Starfield (1 av 2)

phi
Medlem

Har också passerat 30 timmar nu och Jag tycker att det är helt okej, varken mer eller mindre. Spelet både ser och känns bitvis jävligt utdaterat pga motorn, rörigt och halvt frustrerande UI, märkliga designval och det är väldigt mycket "bethesda" över det.

Men gillar man Skyrim och Fallout 3 och 4 så kommer man med all säkerhet att gilla Starfield.

It's not a lake, it's an ocean

Åh, vilken fin text. Beskriver väl ungefär mina känslor också, även om jag ännu inte hunnit så långt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om du bara vill ta dig till ditt mål så kan du direkt från första planeten gå till din quest, välja show on map och direkt välja fast travel. Då kommer du direkt laddas till skeppet när det kommer ur hoppet vid rätt planet och sen scannas och landas. Jag har för mig att du kan hoppa direkt till att landa om det är på en planet utan scanning osv, men kan minnas fel där. Oavsett så kan du spara flera steg om du bara vill ta dig till ditt mål (dvs skippa "springa till skeppet", "takeoff från planeten", "grav jump till rätt system").

Hm, har för mig jag testat det men att det inte gått. Men det kanske var något läge i storyn där det inte var helt möjligt. Får testa igen!

/ LordDaimos

Varför var dom tvungen föra det så jävla krävande !


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Hm, har för mig jag testat det men att det inte gått. Men det kanske var något läge i storyn där det inte var helt möjligt. Får testa igen!

/ LordDaimos

Jag vet att det ibland inte går, har för mig att det är exempelvis om man är dockad med annat skepp eller liknande där man behöver undocka för att komma loss. Men om man är exempelvis i new atlantis och ska till mars så går det att hoppa direkt

Medlem

Att no mans sky var/är ett spel där man sömlöst kan landa och lyfta från planeter trots att det eventuellt kunde ses som årtiondets flopp gör ju att det upplevs som extremt slarvigt och pinsamt att starfield är fullt av laddskärmar.

Medlem
Skrivet av maniac:

Nog är det ett Bethesda spel alltid.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ska definitivt att spela Starfield, men kommer att mentalt förbereda mig på Bethesda saker

Spelat på Xbox och har inte stött på nåt sådant överhuvudtaget, lite trist faktiskt xD

36h in nu och ja:

Alltså jag är en person som generellt har ganska lätt att se förbi bristerna i bethesdas spel. Jag älskade Oblivion 5/5 jag älskade Skyrim 5/5, jag älskade Fallout 3 och New Vegas (!) 5/5. Även Fallout 4 var bra, men nog snarare 4/5.

Detta är jag mer kluven till. Helt klart är det mycket spel, på många sätt. Ser man bara till de separata systemen så är det väldigt mycket mer spel än de tidigare (i de flesta fall). Tyvärr har nog förväntningar och standard utvecklats snabbare än Starfield. Buggar som i Skyrim var roande resulterar här endast i suckar. Jag vill gilla storyn, men efter 200+ h i BG3 så känns berättandet såväl som storyn som ett AA-spel.

Till skillnad från i Fallout 4 så stör jag mig på det skakiga (janky) berättandet. Till skillnad från i Fallout 4 så stör jag mig på alla laddningsskärmar. Jag saknar mystiken, den har dock börjat komma in liiite nu, 30h in! Så sista ordet är inte sagt på den punkten. Men mest av allt, så saknar jag min handsmidda, genomtänkta och förtrollande värld.

Jag får lite känslan av att spelet nog kan bli lite larger than life, det ser jag fram emot, men 30h in är jag inte där än.

3.5/5

Om det bara tar fart som satan nu så ser jag dock att det inte omöjligt kan bli en 4/5 kaaanske även 4.5/5... men vi får se, det finns fortfarande mycket att bevisa.

Edit: Siffror är svårt ibland.

Skribent

Baldurs Gate 3 har förstört allt för mig. Gav Starfield 80 minuter, sen blev det en refund. Återvänder säkert om några månader igen. Lyckas man inte sätta inledningen är jag väldigt oroad för hur det är i resten av spelet. Hoppas dock att Fredrik lyckas övertyga mig om att det är värt pengarna och organen det kostar att köpa.


signatur

I am the black wizards.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ruffles:

Åh, vilken fin text. Beskriver väl ungefär mina känslor också, även om jag ännu inte hunnit så långt.

Tack! ❤️ Ja, det är mycket känslor som känns, helt klart. (Märker det även bland kommentarerna.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

So far 4 av 5 för mig. De som drar ner för mig är inställningar ingen DLSS, Brightness, Gamma, FOV etc. Deras typiska gröna filter och hos mig är spelet väldigt väldigt mörk. Samt så är menus väldigt dåliga och local map är .....

Medlem

Tyvärr verkar spelet allt för instansierat, vilket bryter inlevelsen ganska rejält, iaf för mig. Jag tror dock att mina förväntningar på spelet var ganska spot on, även om jag faktiskt trodde att man skulle kunna explora rymden mer sömlöst. Det känns lite som om att man ser igenom kulisserna lite granna så jag förstår att folk är besvikna. "Årets spel, lugnt!" Du, det är inte släppt än. "Det spelar ingen roll, fortfarande lätt årets spel".

Medlem
Skrivet av Keneay:

Att no mans sky var/är ett spel där man sömlöst kan landa och lyfta från planeter trots att det eventuellt kunde ses som årtiondets flopp gör ju att det upplevs som extremt slarvigt och pinsamt att starfield är fullt av laddskärmar.

Ännu tidigare i super Mario Galaxy. Smidigt hoppande mellan planeter långt före No mans sky.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Detta är jag mer kluven till. Helt klart är det mycket spel, på många sätt. Ser man bara till de separata systemen så är det väldigt mycket mer spel än de tidigare (i de flesta fall). Tyvärr har nog förväntningar och standard tyvärr utvecklats snabbare än Starfield. Buggar som i Skyrim var roande resulterar här endast i suckar.

Det är ju just det här som är ljuv musik för mina gamla öron. I egenskap av någon som började spela digitala spel i början av 90-talet har jag sett många av mina gamla hjältar från den tiden - EA, Blizzard, Volition, BioWare m.fl. - stupa en efter en. De har "utvecklats" i takt med tiden och alla dess nya attribut, och folket som nu kommer in har säkerligen inte samma värderingar och synsätt som de som arbetade där för 20-30 år sedan. Inte heller vill de göra samma typ av spel som på den tiden. Därför är jag så j-a glad att Todd Howard fortfarande styr skutan på Bethesda Game Studios och gör samma spel nu som då bortsett från lite grafiska uppdateringar. Han fångade mig med Morrowind, höll fast mig med Oblivion, viskade ljuva lögner i mina öron med Oblivion With Guns (Fallout) och nu lamslår han världen genom att släppa Fallout In Space! Må han aldrig sluta!

Nu har jag visserligen inte testat det själv än, jag har fullt upp med Armored Core så jag hoppar in med resten av pöbeln i övermorgon. Kanske blir jag otroligt besviken på spelet men då är det garanterat inte för att det spelmekaniskt är för likt deras tidigare skapelser

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det är ju just det här som är ljuv musik för mina gamla öron. I egenskap av någon som började spela digitala spel i början av 90-talet har jag sett många av mina gamla hjältar från den tiden - EA, Blizzard, Volition, BioWare m.fl. - stupa en efter en. De har "utvecklats" i takt med tiden och alla dess nya attribut, och folket som nu kommer in har säkerligen inte samma värderingar och synsätt som de som arbetade där för 20-30 år sedan. Inte heller vill de göra samma typ av spel som på den tiden. Därför är jag så j-a glad att Todd Howard fortfarande styr skutan på Bethesda Game Studios och gör samma spel nu som då bortsett från lite grafiska uppdateringar. Han fångade mig med Morrowind, höll fast mig med Oblivion, viskade ljuva lögner i mina öron med Oblivion With Guns (Fallout) och nu lamslår han världen genom att släppa Fallout In Space! Må han aldrig sluta!

God of War-skaparen David Jaffe är inne på samma spår
https://twitter.com/davidscottjaffe/status/169842941101041286...

Han ger det en nia än så länge

Medlem
Skrivet av twilek:

Har bara blivit mindre och mindre sugen på detta spel ju mer recensioner jag sett från seriösa recensenter (då menar jag inte IGN, GameSpot, GameRadar och liknande, utan folk som recenserar spelet efter att spelat det mer än 1 timme)... Utifrån det man hört hittills känns som ett ganska medelmåttigt spel men men extremt massa buggar. Tur att man kommer kunna spela det utan att betala nått extra genom Game Pass, annars skulle jag nog passat detta spel tills det såldes på rejäl rea...

Här är några av de recensioner jag ändå anser vara värda att lyssna till
https://www.youtube.com/watch?v=P4vVxkbduMs
https://www.youtube.com/watch?v=3uuI-6fwwtY
https://www.youtube.com/watch?v=blQjbbF7HlQ
https://www.youtube.com/watch?v=CvbK1fsc-yk

Håller väl inte riktigt med dig att de inte är seriösa recensenter men bra tips på Youtubers, Mortisal är helt fantastiskt skapare som är väl värd att följa.

Ser fram emot att läsa Fredriks recension, man märker i texten att han är så inne i spelet!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Massa menyer och taskig prestanda i förhållande till hur det ser ut lär väl sänka betyget lite.

Ambassadör
Xbox

Jag tycker att det är helt fantastiskt. Det tar en bra stund att komma in i allt, det är väldigt många saker att lära sig hantera, Så orkar man inte med det så kan jag tänka mig att det inte är så kul. Men det är ju som vanligt.

Det som verkligen sticker ut är questandet, det är ett grymt fokus på bra quests i spelet. Activities som dyker upp i ens mission log för att man råkar höra ett par NPC'er diskutera när man går förbi dem kan i slutändan leda till stora, timslånga sidoquests som tar en på grymma resor.
Faction quests som är episka, grym main story... Questandet är verkligen i centrum. Så jäkla skoj.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ännu tidigare i super Mario Galaxy. Smidigt hoppande mellan planeter långt före No mans sky.

Det är sant men för att påvisa nonchalansen och inkompetensen från utvecklarna tyckte jag det var bättre att jämföra mot något som från början var ett riktigt bottenskrap men ändå lyckats dölja laddtider på ett snyggt sätt. Mario Galaxy är ärligt talat för bra för att jämföras mot Starfield när vi pratar om kvalite.

Dödgrävaren

Något av en besvikelse får man säga, rätt trist spacecombat å all instancing förstör immersionen totalt. RPG-elementen är sisådär känns det som, än så länge har varje mission varit rätt trista, inte kommit så långt än. Men mer eller mindre typ springa mellan A å B ett flertal gånger, gå med en NPC i typ 10 minuter, faila ett persuasion-slag å sen mörda en dude för att han försökte va tuffare än han va.

Combat är väl ok typ, men alldeles för mycket no-name pirater. Hade hellre haft färre missions med mer options för att lösa dom.

Baserat på första intrycket typ, det är ok, men knappast 5/5.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Körde New Vegas när det var helt färdigpatchat och gav det en 5:a för att konsekvenserna fungerade bra.

Fallout 4 kändes ofärdigt och livlösare trots många andra förbättringar. Rollspelet tog stryk när dialogerna och valen var nerfade rejält. En fyra på sin höjd.

Starfield med 25 år" in the making" och så är det ytterligare en release-soppa med begangnade assets och dialoger som tyder på att det snacket bara är mumbo jumbo.

Hade det varit sant hade dialogerna legat på en nivå som smäller New Vegas på fingrarna rejält. Rörelsefriheten och nasa-punken i all ära, men det saknar ändå så mycket av vad fansen väntat på.

Lite som Diablo 4 som saknar endgame. Fansen går tillbaka till D3, som hade sin bästa säsong någonsin.

Hypen bakom Bethesda har hållts uppe på orimliga nivåer. Världen bästa spel?
Mediokert när de inte ens levererar på New Vegas-nivå. Att spelet kommer räddas av moddar ska inte Bethesda ha äran för, de har släpt ett trevlig rymdspel minst ett år för tidigt. Inget mera, inget mindre.

Med tanke på hypen och det som levererats, 3 av 5.
Pinsamt med 25 års förberedelse. Oförsvarligt faktiskt.

Nu var det ju inte Bethesda som utvecklade New Vegas, utan Obsidian Entertainment, som är kända för val/konsekvenser-spel. Bethesda i all ära, men de lever på gamla meriter. Väldigt gamla.

Skrivet av SamuelSvensson:

Tyvärr har nog förväntningar och standard tyvärr utvecklats snabbare än Starfield. Buggar som i Skyrim var roande resulterar här endast i suckar. Jag vill gilla storyn, men efter 200+ h i BG3 så känns berättandet såväl som storyn som ett AA-spel.

THE BAR IS RAISED!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Jag var rädd att Starfield skulle kännas ytligt och begränsat efter att ha spenderat 120 timmar i Baldur's Gate 3. Tyvärr besannades mina rädslor. Valmöjligheterna i berättelsen och dialogerna är nästan obefintlig i Starfield om man jämför de två spelen. Ett exempel är prästen i New Atlantis som ville att jag skulle läsa hans heliga skrift och sedan ge min syn på den. Det fanns bara ett fåtal trevliga svarsalternativ. Jag hade velat säga "det här är bara vidskepelse och du förleder människor. Jag tror på vetenskap", men gick bara att säga "det var intressant!" eller "jag tror på något annat". Min karaktär vill absolut inte säga något av dessa alternativ!

Utforskandet är sämre än i No Man's Sky. Att kunna flyga fram till en planet och landa var som helst, utan laddningsskärm, är en självklarhet 2023.

Svagare berättelse och dialoger än BG3 och sämre utforskande än No Man's Sky. Dock finns det en stor frihet i hur man kan spela (förutom berättelsen och dialoger). Finns otaliga sätt att tjäna och spendera pengar. Och många olika aktiviter att utföra. Gillar hur man kan bygga utposter och skapa sitt egna rymdskepp. Ser trots spelets brister fram emot att fortsätta spela ikväll.

Just nu ligger det på 3/5 för mig. Kan kanske snudda på en 4:a när jag har spelat mer.

En kombination av No Man's Sky och Baldur's Gate 3 hade varit ett perfekt spel. Nu fick vi Skyrim med en massa laddningsskärmar i rymden istället.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack! ❤️ Ja, det är mycket känslor som känns, helt klart. (Märker det även bland kommentarerna.)

LUT mods samt 120 fps UI mod är ett måste, tycker jag. Fattar inte hur de kan cappa UI till 30 fps på PC; känns som skit. Men det är hundra andra saker som är så sjukt utdaterade så jag är väl inte förvånad. Jag hoppas verkligen att de byter spelmotor till Elder Scrolls VI.

Medlem

Är 25 timmar in i spelet och har aldrig spelat ett Bethesda spel. Tycker spelet är roligt när man väl spelar men det är för mycket fram och tillbaka och är små laddningstider hela tiden när man ska gå någonstans i en stad eller när man ska ta och flyga med skeppet. Har börjat hoppa direkt till planeterna för att slippa alla små avbrott.
Sen någonting som jag stör mig mer och mer på är att man måste gå in i menyn hela tiden för att göra något. Hade varit mycket smidigare med snabbknappar.
7,5/10 men betygen kan säkert höjas om någon patch eller två!

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

3.5/10

Om det bara tar fart som satan nu så ser jag dock att det inte omöjligt kan bli en 4/5 kaaanske även 4.5/5... men vi får se, det finns fortfarande mycket att bevisa.

3.5/10? 😅 Inte av 5 då? ^^

Nåväl, personligen får jag säga att det får 3.5-4/5 nu när jag också plöjt ner ungefär 30 timmar i det - ungefär det jag förväntade mig, varken mer eller mindre. Däremot är det sanslöst överväldigande i början, det är svårt att veta vad som är värt att ta sig för och inte och hur man ska prioritera, långt mer än senare Elder Scrolls- och Fallout-spel varit. Första 10 timmarna var nästan jobbiga att ta sig igenom.

Det är dock otroligt lätt att fastna med "bara en liten sidequest till" eller "oh, där borta är något som jag vill kika närmare på" i ganska typisk Bethesda-anda.

Och visst har det buggar, även där i klassisk Bethesda-anda, men jag skulle inte vilja påstå att spelet är markant värre än deras andra släpp heller. Det har även några rejäla brister (kartan är ett nästintill totalt meningslöst sattyg), men överlag känner jag faktiskt att spelupplevelsen är rätt smidig och någorlunda genomtänkt. Med moddar kan det här bli riktigt bra.

Små laddningstider (har spelet på en hyfsat snabb NVMe-SSD) har jag inte haft särskilt ont av alls, däremot märks det att spelet är krävande - min 5900X får äntligen sträcka på sig lite och mitt 3080 svettas bra. Däremot är det för ovanlighetens skull bland spel i dag väldigt snällt vad gäller VRAM-användning.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag är 20-25 timmar in i spelet och för mig är det här 11/10 i betyg. Det är väldigt lite av den kritik folk rapar som ett jäkla mantra som jag håller med om. Tjatet om att det inte är seamless som no mans sky tex. Hade spelet haft det upplägget så visst det hade varit lite imponerande. I alla fall de första 20 gångerna man lämnar en planet. Men efter uppdrag 100 så skulle det bli jävligt tradigt.. precis som i no mans sky. Föredrar det här upplägget alla dagar i veckan.

Jag växlar mellan att köra på pc och Series X. Snyggare och bättre framerate på PC då jag kör på ett 4070Ti. Men jag stör mig mycket mindre på xboxens 30fps än jag trodde. Det är liksom 30fps utan lagg i styrningen. Svårt att förklara men jag är normalt allergisk mot 30 men här fungerar det bra.

Inte en enda bugg har jag stött på som på något sätt förstört spelupplevelsen. Visst någon av ens medhjälpare har blockerat vägen för mig några gånger men det har gått att komma förbi relativt snabbt. En förberedelse har fastnat i någon stängd dörr. Men that's it typ. Klart det finns buggar. Men för mig som jobbat med IT hela livet så är jag av uppfattningen att folk som gnäller över buggar är samma personer som kommer in till IT supporten och argt gnäller över "PROBLEM MED DATAN" när det i själva verket är de som inte fattar hur saker fungerar.

Jag talar bara för mig själv men för mig är spelet EXAKT så bra som jag hoppades och om jag kommer ha ett annat årets spel vid summeringen av 2023 så kommer jag äta min musmatta med senap (jag hatar senap)

Skrivet av PeTTs0n:

3.5/10? 😅 Inte av 5 då? ^^

Nåväl, personligen får jag säga att det får 3.5-4/5 nu när jag också plöjt ner ungefär 30 timmar i det - ungefär det jag förväntade mig, varken mer eller mindre. Däremot är det sanslöst överväldigande i början, det är svårt att veta vad som är värt att ta sig för och inte och hur man ska prioritera, långt mer än senare Elder Scrolls- och Fallout-spel varit. Första 10 timmarna var nästan jobbiga att ta sig igenom.

Det är dock otroligt lätt att fastna med "bara en liten sidequest till" eller "oh, där borta är något som jag vill kika närmare på" i ganska typisk Bethesda-anda.

Och visst har det buggar, även där i klassisk Bethesda-anda, men jag skulle inte vilja påstå att spelet är markant värre än deras andra släpp heller. Det har även några rejäla brister (kartan är ett nästintill totalt meningslöst sattyg), men överlag känner jag faktiskt att spelupplevelsen är rätt smidig och någorlunda genomtänkt. Med moddar kan det här bli riktigt bra.

Små laddningstider (har spelet på en hyfsat snabb NVMe-SSD) har jag inte haft särskilt ont av alls, däremot märks det att spelet är krävande - min 5900X får äntligen sträcka på sig lite och mitt 3080 svettas bra. Däremot är det för ovanlighetens skull bland spel i dag väldigt snällt vad gäller VRAM-användning.

Haha! Total förvirring. Såklart det ska vara 3.5/5... Tack!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag är 20-25 timmar in i spelet och för mig är det här 11/10 i betyg. Det är väldigt lite av den kritik folk rapar som ett jäkla mantra som jag håller med om. Tjatet om att det inte är seamless som no mans sky tex. Hade spelet haft det upplägget så visst det hade varit lite imponerande. I alla fall de första 20 gångerna man lämnar en planet. Men efter uppdrag 100 så skulle det bli jävligt tradigt.. precis som i no mans sky. Föredrar det här upplägget alla dagar i veckan.

Jag växlar mellan att köra på pc och Series X. Snyggare och bättre framerate på PC då jag kör på ett 4070Ti. Men jag stör mig mycket mindre på xboxens 30fps än jag trodde. Det är liksom 30fps utan lagg i styrningen. Svårt att förklara men jag är normalt allergisk mot 30 men här fungerar det bra.

Inte en enda bugg har jag stött på som på något sätt förstört spelupplevelsen. Visst någon av ens medhjälpare har blockerat vägen för mig några gånger men det har gått att komma förbi relativt snabbt. En förberedelse har fastnat i någon stängd dörr. Men that's it typ. Klart det finns buggar. Men för mig som jobbat med IT hela livet så är jag av uppfattningen att folk som gnäller över buggar är samma personer som kommer in till IT supporten och argt gnäller över "PROBLEM MED DATAN" när det i själva verket är de som inte fattar hur saker fungerar.

Jag talar bara för mig själv men för mig är spelet EXAKT så bra som jag hoppades och om jag kommer ha ett annat årets spel vid summeringen av 2023 så kommer jag äta min musmatta med senap (jag hatar senap)

10 poäng för detta inlägg.

Medlem

Känns som att folk vill att spelet failar även fast det är rätt bra, 8/10 minst.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Stadig 4/5 för mig. Det finns saker att förbättra men överlag gillar jag storyn (dock inte gjort jättemycket av den). Space combat känns lagom involverat, Sprang just runt i nästan två timmar på en och samma planet, stötte på en liten håla med kolonister, scannade lite djur och blommor, kollapsade gruvor och lite random events. Igår stötte jag på ett quest där jag ska hjälpa kolonister att försvara sig mot rymdpirater.

I grunden är det ett Bethesda spel men combat har förbättrats och känns tightare (kommer aldrig vara ett Battlefield). En sak som spelet också fångat är atmosfären, det känns väldigt ofta som att det utspelar sig i The Expanse universum. Det är små dystopiskt och en med jordnära känsla än vad spel som No mans sky uppnår.

Skriv svar