Era mest atmosfäriska favoritspel?

Medlem

Baldurs gate 1 - att vandra runt i de stora öppna områdena och höra ljudet av fågelsång medan man gick mellan träden. Musiken var också fantastisk! Kändes som jag kunde känna värmen av solen, doften av skog och tyngden av min rustning.

Deus ex human revolution - exakt vad jag ville ha av min cyberpunk. Konspirationer, mörker, stadsmiljön, syntmusik och solglasögon som sitter monterade i ansiktet.

Halo 1 - det kändes verkligen som ett episkt rymdäventyr och jag var mänsklighetens främste krigare.

Medlem

Unreal. Det första. Underbar musik.
The Long Dark.
The Outer Wilds.
Escape from Tarkov.
Mass Effect.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Unreal (första)
EVE Online

Skrivet av returpack:

American McGee's Alice
https://youtu.be/1zCbdyHHOFE?si=2ScGnM2HtBea-1e4&t=1819

System Shock 2
https://www.youtube.com/watch?v=7SPBNBqiDSQ

Båda spelen är helt sanslösa när det kommer till atmosfären!

Instämmer helt. Särskilt unreal 1 (1998) och American Mcgees Alice är riktigt underbara. Synd bara att det sistnämnda ska vara så svårt att få tag i, går inte att köpa digitalt, utan man måste köpa en specialutgåva av Alice som inkluderar Madness returns. Det finns dock ett trick man kan göra för att låsa upp Alice (finns på steam) men det vet jag inte om det är lagligt eller inte så vågar inte posta det här.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Donkey Kong Country 2. Härlig höstig stämning rakt igenom hela spelet. Perfekt för oktober månad.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Från dåtid till nutid

Metroid 1
Seiken Densetsu 3
Chrono Trigger/Cross
FF9
Alan Wake
Hollow Knight
Hyper Light Drifter

Medlem

Tibia (7.3-7.9)

Red Dead Redemption 2

Far Cry 5

Medlem
Skrivet av bluebird:

Inside

Just atmosfären är det som gör det till världens bästa spel.

https://www.familygamingdatabase.com/cms/graphics/screen_shot...

Eller hur, kanske inte världens bästa spel men det är ju just atmosfären som gör det så fantastiskt.
Annars RDR2 i sina bästa stunder. Firewatch, visst, men håller nog bara för en genomspelning?
Omöjlig men kul fråga, kommer att tänka på så många fler spel nu..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Dragon age och Mass effect för mig

Lägger till Alan wake, halo 1 och Diablo 1

Medlem

Stalker.
Red dead redemption.

Dessa 2 dyker upp direkt.. Finns säkert fler om man funderar en stund..

Medlem

Hunt: Showdown!
Sen lägger jag till The Order 1886 även fast jag aldrig lirat det 😂

edit:
Wolfenstein: the new order behövs nämnas med!

Medlem

Bloodborne är det första jag kommer att tänka på. Hade varit sjukt trevligt med en remake där dom gör det ännu bättre.

Medlem

Tror dock att "atmosfäriska" borde omformulerats till spel men den bästa atmosfären eller liknande.. Det är ju trots allt något helt annat.
https://svenska.se/saob/?id=A_2365-0288.QZ02&pz=5


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Vill slå ett slag för Valley från Blue Isles Studios, en underskattad liten pärla.


signatur

ASUS ROG Strix G15DK | Corsair Blackbeard 980 | Nintendo Switch | Xbox Series X/360 | C-64 |

Medlem
Skrivet av alias:

Tror dock att "atmosfäriska" borde omformulerats till spel men den bästa atmosfären eller liknande.. Det är ju trots allt något helt annat.
https://svenska.se/saob/?id=A_2365-0288.QZ02&pz=5

nää, det används korrekt, googla "atmospheric" ist

atmospheric
/ˌatməsˈfɛrɪk/
adjective
1.
relating to the atmosphere of the earth.
"atmospheric pollution"
2.
creating a distinctive mood, typically of romance or nostalgia.
"atmospheric lighting"

Översätt atmospheric till
Svenska
adjective
1. atmosfärisk

Medlem

Metal Gear Solid.
Metal Gear Solid 4(specifikt när man är tillbaka på shadow moses.)
God of War
Skyrim
Halo
Starfield
Subnautica
Valheim
Battlefield 1
Battlefield V(några av kartorna)

Är nog några av mina favoriter.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

nää, det används korrekt, googla "atmospheric" ist

atmospheric
/ˌatməsˈfɛrɪk/
adjective
1.
relating to the atmosphere of the earth.
"atmospheric pollution"
2.
creating a distinctive mood, typically of romance or nostalgia.
"atmospheric lighting"

Översätt atmospheric till
Svenska
adjective
1. atmosfärisk

Ok? Pratar vi inte Svenska här? Han/hon skrev väl inte "atmospheric" på Engelska? Utan det skrevs Atmosfärisk. Fortfarande något helt annat. Ska inte käbbla emot. Bara en liten detalj, alla vet vad som menas egentligen vilket är huvudsaken.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

The Longest Journey och dess uppföljare Dreamfall. Dock inte Dreamfall Chapters.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Såg inte Valheim i listan, vilket borde vara givet av uppenbara anledningar...den ljussättningen, och vart var The Witcher 3? Den musiken...

Medlem

Så otroligt subjektivt, men samtidigt det som gör det till en intressant fråga.
Två till: Half-life + Unreal tournament..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

No One Lives Forever!

Tråkigt att rättigheterna hamnat i kläm osv! Hade gärna sett något nytt!

Medlem

Black and white, första Fable.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Journey, spelar igenom det nån gång per år bara för den "för mig" härliga känslan.

Medlem

RDR2
Ori and the blind forest

Medlem

Atmosfär är kanske det allra viktigaste för mig när jag spelar ett spel. Jag kan förlåta det mesta vad gäller buggar eller gameplay om jag kan leva mig in i världen jag besöker. De flesta av mina favoriter på området är redan nämnda, men jag måste slå ett slag för Cyberpunk 2077 här!

Blev ganska besviken på spelet vid release. Mest för att spelet dryper av atmosfär men var så blekt i övrigt. CDPR är för mig verkligen bäst i klassen när det kommer till designspråk och musik. Nu när mycket fungerar så mycket bättre i och med 2.0 kan jag uppskatta hantverket fullt ut.

Medlem
Skrivet av aethernox:

Atmosfär är kanske det allra viktigaste för mig när jag spelar ett spel. Jag kan förlåta det mesta vad gäller buggar eller gameplay om jag kan leva mig in i världen jag besöker. De flesta av mina favoriter på området är redan nämnda, men jag måste slå ett slag för Cyberpunk 2077 här!

Blev ganska besviken på spelet vid release. Mest för att spelet dryper av atmosfär men var så blekt i övrigt. CDPR är för mig verkligen bäst i klassen när det kommer till designspråk och musik. Nu när mycket fungerar så mycket bättre i och med 2.0 kan jag uppskatta hantverket fullt ut.

Absolut, håller med.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Vilken svår(?) fråga! Först tänker jag vad är ens atmosfär? Men när musik, grafik och gameplay smälter samman till något härligt kanske? På sätt och vis har väl alla spel en sorts egen "atmosfär"... Hade vart värt att motivera men orkar inte. Här är iallafall några världar som jag kommer att tänka på och som jag gillar

Minecraft
Tokyo Xtreme Racer
Outer Wilds
Doom 3
Dark Souls II
Max Payne
Limbo
Burnout Paradise
Zelda: A Link to the Past
Fable
Wii Sports

Medlem

Donkey Kong country
Witcher 3
Kingdom come: deliverance
Half-life
Ff7
Hades
Zelda:LLTP
Mario Kart 64
Hollow Knight

Medlem

Stalker serien
Half Life serien
Witcher 3
Cyberpunk 2077
Fahrenheit
Condemned Criminal Origins (har aldrig varit så jävla skit nödig i ett spel som jag var i detta spel)

Medlem

Om ingen nämnt det redan: Tveklöst Dark Souls. I synnerhet Majula, huben i Dark Souls 2. Kolla på Youtube. Musiken är inget annat än magisk.

Medlem
Skrivet av gizm0:

Condemned Criminal Origins (har aldrig varit så jävla skit nödig i ett spel som jag var i detta spel)

Hmm ok, måste prova det..inte ens hört talas om vad jag kan minnas.. Hoppas du menar skitnödig på det "positiva" skräck sättet som jag tolkar det..


signatur

7900XTX
7800X3D

Skriv svar