Lyssna hellre på ditt hjärta än andras vrål

Robot
Lyssna hellre på ditt hjärta än andras vrål

Fredrik kärade ner sig i Cyberpunk 2077 innan skitstormen träffade fläkten.

#cyberpunk-2077, #krönika


Medlem

Kloka ord ifrån en klok man!

Medlem

Jag var inte jätteförtjust i spelet i början. Hade precis fått skivan och spelat en stund. Sen när jag skulle spela igen så var jag tvungen att ladda ner 45 fucking GB. Rätt mycket, när man har så seegt internet där jag har konsolen. Längre fram så fastnade jag på en boss, så jag la ner. Först ett år senare tänkte jag att ger det en chans till. Kände ju att det hade nåt trots allt.
Nu älskade jag spelet och körde igenom hela. På en vanlig PS4, en av konsolerna som hade sämst version. Spelet som krachar hela tiden. Kraschade inte en enda gång. Spelat det på PS5 också, och nu gillar jag det ännu mer. Jag tyckte FZ var galna som gav det full pott. Nu tycker jag inte det

Medlem

Undvek att köra spelet då det kändes som att jag behövde ett monster till maskin för att få ut något av det

Har en fråga för de vetande -
är det dumt att köra originalet utan DLC:n? När man väl skaffar DLC:n - behöver man köra om då?

Medlem

När jag tänker efter, så de flesta spelen jag har tyckt mest om, är de spelen jag har gått in helt blind i.
Så du har en bra poäng i det du säger.

Skrivet av AdamMK:

Undvek att köra spelet då det kändes som att jag behövde ett monster till maskin för att få ut något av det

Har en fråga för de vetande -
är det dumt att köra originalet utan DLC:n? När man väl skaffar DLC:n - behöver man köra om då?

Jag har inte ännu startat Phantom Liberty (släpptes ju i natt!), men jag kan tänka mig att det kommer vara en quest-markering som alla andra uppdrag så när du väl väljer att göra den questen, då startar DLC

Så jag skulle säga att du kan spela igenom originalet och sedan skaffa DLC utan problem.

Inaktiv

Kom och tänka på detta. Vad har FZ för riktlinjer kring recensenter och intressekonflikter? T.ex. om recensenten har aktiekapital i företaget han recenserar.

Medlem

Att aldrig folk lär sig att spelen inte är felfria vid relese,får spelutvecklarna lite tid så brukar det bli bra.
Det verkar som fingnäll är det nya läget och det verkar inte vara ok.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Spelet hade varit bra om det hade varit tredjeperson. Att de valde förstaperson är tragiskt.

Redaktör
Skrivet av anon_332538:

Kom och tänka på detta. Vad har FZ för riktlinjer kring recensenter och intressekonflikter? T.ex. om recensenten har aktiekapital i företaget han recenserar.

Oj, vilken fråga. Den har aldrig kommit upp vad jag vet. Det skulle kanske vara olämpligt att äga aktier i företag man recenserar spel av. Å andra sidan - jag skulle bli djupt förvånad om en recension hos oss skulle kunna påverka ett företags aktiekurs.


signatur
International
Man of Mystery

Jag älskade det också direkt, min PC med 2080Super kändes inte vid några problem alls även om jag har full förståelse för de som fick en PS4-upplevelse eller andra problem.

Imorrn blir det fantomfriheten för hela jämrans slanten, även om det är svårt att slita sig från BG3..


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Jag kände precis som dig Fredrik när Space Marine kom ut. Det klagades hejvilt på tråkiga miljöer med liten till ingen variation, enformigt spel, etc, etc.

För mig är det ett av de bästa spelen någonsin. Jag fick allt jag ville ha i ett 40k spel. Space marines som ovanpå allt var Ultramarines (som alla vet är bäst), enormt bra röstskådis (Mark Strong) till Titus, en bra story och apkul spelmekanik med ett jättekul multiplayer. Sådana spel spelar jag normalt inte i multiplayer men herrejävlar vad jag nötte detta,.

Såhär över 10 år senare installerar jag fortfarande det av och till och spelar. Fortfarande skrämmande kul.
Jag sympatiserar med dig.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag gillade min första genomspelning. Älskade det inte för det var ganska buggigt, men gillade världen dom försökt skapa. Idag är det helt klart en favorit.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Oj, vilken fråga. Den har aldrig kommit upp vad jag vet. Det skulle kanske vara olämpligt att äga aktier i företag man recenserar spel av. Å andra sidan - jag skulle bli djupt förvånad om en recension hos oss skulle kunna påverka ett företags aktiekurs.

Haha tack för ett snabbt och ärligt svar på en något annorlunda fråga.

Jag tänker mer att recensenten sätter ett högt betyg om han har några tusenlappar investerade.
Personligen kan jag tänka mig att det kan ske även om det är undermedvetet.

Sen kan man fråga sig hur det ser ut hos de stora aktörerna på engelska som ändå har rätt mycket inflytande.
Nåväl jag lämnar tankegången där för det är lite off-topic.

It's not a lake, it's an ocean

Jag satte 7/10 på det i mitt huvud, minns jag. Det flöt hyggligt på Xbox One X, men visst var det långt ifrån felfritt.

Det finns få saker som är skönare än att dyka in i ett nytt spel med öppna ögon och bara låta sig svepas med, opåverkad av andras omdömen och sina egna förutfattade meningar. Det är nästan omöjligt i dagens informationsflöde, men att inte köra beta, att inte läsa och se allt om spelet innan det släpps kan hjälpa till att göra den där första upplevelsen till något lite extra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Gen
Medlem

Ett av mina bättre köp det året. Mitt dåvarande RTX3080 lyckades hålla mestadels jämn fps under de 60-65 timmarna det tog att klara av det. Det mindre antal buggar jag stötte på löstes genom en save reload. 7/10 känns som en rättvis poäng baserat på det jag då kände till om spelet, vilket var väldigt lite, så positivt överraskad blev jag.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Haha tack för ett snabbt och ärligt svar på en något annorlunda fråga.

Jag tänker mer att recensenten sätter ett högt betyg om han har några tusenlappar investerade.
Personligen kan jag tänka mig att det kan ske även om det är undermedvetet.

Sen kan man fråga sig hur det ser ut hos de stora aktörerna på engelska som ändå har rätt mycket inflytande.
Nåväl jag lämnar tankegången där för det är lite off-topic.

Om än man önskar opartiskhet i recensioner så finns det ju egentligen ingen riktig opartiskhet. En person kommer alltid att i förväg förvänta sig något bra eller dåligt och det kommer färga personens åsikt/recension.

Men spelar det egentligen någon roll? Vi vet väl alla att en recension egentligen bara är ett uttryck för en persons åsikt och inget värt alls för din egen åsikt om ett spel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Skrivet av anon_332538:

Haha tack för ett snabbt och ärligt svar på en något annorlunda fråga.

Jag tänker mer att recensenten sätter ett högt betyg om han har några tusenlappar investerade.
Personligen kan jag tänka mig att det kan ske även om det är undermedvetet.

Sen kan man fråga sig hur det ser ut hos de stora aktörerna på engelska som ändå har rätt mycket inflytande.
Nåväl jag lämnar tankegången där för det är lite off-topic.

Intressant fråga hursomhelst. Men jag tvivlar på att en enskild recension kan påverka aktiekursen överhuvudtaget, det är snarare snittbetyget hos alla siter som spelar in (om det nu gör det). Däremot kanske enskilda artiklar hos de största siterna kan påverka kursen, t.ex. gräv i stil med att ett företag tar in pengar från tveksamma utländska investerare och liknande. Men det är ett sidospår.


signatur
Redaktör
Ponny
Skrivet av scaryfoot:

Jag var inte jätteförtjust i spelet i början. Hade precis fått skivan och spelat en stund. Sen när jag skulle spela igen så var jag tvungen att ladda ner 45 fucking GB. Rätt mycket, när man har så seegt internet där jag har konsolen. Längre fram så fastnade jag på en boss, så jag la ner. Först ett år senare tänkte jag att ger det en chans till. Kände ju att det hade nåt trots allt.
Nu älskade jag spelet och körde igenom hela. På en vanlig PS4, en av konsolerna som hade sämst version. Spelet som krachar hela tiden. Kraschade inte en enda gång. Spelat det på PS5 också, och nu gillar jag det ännu mer. Jag tyckte FZ var galna som gav det full pott. Nu tycker jag inte det

Vilken fin historia! Ibland är det värt att ge spel en andra chans. Och tack, det värmer. Lite galna är vi allt, men på ett bra sätt hoppas jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Tror jag hade alla buggar man kunde få vid release. Mitt gameplay kändes som en såndär "Cyberpunk glitches compiliation" video på youtube. Men jag fortsatte vada genom buggar och tog mig igenom det till slut. Blev ju inte nån 5/5 direkt av mig, men jag vet ju att CDPR kan om de vill. Så la det på hyllan och försökte glömma alltihop tills det faktiskt var färdigt.
Testade lite häromdagen och nu kan jag faktiskt gå förbi en nudel-vagn utan att nudlarna fysikbuggar åt alla håll, så det bådar gott. Nu ska jag ta mig genom det en gång till.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Om än man önskar opartiskhet i recensioner så finns det ju egentligen ingen riktig opartiskhet. En person kommer alltid att i förväg förvänta sig något bra eller dåligt och det kommer färga personens åsikt/recension.

Men spelar det egentligen någon roll? Vi vet väl alla att en recension egentligen bara är ett uttryck för en persons åsikt och inget värt alls för din egen åsikt om ett spel.

Uttrycker man på ett bra sätt varför man satt det betyget man gjort och har en kompletterande text så kan även personer som tycker annorlunda förstå varför recensenten satte sitt betyg och då blir det ju ganska tydligt om man själv skulle gilla/ogilla spelet.

Det vore samtidigt väldigt intressant ändå om man (menar inte FZ specifikt) kunde få två starka känslor att recensera spelen där en älskar genren/varumärket/utvecklaren etc och den andra avskyr det för att då få båda vinklingar och kunna få fram någon form av snittbetyg. Det är väl egentligen vad sidor som metacritic gör men det bli ju ändå grovt styrt när det finns en majoritet åt ena eller andra hållet.

Medlem

Lirade också Cyberpunk vid release och absolut älskade det trots skavankerna.
Personligen så tror jag att det absolut största problemet låg i folks förväntningar då många verkade tro att spelet skulle vara lika med jesu återkomst.

Hade vissa saker kunnat göras bättre? Absolut! Men man får inte bortse ifrån att story, röstskådespel, art direction osv osv verkligen är i världsklass.

Medlem

Jag köpte och körde Cyberpunk vid release, och det till min ps4:a!
Jag stötte på väldigt få problem och tycker själv att jag hade en angenäm spelupplevelse.
Fick dock tag i en ps5:a lite senare och fick avslutat min genomspelning på denna.
Men jag hade som sagt en riktigt schysst upplevelse och tycker att spelet är riktigt grymt!

Medlem

Det har varit en diskussion i kommentarsfälten till krönikor här på FZ där FZ själva konstaterat att man inte kan uppdatera en recension i efterskott utan den skall representera spelets skick när det faktiskt släpptes. Vill man recensera ett spel efter de initiala problemen fixats så måste det till just en ny recension, inte att den gamla ändras. För annars går det inte att lita på recensioner.

Jag tyckte och tycker än idag att det var galet att ge spelet full pott vid release med tanke på skicket det släpptes i. Man bör ju trots allt inte recensera framtida potential utan det skick spelet faktiskt släpptes i.

Idag efter Phantom Liberty så är spelet helt klart betydligt bättre än vid release, men fortfarande inte 10/10. Det är min åsikt Hade spelet släppts i det här skicket för, vad är det nu? Tre år sedan? Så hade spelet haft en mer okontroversiell release. Det hade inte nått upp till allas hypade förväntningar men det hade varit ett bra spel som man inte skulle haft anledning att använda som avskräckande exempel, som det blev i verkligheten.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Att aldrig folk lär sig att spelen inte är felfria vid relese,får spelutvecklarna lite tid så brukar det bli bra.
Det verkar som fingnäll är det nya läget och det verkar inte vara ok.

Jo, man börjar vänja sig. Det är tråkigt att det har blivit såhär. Förr kunde jag köpa ett spel som fungerade. Jag gnäller gärna på sånt jag inte gillar.

Medlem
Skrivet av Rowin42:

Jag köpte och körde Cyberpunk vid release, och det till min ps4:a!
Jag stötte på väldigt få problem och tycker själv att jag hade en angenäm spelupplevelse.
Fick dock tag i en ps5:a lite senare och fick avslutat min genomspelning på denna.
Men jag hade som sagt en riktigt schysst upplevelse och tycker att spelet är riktigt grymt!

Kan bara instämma. Enda sura var att det var snyggare på PS5. "Tänk om jag haft den versionen först"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vilken fin historia! Ibland är det värt att ge spel en andra chans. Och tack, det värmer. Lite galna är vi allt, men på ett bra sätt hoppas jag.

Absolut! Jag brukade kolla Gamespot's recensioner tidigare. Nu kollar jag era först

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Edit: kom på att jag inte får uttrycka mina negativa åsikter om skitspel på FZ, så nu behöver du inte radera inlägget eller gnälla i mail om att jag kan dra från FZ.

Självcensur är grejer det.

Det enda du gör här på forumet är ju att böla om hur dåligt Cyberpunk är, jag ser ingen som stoppar dig.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Älskade spelet men det är fortf en av mina absolut sämsta spelupplevelser i hela mitt liv pga av ständiga krasher till PS5 XMB´n.

utan krasherna 9/10 med Krasherna 6/10

Och nej jag kommer inte spela om det nu för att de fixat spelet nu, jag har 100 andra spel minst på min lista att spela igenom ingen chans att jag hittar tid för att spela om detta


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Att aldrig folk lär sig att spelen inte är felfria vid relese,får spelutvecklarna lite tid så brukar det bli bra.
Det verkar som fingnäll är det nya läget och det verkar inte vara ok.

Felfritt är det i stort sett inget som är men konsumenterna har absolut rätt att kräva en viss kvalitetsnivå på det dom just pyntat 6-700 kr för, annars hoppas jag dom gnäller så mycket dom orkar. Det är utvecklarna/utgivarna som måste höja sin nivå, inte vi som ska sänka våra krav.

Medlem

Jag stornjöt verkligen av New World. Jag kom aldrig så långt att jag fick några åsikter om endgame eller något annat som jag förstått att folk klagat på. Jag älskade att utforska den vackra naturen, öns spännande och uråldriga historia samt de fantastiska ljuden.
Vissa saker gjorde de bara såå bra. Tänk att se ett Valheim i den miljön, med singel-player survival och byggande i samma anda?

Omnomnom.

123
Skriv svar