1990 eller så, och därmed högsta ansvarig för deras framgångar. Sett ur den synvinkeln så har han gjort sig förtjänt av en rätt rejäl ersättning, osvsett vad man tycker om honom.

Absolut. Activisions aktievärde har gått från 0,5 till 95 usd sen 94 så ägarna är nog helnöjda gissar jag.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fyfan vad fint. Man blir glad

Glad av vad? Snart knappt några spelföretag kvar i branschen, bara några stora jättar som äger allt.. inte ok!

Redaktör
Skrivet av PFC Hudson:

Absolut. Activisions aktievärde har gått från 0,5 till 95 usd sen 94 så ägarna är nog helnöjda gissar jag.

De borde vara det, tycker man.


signatur
Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Han har varit VD sen 1990 eller så, och därmed högsta ansvarig för deras framgångar. Sett ur den synvinkeln så har han gjort sig förtjänt av en rätt rejäl ersättning, osvsett vad man tycker om honom.

Du menar det vi vanliga dödliga får nöja oss med att kalla "lön".


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Glad av vad? Snart knappt några spelföretag kvar i branschen, bara några stora jättar som äger allt.. inte ok!

Håller med! Jätten blir bara större och större; tråkigt för branchen tycker jag. När är mindre konkurrens bra?

Medlem
Skrivet av Jalapenostark:

Microsoft lyckades galant med Halo på Xbox, Gears of War på Xbox 360 och nya Hi-fi Rush och Starfield med Xbox Series, så potentialen finns där om de bara försöker!

Nu köpte ju Microsoft Halo, fanns även en Playstation version som skrotades när Microsoft köpte Bungie.

Medlem

Undrar om det kommer bli massavskedningar och sammanslagningar nu?

Medlem

ok men alla här som att det inte skulle hända då? :/

Redaktör
Skrivet av keffkebab:

Du menar det vi vanliga dödliga får nöja oss med att kalla "lön".

Jag menar det jag skrev.


signatur
Medlem
Skrivet av Raid25:

Undrar om det kommer bli massavskedningar och sammanslagningar nu?

Garanterat. Det kommer förmodligen städas i stödfunktioner först. Sådant som redan finns inom Microsofts concern. Men det är nog bara början.

Medlem

Man får väl hoppas att de skrotar battlenet nu iallfall

123
Skriv svar