Blizzard tror säsong 2 i Diablo 4 är "motiverande nog för spelare att återvända"

Medlem

Så länge de lägger till nyheter (även om det är sjukt lågt hängande frukter) så kommer många att köpa battlepass precis enligt deras plan.
Det är nämligen så spelare fungerar nu för tiden.

Medlem
Skrivet av Gunsm0ke:

Så länge de lägger till nyheter (även om det är sjukt lågt hängande frukter) så kommer många att köpa battlepass precis enligt deras plan.
Det är nämligen så spelare fungerar nu för tiden.

Precis, det är rätt tragiskt att se faktiskt.
Okej om random farsa som lirar 2 timmar i veckan åker dit på sånt här liveservice trams, men att se de som gnäller, gnälla år in och år ut på samma sak, om och om igen…

https://spelberoende.se/

Medlem

Blizzard borde ändra D4 från "Live Service Game" till "Live Development Game"

Medlem

Efter D3 har jag inte ens orkat kolla på D4, så det blir nej

Medlem

Skulle va roligt om de lade in någon sort torbjörn med sentry turrets och ett krutvapen eller 2.
Spelar bara diablo ibland med polarna spontant, kommer inte köpa battlepass.

Medlem

Körde Diablo 1 väldigt mycket i 10års-åldern. Vi var 3-4 stycken som spelade tillsammans efter skolan, härliga tider
2an spelade jag aldrig ut men 3an har jag kört många gånger på Xbox och köpte det även till Switch och körde igenom det två gånger direkt efter varandra 😀 4an har jag inte testat men om det släpps till Switch 2 så skaffar jag det nog

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Lämnade Diablo redan under 3an. Då jag inte tyckte att det var värt att spela mer än halva. Diablo liknande spel är inte längre min grej. Med det sagt så vill jag bara fråga. Vad säger skräddaren?

Han säger nej. Bestämt nej!

Medlem

D4 var årets nitlott, borde veta bättre men råkade ha ledig helg och köpte dyr versionen för att kunna spela i helgen. Kampanj delen var väl underhållande, men det tappade mig när det var "endgame".

Jag spelar Grim Dawn och D2R istället när lusten att klicka monster till döds smyger sig på.

Oavsett vad dom gör kommer jag troligen inte spela D4 igen. Men jag är inte deras huvudpublik, för jag är en sån som aldrig i h-vete skulle kasta pengar på kosmetiska battle passes och liknande.

Medlem
Skrivet av Rymdhund:

Självklart kommer jag återvända oavsett vad. Har tre klasser kvar att spela upp, en per säsong!

Gör exakt samma sak! Men kom inte så långt med min necro. Blir nog en barbar nu!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Det som gjorde att jag ganska fort la ner D4 (jag började spela iom att S1 släpptes) var att jag inte pallade hur jävla invecklat utrustningen var i jämförelse med D3.

I D3 tog det 2 sekunder för att se om någonting du plockat upp var bättre än det du redan hade. Man lärde sig att känna igen vissa legendary drops och visste vad man skulle hålla utkik efter.

I D4 är så jäkla mycket slumpat. Alla dessa legendariska egenskaper som man måste hålla utkik efter. Sen kan man plocka ut egenskaperna ur gear och sätta på annan gear, men se till att du inte slösar den på nånting som du kanske snart uppgraderar ändå. Ojdå du ville sätta den där egenskapen på din hatt? Tyvärr den går bara sätta på skor och ringar. Det är som ett jäkla pussel att hålla ihop i skallen.

Jag har spelat PoE en massa och kan uppskatta invecklad spelmekanik, men det är inte det jag är ute efter i Diablo. Diablo ska vara den där stressbollen man sätter sig med efter en lång dag på jobbet. Nu är det istället nån blandning av D3 och PoE där de tagit det sämsta från de båda delarna.

Medlem
Skrivet av Gunsm0ke:

Så länge de lägger till nyheter (även om det är sjukt lågt hängande frukter) så kommer många att köpa battlepass precis enligt deras plan.
Det är nämligen så spelare fungerar nu för tiden.

Ja, alla som gnäller här lär väl ändå skaffa sig battlepass när ny säsong kommer.
Har man lagt 300 timmar på spelet så måste spelet har något som lockar en.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Dom måste göra om loot systemet, alla legendarie man hittar känns så fattiga.

Legendaries borde göras om, just nu är det bara smacka på en imprint så har du en legendarie.
Dom borde behandlas som två olika typer av loot, eller att imprints enbart är via crafting men gör inte items till legendaries.

Aja dom skulle prata om itemization på nästa stream den 10 okt, får se vad dom har ändrat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det enda som hade överraskat var om de hade sagt något annat. Vad ska de säga liksom: "Jo men vi fortsätter att förakta våra spelare även denna säsong, men butiken är i alla fall sprängfylld med saker som inte ingår i spelet ni betalade så dyrt för."

Medlem

Väntar tills det släpps på GamePass, eller möjligtvis någon Steam rea, i och med hur det verkar ha floppat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Väntar tills det släpps på GamePass, eller möjligtvis någon Steam rea, i och med hur det verkar ha floppat.

"According to Active Player, Diablo 4 currently averages 351,000 players a day and a total of 5,274,267 active users in the last 30 days. This is down from September 2023"

Skulle inte kalla det en flopp direkt. Många har fortfarande väldigt kul i D4, såna som inte bara räknar stats och spelar för att det är kul. Det finns mycket i D4 som är bra och det finns saker som dom jobbar på att förbättra. Istället för att alla bara gnäller så är det nog bättre om spelarna som tror sig vara riktiga hardcore diablo spelare att det här borde ses över för att göra det till ett bättre spel.

Nu är det istället D4 är fucked up, fail, bojkott, sämsta spelet ever.

Medlem
Skrivet av robbis:

"According to Active Player, Diablo 4 currently averages 351,000 players a day and a total of 5,274,267 active users in the last 30 days. This is down from September 2023"

Skulle inte kalla det en flopp direkt. Många har fortfarande väldigt kul i D4, såna som inte bara räknar stats och spelar för att det är kul. Det finns mycket i D4 som är bra och det finns saker som dom jobbar på att förbättra. Istället för att alla bara gnäller så är det nog bättre om spelarna som tror sig vara riktiga hardcore diablo spelare att det här borde ses över för att göra det till ett bättre spel.

Nu är det istället D4 är fucked up, fail, bojkott, sämsta spelet ever.

Hur är det inte en flopp när 10 miljoner köper ett spel och enbart 300.000 spelar det några månader senare? D4 är ju inte ett storydrivet spel som man "spelar ut" och går vidare med...hela konceptet bygger ju på ett spel som man kan fortsätta att ha kul med i månader eller år. Å andra sidan behöver jag ingen statistik för att förklara ifall ett spel är bra eller dåligt, det räckte bra med att spela det själv för att kunna konstatera den saken.

D4 är fucked up. Det är inte det sämsta spel som gjorts, långt ifrån, men det borde få något pris för ruinerad potential, och problemen är av den arten att det inte rör sig om misstag, utan om medvetna beslut. Dessa beslut finns det ingen vilja till att förbättra, det man gör är små skitsaker och tweaks så att folk ska uppleva att det blir bättre.

Det är som att låta elefanten stå kvar mitt i rummet, men att måla den grön och flytta runt lite möbler kring den för att ge mer plats där det inte går att gå runt den alls. Det finns liksom ingen vilja att sjasa ut elefanten.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Efter 300+ timmar efter släppet så ska det mycket till att jag återvänder.
End game är bara ap tråkigt som det är nu.

Låter som att du fått valuta för pengarna. Andra spel rullar eftertexter efter 40 timmar.

Medlem
Skrivet av superapan:

Låter som att du fått valuta för pengarna. Andra spel rullar eftertexter efter 40 timmar.

Om det tar 300 timmar i ett spel för att få samma kvalitativa upplevelse som du fått i ett annat spel på 30 timmar så skulle jag säga att du blivit rätt lurad på vad som är "valuta för pengarna".

Medlem
Skrivet av Ender:

Hur är det inte en flopp när 10 miljoner köper ett spel och enbart 300.000 spelar det några månader senare? D4 är ju inte ett storydrivet spel som man "spelar ut" och går vidare med...hela konceptet bygger ju på ett spel som man kan fortsätta att ha kul med i månader eller år. Å andra sidan behöver jag ingen statistik för att förklara ifall ett spel är bra eller dåligt, det räckte bra med att spela det själv för att kunna konstatera den saken.

D4 är fucked up. Det är inte det sämsta spel som gjorts, långt ifrån, men det borde få något pris för ruinerad potential, och problemen är av den arten att det inte rör sig om misstag, utan om medvetna beslut. Dessa beslut finns det ingen vilja till att förbättra, det man gör är små skitsaker och tweaks så att folk ska uppleva att det blir bättre.

Det är som att låta elefanten stå kvar mitt i rummet, men att måla den grön och flytta runt lite möbler kring den för att ge mer plats där det inte går att gå runt den alls. Det finns liksom ingen vilja att sjasa ut elefanten.

Vet många som spelar det bara för att köra storyn. Om du tror att alla är hardcore och är ute efter endgame så har du riktigt fel. Vanligt folk orkar inte grinda och allt micro management med gear o kristaller o dylikt. Jag är en av dem.

Medlem

Har inte ens kunnat ta tag i spelet och börja då varje gång man tänkt göra det så har det kommit upp felmeddelande om att licensen inte kan verifieras eller liknande. Så det får förpassas till backlogg-berget i fjärran horisont.

Medlem

De har annonserat större ändringar än jag kunde tänka mig och mer ska de säga.

Så ska prova s2 när det kommer och ser hur det känns

Fortfarande fattas den sociala delen men gissar till s3 att de kommer mer med det.

S1 var fullkomligt skit

Medlem
Skrivet av robbis:

Vet många som spelar det bara för att köra storyn. Om du tror att alla är hardcore och är ute efter endgame så har du riktigt fel. Vanligt folk orkar inte grinda och allt micro management med gear o kristaller o dylikt. Jag är en av dem.

Det är ju lite av min poäng. 830-1060:- är rätt mycket för att bara köra storyn, något som aldrig varit huvudattraktionen av spelet. Det är ju en hack&slash-looter, inte Witcher 3. Själv har jag aldrig varit intresserad av att nå lvl 100 i något Diablo, men att få bra gear på den karaktär jag spelar, att kunna känna mig oövervinnlig mot horderna av demoner och att kunna ge nya karaktärer bra gear direkt, så de blir ännu roligare att spela redan från lvl 1.

Just detta micromanagement är ju ett av de största problemen då det grundar sig i 100 olika stats som behöver gås igenom för varje sketet föremål man plockar upp. Allt är likvärdigt dåligt, och det finns ingenting Unikt med något...alla föremål som var roliga att hitta i D2 är ju tydligen Ultra unika nu, och släpptes en handfull av. Det enda som återstår är Rare 2.0 med en orange färg...den där femte statsen bara är ytterligare 95% chans att rolla något som man inte behöver.

Det kan inte bli mindre "legendariskt", och de har verkligen övergivit allt som gjort dropps till något att se fram emot. Men för säkerhets skull så har man för 2023 mått mätt valt att ha ett extremt begränsat utrymme vilket gör att men måste spendera timmar i kistan för att göra sig av med det som är minst bra till förmån för det som är minst dåligt.

Men ifall du är nöjd med spelet som det är, och tycker du har fått valuta för pengarna utifrån din spelstil så ska jag inte ta det ifrån dig, men tro inte att folk som är missnöjda är en klick elitisiska spelare eller folk som "hakar på något gnälltåg". Spelet har ett bra underlag till att bli riktigt bra, men Blizzard har antingen tappat känslan helt för vad Diablo är eller så har de förvrängt hela spelkonceptet till att ge spelarna något att göra medan de spenderar pengar i butiken.
Det värdelösa är väl att det skulle kunna gå att kombinera med lite känsla för spelet, men antingen är de för korkade för att se det eller så har vi bara sett början på deras monetization-planer, och de tänker via Battle-Pass, DLC och expansioner ta betalt av spelarna för att gradvis lägga till allt som spelarna egentligen vill ha

Medlem
Skrivet av robbis:

"According to Active Player, Diablo 4 currently averages 351,000 players a day and a total of 5,274,267 active users in the last 30 days. This is down from September 2023"

Skulle inte kalla det en flopp direkt. Många har fortfarande väldigt kul i D4, såna som inte bara räknar stats och spelar för att det är kul. Det finns mycket i D4 som är bra och det finns saker som dom jobbar på att förbättra. Istället för att alla bara gnäller så är det nog bättre om spelarna som tror sig vara riktiga hardcore diablo spelare att det här borde ses över för att göra det till ett bättre spel.

Nu är det istället D4 är fucked up, fail, bojkott, sämsta spelet ever.

Ett sånt jättetapp på bara några månader för ett spel som är tänkt att spelas under lång tid låter som en enorm flopp, tycker jag.

Sen ligger Metacritics användarbetyg på 2.1, ingen succé direkt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kom ihåg när spelet släpptes och alla här sade att det va typ det bästa spelet någonsin.

Medlem

Om dom inte fixat allt lagg pga av att man måste ladda in andra spelar hela jävla inventory som dom haft sen stängda betan så kan de dra åt helvete.

Medlem
Skrivet av squix:

Säsong 29 i d3 är så mycket roligare än d4.

Tyvärr har de gjort diablo 4 utan att testa om det är kul att spela

Dom borde införa något liknande D3s rifts i 4an. Jag gillade den lite arkadaktiga känslan i dom. Nightmare dungeons 4 är ju typ nästan bara samma dungeons fast lite svårare.

Medlem
Skrivet av robbis:

"According to Active Player, Diablo 4 currently averages 351,000 players a day and a total of 5,274,267 active users in the last 30 days. This is down from September 2023"

Skulle inte kalla det en flopp direkt. Många har fortfarande väldigt kul i D4, såna som inte bara räknar stats och spelar för att det är kul. Det finns mycket i D4 som är bra och det finns saker som dom jobbar på att förbättra. Istället för att alla bara gnäller så är det nog bättre om spelarna som tror sig vara riktiga hardcore diablo spelare att det här borde ses över för att göra det till ett bättre spel.

Nu är det istället D4 är fucked up, fail, bojkott, sämsta spelet ever.

Fet text; vad menar du?

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag tror att bra spel får folk att återvända. Detta är inget uttalande om Diablo 4 för jag har inte spelat det.
Men jag lägger årligen några hundra timmar på Diablo II fortfarande.

Fan du nämnde det. Får bli lite D2R nu...

Medlem
Skrivet av whoo:

Man undrar ju nästan om dom gjort saker dåliga med mening för att sen kunna fixa dom under resans gång?

”As previously announced, gems will finally skip your inventory and count as crafting resources that you'll need to take to a Jeweler in one of the major cities to use”

T ex det där frågade jag mig så fort jag började få gems droppade.
Hur kan man ha utvecklat spelet år efter år, säkert haft testegrupoer, alfa, beta, och ändå inte förstått hur överjävla drygt det är att typ halva baggen fylls av gems? Sen nu fylldes ju den andra halvan av dom här heartsen..

Det är helt otroligt. Är det någonting Blizzard ska lastas för med Diablo IV är det att all den quality of life som byggdes upp under ett decennium för Diablo 3 är som bortblåst här. Jag förstår att man vill testa nya saker med uppföljare men det är rent ut sagt oförlåtligt att det är inte högre kvalité på en uppföljare från samma bolag vad gäller sådana saker. Jag tänker i synnerhet på multiplayern.

Det kanske är andra utvecklare, annan ledning osv men det spelar ingen roll enligt mig. Alla de barnsjukdomarna från Diablo 3 + dess expansion borde ha vart med från start i Diablo IV.

Samtidigt kan jag bara prisa spelets singleplayer-upplevelse. Kampanjen var kul, med häftig atmosfär och spelets art direction var otroligt bra.

Medlem

uber unique haha får mig att skratta….. är det mer än unikt än att det bara finns mer än en i världen?
oh wait? menar du att alla har samma uniques? men namnet?

123
Skriv svar